• Anonym (Ledsen)

    Skolan har anmält min son

    Vad kommer hända nu? Han hade kastat en sak på en lärare så hon behövt sy.

    Kommer soc blandas in?

  • Svar på tråden Skolan har anmält min son
  • Anonym (mor)
    Rock on skrev 2017-09-12 18:35:46 följande:
    Här hos oss är det ända upp till 9:an......i de kommunala skolorna.
    Otroligt! Fantastiskt! TVÅ lärare i varje klass. Då är det inte konstigt att det kinkas och gnälls över lärarbristen.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Va) skrev 2017-09-12 18:39:04 följande:

    Vad fick din sons agerande för konsekvens ts? Du vägrar svara på den frågan så ska jag anta att han inte fick någon?


    För att det bara angår min familj. Jag har ingen skyldighet att stilla din nyfikenhet.
  • Anonym (mor)

    Helt absurt att skolan "anmäler" en liten sexåring med ADHD till "soc" eller vart man nu anmäler. Vad är diagnosen värd om man blir anmäld för att man är som man är? Vi snackar SEXÅRING! Ett litet litet barn.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Va) skrev 2017-09-12 15:36:55 följande:

    Det är inte helt sant!

    Föräldrarnas ansvar försvinner inte ögonblicket barnet är i skolan. Vi har ett föräldraansvar som är övergripande och innefattar att lära våra barn att inte agera våldsamt, pedagoger är ansvariga för undervisningen. Inte för att uppfostra andras ungar!


    Det kvittar. Man kan uppfostra sitt barn hur bra som helst men är barnets miljö inte fungerande så ballar barnet ändå ur.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-12 18:40:40 följande:

    För att det bara angår min familj. Jag har ingen skyldighet att stilla din nyfikenhet.


    Han fick alltså ingen konsekvens, mao behöver du stöd i ditt föräldraskap och då är en orosanmälan det enda rätta.
  • Anonym (Va)
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-12 18:44:03 följande:

    Det kvittar. Man kan uppfostra sitt barn hur bra som helst men är barnets miljö inte fungerande så ballar barnet ändå ur.


    Visst, intala dig det.
    Anonym (mor) skrev 2017-09-12 18:43:38 följande:

    Helt absurt att skolan "anmäler" en liten sexåring med ADHD till "soc" eller vart man nu anmäler. Vad är diagnosen värd om man blir anmäld för att man är som man är? Vi snackar SEXÅRING! Ett litet litet barn.


    Det är föräldrarna som anmäls, inte barnet. Barnet kan inte hjälpa att hen har taskig uppfostran.
  • Rock on
    Anonym (mor) skrev 2017-09-12 18:40:03 följande:

    Otroligt! Fantastiskt! TVÅ lärare i varje klass. Då är det inte konstigt att det kinkas och gnälls över lärarbristen.


    Ja, faktiskt 2!

    Beror väl lite på VAR lärarbristen är = grundskola, gymnasium.......vilken kommun....

    Om det är tillräckligt med lärare på en specifik skola så vad är problemet....?!?
  • Anonym (mor)
    Rock on skrev 2017-09-12 18:46:45 följande:
    Ja, faktiskt 2!

    Beror väl lite på VAR lärarbristen är = grundskola, gymnasium.......vilken kommun....

    Om det är tillräckligt med lärare på en specifik skola så vad är problemet....?!?
    Det är inget problem alls utan man kan gratulera skolan där man har lyxen att ha TVÅ lärare i en klass. Självklart så är lärarbristen lokal precis som när det gäller läkare. På vissa orter är det svårt att hitta folk. DOCK får man ibland, via media, för sig att det är lärarbrist överallt men man ska sluta lyssna och läsa.
  • Rock on
    Anonym (mor) skrev 2017-09-12 18:52:53 följande:

    Det är inget problem alls utan man kan gratulera skolan där man har lyxen att ha TVÅ lärare i en klass. Självklart så är lärarbristen lokal precis som när det gäller läkare. På vissa orter är det svårt att hitta folk. DOCK får man ibland, via media, för sig att det är lärarbrist överallt men man ska sluta lyssna och läsa.


  • Anonym (duh)
    Anonym (mor) skrev 2017-09-12 17:03:25 följande:
    Men hur ska man veta vad som är ADHD-relaterat och vad som bara är brist på uppfostran? Det är väl en läkare någonstans som satt stämpeln ADHD i pannan på barnet och då är det väl ett frikort att kunna bete sig "eljest"? På min tid (om det funnits ngn sådan!) så var läkare YTTERST försiktiga med att sätta psykiatriska diagnoser på barn och unga ÖHT. På den tiden visste man att en psykiatrisk diagnos väldigt lätt blir självuppfyllande. Men nu är det andra tider.
    Ja det är ju liksom det som är poängen, barnet borde få en uppfostran oavsett om han har ADHD eller inte.
Svar på tråden Skolan har anmält min son