• Anonym (Fiffi)

    Uppsagd pga hur jag är

    I fredags fick jag en riktig käftsmäll! Inte fysiskt då, men bokstavligt talat.

    Jag har bara jobbat knappt en månad på mitt nya jobb och i fredags hörde arbetsledaren av sig och sa att denne haft samtal med flera av mina kollegor och att det framkommit att de inte tycker jag passar in i personalgruppen och att beslutet nu tagits att jag kommer behöva sluta.

    Jag känner själv att jag inte riktigt blivit en i gänget, men tycker inte heller det är konstigt efter så kort tid. Som person är jag lugn och inte den som gillar att stå i centrum. Har suttit och funderat på detta hela helgen och tycker inte jag fått en ärlig chans att visa vad jag går för. Vad tycker ni? Just nu är jag bara besviken och ledsen, men borde jag ta detta vidare?

  • Svar på tråden Uppsagd pga hur jag är
  • Anonym (Fiffi)
    Kerubmamman skrev 2017-09-18 23:20:54 följande:

    Är du provanställd?


    Nej det är en fast anställning, så fast det går att få hos detta företag.
  • Postman

    Jag beklagar verkligen. Tycker inte du ska ta åt dig allt för mycket.

    Idag dömer man ut folk alldeles för snabbt. Man får inte många minuter på sig att visa vad man går för och är man inte den gapiga typen så är man nästintill rökt.

    Så är det i alla fall på mitt företag.

    Min son har drabbats av det med, han hann vara tre veckor sen blev det stopp. Idag är han tack och lov på ett annat företag som verkar se människan i honom och verkar inte döma på det ytliga.

    Är du med i facket kan du ta ett snack med dom, du kan ju ta ett varv till med arbetsledaren med men annars tror jag tyvärr att det är svårt att gå vidare.

  • DVQ
    Anonym (Fiffi) skrev 2017-09-18 23:24:14 följande:

    Nej det är en fast anställning, så fast det går att få hos detta företag.


    Kontakta facket i så fall. Det krävs att arbetsgivaren har betydligt mer på fötterna än så för att säga upp en fast anställning.
  • Kerubmamman
    Anonym (Fiffi) skrev 2017-09-18 23:24:14 följande:
    Nej det är en fast anställning, så fast det går att få hos detta företag.
    Då ska du ta det vidare. 

    Är du med i facket?
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Postman
    Anonym (Fiffi) skrev 2017-09-18 23:24:14 följande:

    Nej det är en fast anställning, så fast det går att få hos detta företag.


    Oj ja då ska du kontakta facket om du är med där. Företaget kan inte säga upp en fast hur som helst och utan förhandling.
  • Anonym (Trebarnspappan)

    Är du vikarie kanske..? Vid vikariat gäller samma premisser som vid provanställning.. dvs att arbetsgivaren egentligen inte ens måste motivera varför man säger upp en anställd.. i Handels är det då två veckors uppsägningstid i båda fallen.

    Är det däremot tills-vidare-anställning utan provanställning (sjukt ovanligt) så KAN de inte göra så! Kontakta facket oavsett om du är medlem eller ej

  • Jesper f

    Nja, nu var väll inte "så fast som det går" svaret på frågan. Du är anställd med 6 månaders provanställning, eller hur? Under den tiden, KAN arbetsgivaren välja att avbryta kontraktet/inte förlänga det, utan att egentligen behöva motivera varför ( ny skrivning i tjänstemanna avtalet sen 2016 eller om det tom var 2015 ).

    Det är heller egentligen inte en fråga om att du blir uppsagd som så, du har inte fått ett papper i din hand som säger att du är varslad om uppsägning, eller hur?

    Iom att arbetsgivaren ändå väljer att motivera sitt agerande, får man ändå anse att dom på det viset är "jysta". Arbetsgivaren har inte bara ansvar för dig, utan också för resten av personalstyrkan, och tycker resterande av teamet att du är "pest och pina" ( grovt överdrivet nu ), då är den enklaste ( och billigaste ) lösningen att göra såhär, och har inte så mycket att göra med hur du är som så, utan att du inte smälter in - och det är varken jyst mot dig, eller dom andra, att då låta dig fortsätta då detta uppenbart riskerar problem i framtiden. Mao, just den här arbetsplatsen är inte rätt för dig.

    Även om det naturligtvis inte känns så, är det ändå i slutändan också en fråga om att ansvara för dig, att du ska må bra, ha rätt förutsättningar för att kunna trivas och växa på arbetsplatsen, vilket blir oerhört svårt, om du inte kommer in i gänget. Du är sannolikt klart beroende av en god kontakt med dom för att kunna utföra dina arbetsuppgifter till fullo.

    Jag vet inte vem som tycker att du ska kontakta facket, men för det första skulle det inte hjälpa - arbetsgivaren har i detta fallet gjort korrekt - rent juridiskt. För det andra, hjälper dom givetvis inte männskor som inte är medlemmar. Varför skulle någon då behöva BLI medlem? För det tredje skulle du oavsett med så kort anställningstid ha för kort tid på arbetsplatsen för något annat än  rådgivning, och sen skulle ditt öde vara upp till lokala klubben - OM dom vill ta i ditt ärende. Osannolikt, när du är på provanställning. Mer än beklaga skulle dom knappast göra i det läget.

    Förstår att det känns öken och är jättetrist - du har mina sympatier och medkänsla, men jag tycker inte att du ska se det som en förlust. Dom förtjänar inte dig helt enkelt. Din arbetsplats väntar fortfarande på dig. Arbetslösheten är rekordlåg bland infödda svenskar, så det ska inte vara svårt för dig att hitta ett nytt jobb. Du får ta det här på erfarenhetskontot inför framtiden.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Fiffi) skrev 2017-09-18 23:24:14 följande:

    Nej det är en fast anställning, så fast det går att få hos detta företag.


    Det viktiga är ju vad du har för anställning. Har du tillsvidareanställning utan provanställning kan ag ej säga upp dig på de grunderna. Har du däremot tillsvidareanställning med orovanställning kan ag det.

    Har du vikariat eller annan visstidsanställning veror det på hur avtalet är skrivet. Står det "dock längst tom" har både du och ag uppsägningsmöjlighet, står det ibte det gäller anställningen tll det datum som står på avtalet.
  • DVQ
    Jesper f skrev 2017-09-19 03:16:47 följande:

    Nja, nu var väll inte "så fast som det går" svaret på frågan. Du är anställd med 6 månaders provanställning, eller hur? Under den tiden, KAN arbetsgivaren välja att avbryta kontraktet/inte förlänga det, utan att egentligen behöva motivera varför ( ny skrivning i tjänstemanna avtalet sen 2016 eller om det tom var 2015 ).

    Det är heller egentligen inte en fråga om att du blir uppsagd som så, du har inte fått ett papper i din hand som säger att du är varslad om uppsägning, eller hur?

    Iom att arbetsgivaren ändå väljer att motivera sitt agerande, får man ändå anse att dom på det viset är "jysta". Arbetsgivaren har inte bara ansvar för dig, utan också för resten av personalstyrkan, och tycker resterande av teamet att du är "pest och pina" ( grovt överdrivet nu ), då är den enklaste ( och billigaste ) lösningen att göra såhär, och har inte så mycket att göra med hur du är som så, utan att du inte smälter in - och det är varken jyst mot dig, eller dom andra, att då låta dig fortsätta då detta uppenbart riskerar problem i framtiden. Mao, just den här arbetsplatsen är inte rätt för dig.

    Även om det naturligtvis inte känns så, är det ändå i slutändan också en fråga om att ansvara för dig, att du ska må bra, ha rätt förutsättningar för att kunna trivas och växa på arbetsplatsen, vilket blir oerhört svårt, om du inte kommer in i gänget. Du är sannolikt klart beroende av en god kontakt med dom för att kunna utföra dina arbetsuppgifter till fullo.

    Jag vet inte vem som tycker att du ska kontakta facket, men för det första skulle det inte hjälpa - arbetsgivaren har i detta fallet gjort korrekt - rent juridiskt. För det andra, hjälper dom givetvis inte männskor som inte är medlemmar. Varför skulle någon då behöva BLI medlem? För det tredje skulle du oavsett med så kort anställningstid ha för kort tid på arbetsplatsen för något annat än  rådgivning, och sen skulle ditt öde vara upp till lokala klubben - OM dom vill ta i ditt ärende. Osannolikt, när du är på provanställning. Mer än beklaga skulle dom knappast göra i det läget.

    Förstår att det känns öken och är jättetrist - du har mina sympatier och medkänsla, men jag tycker inte att du ska se det som en förlust. Dom förtjänar inte dig helt enkelt. Din arbetsplats väntar fortfarande på dig. Arbetslösheten är rekordlåg bland infödda svenskar, så det ska inte vara svårt för dig att hitta ett nytt jobb. Du får ta det här på erfarenhetskontot inför framtiden.


    Ts skrev rent ut att det INTE var en provanställning. Sedan är "så fast som det går" rätt otydligt och öppet för tolkningar, men om vi nu utgår från att det ts skriver stämmer så har arbetsgivaren gjort fel.

    Och hur menar du att ts "inte blir uppsagd som så"? Arbetsgivaren har sagt att hen måste sluta. Tydligare än så blir det inte. Har ts inte fått "ett papper i handen" har arbetsgivaren gjort sig skyldig till ett annat regelbrott. Oavsett om det är en provanställning eller inte.
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2017-09-18 23:58:20 följande:

    Är du vikarie kanske..? Vid vikariat gäller samma premisser som vid provanställning.. dvs att arbetsgivaren egentligen inte ens måste motivera varför man säger upp en anställd.. i Handels är det då två veckors uppsägningstid i båda fallen.

    Är det däremot tills-vidare-anställning utan provanställning (sjukt ovanligt) så KAN de inte göra så! Kontakta facket oavsett om du är medlem eller ej


    Nja, det behöver inte stämma. Särskilt inte om ts hade ett vikariat med ett tydligt schema och slutdatum. Typ: "ts är vikarie på × procent fram till datum yy/zz". Då har ts ett starkt anställningsskydd under den tidsperioden.

    Det bästa är att kontakta facket och fråga.
Svar på tråden Uppsagd pga hur jag är