• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • erijon
    Linnnn skrev 2018-01-02 11:06:57 följande:

    2,5 månader: 8060 g och 65,5 cm lång


    Vilken stor liten! :)

    Edvin är 3 månader och vägde idag 6600g

    Mättes ej, men sist var han 62cm :)

    Han vaccinerades idag, så har laddat med alvedon hemma utifall. Själva vaccinationen resulterade i gråt några munter meb sen fick han tröstamma, gosa och åka med mig till affären. Nu är vi hemma och bara myser. Han är på bra humör än, men de brukade ju börja ca sex timmar efter.. kanske får ge en alvedon i förebyggande syfte vid läggdags ikväll? Kanske dumt?

    På Bvc kissade Edvin ner hela min tröja två gånger! Haha.. han var så nöjd och glad så ;) völdigt nära att vända sig från rygg till mage oxkså när han låg där på Bvc. Hon sa att han säkert slår runt vilken dag som helat om han bara får ligga sådär lite för sig själv :) roar man dem hela tiden aå kanske de inte ?utforskar? saker på sidan av sig osv på samma sätt. Kan jag tänka mig :)
  • Linnnn

    Hoppas han inte blir för dålig av vaccinet. Du får uppdatera oss. Vi har tid om några veckor.

    Vad snabbt utvecklingen går! Otroligt att det bara gått någon månad sen de föddes.

    Jag längtar också efter snö Litenblomma. Morfar (som bor i Norrland) hade köpt underställ i merinoull i julklapp till J. Undrar om vi får någon användning för det innan det är urväxt...

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-01-02 21:27:19 följande:

    Hoppas han inte blir för dålig av vaccinet. Du får uppdatera oss. Vi har tid om några veckor.

    Vad snabbt utvecklingen går! Otroligt att det bara gått någon månad sen de föddes.

    Jag längtar också efter snö Litenblomma. Morfar (som bor i Norrland) hade köpt underställ i merinoull i julklapp till J. Undrar om vi får någon användning för det innan det är urväxt...


    Han hade temp på 37,9 och var väldigt kinkig/gnällig. Fick en alvedon (då jag gissar att tempen var påväg upp) så vi alla får sova lite. Sen hoppas jag ha en pigg och go kille imorgon igen. Räknar med lite fler uppvak inatt än vad jag blivit bortskämd med. Vi får se helt enkelt. Han har ätit en gång i timman sedan vaccinet, (alltså inte direkt visat hunger men va snuttig utan att nappen var särskilt intressant. Mitt finger dög bra.. aå gav honom tutte lite oftare. Han blev så glad och bara låg och skratta, snutta lite, myste, prata och skratta. Sov en del vid bröstet också. Riktig Mysis.
  • Trolltrio

    Fick 3mån vaccin förra veckan. Lite feber på kvällen, sen väldigt grinig dagen efter. 7,2kg, 63cm.

    Vänder sig inte än och hatar magläge.

  • erijon

    VAr på sen återkontroll hos barnmorskan idag. Tog cellprov och satte in kopparspiral.

    Hade lågt hb, bara 102?! Jag som haft bra hela graviditeten så jag behövde inte ens äta järntillskott.

    Hur får man upp järnvärdet då? Krävs järntabletter? BM sa att detta är rätt vanligt när man ammar. Flera med lågt hb?

  • Linnnn

    Jag som haft lågt hb hela graviditeten hade 148 för några veckor sedan! Jag käkade järntabletter och drack blutsaft i omgångar när jag var gravid. Blutsaft är snällare mot magen.

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-01-04 17:38:10 följande:

    Jag som haft lågt hb hela graviditeten hade 148 för några veckor sedan! Jag käkade järntabletter och drack blutsaft i omgångar när jag var gravid. Blutsaft är snällare mot magen.


    Men wow! Får köpa blutsaft om man kan amma på det? Smakar det okej?

    Alltså jag kommer ju inte ta ett nytt hb utan troligen bata hoppas det blir bättre med typ blutsaft.

    Tar du något för att öka järnvärdet nu?

    Vet inte vad jag gör för fel, för att ha så lågt?
  • Linnnn
    erijon skrev 2018-01-04 18:30:38 följande:

    Men wow! Får köpa blutsaft om man kan amma på det? Smakar det okej?

    Alltså jag kommer ju inte ta ett nytt hb utan troligen bata hoppas det blir bättre med typ blutsaft.

    Tar du något för att öka järnvärdet nu?

    Vet inte vad jag gör för fel, för att ha så lågt?


    Jag tycker att det smakar pyton, men en del gillar ju det. Tror inte det är några problem att äta då man ammar eftersom det är ok som gravid. Har inte ätit något järntillskott efter förlossningen. Innan jag blev gravid åt jag inte annat kött än fisk och kyckling annat än i undantagsfall och det bidrog nog till järnbristen. Det är inte helt lätt att få i sig tillräckligt med järn, så tror absolut inte du gjort något fel. Jag har haft järnbrist i omgångar även som icke-gravid.
  • LitenBlomma
    erijon skrev 2018-01-04 18:30:38 följande:

    Men wow! Får köpa blutsaft om man kan amma på det? Smakar det okej?

    Alltså jag kommer ju inte ta ett nytt hb utan troligen bata hoppas det blir bättre med typ blutsaft.

    Tar du något för att öka järnvärdet nu?

    Vet inte vad jag gör för fel, för att ha så lågt?


    Jag hade lågt som gravid men nu 138! Äter fortfarande multivitamin gravid.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon

    Jag började igår igen med mina gravidvitaminer. Ska köpa någon form av järntillskott idag! Men 102 är ju väldigt lågt vad jag förstår.. men BM verkade inte oroad. Hon sa bara ?du måste börja med järntillskott nu, framförallt om du ska sätta in kopparspiralen? den kan ju he ökade blödningar och i vissa fall längre blödningstid.

    Var gåe gränsen för att järnbristen blir allvarlig liksom? Först när man mår riktigt dåligt eller? Bör jag kontakta vårdcentral? Haha nojar kanske i onödan nu. :)

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här