• Pudan

    Lösa ut sambo

    A köpte en lägenhet i februari 2015. A flyttar in i den i juni 2015 och hans särbo flyttar in i augusti samma år och de blir sambo. A har ensam köptlägenheten och står själv på lån och sambon är skriven i lägenheten men står inte med på köpekontrakt. Räknas det som om lägenheten är köpt för gemensamt bruk med tanke på tidpunkterna då de flyttade in? Nu vill A separera och undrar hur han ska göra då han vill behålla lägenheten. Ska han lösa ut sambon med halva köpesumman eller är det halva värdet på lägenheten idag eller ngn annan summa? Någon som vet reglerna? A antar att det juridiskt anses som att lägenheyen är införskaffad för gemensamt bruk även om de inte flyttade in exakt samtidigt och att sambon därmed har rätt till del av lägenheten trots att hon inte köpt/står på lån. A vill helst behålla lägenheten så att sälja är inte aktuellt -i alla fal inte som första alteenativ.

  • Svar på tråden Lösa ut sambo
  • Anonym (A)

    Bostad och saker som hör till bostaden ingår i det som eventueltl ska delas. Däremot inte bilen.

  • BossHoss
    Pudan skrev 2017-11-03 10:45:01 följande:

    HossBoss - tack igen! 

    Sambon har köpt en matta, en säng & soffa. 

    A har köpt ny spis, stereoanläggning och vinkyl. 

    I övrigt har de använt de saker som de tidigare hade i respektive hem. 

    Sambon kommer troligt ta med sig de saker hon har köpt och A behålla sina. 

    A har dock köpt en dyr (lagt handpeng av egna pengar och står själv på lånet) bil som använts av både honom och sambon. Antar att den ingår i det som ska delas och är det i så fall halva nypriset hon har rätt till eller halva nuvarande värdet? Inget samboavtal är skrivet. 


    Bilen står på A och lånet står på A och har betalts av A. tror inte B har något att hämta där alls. 
  • BossHoss
    Anonym (A) skrev 2017-11-03 10:51:04 följande:

    Bostad och saker som hör till bostaden ingår i det som eventueltl ska delas. Däremot inte bilen.


    MM så tror jag med
  • Ms H
    BossHoss skrev 2017-11-03 10:10:50 följande:

    Om A köper en lägenhet för 2 miljoner och sedan renoverar den för sina egna pengar och lägger ut 500 000. Så har A lagt ut 2,5 miljoner på lägenheten. A och B vill flytta isär. De värderar då via en mäklare lägenheten till 3 miljoner. Det betyder att Aoch B skall dela på den vinst som lägenheten skulle generera om den såldes DVS 500 000 ( 3 miljoner minus 2,5 miljoners utlägg av A) B har då rätt til 250 000:- före skatt


    Det här stämmer tyvärr inte. Det är bostadsrättens värde som ska delas, inte vinsten. Om det finns lån får dock dessa dras av före delning.
  • BossHoss
    Ms H skrev 2017-11-03 10:53:46 följande:
    Det här stämmer tyvärr inte. Det är bostadsrättens värde som ska delas, inte vinsten. Om det finns lån får dock dessa dras av före delning.
    Fast jag har varit med om två fall i min närhet som det gick till exakt så som jag skrev, därav att jag skrev så

    B ville ha halva värdet av lägenhet fastän A stått för alla kostnader. Men alla personliga utlägg drogs av innan delning (dvs köpekostnad och stora renoveringar, inte soffor mm dvs lösöre). Dessutom flyttade A in före B och (har kollat upp med X) Att sålänge inte inflyttningsdatum är samma på bägge parterna så räknas det mer som A:s befintliga boende och B.s inflyttade. Dvs A har mycket större rätt till lägenhet än B
  • Pudan

    Ms H, tack för ditt svar! 


    Ok, då antar jag att man tar in ett par olika mäklare att värdera och sen tar ett snittvärde av deras bedömning? Har du egen erfarenhet av detta?

    Funderade litet på det här att det är vinsten som ska delas - vinsten vet man ju inte säkert förrän en försäljning är genomförd och i det här fallet ska lägenheten ju behållas av A och inte säljas. I så fall kan man ju bara gå på värdeökningen. Låter rimligare att det är värdet som delas när lägenheten inte läggs ut på marknaden.

    Hm... blir lätt förvirrad här - ska givetvis kolla av med jurist också för att vara hundra säker.  

  • möjligt

    Vid en separation av sambos gäller teoretiskt följande.

    Inom en viss tid från separationen/utflytten så kan en eller båda av parterna begära en bodelning(tror det är ett år men har ej dubbelkollat).

    Om parterna endast är sambo(ej gifta) så är de ägodelar som inkluderas då, bostad införskaffad för gemensamt bruk samt allt bohag som införskaffats under sambotiden, dvs. ej bil ej sommarhus ej sparkonto etc.

    Varje part får summera värdet av sina egna ägodelar och räkna bort ett eventuellt lån på bostaden. Därefter summerar man värdet av tillgångarna och delar på två.

    Eftersom man troligtvis inte vill sälja alla ägodelar så delar man istället upp konkreta saker och jämkar därefter med en summa.

    Detta är vad man som sambo har laglig rätt till, men med det sagt så är det ingen rätt man måste hävda, dvs är parterna överens så kan man göra vilken deal man vill.

  • Ms H
    BossHoss skrev 2017-11-03 11:03:38 följande:

    Fast jag har varit med om två fall i min närhet som det gick till exakt så som jag skrev, därav att jag skrev så

    B ville ha halva värdet av lägenhet fastän A stått för alla kostnader. Men alla personliga utlägg drogs av innan delning (dvs köpekostnad och stora renoveringar, inte soffor mm dvs lösöre). Dessutom flyttade A in före B och (har kollat upp med X) Att sålänge inte inflyttningsdatum är samma på bägge parterna så räknas det mer som A:s befintliga boende och B.s inflyttade. Dvs A har mycket större rätt till lägenhet än B


    Om man kommer överens om något, så får det vara gjort hur som helst. Men om man inte är överens, så är det sambolagen och bodelning som gäller och då är det värdet som spelar roll, samt eventuella skulder för bostaden.
  • Ms H
    Pudan skrev 2017-11-03 11:11:03 följande:

    Ms H, tack för ditt svar! 

    Ok, då antar jag att man tar in ett par olika mäklare att värdera och sen tar ett snittvärde av deras bedömning? Har du egen erfarenhet av detta?

    Funderade litet på det här att det är vinsten som ska delas - vinsten vet man ju inte säkert förrän en försäljning är genomförd och i det här fallet ska lägenheten ju behållas av A och inte säljas. I så fall kan man ju bara gå på värdeökningen. Låter rimligare att det är värdet som delas när lägenheten inte läggs ut på marknaden.

    Hm... blir lätt förvirrad här - ska givetvis kolla av med jurist också för att vara hundra säker.  


    Nej, jag har inte egen erfarenhet av det, när jag var sambo hade vi samboavtal som klart och tydligt talade om vad som gällde.

    Det är ju inte vinsten som ska delas, det är värdet minus bostadslån. Men vinsten är ju en del av värdet, så det är lika knepigt att bestämma värdet som vinsten. Sen kan man kompensera för vinstskatt med mera. Men ja, det blir ju ett fiktivt värde man får lov att komma överens om, eller så får man lägga ut lägenheten till försäljning och så får den som vill behålla lägenheten helt enkelt vara med i budgivning. Men det är ju bara om det verkligen inte går att komma överens...
Svar på tråden Lösa ut sambo