• hundra

    Har ni en "dålig" man, eller hustru?

    Jag och min sambo (vi är unga till att börja med) har varit ihop i 3-4 år.
    Men jag blir så oerhört ledsen, för jag orkar inte vara som en mamma till honom. 

    Jag lagar mat och matlådor 98/100 dagar. Lagar han matlåda blir det typ sönderkokt pasta med kokt korv. (sure, gott ibland men nej det mättar inte när jag jobbar). Om ens det. 

    Jag städar. Får alltid säga åt honom och städa om det ens går. Säger inte jag att det behövs städa så vill ni inte veta hur det ser ut. Ungkarlslya i princip. Kallingar på golvet, handdukar där och där, DIIIISK, sopor, pant, smuts på golvet. Allt. Han har aldrig insett att man faktiskt kan byta sängkläder.

    (Plus, Skämmer bort honom hela tiden med små gulliga middagar, att jag gjort fint i hemmet eller köpt en dyr flaska vin.)

    Alltså, förlåt att jag gnäller. Jag älskar min sambo, men ikväll är jag sur. Vad gör ni som har en partner som håller på och bara blundar för allt?
    Prata går ju inte. Demon Jag kan stöka ner om jag mår dåligt, men städar ju upp efter mig! Mår så hemskt dåligt över att bossa som en morsa. 

  • Svar på tråden Har ni en "dålig" man, eller hustru?
  • Remmens
    Akira Öken skrev 2017-11-10 00:00:11 följande:

    ...och hur många sådana 'intelligenta" människor har du omkring dig?

    Du själv är förstås själv en sådan "intelligent" man som hedrar din (enda någonsin) kvinna och leder henne och era barn genom livet?


    Det finns väldigt många sådana människor omkring mig. De allra flesta.

    Och ja, jag är en sådan man.

    Stabila relationer har blivit en klassfråga. Ser du dig omkring bland överklass och övre medelklass så är skilsmässor en ovanlighet.

    Samtidigt som skilsmässor är standard bland lågutbildade personal i restaurangbranchen och andra delar av arbetsmarknaden som drar till sig flyktigt folk.

    Intelligenta människor fattar kloka beslut. Inget nytt.
  • Akira Öken
    Remmens skrev 2017-11-10 00:07:22 följande:

    Det finns väldigt många sådana människor omkring mig. De allra flesta.

    Och ja, jag är en sådan man.

    Stabila relationer har blivit en klassfråga. Ser du dig omkring bland överklass och övre medelklass så är skilsmässor en ovanlighet.

    Samtidigt som skilsmässor är standard bland lågutbildade personal i restaurangbranchen och andra delar av arbetsmarknaden som drar till sig flyktigt folk.

    Intelligenta människor fattar kloka beslut. Inget nytt.


    Vad spännande!

    Tänk så olika man kan tänka om saker och ting!
  • Remmens
    Akira Öken skrev 2017-11-10 00:11:39 följande:

    Vad spännande!

    Tänk så olika man kan tänka om saker och ting!


    Vad tänka? Det jag sa i ovanstående inlägg är fakta.
  • Akira Öken
    Remmens skrev 2017-11-10 00:13:00 följande:

    Vad tänka? Det jag sa i ovanstående inlägg är fakta.


    Du presenterar din bild utan tillhörande fakta. Jag tror att det framgår tillräckligt tydligt att jag inte instämmer i din bild. Jag är också helt övertygad om att vi båda skulle kunna lägga fram både artiklar och forskning som stödjer bådas våra åsikter. För mig är det dock inte intressant och jag nöjer mig därför med att konstatera att det är intressant att man kan tänka så olika.
  • Remmens
    Akira Öken skrev 2017-11-10 00:21:15 följande:

    Du presenterar din bild utan tillhörande fakta. Jag tror att det framgår tillräckligt tydligt att jag inte instämmer i din bild. Jag är också helt övertygad om att vi båda skulle kunna lägga fram både artiklar och forskning som stödjer bådas våra åsikter. För mig är det dock inte intressant och jag nöjer mig därför med att konstatera att det är intressant att man kan tänka så olika.


    Vad i mitt inlägg är det du ifrågasätter? Det jag säger är fakta.
  • Akira Öken
    Remmens skrev 2017-11-10 00:27:40 följande:

    Vad i mitt inlägg är det du ifrågasätter? Det jag säger är fakta.


    Helt ärligt, har jag varken lust eller ork att ägna så mycket tid åt att försöka förklara sådant för dig som jag är övertygad om att du aldrig kommer att förstå eller ens vilja försöka förstå. Du skriver att dina åsikter är fakta och jag anser att du har fel, på flera plan. Jag tror du helt enkelt får nöja dig så (men jag gissar också att en man som du kommer att vara tvungen att få sista ordet. Det är ok).
  • Remmens
    Akira Öken skrev 2017-11-10 00:35:49 följande:

    Helt ärligt, har jag varken lust eller ork att ägna så mycket tid åt att försöka förklara sådant för dig som jag är övertygad om att du aldrig kommer att förstå eller ens vilja försöka förstå. Du skriver att dina åsikter är fakta och jag anser att du har fel, på flera plan. Jag tror du helt enkelt får nöja dig så (men jag gissar också att en man som du kommer att vara tvungen att få sista ordet. Det är ok).


    Läs statistiken istället så slipper du gissa.

    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Kan-yrket-forklara-skilsmassan/
  • sextiotalist
    Remmens skrev 2017-11-10 00:07:22 följande:

    Det finns väldigt många sådana människor omkring mig. De allra flesta.

    Och ja, jag är en sådan man.

    Stabila relationer har blivit en klassfråga. Ser du dig omkring bland överklass och övre medelklass så är skilsmässor en ovanlighet.

    Samtidigt som skilsmässor är standard bland lågutbildade personal i restaurangbranchen och andra delar av arbetsmarknaden som drar till sig flyktigt folk.

    Intelligenta människor fattar kloka beslut. Inget nytt.


    Det beror snarare på att många från den gruppen väljer att stadga sig senare och har troligen flera seriösa relationer bakom sig.
  • Eluethera
    sextiotalist skrev 2017-11-10 06:24:59 följande:

    Det beror snarare på att många från den gruppen väljer att stadga sig senare och har troligen flera seriösa relationer bakom sig.


    Där har du fel. Akademiker har en analysförmåga som de flesta arbetare saknar.
  • sextiotalist
    Eluethera skrev 2017-11-10 07:24:45 följande:
    Där har du fel. Akademiker har en analysförmåga som de flesta arbetare saknar.
    Jag ÄR akademiker, jag har levt i akademikervärld i hela mitt liv. De allra flesta av mina vänner (manliga och kvinnliga) akademiker har haft minst ett par förhållande, seriösa, innan de träffade den de lever med idag.
    För övrigt så håller jag inte med dig, när det gäller känslor, så kan även akademiker vara omdömeslösa. Även akademiker kan hamna i dysfunktionella förhållande.

    När det gäller arbetare, om du menar personer utan eftergymnasial utbildning, så lever jag med en sådan man, han är nog en av de mest intelligenta män jag har träffat (sedan så fanns inte ens tanken på att läsa vidare i hans barndomsfamilj). Men å andra sidan, så har hans alla tre barn valt att läsa vidare (varav en är vår gemensamma). För övrigt så arbetar han inom universitetsvärlden (där det förresten varit separationer på hans arbetsplats, men visst, en doktor kan inte separera eller? )
    För övrigt så har jag under mina snart 30 år i mitt yrkesliv träffat väldigt många smarta och analytiska "arbetare", jag arbetar inom en bransch där man arbetar nära de som är ute på fältet.
    Orsaken att akademiker generellt har stabilare förhållande är att de stadgar sig senare och har med andra ord mognat och mentalt innan de väljer att slå sig till ro.

  • sextiotalist

    Nej, min sambo har självklart brister, precis som jag, men har är allt annat än dålig. Han är förvisso inte så duktig på att laga mat, men han har ett paradrätter. Han är den som plockar hemma och använder sopborsten flitigt. Ofta den som plockar ur diskmaskinen och är mer ordningsam än vad jag är.
    Det enda jag är orolig för när jag är borta en längre tid, det är blommorna, för han glömmer att vattna

  • Anna60
    hundra skrev 2017-11-09 23:11:41 följande:
    Jag och min sambo (vi är unga till att börja med) har varit ihop i 3-4 år.
    Men jag blir så oerhört ledsen, för jag orkar inte vara som en mamma till honom. 

    Jag lagar mat och matlådor 98/100 dagar. Lagar han matlåda blir det typ sönderkokt pasta med kokt korv. (sure, gott ibland men nej det mättar inte när jag jobbar). Om ens det. 

    Jag städar. Får alltid säga åt honom och städa om det ens går. Säger inte jag att det behövs städa så vill ni inte veta hur det ser ut. Ungkarlslya i princip. Kallingar på golvet, handdukar där och där, DIIIISK, sopor, pant, smuts på golvet. Allt. Han har aldrig insett att man faktiskt kan byta sängkläder.

    (Plus, Skämmer bort honom hela tiden med små gulliga middagar, att jag gjort fint i hemmet eller köpt en dyr flaska vin.)

    Alltså, förlåt att jag gnäller. Jag älskar min sambo, men ikväll är jag sur. Vad gör ni som har en partner som håller på och bara blundar för allt?
    Prata går ju inte. Demon Jag kan stöka ner om jag mår dåligt, men städar ju upp efter mig! Mår så hemskt dåligt över att bossa som en morsa. 
    Jag skulle överhuvudtaget inte haft en sån karl i huset. Innan man flyttar ihop så ser man ju hur den andre funkar. En skitgris gör ingen glad, och jag skulle inte kunna ha känslor för en sån man. Fy! Attraktionen för honom hade försvunnit helt.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2017-11-10 06:24:59 följande:
    Det beror snarare på att många från den gruppen väljer att stadga sig senare och har troligen flera seriösa relationer bakom sig.
    Precis! Livserfarenhet är nyckeln. Också erfarenhet med relationer. Att folk inte skiljer sig behöver ju inte betyda att deras relation är bra. Det ser vi ju dagligen här - folk som har usla relationer men inte vågar ta steget. 

    Och det händer också saker som man inte kan förutse. Partnern kan utveckla psykisk sjukdom och/eller missbruk. Eller man kan utvecklas åt olika håll. 

    Det är inte så lätt att definiera hur man väljer rätt partner. Jag trodde en gång i tiden att det var en bra idé att välja någon med liknande värderingar, intressen och bakgrund. Men det visade sig att dessa saker kan vara bra, men de är inte avgörande. Nu har jag en man med ganska olika intressen och bakgrund, men liknande tempo, personlighet, humor, och det funkar så mycket bättre. 
  • AndreaBD
    Eluethera skrev 2017-11-10 07:24:45 följande:
    Där har du fel. Akademiker har en analysförmåga som de flesta arbetare saknar.
    Visst. Men det räcker inte när det gäller relationer. Där är det inte så himla logiskt. 
  • midnattljus

    Så är min med, ofta! Lösningen är att jag gör mer saker för mig och har ett schema. Istället för att köpa dyrt vin och bjuda han på middagar köper jag fina saker till mig själv. Gör saker för dig och gör ett städscehma. Städar han inte sen får du kanske slänga ut något han gillar eller strejka. Ta något som du vet kan funka! :)

Svar på tråden Har ni en "dålig" man, eller hustru?