• Ellifant

    IVF våren 2018

    Hej!

    Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

    Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

    Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

    Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

  • Svar på tråden IVF våren 2018
  • AliceF

    Hej

    Jag har precis börjat ivf nr 1, har smh värde på 0,2.

    Ett utomhavandesksp med vänster äggledare borttagen.

    Idag kunde de endast se 2 ägg på högra sidan, de sa eftersom mon vänstra äggledare är borttagen så blir det ingen blodtillförsel och därför har min vänstra äggstock inte svarat på hotmonerna.

    Är det någon som har gjort ivf utan äggledare? Hur har ni gått tillväga?

  • zuces
    Octobersun skrev 2017-12-27 10:26:02 följande:
    Jag är inte heller så insatt trots att vi gjort undersökningar, möten osv. Den korta varianten påbörjar man mensdag 2 tror jag, sprutor alltså, dom ska jag ta i cirka 10 dagar, sedan är det dags för äggplock. Därefter är det isättningen.

    Den "långa" varianten är med både sprutor och nässpray. Jag vet inte om den är längre eller om den rent av bara är "krångligare" med tanke på nässprayen också.

    Jag känner mig så nervös för vad som komma skall då jag upplever att jag inte fått all info om allt, eller undersökning heller för den delen.

     


    Den korta varianten sprutar man med i några dagar och tar en extra spruta efter några dagar för att förhindra ägglossning. 


    Med den långa varianten kör man nässpray som du säger för att nedreglera hormonerna och sen börjar man med sprutor precis som den korta. Så det som skiljer sig åt är dessa 2 veckor ungefär som man sprayar. Därav är den långa längre, man blir dessutom oftast mer påverkad av den långa då man nedreglerar alla sina hormoner med nässprayen och det känns då som att man är i klimakteriet har jag hört!


    Av det jag har hört verkar den korta vara uppskattad. Jag vet inte när de väljer den långa men jag tror det är mer när kvinnan är infertil. För oss är allt bra med mig men mannen har färre spermier, därför kommer vi köra den korta varianten. Men är det kvinnan som har svårt att stimuleras och ägglossa/skapa äggblåsor så blir det nog den långa, tror de har bättre koll på hormonerna hos kvinnan när de nedreglerar först.

  • Octobersun
    zuces skrev 2017-12-27 11:22:19 följande:

     


    Den korta varianten sprutar man med i några dagar och tar en extra spruta efter några dagar för att förhindra ägglossning. 


    Med den långa varianten kör man nässpray som du säger för att nedreglera hormonerna och sen börjar man med sprutor precis som den korta. Så det som skiljer sig åt är dessa 2 veckor ungefär som man sprayar. Därav är den långa längre, man blir dessutom oftast mer påverkad av den långa då man nedreglerar alla sina hormoner med nässprayen och det känns då som att man är i klimakteriet har jag hört!


    Av det jag har hört verkar den korta vara uppskattad. Jag vet inte när de väljer den långa men jag tror det är mer när kvinnan är infertil. För oss är allt bra med mig men mannen har färre spermier, därför kommer vi köra den korta varianten. Men är det kvinnan som har svårt att stimuleras och ägglossa/skapa äggblåsor så blir det nog den långa, tror de har bättre koll på hormonerna hos kvinnan när de nedreglerar först.


    Tack för svar!

    Jag verkar ha en normal ägglossning med massor av äggblåsor enligt bm, råkade hamna på en såndär undersökning just förra månaden då under ägglossning så hon såg det. Sa att vi skulle gå hem och ha sex..

    Min man hade "jättebra simmare" och lite över medel i antal enligt sköterskan, detta sa hon när vi frågade vad ICSI är och om det var ett alternativ.

    Kan tänka mig att man blir mer påverkad av den långa. Har bara inte en uppfattning av hur stort det här är, kan man jobba under tiden, hur påverkad blir man osv. Det är nog det som stressar mig också.

    När ska ni påbörja er resa?
  • 8992
    zuces skrev 2017-12-27 11:22:19 följande:

     

    Den korta varianten sprutar man med i några dagar och tar en extra spruta efter några dagar för att förhindra ägglossning. 

    Med den långa varianten kör man nässpray som du säger för att nedreglera hormonerna och sen börjar man med sprutor precis som den korta. Så det som skiljer sig åt är dessa 2 veckor ungefär som man sprayar. Därav är den långa längre, man blir dessutom oftast mer påverkad av den långa då man nedreglerar alla sina hormoner med nässprayen och det känns då som att man är i klimakteriet har jag hört!

    Av det jag har hört verkar den korta vara uppskattad. Jag vet inte när de väljer den långa men jag tror det är mer när kvinnan är infertil. För oss är allt bra med mig men mannen har färre spermier, därför kommer vi köra den korta varianten. Men är det kvinnan som har svårt att stimuleras och ägglossa/skapa äggblåsor så blir det nog den långa, tror de har bättre koll på hormonerna hos kvinnan när de nedreglerar först.


    Tack för bra svar :) då gissar/hoppas jag att vi kommer få det korta när det är dax för oss
  • LilV
    Octobersun skrev 2017-12-27 11:37:01 följande:

    Tack för svar!

    Jag verkar ha en normal ägglossning med massor av äggblåsor enligt bm, råkade hamna på en såndär undersökning just förra månaden då under ägglossning så hon såg det. Sa att vi skulle gå hem och ha sex..

    Min man hade "jättebra simmare" och lite över medel i antal enligt sköterskan, detta sa hon när vi frågade vad ICSI är och om det var ett alternativ.

    Kan tänka mig att man blir mer påverkad av den långa. Har bara inte en uppfattning av hur stort det här är, kan man jobba under tiden, hur påverkad blir man osv. Det är nog det som stressar mig också.

    När ska ni påbörja er resa?


    Min sambo och jag gjorde vårt första IVF-försök i höstas (korta protokollet) och jag blev positivt överraskad över hur bra det gick med sprutor, hormoner och jobb. Kunde jobba som vanligt under hela försöket och kände bara av lite huvudvärk vissa dagar och sen en svullen mage närmare äggplocket. Ända fram till återföringen kändes det bra både fysiskt och psykiskt :)
  • Tiinuli

    Hej!

    Hoppar in här :)

    Ska påbörja vårat andra ivf försök i januari efter avbruten behandling i december pga spontan ägglossning och ett misslyckat försök i september. Vi har även MA i bagaget från februari.

    Tiden går sååå sakta, värsta tortyren man varit med om :(

    Stressad över ålder och att man faktiskt har bara 3 försök. Fick inga till frysen efter första ivf.

    Hoppas på ett bättre år 2018

  • LilV
    Tiinuli skrev 2017-12-27 14:01:53 följande:

    Hej!

    Hoppar in här :)

    Ska påbörja vårat andra ivf försök i januari efter avbruten behandling i december pga spontan ägglossning och ett misslyckat försök i september. Vi har även MA i bagaget från februari.

    Tiden går sååå sakta, värsta tortyren man varit med om :(

    Stressad över ålder och att man faktiskt har bara 3 försök. Fick inga till frysen efter första ivf.

    Hoppas på ett bättre år 2018


    Håller med dig, håller också tummarna för 2018! Vi ska också påbörja andra försöket i januari. Vårt första lyckades tyvärr inte och inget till frysen. Håller med om åldersstressen, är 35 år, man blir ju inte yngre precis :/. Tiden sniglar sig fram, men känner mig peppad och redo för försök 2.
  • minipeach86

    Vad är ICSI för något? 


    Har PCOS och försökt sedan jan-17. Hittills fått 1 lyckad ÄL med hjälp av dubbeldos Letrozol + Ovitrelle
  • zuces
    Octobersun skrev 2017-12-27 11:37:01 följande:

    Tack för svar!

    Jag verkar ha en normal ägglossning med massor av äggblåsor enligt bm, råkade hamna på en såndär undersökning just förra månaden då under ägglossning så hon såg det. Sa att vi skulle gå hem och ha sex..

    Min man hade "jättebra simmare" och lite över medel i antal enligt sköterskan, detta sa hon när vi frågade vad ICSI är och om det var ett alternativ.

    Kan tänka mig att man blir mer påverkad av den långa. Har bara inte en uppfattning av hur stort det här är, kan man jobba under tiden, hur påverkad blir man osv. Det är nog det som stressar mig också.

    När ska ni påbörja er resa?


    ICSI är inte för er då! :) däremot kommer vi få köra ICSI varianten vilket för oss känns jättebra då de väljer ut de simmarna som ser bäst ut. Så slipper vi oroa oss om spermierna kan ta sig in i ägget på egen hand då de är färre än normalt! Vi påbörjar vårat första ivf försök om ca 2.5vecka :)
  • Octobersun
    zuces skrev 2017-12-27 23:51:19 följande:
    ICSI är inte för er då! :) däremot kommer vi få köra ICSI varianten vilket för oss känns jättebra då de väljer ut de simmarna som ser bäst ut. Så slipper vi oroa oss om spermierna kan ta sig in i ägget på egen hand då de är färre än normalt! Vi påbörjar vårat första ivf försök om ca 2.5vecka :)
    Okej, då önskar jag er lycka till på er resa!
Svar på tråden IVF våren 2018