• Johnnyorange

    Problemet med "att följa Jesus"

    Är att han är svår för oss "syndare" att relatera för. Han är för ren, för perfekt, för ofelbar. Hans ljus gör så att vi blir bländade. Konsekvensen av att följa honom blir att vi alltid kommer känna oss otillräckliga, och vi kommer alltid att döma oss själva. Vi duger aldrig som vi är.

  • Svar på tråden Problemet med "att följa Jesus"
  • oanonym

    Kan någon ge ett exempel på något Jesus sagt som vi människor inte skulle kunne komma fram till ändå?

    Det mesta jag hör från kristna ( icke döda, icke stjäla, älska din nästa, o.s.v.) är saker som de flesta kulturer och civilisationer kommit fram till oavsett religion. Så rent moraliskt behövs inte Jesus. Det är snarare de tveksamma/onda sakerna som gör religioner speciella.

  • Anonym (J)
    Anonym (Ryamatta) skrev 2017-12-16 14:01:23 följande:

    Det är visserligen sant men många religionsutövare klarar att skilja mellan exempelvis kvinnoförtryck som förekom när heliga skrifter nedtecknades och dagens synsätt på kvinnor och homosexuella. Här i väst tror jag förtrycket förekommer i mindre utsträckning (självklart är det långt ifrån obefintligt) p g a att vårt samhälle kommit längre i utvecklingen. I andra delar av världen tror jag att förtryck förekommer mer p g a tradition snarare än religion men att man kanske använder religionens namn för att den har starkt inflytande.


    Vad konstigt då, jag är kristen och kvinna och känner mig inte ett dugg förtryckt
  • Anonym (J)
    oanonym skrev 2017-12-16 15:12:29 följande:

    Kan någon ge ett exempel på något Jesus sagt som vi människor inte skulle kunne komma fram till ändå?

    Det mesta jag hör från kristna ( icke döda, icke stjäla, älska din nästa, o.s.v.) är saker som de flesta kulturer och civilisationer kommit fram till oavsett religion. Så rent moraliskt behövs inte Jesus. Det är snarare de tveksamma/onda sakerna som gör religioner speciella.


    Så du menar att rent moraliskt behövs inte Jesus? Att folk har kommit fram till att man inte ska göra detta ändå? Och ändå så gör folk allt sådant?
  • Anonym (J)
    oanonym skrev 2017-12-16 15:12:29 följande:

    Kan någon ge ett exempel på något Jesus sagt som vi människor inte skulle kunne komma fram till ändå?

    Det mesta jag hör från kristna ( icke döda, icke stjäla, älska din nästa, o.s.v.) är saker som de flesta kulturer och civilisationer kommit fram till oavsett religion. Så rent moraliskt behövs inte Jesus. Det är snarare de tveksamma/onda sakerna som gör religioner speciella.


    Så du menar att rent moraliskt behövs inte Jesus? Att folk har kommit fram till att man inte ska göra detta ändå? Och ändå så gör folk allt sådant?
  • carlssonanna
    Anonym (Ryamatta) skrev 2017-12-16 13:54:41 följande:
    Det kan ju stämma till viss del men jag tror att många religiösa ofta stöter på icke-troende som ständigt vill motbevisa och överbevisa deras tro och de känner ofta att de måste försvara sitt synsätt. Säkert tröttsamt och då kanske det blir enklare i längden att bara förkasta kritik. Sen finns det ju nästan lika många tolkningar av Bibeln som det finns kristna så det blir ju svårt att argumentera emot då tänker jag.

    Men ingenting blir bättre av att se ned på andra för att de är annorlunda än en själv eller i ens tycke tror på ologiska företeelser. Då är det väl bättre att diskutera med dessa och sedan därefter sannolikt ändå behöv. a enas om att vara oense.
    Inget blir hellre bättre av att man tramsar med. Tycker det är alldeles för få kritiska frågor till religiösa. Skulle du träffa på någon som säger att hon verkligen tror på tomten så skulle nog de flesta försöka förklara hur det ligger till. Men när det kommer till religion så låter man det bara passera,

    Måste tyvärr säga att jag är lika dan själv :(
  • oanonym
    Anonym (J) skrev 2017-12-16 15:13:32 följande:

    Vad konstigt då, jag är kristen och kvinna och känner mig inte ett dugg förtryckt


    Om folk följde bibeln så skulle du kanske känna dig förtryckt. Eller om du levde på en tid då bibeln "togs på allvar" i samhället. Som tur är följer de flrsta nte bibeln, oavsett vad de själva påstår. Däremot är du ju förtryckt av din egna Guds ord.
  • oanonym
    Anonym (J) skrev 2017-12-16 15:17:26 följande:

    Så du menar att rent moraliskt behövs inte Jesus? Att folk har kommit fram till att man inte ska göra detta ändå? Och ändå så gör folk allt sådant?


    Ja, folk gör sådant ändå. Men det är ju inte så att religiösa utmärker sig genom att inte göra dessa saker. Snarare tvärtom, faktiskt. De kan ju bli räddade genom sin tro, enligt vissa.
  • Anonym (Ryamatta)
    oanonym skrev 2017-12-16 15:06:02 följande:

    Nja, många religiösa har "tvingats", av sekulaseringen, att acceptera dagens synsätt på kvinnor och homosexuella. Dock så har du rätt, det skadar ingen, men det är ändå obehagligt att synsättet finns kvar. Religiösa texter ändras inte, och de påstås ofta vara absoluta och ska gälla för alltid. Ett väldigt farligt synsätt, enligt mig.

    Och att religion används "bara" som ett skäl till att hålla gamla kulturer vid liv är ju inget försvar till att dessa egentligen är något bra. Snarare tvärtom, de hjälper till att hålla samhällen flera hundra år efter i tiden.


    Orsaken till varför religiösa inte förtrycker i samma utsträckning längre ska jag låta vara osagt då jag inte sitter på någon fakta angående det. Faktum är dock att förtryck av såväl kvinnor som homosexuella och andra grupper förekommer överallt, oavsett tro, icje-tro, ursprung eller vilken del av världen du bor i. Det är ingenting man endast kan tillskriva religiösa. Dessutom finns det inom olika religiösa grupper både förtryckare och de som inte förtrycker.

    Men till viss del kan jag förstå hur du menar med att religion kan skada andra. Dock föresptåkar de flesta religioner godhet, ödmjukhet, generositet och osjälviskhet. Följer man det borde man också vara en god människa, rent krasst.
  • oanonym
    Anonym (J) skrev 2017-12-16 15:17:26 följande:

    Så du menar att rent moraliskt behövs inte Jesus? Att folk har kommit fram till att man inte ska göra detta ändå? Och ändå så gör folk allt sådant?


    De flesta som mördar vet nog att det är fel. De skulle inte vilja bli mördade själva, eller få en närstående mördad. Naturligtvis finns det undantag.

    Det är stor skillnad på vad folk gör och vad folk anser.
  • Anonym (Ryamatta)
    Anonym (J) skrev 2017-12-16 15:13:32 följande:

    Vad konstigt då, jag är kristen och kvinna och känner mig inte ett dugg förtryckt


    Så härligt att höra. Dock finns det säkert tyvärr andra än du som är det.

    Vet inte varför du citerade mig? Det var inte mitt påstående utan jag diskuterade med en annan skribent. Vi pratade mer i allmänna ordalag och inte enbart kristna utan om religioner i allmänhet.
Svar på tråden Problemet med "att följa Jesus"