• Natalina1451

    Hjärtslag på VUL i vilken vecka?

    Hej!!

    Vi har precis plussat igen efter ett missfall i november -17.

    Sista mensens första dag var den 10/12-17. Beräknad mens var enligt flo-appen den 9/1 enligt Natural Cycles är det imorgon 14/1.

    Men jag plussade alltså igår. Det står 2-3 på den..

    Fått två olika bf från de olika apparna o de ena är 15/9 och det andra 24/9..

    Jag undrar vad jag ska gå efter? Hade tänkt boka in ett VUL för o se så där finns ett levande foster men vet ju inte när eftersom det är så olika datum jag fått..

    Hade velat ge min mamma en ultraljudsbild på hennes födelsedag som är dem 2/2.. vad tror ni?!?

    Slänger med bilden på testen <3

  • Svar på tråden Hjärtslag på VUL i vilken vecka?
  • Anonym (Liz)

    Grattis!

    Du borde kunna se ett hjärta vecka 5 (sista veckan i januari)

  • syntharen

    Grattis till plusset! Ang hjärtslag så kan det nog bli svårt att se ett hjärta tidigare än 7+, har man tur så syns det i v 6+. Jag gjorde vul i v 5+2 (enligt min uträkning, 5+5 enligt senare ultraljud) och då kunde man endast se en hinnsäck, gulsäck och nåt litet streck på ca 2 mm.

    Så om vi säger att du är runt v 4+0 idag så kanske du kan se ett hjärta i slutet av jan men många ultraljudskliniker vill inte göra tidigt ultraljud förräns i v 8+ just för att man med säkerhet ska kunna se hjärtat.

  • Krusbärskompott

    Grattis till graviditeten!

    Ring och prata med den klinik du tänkt göra VUL på.

    Där jag gjorde vill de inte göra före 8+0, särskilt om man inte är hundra på dateringen, eftersom det skapar så enormt mkt oro om man INTE ser hjärtaktivitet. Vilket kan vara helt normalt i v 6+.

    Finns massa trådar här inne med superstressade kvinnor som gjort för tidiga VUL och sedan gått söbder av oro under de veckor det tagit innan man kunnat bekräfta om fostret lever eller ej.

    Lycka till med allt!

  • Natalina1451

    Tack så mycket för alla svar! Jag Ska inte boka något privat utan hoppas få ett via mvc med tanke på att jag fick missfall för ett par månader sedan. Ska se om de vill boka in mig i slutet på januari eller om jag får vänta längre!

    Det var ingen som visste vilket som var mest korrekt av de olika bf datumen jag fått? (Det tidigare är om man räknar efter mensen, det senare är vad NC får fram)

  • Anonym (Liz)

    MVC kommer att gå enligt sista mensen (har gjort ivf men dem räknade ändå från sista mens)

  • Anonym (L)

    Tempar du och är rätt säker på när ägglossningen skett så gå efter NCs datum. En graviditet räknas från två veckor innan ägglossningen eftersom det är vanligast att cykeln startade då. Men har man sen ägglossning blir veckorna fel om man räknar från sista mensen. :)

  • Fiorenza

    I vecka 7 (6+1) såg vi hjärtat slå på en liten 5,5 mm lång böna med ultraljud utanpå magen (även om hon var noga med att påpeka först att det kanske var för tidigt för att inte göra VUL. Gick privat pga. oro efter missfall och tidiga blödningar.) Vi har även gjort i v 9 (8+0 och 8+2) vid båda graviditeterna pga. IVF och då syns det väldigt väl.

  • Hoppas7910

    Grattis till plusset :)

    Har också haft en hel del missfall så vi gjorde ett VUL i vecka 7 för att kolla att det fanns hjärtslag. Vi såg ett litet foster med hjärtslag i 6+2 :) Nu hade jag väldigt bra koll på ÄL så BM bokade datumet för VUL:t utifrån mina uppgifter. Några dagar gör ju stor skillnad när dem är så små.

    Hoppas du kan få ett tidigt VUL och får se hjärtslag! Lycka till!

  • Anonym (5)

    Hej. Vi såg hjärtslag vecka 5+3. Kan vara olika på maskin till maskin såklart.

  • Jag är bara jag
    Anonym (Liz) skrev 2018-01-14 12:53:48 följande:
    MVC kommer att gå enligt sista mensen (har gjort ivf men dem räknade ändå från sista mens)
    Det ska man ju absolut inte göra vid IVF! Vid IVF räknas ÄP som 2+0. Mensen kan man ha haft många veckor innan eller som jag inte alls. ÄP eller om man gjort FET antal dagar embryot är odlat är enda sättet man ska räkna vid IVF.
  • Natalina1451

    Återigen tack för svar!

    Då ska jag räkna från när jag vet att jag hade ägglossning

    Jag testade ju med LH-test och tempade så känns som att både jag och NC har bra koll på när ägglossningen faktiskt ägde rum!

    Ååh nu ska jag bara hålla ut till VUL och sen till vecka 12 så kan jag andas ut lite halvt därefter..

  • fanola
    Jag är bara jag skrev 2018-01-14 19:47:12 följande:

    Det ska man ju absolut inte göra vid IVF! Vid IVF räknas ÄP som 2+0. Mensen kan man ha haft många veckor innan eller som jag inte alls. ÄP eller om man gjort FET antal dagar embryot är odlat är enda sättet man ska räkna vid IVF.


    Håller med! MVC får absolut inte ändra datum för IVF och räkna efter mensen!
Svar på tråden Hjärtslag på VUL i vilken vecka?