• XAHHA92

    Oförklarligt barnlös

    Hej!

    Jag skapar här en tråd för oss som gått genom en fertilitetsutredning och hamnat i kategorin oförklarligt barnlös. Hela utredningen tog 10 månader att göra och vi ångrar oss att vi inte ansökte privat istället. Lätt att vara efterklok!

    Lite kort info om mig: 25 år, försökt få barn i två år, icke rökare, äter bra, normalviktig & lever allmänt nyttigt.

    I min utredning har jag fått lämna blodprov (CD3), FSH normalt och AMH 1.6.

    Fått göra vul där allt ser normalt ut.

    Gjort en spolning där det var fritt flöde i äggledarna.

    Därmed klassas vi som oförklarligt barnlösa, de hittar ingen anledning. Många säger till mig att jag borde vara glad över detta, men det är jag inte. Där finns alltid en anledning till varför man inte kan få barn, men här i Sverige får man inte en så pass avancerad utredning. Sen är jag självklart glad över att man i Sverige kan få gratis hjälp att få barn!

    Jag får även höra många gånger att jag är ung och borde slappna av mer. Jag har ju fleeeera år på mig att få barn! Tänk er själva att vara i den mest fertila ålder och redan nu inte kan få barn, låter inte så skoj va...?

    Nu tycker läkaren att vi ska försöka med insemination och jag är inte på hennes sida ang den behandlingen. Läser på om detta och ser att insemination ger en chans på ca 10-15% att det blir ett barn. Svårt att tänka positivt med de låga oddsen!

    Är det fler som är i vår situation? Kan vara skönt att dela med sig av sina tankar med andra som fått diagnosen oförklarligt barnlösa!

  • Svar på tråden Oförklarligt barnlös
  • XAHHA92
    UndrandeSökare skrev 2018-03-16 15:17:46 följande:

    Ett amh på 1.6 är lågt om man är 25. Jag hade 1.6 i amh när jag var 43år och blev lätt gravid naturligt även då. Har alltid blivit lätt gravid naturligt.

    Fråga kliniken om du kan få göra äggdonation istället, det ökar chanserna.


    Jag och min sambo vill inte använda oss av ägg eller spermierdonation utan då väljer vi hellre att adoptera faktiskt :) Även om 1,6 är lågt för min ålder är det ju inte så pass lågt att jag inte kan få biologiska barn. Jag hopps på att få göra IVF och sen får vi se
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • XAHHA92
    Ellencassandra skrev 2018-03-16 15:25:50 följande:

    Fast lägre amh behöver ju inte betyda att vanlig ivf inte ska gå bra. Till och med de som är äldre och har ännu lägre värde har lyckats med ivf. Jag fick ut 20 ägg fast jag har lågt. Kvaliten behöver ju inte va dålig heller för det. Bara färre ägg.


    Precis, även om det är lågt för min ålder betyder det ju inte att man inte kan få biologiska barn via ivf :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Ellencassandra
    XAHHA92 skrev 2018-03-16 15:32:41 följande:

    Precis, även om det är lågt för min ålder betyder det ju inte att man inte kan få biologiska barn via ivf :)


    Nä precis. Funkar inte mitt sista landstingsfinansierade försök köper vi nog några försök till innan vi ens börjar fundera på ÄD! Men bra såklart att det alternativet finns, men det är inte för alla.

    Hoppas du får remiss till ivf :)
  • Wishfulthinking

    Hej!

    Jag och min man är också oförklarligt barnlösa. Vi har försökt skaffa barn i 3 år och 3 månader. Vi är 28 år gamla.

    Vi gick på utredning privat och den tog totalt ett helt år. Vi fick aldrig någon egentlig diagnos men vi testade allt möjligt. Letrozol och ibland fick jag ovitrelle. Äggledarna spolades och vi testade en insemination. Utredningen avslutades i höstas och vi fick information om ivf samt testkit för att se om vi får genomföra ivf. Vi valde att inte gå igenom den processen. Nu ska vi istället försöka året ut på egen hand och om det inte går i år så ställer vi oss i kö för adoption.

    Jag såg att trådstartaren skrev om något värde som kallas AMH? Jag kollar i mina gamla papper med provsvar men ser inte något sådant värde. Det jag har provsvar på är P-T4, P-T3, S-FSH, S-Prolaktin och S-Östradiol. Är något av dessa AMH? Tycker mig ha läst så mycket genom åren om allt som har med tester att göra, men har aldrig reflekterat över om jag kanske inte har fått provsvar på allt nödvändigt. Vad tror ni? Känner mig något vilsen.

    /Wishfulthinking

  • UndrandeSökare
    Wishfulthinking skrev 2018-03-18 15:57:04 följande:

    Hej!

    Jag och min man är också oförklarligt barnlösa. Vi har försökt skaffa barn i 3 år och 3 månader. Vi är 28 år gamla.

    Vi gick på utredning privat och den tog totalt ett helt år. Vi fick aldrig någon egentlig diagnos men vi testade allt möjligt. Letrozol och ibland fick jag ovitrelle. Äggledarna spolades och vi testade en insemination. Utredningen avslutades i höstas och vi fick information om ivf samt testkit för att se om vi får genomföra ivf. Vi valde att inte gå igenom den processen. Nu ska vi istället försöka året ut på egen hand och om det inte går i år så ställer vi oss i kö för adoption.

    Jag såg att trådstartaren skrev om något värde som kallas AMH? Jag kollar i mina gamla papper med provsvar men ser inte något sådant värde. Det jag har provsvar på är P-T4, P-T3, S-FSH, S-Prolaktin och S-Östradiol. Är något av dessa AMH? Tycker mig ha läst så mycket genom åren om allt som har med tester att göra, men har aldrig reflekterat över om jag kanske inte har fått provsvar på allt nödvändigt. Vad tror ni? Känner mig något vilsen.

    /Wishfulthinking


    Amh är det värde som mäter hur stor äggreserv en kvinna har (dvs ungefär hur många ägg hon har kvar) dock säger amh inget om kvaliteten på äggen.
    Provet kan du ta själv genom tex werlabs.se (deras fertilitetspaket)
    OBS ! Måste tas på cd3 (dvs den 3e mensdagen).

    De andra proverna du tagit:
    TSH, T3 och T4 är sköldkörtelprover. TSH ska vara max 1.0 i fertilitetssammanhang.Om man har ett högt TSH så kan det leda till att man inte blir gravid av den anledningen. TSH sänks med hjälp av medicinen Levaxin.
    Skrivs ut av vårdcentralen eller endokrinolog.

    Prolaktin- Hormonprov. Prolaktin behövs för bröstmjölksproduktion bland annat. Har man för högt värde på detta, så blir man inte gravid eller får missfall.
    Ska öka när man är gravid och när man ammar. Ska tas CD21.

    Östradol- Hormonprov som mäter östrogen i kroppen, kvinnligt könshormon.
  • Hoppfullhet

    Jag har ett AMH på 2 (var 32 när prover togs), detta tyckte min läkare på ivf kliniken va lågt. Men vi pratade inte om HUR lågt i förhållande till annat etc... MEN, jag blev gravid på vår 3:e ivf/icsi (första vs ivf, resten icsi med anledning av mitt låga äggantal) o hon är nu 2 år. 4:e icsi ligger nu i magen o väntar på att få komma till oss. På detta har jag även endometrios med bla sammanväxtningar på äggledare som försvårar.

    Med detta vill jag säga att jag hoppas o tror att ni kan ha goda chanser att kunna lyckas med ivf. Så behöver vi tänka :) o att msn inte ska ge upp i första taget, ibland är nyckeln till att lyckas att fortsätta försöka tills ngn säger till er att det ör meningslöst. Stort lycka till :)

  • Anonym28

    Jag och min sambo är också oförklarligt barnlösa..vi har valt att testa insemination innan ivf, så vi ska göra 3 st. Räknar inte med att det kommer fungera men jag tycker det är värt att testa det ändå. Så det är andra månaden jag äter letrozol.. har ägglossning men det ska tydligen trigga igång den lite extra, så förra månaden kom vi tyvärr in försent till gyn, hade precis haft ägglossning. Men vi testade såklart på egen hand ändå. Blev inget... nu ska jag in på cykeldag 10 istället för 12. Är det någon som har gjort insemination o lyckats?

  • Skywalker

    Hej! Delar med mig av vår resa då vi har mycket som liknar er sotutation. Jag och min sambo började försöka bli gravida i maj -16. Har tagit prov på amh två gånger, första gången blev den 1,1 och andra 1,6. Läkaren sa att man inte bara ska gå enbart på amh utan också kolla med ultraljud på äggstockarna (jag hade fem blåsor på varje vilket var lite bättre än amh värdet visade). Detta var i januari -17 då jag var 32 år. Läkaren sa dock att vi inte skulle vänta för länge med att söka hjälp då man inte vet hur snabbt fertiliteten faller. Vi plussade sen månaden efter, i febuari -17, fick missfall, plussade i juli och fick missfall igen. I november påbörjade vi ivf och plussade på första försöket. Jag är nu i vecka 16. I ivf-sammanhang räknas jag som ung och du är ju ännu yngre så jag tycker att det är på tok för redan att redan nu tänka på äggdonation! Den första läkaren nämna insemintion men rekommenerade det inte och sen har frågan inte kommit upp mer vad jag minns utan det har varit ivf sm varit det självklara alternativet (för både oss och läkarna). Det är inget fel på mannens spermier.

  • XAHHA92

    Tack för alla svar! :)

    Har telefontid med läkaren nu i veckan som kommer och då ska vi bestämma hur vi ska gå vidare. Efter att ha läst alla kommentarer så ska jag försöka begära ivf, med tanke på mitt AMH värde. Känns bara dumt att slösa tid på insemination som antagligen inte lär fungera!

    Och som någon säger så var kvaliten på äggen bra men låg äggreserv. Framförallt låg för att vara 25 år gammal


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • LillaAw
    XAHHA92 skrev 2018-03-18 22:48:56 följande:

    Tack för alla svar! :)

    Har telefontid med läkaren nu i veckan som kommer och då ska vi bestämma hur vi ska gå vidare. Efter att ha läst alla kommentarer så ska jag försöka begära ivf, med tanke på mitt AMH värde. Känns bara dumt att slösa tid på insemination som antagligen inte lär fungera!

    Och som någon säger så var kvaliten på äggen bra men låg äggreserv. Framförallt låg för att vara 25 år gammal


    Hur gick det för dig? Fick ni börja med ivf? :) jag ska till min läkare igen på tisdag och hoppas få information om att vi får påbörja ivf. Vår utredning visade också oförklarlig barnlösa. Har precis som du mens i bara två dagar. Har för mig att man kan mäta slemhinnan på något vis via ultraljud. Kanske ska fråga om det med.
Svar på tråden Oförklarligt barnlös