• Pastime

    Den stora ROSENROT-tråden

    I dag är det första dagen i min menscykel och jag ska testa rosenrot för första gången eftersom att jag har haft problem med ägglossningen.

    Finns det någon mer som testar rosenrot och väntar på ägglossning/graviditet just nu? Jag vill gärna höra era erfarenheter av rosenrot, någon som blivit hjälpt av det? Hur tog ni det? Vilket märke och hur stor dos?

    Jag vill även höra negativa erfarenheter och upplevelser!

  • Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden
  • Annanathalia

    Hade också väldigt pms denna månaden, grät typ hela dagen. Hemskt när man känner sig så låg!

    Har nu ätit rosenrot och bidrottningsgele i 9 dagar så skall bli intressant om det påverkar något. Har tyvärr ont i stort sätt hela tiden runt äggledarna så något stämmer inte i min kropp trots att alla tester visar att allt är "normalt".

  • Anonym (Lång väntan)
    Annanathalia skrev 2018-08-18 11:52:17 följande:

    Hade också väldigt pms denna månaden, grät typ hela dagen. Hemskt när man känner sig så låg!

    Har nu ätit rosenrot och bidrottningsgele i 9 dagar så skall bli intressant om det påverkar något. Har tyvärr ont i stort sätt hela tiden runt äggledarna så något stämmer inte i min kropp trots att alla tester visar att allt är "normalt".


    Jag hade molvärk till och från oftast mellan äl och mens men ibland även mellan mens och äl. Jag tolkade det som att jag hade äl varje månad, fick tempstegring och ökad molvärk i samband med det. När jag provade att ta 2 tabl rosenrot dagligen så hade jag knappt någon värk alls, tempen var helt ur spel men jag fick sekret och positiva tester. Efter äl kände jag ingenting, ingen molvärk som jag alltid brukade ha. Två veckor senare fick jag plus på graviditetstesterna. Nu efteråt tolkar jag den ständiga molvärken som att min kropp inte har kunnat släppa ägget som den skulle vilket gjorde att vi inte blev gravida på över ett år. 
    Jag vet inte om detta är fallet för dig men det känns som om du har ständig värk så är det något som inte stämmer. För min del visade min kropp tecken på äl men det verkar inte ha gått hela vägen. Det kan ju även vara trångt eller stopp i äggledarna. Har du pratat med gyn om det?
  • babytjejen

    Har prövat rosenrot denna cykel, precis slutat då vi fick glad gubbe på test igår...upplever mer tydliga flytningar(något jag inte haft innan), humörlyftande o har även känt mer lust denna cykel....ägget släpper troligtvis idag så kör på gör fullt o håller alla tummar o tår. Men med över tre års försök med ett MA under tiden så är förhoppningarna väldigt små...

  • Grumpycavat
    Anonym (Lång väntan) skrev 2018-08-18 13:41:01 följande:
    Jag hade molvärk till och från oftast mellan äl och mens men ibland även mellan mens och äl. Jag tolkade det som att jag hade äl varje månad, fick tempstegring och ökad molvärk i samband med det. När jag provade att ta 2 tabl rosenrot dagligen så hade jag knappt någon värk alls, tempen var helt ur spel men jag fick sekret och positiva tester. Efter äl kände jag ingenting, ingen molvärk som jag alltid brukade ha. Två veckor senare fick jag plus på graviditetstesterna. Nu efteråt tolkar jag den ständiga molvärken som att min kropp inte har kunnat släppa ägget som den skulle vilket gjorde att vi inte blev gravida på över ett år. 
    Jag vet inte om detta är fallet för dig men det känns som om du har ständig värk så är det något som inte stämmer. För min del visade min kropp tecken på äl men det verkar inte ha gått hela vägen. Det kan ju även vara trångt eller stopp i äggledarna. Har du pratat med gyn om det?
    Du ger mig hopp. :)
    Jag har varit extremt skengravid senaste tiden - särskilt förra månaden när jag t.o.m kräktes på morgonen. 
    Men denna cykeln åt jag 1 tablett rosenrot varje dag mellan mens-ÄL.... Och jag är helt totalt SYMPTOMFRI... Har varken känt av ÄL, har ingen PMS, har ingen molvärk what so ever, har inte ont i brösten. INGENTING.
    Däremot verkar det som om vi prickade in ÄL med både sex innan och efter...
    Och nu är min temp fortsatt hög, Bim på fredag... Håller verkligen tummarna att det är min tur nu. Och att min kropp spelar mig ett spratt genom att visa NOLL symptom - men att jag får ett plus på stickan...
  • Anonym (Försök 3)

    Äter Rosenrot för första gången den här månaden. Är på cd8 idag och skulle äl testa imorse men glömde. Har inte haft några symptom. Men nu för några timmar sedan så kom symptomen som ett blixt från klar himmel. 


    Svagt illamående och det börjar molvärka i magen. Nu börjar det spännande tiderna och jag ser fram emot äl :)

    Jag är lite orolig för att äl redan är idag, fick blank ring igår men missade idag. Jag funderar på att ta ett äl test när jag kommer hem. Men vet inte om det är lika tillförlitligt. Ska iaf kolla imorgon. Äl borde inte komma så snabbt, borde ha några blinkande gubbar innan fast gubbe. Men vem vet...

    Första månaden jag testade med äl test fick jag fast glad gubbe cd8, hade inte hunnit testa något innan den gången. 

    Vilka är era första tecken på äl när ni har ätit rosenrot?

  • Anonym (Försök 3)

    En fråga till

    När slutar jag med rosenrot?

    Det står överallt att jag ska sluta vid äl. Men är det när jag har blinkande gubbe (hög fertilitet) på cb digitaltest eller fast gubbe (max fertilitet)?

    Äl kommer ju efter max fertilitet men man kan ju fortfarande bli gravid vid hög fertilitet.

    Vill ju inte riskera att äta det för länge.

  • Jagerika
    Anonym (Försök 3) skrev 2018-09-04 13:32:37 följande:

    Äter Rosenrot för första gången den här månaden. Är på cd8 idag och skulle äl testa imorse men glömde. Har inte haft några symptom. Men nu för några timmar sedan så kom symptomen som ett blixt från klar himmel. 

    Svagt illamående och det börjar molvärka i magen. Nu börjar det spännande tiderna och jag ser fram emot äl :)

    Jag är lite orolig för att äl redan är idag, fick blank ring igår men missade idag. Jag funderar på att ta ett äl test när jag kommer hem. Men vet inte om det är lika tillförlitligt. Ska iaf kolla imorgon. Äl borde inte komma så snabbt, borde ha några blinkande gubbar innan fast gubbe. Men vem vet...

    Första månaden jag testade med äl test fick jag fast glad gubbe cd8, hade inte hunnit testa något innan den gången. 

    Vilka är era första tecken på äl när ni har ätit rosenrot?


    Får du ägglossning ca 1 vecka efter mens? Det låter väldigt tidigt tycker jag! Haha jag som får ca 17 dagar efter mens xD är på cd7 och började också äta rosenrot (och Bisolvon) denna månaden! Aldrig provat innan så detta ska bli spännande! Vet lika lite som du men ville ändå slänga in en kommentar, nu jädrars ska här bli med barn :D när har du Bim?
  • Anonym (Försök 3)
    Jagerika skrev 2018-09-04 15:32:41 följande:

    Får du ägglossning ca 1 vecka efter mens? Det låter väldigt tidigt tycker jag! Haha jag som får ca 17 dagar efter mens xD är på cd7 och började också äta rosenrot (och Bisolvon) denna månaden! Aldrig provat innan så detta ska bli spännande! Vet lika lite som du men ville ändå slänga in en kommentar, nu jädrars ska här bli med barn :D när har du Bim?


    Jag hade äl cd8 förr förra månaden. Blev gravid men fick missfall.

    Förra månaden fick jag äl cd18 men då fick jag också längre cykel än jag har haft innan. Brukar ha 28 dagar men hade då 33 dagar.

    Kan ha varit missfallet som orsakade det.

    Så den här månaden vet jag inte riktigt när varken äl eller BIM är. Räknar ca 14 dagar från äl, så jag inväntar den :)

    Ja nu jädrans ska det lyckas och behållas :)
  • Jagerika
    Anonym (Försök 3) skrev 2018-09-04 16:44:54 följande:

    Jag hade äl cd8 förr förra månaden. Blev gravid men fick missfall.

    Förra månaden fick jag äl cd18 men då fick jag också längre cykel än jag har haft innan. Brukar ha 28 dagar men hade då 33 dagar.

    Kan ha varit missfallet som orsakade det.

    Så den här månaden vet jag inte riktigt när varken äl eller BIM är. Räknar ca 14 dagar från äl, så jag inväntar den :)

    Ja nu jädrans ska det lyckas och behållas :)


    Usch beklagar missfallet :( ja det kanske va därför din cykel spökade! Min cykel är ca 32 dagar och nu sist var mensen 5 dagar sen så allt är lite snett för mig också! Om min mens skulle kommit på rätt dag så ska jag ha ÄL denna veckan, men min FLO app säger att det blir nästa vecka istället. Jag får helt enkelt hoppas rosenroten gör mina ÄL-flytningar tydligare så får jag gå på dom! Jag tänker att jag ska ta tabletterna tills jag får min ÄL-värk plus en dag extra då jag inte kommer använda ÄL-tester ( blir så stressad av dom) och hoppas sen att det räcker och att jag tagit tillräckligt länge eller inte för länge :)
  • Anonym (Försök 3)
    Jagerika skrev 2018-09-04 20:11:59 följande:
    Usch beklagar missfallet :( ja det kanske va därför din cykel spökade! Min cykel är ca 32 dagar och nu sist var mensen 5 dagar sen så allt är lite snett för mig också! Om min mens skulle kommit på rätt dag så ska jag ha ÄL denna veckan, men min FLO app säger att det blir nästa vecka istället. Jag får helt enkelt hoppas rosenroten gör mina ÄL-flytningar tydligare så får jag gå på dom! Jag tänker att jag ska ta tabletterna tills jag får min ÄL-värk plus en dag extra då jag inte kommer använda ÄL-tester ( blir så stressad av dom) och hoppas sen att det räcker och att jag tagit tillräckligt länge eller inte för länge :)

    Ja det var riktigt tråkigt, men jag försöker se det som att det var en engångshändelse och att det tur nog hände väldigt tidigt. 


    Jag fick blinkande gubbe idag, är på cd9. Så jag räknar med äl under helgen :) Om cykeln stämmer enligt min app har jag då BIM 29/9. 


    Så olika det är, jag blir mer stressad av att inte använda äl tester :)


    För mig är det perfekt att ha svart på vitt när den är så man inte missar de viktigaste dagarna :D

Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden