• Emhy89

    BF Februari 2019

    Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

    Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

    Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden BF Februari 2019
  • Jojjans

    Jag tycker jag är uppsvälld dygnet runt, men mest när jag ätit. Väldigt roligt när man sen kommer på att bönan är typ 2 cm och det inte är själva graviditeten som kan synas.. Men får ju feeling :)

    Jag ska iväg på 3 veckors semester snart och hoppas det finns tider för KUB efter jag kommer hem men innan det är för sent. Ska ringa och boka på måndag. Läskigt, men fint att få se vad som händer.

  • LeyasMamma

    Ni som ska på kub, ingår det hos er alltid? Här erbjuds det endast till de över 35 eller med kromosomavvikelser i släkten.

  • Carro1992
    LeyasMamma skrev 2018-07-20 22:19:09 följande:

    Ni som ska på kub, ingår det hos er alltid? Här erbjuds det endast till de över 35 eller med kromosomavvikelser i släkten.


    Vi ska göra kub på onsdag och det ingår inte, vi får betala 1600kr för det. Börjar bli lite nervös
  • Liten 2018
    LeyasMamma skrev 2018-07-20 22:19:09 följande:

    Ni som ska på kub, ingår det hos er alltid? Här erbjuds det endast till de över 35 eller med kromosomavvikelser i släkten.


    Ingår om man är över 35år
  • Jojjans

    I Stockholm erbjuds det till alla. Hade jag varit yngre hade jag nog inte gjort det, men är 32, snart 33, så tänker att det såklart redan finns en förhöjd risk. Är mest rädd för dom allvarligare kromosomavvikelserna och skulle nog inte klara att upptäcka sånt vid RUL.

  • LeyasMamma

    Okej, tänker att kub både är bra och dåligt. Bra för man får se det lilla livet tidigare än rul och även upptäcka eventuella fel, men också så skapar det mycket onödig oro om man får en sämre siffra fast nipt visar normalt. Om jag hade fått önska hade jag hoppat över själva kuben och fått göra ett tidigt ul i samband med Nipt:)

  • JoWiAn
    LeyasMamma skrev 2018-07-20 22:19:09 följande:

    Ni som ska på kub, ingår det hos er alltid? Här erbjuds det endast till de över 35 eller med kromosomavvikelser i släkten.


    Alla erbjuds kub här nu. Har man förhöjd risk på kub så får man nipt.

    Tycker man ska fundera innan hur man gör om det skulle visa sig vara kromosomavvikelser. Kub är ju till för den anledningen

    Idag vecka 8+5. Inte gjort nåt vul än. Men på fredag den 27/7 har vi bokat ett privat. Kub först den 20/8....
  • Emma9090
    LeyasMamma skrev 2018-07-20 22:19:09 följande:

    Ni som ska på kub, ingår det hos er alltid? Här erbjuds det endast till de över 35 eller med kromosomavvikelser i släkten.


    Här där jag bor (Kalmar län) ingår det och det är typ obligatoriskt. Vi betalar inget för något av besöken heller.
  • Jojjans
    LeyasMamma skrev 2018-07-21 00:44:06 följande:

    Okej, tänker att kub både är bra och dåligt. Bra för man får se det lilla livet tidigare än rul och även upptäcka eventuella fel, men också så skapar det mycket onödig oro om man får en sämre siffra fast nipt visar normalt. Om jag hade fått önska hade jag hoppat över själva kuben och fått göra ett tidigt ul i samband med Nipt:)


    Ja jag var jättekluven jättelänge. Är såklart rädd för vad man kommer känna vid en hög risk osv. jag är nog mest bara rädd för att det ska dyka upp grejer som gör att barnet inte kommer kunna leva alls, då vill jag veta det så tidigt som möjligt så vi kan få börja om igen...

    Men är fortfarande kluven. Vill hellre bygga upp tillit till att allt är bra hellre än späda på rädslor.
  • ceeciiliia100
    LeyasMamma skrev 2018-07-20 22:19:09 följande:

    Ni som ska på kub, ingår det hos er alltid? Här erbjuds det endast till de över 35 eller med kromosomavvikelser i släkten.


    I Örebro får man göra kub om man vill oavsett ålder. Väljer man att inte göra kub så får man ändå göra ett ul i typ samma veckor för att kunna datera graviditeten. Är toppen tycker jag!
Svar på tråden BF Februari 2019