• Maramba

    BF Januari 2019 - stannar på FL

    Hej!

    Blev lite less på att nästan det enda som diskuteras i alla gravidgrupper är hur man ska bli medlem i motsvarande grupp på FB. Finns det någon som vill stanna här på FL och bolla tankar kring sin graviditet? :)

  • Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL
  • Bebis201901
    Arpe86 skrev 2018-12-29 16:48:40 följande:

    Efter en snabb sväng hem för rutinkontroller igår blev det oväntat utredning för mitt höga blodtryck på sjukhuset och medicin sattes in, utvärdering på Nyårsafton (av alla dagar) för att helt utesluta havandeskapsförgiftning. Tillbaka till fritidshuset för att förbereda allt då vi inte tänker åka hit på ett tag....inte innan BF.

    Kanske lika bra har haft lite lite molvärk som jag inte känner igen men bara på ena sidan som kan stråla ut i ena benet som en elektrisk stöt??


    Blev blodtrycket högt plötsligt? Hoppas att det inte är havandeskaps...

    Själv har jag sammandragningar och molvärk och lite ilande men det är väl som det ska
  • Bebis201901
    Maramba skrev 2018-12-29 17:20:39 följande:

    Fråga till er andra; Upplever ni (eller upplevt i tidigare graviditeter) att man stänger in sig mer och mer rent socialt inför förlossningen? Jag känner att ju längre tiden går desto mindre intresse har jag för umgänge med andra. Min närmsta familj och bästa vänner är undantagna. Där är det som vanligt. Men jag tycker helt plötsligt att det är oroligt ångestladdat med t ex nyår då vi är bjudna på en lugn middag hos nära vänner där även deras bekanta kommer vara med och jag behöver sitta och vara trevlig och social, även om vi bara ska stanna några timmar. Det var födelsedagskalas för sambon häromdagen med hans släktingar (som vi träffar max två ggr/år). Jag som annars ser mig som social och öppen fick nästan panik och ymniga svettningar av alla som skulle kramas och känna på magen och ha mig att berätta om hur jag mår och allt inför bebis. Rymde ut på gården flera gånger för att svalka av mig och komma bort från alla människor. Tycker det är skitjobbigt! Jag vill helst inte umgås/prata med nån annan än de jag känner väldigt nära. Är jag ensam om de här känslorna? Jag hoppas det släpper efter graviditeten.


    Tror inte du är ensam alls. Har läst många som skrivit just det att man går in i sig själv på slutet osv. Jag känner att jag gjort det sen ett bra tag tillbaka, ingen ångest eller så har bara varken ork eller intresse att umgås med folk
  • Arpe86
    Bebis201901 skrev 2018-12-29 18:10:32 följande:

    Blev blodtrycket högt plötsligt? Hoppas att det inte är havandeskaps...

    Själv har jag sammandragningar och molvärk och lite ilande men det är väl som det ska


    Skönt att höra att symptomerna är "normala". Antar att fler är att förvänta sig...var uppkopplad en stund igår (heter det ctg?) och kurvan såg jättefin ut....då kan väl inget vara på g iaf, nu börjar man nojja sig och känna efter.

    Blodtrycket har varit på gränsen till högt hela tiden går på extra kontroller + blev halvtidssjukskriven veckan före jul. Igår var trycket som högst 165/105.

    Alla prover som sedan togs igår var bra - tack och lov....
  • Arpe86
    Maramba skrev 2018-12-29 17:20:39 följande:

    Fråga till er andra; Upplever ni (eller upplevt i tidigare graviditeter) att man stänger in sig mer och mer rent socialt inför förlossningen? Jag känner att ju längre tiden går desto mindre intresse har jag för umgänge med andra. Min närmsta familj och bästa vänner är undantagna. Där är det som vanligt. Men jag tycker helt plötsligt att det är oroligt ångestladdat med t ex nyår då vi är bjudna på en lugn middag hos nära vänner där även deras bekanta kommer vara med och jag behöver sitta och vara trevlig och social, även om vi bara ska stanna några timmar. Det var födelsedagskalas för sambon häromdagen med hans släktingar (som vi träffar max två ggr/år). Jag som annars ser mig som social och öppen fick nästan panik och ymniga svettningar av alla som skulle kramas och känna på magen och ha mig att berätta om hur jag mår och allt inför bebis. Rymde ut på gården flera gånger för att svalka av mig och komma bort från alla människor. Tycker det är skitjobbigt! Jag vill helst inte umgås/prata med nån annan än de jag känner väldigt nära. Är jag ensam om de här känslorna? Jag hoppas det släpper efter graviditeten.


    Är också väldigt social, oftast spontan och allt har kännts jättebra tills för ett par dagar sedan..... plötsligt känner jag mig tung, trött, osocial, ingen större lust att göra något speciellt.

    Skulle eg firat nyår m vänner, rätt avslappnat med knytis och ev någon raket eller två....MEN fick ändrade planer pga läkarbesök och jag känner mig faktiskt lättad!? Istället blir vi hemma, bara jag och sambon, svärmor bjuder på lite middag (vi bor 5 min ifrån varandra).

    Är lite beredd på att detta kan hålla i sig ett tag även efter graviditeten...det är en känsla jag har som jag förstås hoppas vara fel...
  • Anonym (3e hjärtat)
    Maramba skrev 2018-12-29 17:20:39 följande:

    Fråga till er andra; Upplever ni (eller upplevt i tidigare graviditeter) att man stänger in sig mer och mer rent socialt inför förlossningen? Jag känner att ju längre tiden går desto mindre intresse har jag för umgänge med andra. Min närmsta familj och bästa vänner är undantagna. Där är det som vanligt. Men jag tycker helt plötsligt att det är oroligt ångestladdat med t ex nyår då vi är bjudna på en lugn middag hos nära vänner där även deras bekanta kommer vara med och jag behöver sitta och vara trevlig och social, även om vi bara ska stanna några timmar. Det var födelsedagskalas för sambon häromdagen med hans släktingar (som vi träffar max två ggr/år). Jag som annars ser mig som social och öppen fick nästan panik och ymniga svettningar av alla som skulle kramas och känna på magen och ha mig att berätta om hur jag mår och allt inför bebis. Rymde ut på gården flera gånger för att svalka av mig och komma bort från alla människor. Tycker det är skitjobbigt! Jag vill helst inte umgås/prata med nån annan än de jag känner väldigt nära. Är jag ensam om de här känslorna? Jag hoppas det släpper efter graviditeten.


    Har också sen en tid tillbaka gått in mer och mer i mig själv. Varit så alla mina graviditeter så tror det ingår för iaf mig. Har dock förträngt det efter varje tidigare gång så glömmer nog snart bort det även denna gång.

    Kan tänka att det skulle vara trevligt att göra både den ena och den andra sociala aktiviteten, men när de sen närmar sig lockar det inte alls längre.
  • Krakelett
    Maramba skrev 2018-12-29 17:20:39 följande:

    Fråga till er andra; Upplever ni (eller upplevt i tidigare graviditeter) att man stänger in sig mer och mer rent socialt inför förlossningen? Jag känner att ju längre tiden går desto mindre intresse har jag för umgänge med andra. Min närmsta familj och bästa vänner är undantagna. Där är det som vanligt. Men jag tycker helt plötsligt att det är oroligt ångestladdat med t ex nyår då vi är bjudna på en lugn middag hos nära vänner där även deras bekanta kommer vara med och jag behöver sitta och vara trevlig och social, även om vi bara ska stanna några timmar. Det var födelsedagskalas för sambon häromdagen med hans släktingar (som vi träffar max två ggr/år). Jag som annars ser mig som social och öppen fick nästan panik och ymniga svettningar av alla som skulle kramas och känna på magen och ha mig att berätta om hur jag mår och allt inför bebis. Rymde ut på gården flera gånger för att svalka av mig och komma bort från alla människor. Tycker det är skitjobbigt! Jag vill helst inte umgås/prata med nån annan än de jag känner väldigt nära. Är jag ensam om de här känslorna? Jag hoppas det släpper efter graviditeten.


    Är precis likadan och har varit även de två första graviditeterna. Intresset för att interagera med andra minskar drastiskt sista tiden och jag kan också känna mig väldigt obekväm över att behöva "kallprata" med nya bekantskaper eller med folk jag inte känner så väl trots att jag annars är otroligt social. Det kommer tillbaka! Känn inte dåligt samvete över att det är så här, jag är helt övertygad om att det finns en biologisk orsak som gynnar oss i förberedelsen för att föda.
  • Bebis201901
    Arpe86 skrev 2018-12-29 18:54:33 följande:

    Skönt att höra att symptomerna är "normala". Antar att fler är att förvänta sig...var uppkopplad en stund igår (heter det ctg?) och kurvan såg jättefin ut....då kan väl inget vara på g iaf, nu börjar man nojja sig och känna efter.

    Blodtrycket har varit på gränsen till högt hela tiden går på extra kontroller + blev halvtidssjukskriven veckan före jul. Igår var trycket som högst 165/105.

    Alla prover som sedan togs igår var bra - tack och lov....


    :) Ja ctg är när de spänner band runt magen och mäter hjärtljuden och sammandragningar :)

    Ah okej. Själv har jag motsatsen, 105/60 ca
  • Arpe86
    Bebis201901 skrev 2018-12-29 21:27:55 följande:

    :) Ja ctg är när de spänner band runt magen och mäter hjärtljuden och sammandragningar :)

    Ah okej. Själv har jag motsatsen, 105/60 ca


    Precis ctg var det, och jag fick en klämma på fingret och blodtrycksmätare runt armen.

    105/60 låter i sin tur lågt, men jag vet inte?

    Själv känner jag inte av när blodtrycket är högt...
  • Bebis201901
    Arpe86 skrev 2018-12-29 21:40:21 följande:

    Precis ctg var det, och jag fick en klämma på fingret och blodtrycksmätare runt armen.

    105/60 låter i sin tur lågt, men jag vet inte?

    Själv känner jag inte av när blodtrycket är högt...


    Jo det är lågt men det tycker de bara är så bra så när man är gravid... men när järnvärdet dippar också så blir jag ganska matt
  • Maramba

    Tusen tack för era svar. Det känns så mycket bättre nu, dels att inte vara ensam om de här känslorna och även att det troligtvis har en biologisk orsak eftersom så många känner likadant. Vi har faktiskt avstyrt nyårsmiddagen nu och kommer att bara vara sambon och jag hemma istället och det känns såå skönt! Sen får en bara hoppas att man blir sig själv igen så småningom.

Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL