• Anonym (Arg)

    Vad ska jag gör med min aggressiva pojkvän??

    Jag är tillsammans med en kille som alltid är så hård och jobbig och elak då han blir irriterad/arg. Varför blir han så? Ibland funderar jag på att göra slut i de stunder då han är arg men det är så svårt för att han är hur bra som helst annars, men förvandlas till ett monster då han är arg. Förstår ni? Han är ju inte arg jämt och då vill man ju inte göra slut sedan då det gått över...

    Men då han är arg då, vad gör han då? Han blir elak. Säger fula saker och kastar saker och håller på. Det är som att alla hans problem sköljer över honom på en gång då han blir arg.

    Jag har t.o.m sagt åt honom en gång då han var elak åt sin mamma hos honom, det kändes konstigt att gå mellan dem men jag kunde inte hålla igen... Hans mamma är sjuk, psykiskt, så hon går inte riktigt alltid att räkna med och denna gången hade hon kokat kaffe på fel sätt tydligen. Min kille tycker det är *typiskt* att hon inte ens ska få kaffet rätt.

    Sedan leder det ena till det andra och det var när en ugnsplåt var i vägen för honom och han sade till sin mamma att ta den och stoppa upp den i röven som jag var tvungen att ingripa... hur kan man säga så till sin mor? Jag tyckte synd om henne...

    Sedan har han sagt fula saker till mig med, även om min familj har han hintat saker... Behöver kanske inte rabbla upp allt han gjort i sin aggression. Men vad ska man göra med sådant beteende?? Sedan när han är glad är allt bortblåst och han blir den fina killen igen...

  • Svar på tråden Vad ska jag gör med min aggressiva pojkvän??
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Värdera dig själv högre) skrev 2018-06-24 10:28:33 följande:

    Det är ju endast när han är arg och irriterad som han beter sig elakt skriver du.

    Ja det är ju just det som är grejen i destruktiva relationer.

    Ungefär som folk säger han är snäll när han inte slår mig eller barnen. Eller han är bra så länge han är nykter.

    Förstår du? Du okejar ett beteende som får dig att må dåligt. Han är ju så fin när han är snäll... men där emellan då? Hur hanterar du det, och hur påverkar det dig när han inte är snäll?

    Om er relation fortsätter som nu kommer du ha en ryggsäck full av kränkande saker han sagt och gjort mot dig. Och du tror det är ditt fel och försöker anpassa dig mer och mer, din självkänsla sjunker då varken han eller du själv respekterar dig.

    Trasiga tjejer väljer trasiga killar och vice versa, och det är alltid den med störst empati som blir förloraren. Tyvärr.

    Beter man sig dåligt mot sin själsfrände som din kille gör mot dig och andra? Är du likadan? Kallar du honom fula saker, får utbrott, skyller ifrån dig och surar? Kallar du din mamma fula saker och blir galen när han är med?

    Ni är inte själsfränder!

    Du borde jobba med dig själv och värdera dig själv högre, och hitta en kille som också gör det!


    När dessa stora *anfall* kommer för honom, menar de då han står och skakar. vilket inte är så jätte ofta, då blir jag liksom less bara på allt, nästan så att jag ibland tycker det är löjligt. Såklart blir jag ledsen också men mest vill jag bara han ska sluta... tycker att han inte behöver bete sig så.

    Men ibland är han bara vanligt arg också, eller vad jag ska kalla det, *mildare* då han slänger ur sig nåt ord eller bara blir arg över att man inte förstår en grej. Det tycker jag också är jobbigt och energi slukande, att vi inte kan diskutera så bra typ...

    Jag känner att jag redan nu tassar lite på tå runt honom ibland. T.ex. kan det se ut såhär: vi ska göra något som händer senare under dagen, oftast är det så när det är något som jag vill, t.ex åka på någon i min familjs kalas. Då så ska jag akta så att vi inte hamnar i bråk innan vi åker för då kan han bestämma att plötsligt *okej jag kommer inte på det där jäkla kalaset!* *du får ha det!* typ. Det beteende är jag sååå less...

    Och nej jag beter mig inte lika som honom, jag kallar inte honom fula saker. Skyller ifrån oss kanske vi gör båda, eller kanske inte skyller ifrån utan vi är löjliga och säger saker som *jamen du gjorde så, jamen du gjorde det* osv osv... vet att man inte ska ta upp sånt i bråk... En surare är jag dock, ibland... Sedan har jag de senaste månaderna börjat göra något jag inte känner igen i mig själv. När han inte lyssnar på mig då han totalt ignorerar när jag säger till om något... Till sist är det något som brister i mig och jag kan börja hytta med näven :( Känner inte alls igen mig själv :( Någon gång har jag puffat till honom också, inte slagit sådär *påriktigt* utan mer sådär *hej!!!! Lyssna då-puff* . Jag skäms :( Vet inte om det är att jag är i detta förhållande som har fått mig att agera så när han ignorerar, detta har hänt kanske 3 ggr att jag blivit så frustrerad att inte blivit lyssnad på
  • Anonym (Arg)
    Arboga skrev 2018-06-24 12:25:57 följande:

    Jodå, jag förstår precis, han vet att han kan säga precis vad han vill till dig och sen skylla på allt möjligt konstigt och du bara står där och ser söt ut och blir kär på nytt..

    När du nämner att han inte alls är som dom andra killarna som har gjort dig illa så blir jag väldigt illa till mods, varför har du haft massa killar som har behandlat dig illa? Det är precis som att du tror att det är normalt och det bara är så att det bara finns såna killar.

    -Sen att det känns annorlunda med denna killen beror nog på att han har manipulerat dig så att du känner som du gör?

    Han är inte ett dugg bättre än de andra.

    Själsfrände..? Icke, det låter så fint men om det nu är så att det finns folk som är ens själsfrände så är den inte aggressiv mot den andre.

    Dumpa din fjant till man och ta dig en riktig funderare om vad du vill ha för kille egentligen och nöjd dig inte med en som är snäll ibland.

    Jag kan lova dig att när du dumpar han så kommer han be på sina bara knän att du ska ta tillbaka honom och om du gör det så kommer allt bli precis som vanligt igen, om inte lite värre.

    Dumpa!

    Du fixar det, jag lovar.


    Det är sant... han kan typ kalla mig vad som helst, jag har ju aldrig gått... men de mest sjukaste grejerna har gått över, tydligen.. nämner det för att jag själv lite funderar varför det plötsligt gått över. Han har t.ex inte slagit sönder något på typ 1 år, förut gjorde han sånt, och kastade saker... vad kan det bero på? Vet att han hade mycket annat som var svårt i hans liv under den tiden och han gick faktiskt och pratade med någon under den tiden... nu är det bättre med de sakerna som var svåra då, kanske det kan vara en anledning till hans frustration då för 1 år sedan...

    Och jag vet inte varför jag haft massa killar som beter sig illa, jag har ju inte vetat de då jag gått in i relationen såklart. Tydligen får jag bara såna killar... detta är min tredje i rad med svårigheter...
  • Drottningen1970

    Det är dig själv du behöver göra nåt med eller så sitter du om

    Några år med brutet käkben och startar en tråd om vad du ska göra med din misshandlande man.

    Detta är på riktigt obegripligt år 2018 att kvinnor fortfarande går i denna fälla. All upptänklig information om destruktiva relationer och hur det funkar finns bara en knapptryckning bort. Informationen är ÖVERALLT. I andra kulturer eller för 100 år sedan i Sverige är en kvinna beroende av en man för att kunna leva ett drägligt liv så då kan man kanske förstå att kvinnor valde att stanna fast man tidigt såg varningstecken. Men i Sverige IDAG?? För att man är käääär?? Så jävla korkat så att klockorna stannar. Folk må hata mig för att jag säger detta, men nåt jävla ansvar har man också själv att fatta läget innan man sitter på kvinnojouren eller ligger på akuten med söndersparkade revben.

  • Anonym (Arg)
    Drottningen1970 skrev 2018-06-24 17:34:38 följande:

    Det är dig själv du behöver göra nåt med eller så sitter du om

    Några år med brutet käkben och startar en tråd om vad du ska göra med din misshandlande man.

    Detta är på riktigt obegripligt år 2018 att kvinnor fortfarande går i denna fälla. All upptänklig information om destruktiva relationer och hur det funkar finns bara en knapptryckning bort. Informationen är ÖVERALLT. I andra kulturer eller för 100 år sedan i Sverige är en kvinna beroende av en man för att kunna leva ett drägligt liv så då kan man kanske förstå att kvinnor valde att stanna fast man tidigt såg varningstecken. Men i Sverige IDAG?? För att man är käääär?? Så jävla korkat så att klockorna stannar. Folk må hata mig för att jag säger detta, men nåt jävla ansvar har man också själv att fatta läget innan man sitter på kvinnojouren eller ligger på akuten med söndersparkade revben.


    Grejen är att jag ju förstår att det han gör ibland, är fel. Men egentligen kan jag inte sätta finger på varför jag är kvar. Kanske för ett beteendet är så sällan... kanske 10% av 100... det är en så liten del typ... och på tal om kär, jag säger sällan *jag älskar dig* självmant så vet inte om det är det som är *felet* heller... jag var inte ens säker på förhållandet då jag startade det, men nu sitter jag här 2 år senare och har igen slösat bort mina ungdomsår på något som inte är helt 100
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Värdera dig själv högre) skrev 2018-06-23 23:07:07 följande:
    Ja jag har inte försvarat hans beteende, eller vad menar du?
    Nej, jag menar inte att du har försvarat beteendet. Men du skriver "om han nu...". Det är bara det jag tycker är uppenbart, att den där mannen har sådana problem. Förlåt för att jag inte uttryckte mig klarare.

    Är också ganska upprörd över att läsa den här tråden vilket kan bidra till att jag kanske verkade otrevlig.

    Det var inte menat så :)
  • AndreaBD


    Och jag vet inte varför jag haft massa killar som beter sig illa, jag har ju inte vetat de då jag gått in i relationen såklart. Tydligen får jag bara såna killar... detta är min tredje i rad med svårigheter...
    JAG VET. Det är struliga killar som väljer tjejer mycket noga. De väljer - med flit eller omedvetet - ut en tjej, som antigen är snäll och lite naiv, eller också lite korkad, eller inte är van vid annat. Dvs. de väljer ut en tjej som står ut med skiten.

    Om du vill undvika såna killar i fortsättningen - var inte snäll och hjälpsam i början. Framför allt - ta inte ansvar för det som han bör ta ansvar för!
  • Anonym (Arg)
    AndreaBD skrev 2018-06-24 20:53:45 följande:

    JAG VET. Det är struliga killar som väljer tjejer mycket noga. De väljer - med flit eller omedvetet - ut en tjej, som antigen är snäll och lite naiv, eller också lite korkad, eller inte är van vid annat. Dvs. de väljer ut en tjej som står ut med skiten.

    Om du vill undvika såna killar i fortsättningen - var inte snäll och hjälpsam i början. Framför allt - ta inte ansvar för det som han bör ta ansvar för!


    Usch, detta tog på mig lite... Jag är nästan alltid för snäll åt folk, andra går före mig liksom.. kan typ inte säga nej... och om jag tänker i nuvarande förhållande så hjälper jag honom med diverse saker och vissa saker är precis som du säger, saker han borde ta ansvar för själv...
  • AndreaBD
    Anonym (Arg) skrev 2018-06-24 21:03:52 följande:
    Usch, detta tog på mig lite... Jag är nästan alltid för snäll åt folk, andra går före mig liksom.. kan typ inte säga nej... och om jag tänker i nuvarande förhållande så hjälper jag honom med diverse saker och vissa saker är precis som du säger, saker han borde ta ansvar för själv...
    Och det är den typen kvinna de är ute efter. Men det är ingen bra situation du hamnar i då, så det är ingen positiv grej där att bli utvald. De väljer i grunden någon som de kan utnyttja - medvetet eller omedvetet, men en kvinna som ställer krav är de inte intresserade av.

    Jag ändrade på detta, avskräckte alla dessa oansvariga och omogna typer - jag fick verkligen träna på att inte vilja vara till lags, inte bli ledsen över att jag avskräckar vissa män då - och numera har jag en man som är helt underbar mot mig. Det kan du också!
  • Anonym (fy fan!)

    Hur orkar man? Hur pallar ma med vardagen, att leva i ett sådant förhållande? Det låter ju som om ni mer beter er som syskon en ett vuxet par? Eller ni kanske är mycket unga?

  • Anonym (Arg)
    Anonym (fy fan!) skrev 2018-06-24 22:02:41 följande:

    Hur orkar man? Hur pallar ma med vardagen, att leva i ett sådant förhållande? Det låter ju som om ni mer beter er som syskon en ett vuxet par? Eller ni kanske är mycket unga?


    Orkar gör man för att det inte är dåligt varje dag eller ens varje vecka. Det riktigt dåliga kommer fram då och då. Så det är ju inte vardag. Vi är 24&25 år
  • Anonym (Maja)
    AndreaBD skrev 2018-06-24 20:53:45 följande:
    JAG VET. Det är struliga killar som väljer tjejer mycket noga. De väljer - med flit eller omedvetet - ut en tjej, som antigen är snäll och lite naiv, eller också lite korkad, eller inte är van vid annat. Dvs. de väljer ut en tjej som står ut med skiten.

    Om du vill undvika såna killar i fortsättningen - var inte snäll och hjälpsam i början. Framför allt - ta inte ansvar för det som han bör ta ansvar för!
    När jag sökte hjälp på kvinnojour så pratade vi om relationens början och jag undrade för mig själv varför jag egentligen hade valt honom. Då tittade min kurator mig rakt in i ögonen och sade det som blev avgörande för mig:

    "Du har inte valt honom. Han har valt dig."

    Så sant som det var sagt! Han valde mig. De här männen dras till personer vars känsloliv och övergenerösa givmildhet och uppoffrande sätt de kan överexploatera. De här männen har också låg självkänsla.

    När den låga självkänslan hos parterna kommer till uttryck i en relation blir det samma gamla visa: män blir dominanta, kontrollerande och egoistiska medan kvinnor blir undergivna, kontrollerade och självuppoffrande. Om det är biologisk, socialt eller båda två kan jag inte svara på. Det är alltid destruktivt, till och med om våld mot person inte förekommer. Det bryter nämligen ner en människa fullständigt. Ju mer nerbruten en person blir desto mer oförmögen att klara sig känslomässigt utan sin nedbrytande partner.

    Jag hade så låg självkänsla att det räckte med att en man skulle ge mig en komplimang för att jag skulle falla pladask. Jag valde ingenting, bara gled med utan vidare. Min nuvarande relation är den första jag har valt och den enda jag tror kommer att hålla genom livet.

    TS! Du måste få hjälp att strukturera upp vad du vill med ditt liv och komma till insikt om vad som är meningsfullt för dig. Det glömmer man ofta bort i en destruktiv relation. Men det går att plocka fram igen. Efter det så förverkligar man det man själv vill och det höjer självkänslan. Med hög självkänsla är det lättare att lämna. Med hög självkänsla kan du så småningom hitta en ny partner och ha en konstruktiv relation som ni båda känner glädje inför.

    Har du tagit kontakt med en kvinnojour för rådfrågning TS? Du kan söka hjälp även om du inte blir slagen. Kvinnojourerna är till för att hjälpa kvinnor ut ur alla typer av destruktiva relationer. De kan hjälpa dig med viktiga insikter. Du behöver inte heller ha beslutat dig för att lämna honom eller ens ta det beslutet. Och tjänsterna är gratis om du inte har råd- dessutom är du 100% anonym. Mig kände de bara till förnamnet.

    Jag rekommenderar det varmt! <3
Svar på tråden Vad ska jag gör med min aggressiva pojkvän??