• Anonym (Arg)

    Vad ska jag gör med min aggressiva pojkvän??

    Jag är tillsammans med en kille som alltid är så hård och jobbig och elak då han blir irriterad/arg. Varför blir han så? Ibland funderar jag på att göra slut i de stunder då han är arg men det är så svårt för att han är hur bra som helst annars, men förvandlas till ett monster då han är arg. Förstår ni? Han är ju inte arg jämt och då vill man ju inte göra slut sedan då det gått över...

    Men då han är arg då, vad gör han då? Han blir elak. Säger fula saker och kastar saker och håller på. Det är som att alla hans problem sköljer över honom på en gång då han blir arg.

    Jag har t.o.m sagt åt honom en gång då han var elak åt sin mamma hos honom, det kändes konstigt att gå mellan dem men jag kunde inte hålla igen... Hans mamma är sjuk, psykiskt, så hon går inte riktigt alltid att räkna med och denna gången hade hon kokat kaffe på fel sätt tydligen. Min kille tycker det är *typiskt* att hon inte ens ska få kaffet rätt.

    Sedan leder det ena till det andra och det var när en ugnsplåt var i vägen för honom och han sade till sin mamma att ta den och stoppa upp den i röven som jag var tvungen att ingripa... hur kan man säga så till sin mor? Jag tyckte synd om henne...

    Sedan har han sagt fula saker till mig med, även om min familj har han hintat saker... Behöver kanske inte rabbla upp allt han gjort i sin aggression. Men vad ska man göra med sådant beteende?? Sedan när han är glad är allt bortblåst och han blir den fina killen igen...

  • Svar på tråden Vad ska jag gör med min aggressiva pojkvän??
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Antingen eller) skrev 2018-06-22 09:43:35 följande:

    1.Du stannar. Han kommer inte att sluta vara som han är och bli arg och elak. Du kommer att göra vad du kan för att han inte ska bli arg dvs du kommer att bli alltmer kuvad. Du kommer att tassa på tå kring honom och ge avkall på dig själv för att undvika ilska och elakheter.

    2. Du lämnar.

    Man kan liksom inte bara bortse från de dåliga stunderna när det är bra stunder som om de inte är en del av honom. Detta är manipulation och misshandel. Han stärker sig själv på andras bekostnad och ilskeutbrott och elakheter är tänkta att tysta och kuva.


    Detta är sant. Nr 1. Han verkar inte sluta... Alltid då jag säger till så tar han upp något jag gjort någon gång och då inser jag att ja okej han måste ju också få vara arg. Så nu är det ett ekorrhjul bestående av att han är arg o håller på, men han måste ju också få bli arg någon gång, och jag känner att jag har ingen rätt att säga ifrån då jag ju också varit irriterad någon gång...

    Och ibland gör jag som du skriver också. Tassar på tå, lite som att man aktar sig lite för att inte fråga för mycket kring saker osv, så att han inte ska bli arg liksom...
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Självrespekt och integritet) skrev 2018-06-22 09:45:50 följande:

    Varför behöver du ens fråga vad du ska göra? Det är väl uppenbart. Hur har du det själv om du tvekar på vad som är rätt att göra här? Kanske behöver du fundera på hur du värderar saker och vad du värdesätter i ditt liv och vilken respekt du har för dig själv. Du borde veta att du är värd att inte behandlas illa. Om du inte är säker på ditt värde så kan du få stöttning i det.


    Jag har blivit illa behandlad i alla relationer jag haft. Så jag har väl ingen självrespekt kanske?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-22 10:20:45 följande:

    Att han växlar mellan att vara trevlig till aggressiv hela tiden,det är för att du ska stanna och manipulera dig.Han är snäll ibland och därför stannar du,tills han blir elak igen.


    Alltså ja, ibland funderar jag om det kan vara så, manipulation... Man vill ju inte tro det, och jag har svårt att tro det men alltså han kan bli så arg så att han skakar liksom! Och iiinget får honom att sluta då han nått denna nivå... och nästa dag är allt glömt, typ
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Värdera dig själv högre) skrev 2018-06-22 11:04:24 följande:

    Den stora frågan är väl varför du vill ha en sån kille. Fy fan vad pinsamt att ha en partner som inte kan bete sig som folk, som balkar ur för skitsaker. Jag skulle skämmas, skulle inte vilja vistas bland folk tillsammans med honom.

    Var inte så naiv att du skaffar barn med honom. Är själv uppvuxen med en pappa som balkade ur för minsta lilla, och det var inte kul. Vi tassade på tå därhemma för att inte irritera honom. Har fått bearbeta mig själv i terapi som vuxen för det.

    Och du, ju förr du inser att du faktiskt väljer det här beteendet hos honom desto bättre. För att stanna hos honom säger ju en del om dig också, att du accepterar skit.

    Jag skulle aldrig acceptera att bli behandlad så, kallad för saker, fula ord, lättirritation osv, skit samma att han är världens gulligaste när han själv är på det humöret. Det funkar inte att vara ihop med någon som har ljusglimtar, men däremellan beter sig som en idiot.

    Har han självinsikt och lider av sitt eget beteende finns ju hopp att han kan få hjälp hos psykolog, annars kan ingenting förändra honom.


    Det vill jag inte, egentligen. Men man lever väl för det normala och sedan vill man göra slut då han blir arg. Är såklart fel... jag vet. Han har förövrigt inte betett sig illa i allmänheten ännu, inte mot mig. Endast illa mot hans egen familj några ggr då han blivit irriterad.

    Jag vill inte få barn med honom, inte som det är just nu. Så jag brukar vara väldigt försiktig med sånt...
  • Anonym (Arg)
    Tow2Mater skrev 2018-06-22 23:21:52 följande:

    Vad tycker han själv om sitt humör? Tycker han det är acceptabelt, eller vill han göra nåt åt det och ändra sig?


    Ofta ber han om ursäkt för att han ropat eller sagt dumma saker. Dock ibland tycker han att jag är lite känslig i vad som är *fula ord*. Typ att det inte är något, för honom. Och ibland kommer han med ursäkten *jag måste väl få vara arg någon gång också och ha känslor?!*. Han verkar inte ändra på sig... Har sagt tusen ggr men det hjälps inte då han är där igen nästa gång. Eller jo, en sak har ändrat. Ibland byter han ut det fula ordet han vill kalla mig till ett påhittat skällsord istället, han måste alltså ha NÅGOT han FÅR kalla mig då han blir arg
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-23 09:10:31 följande:

    Så du får jämt vara rädd när han ska bli arg nästa gången?Hans beteende handlar inte om dig .Han har problem med sig själv.


    Inte rädd, det är jag inte... men bara liksom att man typ slutar fråga i tid och kanske går oförstående ur en konversation för att inte reta upp honom
  • Anonym (Arg)
    Physalis skrev 2018-06-23 13:54:33 följande:

    Du kan inte separera hans glada jag och hans arga jag. Behandlar han dig illa när han är arg så kan det inte kompenseras med att han är bra resten av tiden.

    Man blir aldrig av med ansvaret att vara respektfull mot någon, speciellt någon man antas älska, oavsett hur arg man blir. Alltså har han rätt att vara arg men han har INTE rätt att kalla dig saker eller behandla dig illa när han är arg.

    Försöker han skylla på dig så är han en idiot och ska lämnas direkt. Det är inte normalt att du ska behöva kämpa för att få honom att förstå.


    Ja alltså det är som att bråka med en 5-åring då han blir arg. Han lyssnar inte ett dugg, sedan är allt du säger fel och ibland drar han *göra slut-kortet*, som han gjort så många ggr innan. Ändå vill han aldrig göra slut på riktigt. Sedan kan han få damp-utbrott och står o skakar o tvingar en att svara på en sak NU! annars blir han mer arg. Å förr brukade han kasta saker o förstöra saker osv... men det verkar ha blivit lugnare med o kasta saker.

    Men jag känner ibland att jag inte kan lita på det jag själv hört honom sagt eftersom han säger att han inte sagt dessa saker. Jag blir lite förlorad nästan... vem ska jag tro på om han får mig att tvivla på mig själv?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2018-06-23 21:22:59 följande:

    Du ska få det raka svar som jag önskar att jag hade fått när jag var i din situation.

    Du har att välja mellan två alternativ så som jag ser det. Det första är att lära dig att leva med en aggressiv person. Då kan du få det såhär bra:





    Även om ovanstående är satir: jag tycker det är ett talande exempel. Du (kanske) kan låta bli att väcka hans aggressivitet genom att göra precis allt som han vill. Frågan är om du vill leva så? Och eftersom det där är en störning som sitter i honom och det är hans egna känslor som triggar beteendet så är det ingenting du gör eller inte gör som kan få honom att bli bättre på något sätt.

    Ditt andra alternativ är att lämna. Redan din rubrik antyder att du borde lämna honom bums. Det tror jag också att du vet innerst inne men glömmer bort när han kommer krypande till korset och blir den "fina" killen igen. Ursäkta men FIN? För att han är lite snäll mellan sina svinerier? Jag tycker det låter avskyvärt.

    Jag tycker han verkar otroligt störd och dessutom farlig. Du måste förstå att han är sjuk och att en sjuk människa inte blir frisk rätt som det är. Har han inte blivit frisk i vuxen ålder kommer han aldrig att bli det. Det här är problem som uppstår redan i barndomen.

    Han kastar saker för att han VILL att du ska bli rädd. Han säger elaka saker för att han VILL att andra ska ta skada. Han tycker om att skada andra.

    Här är lästips till dig. Det handlar om dig och din hemska skitstövel till partner. Här står det varför han är som han är och varför du inte lämnar eländet:

    separation.se/

    Läs på länken ovan. Fundera över er relation. Sök hjälp hos kvinnojour. Du kan ringa anonymt och bara rådfråga. Du ska se att du kommer att få en samtalskontakt. Det som är fint är att det inte förs några journaler och du är helt anonym. Ingen kommer veta att du går dit. De är proffs på detta. Det är mycket, mycket svårt att få sådan hjälp någon annanstans. Och det blir omöjligt för dig att få det annorlunda utan den hjälpen.

    Rekommenderar även den här boken. Vad du än gör- håll alla planer på separation och kontakter hemliga för honom:

    www.bokus.com/bok/9789188529039/you-go-girl-att-vaga-lamna-krankande-karleksrelationer/

    Lycka till!


    Tack för ditt långa och utförliga svar. (Jag läser alla era andras kommentarer också såklart).

    Jag har som sagt blivit illa behandlad tidigare i förhållanden, och då kommit över en som jag nästan kan ge diagnosen narcissist åt själv. Jag tycker inte att denna kille är på samma sätt som honom, även om han beter sig hemskt dåligt ibland... Men det är något som inte är lika som den andra... Kan man inte vara *normal* och ändå bli sådär arg, slänga ur sig fula saker o hålla på?
  • Anonym (Arg)
    Arboga skrev 2018-06-23 23:59:18 följande:

    Eller också så gör du som många andra, skaffa 2-3 barn med honom och beklaga dig sedan på FL att du inte vill vara tillsammans med honom mer.

    Mitt andra tips är: spring det fortaste du kan ifrån stolpskottet.


    Nejdå det gör jag absolut inte. Jag vill inte ens ha barn ännu så det är ingen fara... Dessutom vill jag få barn när det är stabilt liksom, vill inte bli en eventuell ensamstående. Jag är snart 25 år så jag tror jag ska hinna ännu med det då jag känner mig redo
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2018-06-23 21:45:17 följande:

    Jag håller verkligen inte med. TS ska inte skämmas över någon annans beteende. Det får han skämmas för själv!

    Det är fult att påstå att TS dessutom accepterar skit. Det tror jag inte att hon gör, därav trådstarten.

    Och att ni själva inte skulle kunna hamna i samma situation stämmer bara om ni själva är oempatiska. Och det verkar ni ju vara om ni skriver ett sådant inlägg eller "håller med" om det. Det uppvisar en total brist på förståelse och empati.

    separation.se/som-empatisk-person-ar-det-oerhort-svart-att-lamna-en-narcissist/

    separation.se/narcissisten-kidnappar-din-hjarna-2/


    Tack för snälla ord, fastän man kanske behöver hårda ord ibland för att komma till insikt. Men jag tar lätt illa vid mig så det kändes skönt att få lite mildare ord mot mig :) Och du har så rätt, jag tror det är lätt att stå och säga och bedöma då man står utanför det... Lätt att hamna i också...
  • Anonym (Arg)
    Arboga skrev 2018-06-24 08:55:40 följande:

    Bra.

    Då passar ju alternativ 2 ypperligt.


    Det är så svårt =( Önskar någon skulle förstå... Eller det kanske ni gör? Jag har ingen att prata med IRL... Det svårt att bara göra slut då man tycker om honom. Det är ju endast när han är arg/irriterad som det kan bli så att han beter sig elakt... Jag vet att det låter som skräp det jag säger för de flesta, att jag bara skyddar honom.

    Men jag vet att han uppvisat beteende ibland som jag inte vill ha, men det är något som bara är så svårt med att lämna... Känns som att det vore konstigt att ta bort honom från mitt liv... med de andra killarna som behandlat mig illa så har det inte känts lika, dem ville jag bara ifrån, kändes bra att slippa, kändes inte som att vi hörde ihop. Men med nuvarande pojkvän så känns det som att vi på något sätt hör ihop, att det är omöjligt att vi inte skulle umgås längre. Varför tror ni jag kånne såhär? Kan man vara själsfrände fast vi inte får det riktigt alltid att funka?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2018-06-23 22:28:26 följande:

    Ber man en psykiskt sjuk mor att köra upp en plåt i röven saknar man empati, skam och skuld. Likaså om man kastar saker i hemmet.


    Mm då jag pratade med honom efteråt så sade han att det har varit så mycket hela hans liv med hans mor och att han nog ibland får dåligt samvete
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Värdera dig själv högre) skrev 2018-06-24 10:28:33 följande:

    Det är ju endast när han är arg och irriterad som han beter sig elakt skriver du.

    Ja det är ju just det som är grejen i destruktiva relationer.

    Ungefär som folk säger han är snäll när han inte slår mig eller barnen. Eller han är bra så länge han är nykter.

    Förstår du? Du okejar ett beteende som får dig att må dåligt. Han är ju så fin när han är snäll... men där emellan då? Hur hanterar du det, och hur påverkar det dig när han inte är snäll?

    Om er relation fortsätter som nu kommer du ha en ryggsäck full av kränkande saker han sagt och gjort mot dig. Och du tror det är ditt fel och försöker anpassa dig mer och mer, din självkänsla sjunker då varken han eller du själv respekterar dig.

    Trasiga tjejer väljer trasiga killar och vice versa, och det är alltid den med störst empati som blir förloraren. Tyvärr.

    Beter man sig dåligt mot sin själsfrände som din kille gör mot dig och andra? Är du likadan? Kallar du honom fula saker, får utbrott, skyller ifrån dig och surar? Kallar du din mamma fula saker och blir galen när han är med?

    Ni är inte själsfränder!

    Du borde jobba med dig själv och värdera dig själv högre, och hitta en kille som också gör det!


    När dessa stora *anfall* kommer för honom, menar de då han står och skakar. vilket inte är så jätte ofta, då blir jag liksom less bara på allt, nästan så att jag ibland tycker det är löjligt. Såklart blir jag ledsen också men mest vill jag bara han ska sluta... tycker att han inte behöver bete sig så.

    Men ibland är han bara vanligt arg också, eller vad jag ska kalla det, *mildare* då han slänger ur sig nåt ord eller bara blir arg över att man inte förstår en grej. Det tycker jag också är jobbigt och energi slukande, att vi inte kan diskutera så bra typ...

    Jag känner att jag redan nu tassar lite på tå runt honom ibland. T.ex. kan det se ut såhär: vi ska göra något som händer senare under dagen, oftast är det så när det är något som jag vill, t.ex åka på någon i min familjs kalas. Då så ska jag akta så att vi inte hamnar i bråk innan vi åker för då kan han bestämma att plötsligt *okej jag kommer inte på det där jäkla kalaset!* *du får ha det!* typ. Det beteende är jag sååå less...

    Och nej jag beter mig inte lika som honom, jag kallar inte honom fula saker. Skyller ifrån oss kanske vi gör båda, eller kanske inte skyller ifrån utan vi är löjliga och säger saker som *jamen du gjorde så, jamen du gjorde det* osv osv... vet att man inte ska ta upp sånt i bråk... En surare är jag dock, ibland... Sedan har jag de senaste månaderna börjat göra något jag inte känner igen i mig själv. När han inte lyssnar på mig då han totalt ignorerar när jag säger till om något... Till sist är det något som brister i mig och jag kan börja hytta med näven :( Känner inte alls igen mig själv :( Någon gång har jag puffat till honom också, inte slagit sådär *påriktigt* utan mer sådär *hej!!!! Lyssna då-puff* . Jag skäms :( Vet inte om det är att jag är i detta förhållande som har fått mig att agera så när han ignorerar, detta har hänt kanske 3 ggr att jag blivit så frustrerad att inte blivit lyssnad på
  • Anonym (Arg)
    Arboga skrev 2018-06-24 12:25:57 följande:

    Jodå, jag förstår precis, han vet att han kan säga precis vad han vill till dig och sen skylla på allt möjligt konstigt och du bara står där och ser söt ut och blir kär på nytt..

    När du nämner att han inte alls är som dom andra killarna som har gjort dig illa så blir jag väldigt illa till mods, varför har du haft massa killar som har behandlat dig illa? Det är precis som att du tror att det är normalt och det bara är så att det bara finns såna killar.

    -Sen att det känns annorlunda med denna killen beror nog på att han har manipulerat dig så att du känner som du gör?

    Han är inte ett dugg bättre än de andra.

    Själsfrände..? Icke, det låter så fint men om det nu är så att det finns folk som är ens själsfrände så är den inte aggressiv mot den andre.

    Dumpa din fjant till man och ta dig en riktig funderare om vad du vill ha för kille egentligen och nöjd dig inte med en som är snäll ibland.

    Jag kan lova dig att när du dumpar han så kommer han be på sina bara knän att du ska ta tillbaka honom och om du gör det så kommer allt bli precis som vanligt igen, om inte lite värre.

    Dumpa!

    Du fixar det, jag lovar.


    Det är sant... han kan typ kalla mig vad som helst, jag har ju aldrig gått... men de mest sjukaste grejerna har gått över, tydligen.. nämner det för att jag själv lite funderar varför det plötsligt gått över. Han har t.ex inte slagit sönder något på typ 1 år, förut gjorde han sånt, och kastade saker... vad kan det bero på? Vet att han hade mycket annat som var svårt i hans liv under den tiden och han gick faktiskt och pratade med någon under den tiden... nu är det bättre med de sakerna som var svåra då, kanske det kan vara en anledning till hans frustration då för 1 år sedan...

    Och jag vet inte varför jag haft massa killar som beter sig illa, jag har ju inte vetat de då jag gått in i relationen såklart. Tydligen får jag bara såna killar... detta är min tredje i rad med svårigheter...
  • Anonym (Arg)
    Drottningen1970 skrev 2018-06-24 17:34:38 följande:

    Det är dig själv du behöver göra nåt med eller så sitter du om

    Några år med brutet käkben och startar en tråd om vad du ska göra med din misshandlande man.

    Detta är på riktigt obegripligt år 2018 att kvinnor fortfarande går i denna fälla. All upptänklig information om destruktiva relationer och hur det funkar finns bara en knapptryckning bort. Informationen är ÖVERALLT. I andra kulturer eller för 100 år sedan i Sverige är en kvinna beroende av en man för att kunna leva ett drägligt liv så då kan man kanske förstå att kvinnor valde att stanna fast man tidigt såg varningstecken. Men i Sverige IDAG?? För att man är käääär?? Så jävla korkat så att klockorna stannar. Folk må hata mig för att jag säger detta, men nåt jävla ansvar har man också själv att fatta läget innan man sitter på kvinnojouren eller ligger på akuten med söndersparkade revben.


    Grejen är att jag ju förstår att det han gör ibland, är fel. Men egentligen kan jag inte sätta finger på varför jag är kvar. Kanske för ett beteendet är så sällan... kanske 10% av 100... det är en så liten del typ... och på tal om kär, jag säger sällan *jag älskar dig* självmant så vet inte om det är det som är *felet* heller... jag var inte ens säker på förhållandet då jag startade det, men nu sitter jag här 2 år senare och har igen slösat bort mina ungdomsår på något som inte är helt 100
  • Anonym (Arg)
    AndreaBD skrev 2018-06-24 20:53:45 följande:

    JAG VET. Det är struliga killar som väljer tjejer mycket noga. De väljer - med flit eller omedvetet - ut en tjej, som antigen är snäll och lite naiv, eller också lite korkad, eller inte är van vid annat. Dvs. de väljer ut en tjej som står ut med skiten.

    Om du vill undvika såna killar i fortsättningen - var inte snäll och hjälpsam i början. Framför allt - ta inte ansvar för det som han bör ta ansvar för!


    Usch, detta tog på mig lite... Jag är nästan alltid för snäll åt folk, andra går före mig liksom.. kan typ inte säga nej... och om jag tänker i nuvarande förhållande så hjälper jag honom med diverse saker och vissa saker är precis som du säger, saker han borde ta ansvar för själv...
  • Anonym (Arg)
    Anonym (fy fan!) skrev 2018-06-24 22:02:41 följande:

    Hur orkar man? Hur pallar ma med vardagen, att leva i ett sådant förhållande? Det låter ju som om ni mer beter er som syskon en ett vuxet par? Eller ni kanske är mycket unga?


    Orkar gör man för att det inte är dåligt varje dag eller ens varje vecka. Det riktigt dåliga kommer fram då och då. Så det är ju inte vardag. Vi är 24&25 år
Svar på tråden Vad ska jag gör med min aggressiva pojkvän??