• Yenn

    Hur laga mat/leva fungerande liv med klängig 16-månadersbarn?

    Jag behöver tips på hur ni andra gör. Min 16 månader gamla bebis vill vara nära,  inte nödvändigtvis i famnen men alltid med i allt jag gör. De flesta dagarna hinner jag inte äta mat eller frukost ordentligt eftersom han blir jätteupprörd om jag inte fokuserar på honom. Jag pluggar också och skulle aldrig kunna sitta hemma och plugga, att ens skriva det här inlägget är svårt och måste stressgöras för han är här och slår på datorn. Att se på tv eller film när han är vaken är bara att glömma. Jag kan inte heller duscha normalt för om jag schamponerar håret blir han ledsen så då måste jag oftast skaffa barnvakt (finns ingen närvarande pappa). Så det är fokus på honom som gäller 06-20 varje dag när han inte är på förskolan.
    Har ni andra det också såhär? Känns inte bra att ignorera honom när han är ledsen, och jag försöker avleda honom och ge leksaker osv. Vet inte hur jag ska göra för känner mig stressad varje dag för det känns som jag inte hinner med varken honom eller mig själv:(

  • Svar på tråden Hur laga mat/leva fungerande liv med klängig 16-månadersbarn?
  • Cornellia

    Men det finns väl ett mellanting mellan att ignorera och att ha fullt fokus på honom?

    Tex när ni duschar, då kan du väl schamponera dig samtidigt som du pratar med honom och berättar att -Mamma ska bara schamponera håret först, sen kan vi leka med badankan. 

    Eller -Ska vi hjälpas åt att plocka ur diskmaskinen? Tar du den här skeden så tar jag glasen.  osv osv. 

    Kanske blir barnet lite missnöjt, men det är ju inte ignorerat. 


    Det fungerar ju inte praktiskt att bara leka med barnet hela dagen, barnet måste lära sig att vänta lite oxå, det mår dom inte dåligt av. Här är det givetvis skillnad mellan ett barn som är ledset, argt eller bara lite allmänt missnöjt. 


    Om barnet vill ha närhet kanske det funkar med sjal eller sele? 

  • annabellelee

    Men hur har du gjort hittills? Jag hade också en krävande bebis, men vid 16 mån började han vänja sig vid att inte vara i fokus varje sekund. Det är lite en träningssak - släpp fokus korta stunder och öka.

    Barnet kan vara i badrummet, du sjunger för honom i duschen och leker tittut, dvs han får ditt fokus med jämna mellanrum. Likadant när du diskar, du pratar om vilka föremål du diskar och med jämna mellanrum håller du upp tex mugg och frågar:vad är det?så barnet är med och ni har konversation.

    Titta på tv funkade inte medan vårt barn var vaket, inte förrän vid 2,5 år och då bara korta stunder.

    Vi är två, så du har min sympati- jag vet inte hur jag orkat ensam. Vår störste krävde ALLT hela tiden.

  • Fru Ve

    Jag har en 20 månaders som är lite likadan. Har blivit lite mer självständig dock den senaste tiden. Jag har iaf löst mycket genom att ha bärsele (har en Tula toddler för större barn). Värt varenda krona då man kan göra "allt" medan barnet är nöjd. Jag har kunnat laga mat, äta, städa osv med honom i sele. Han är en tungviktare på 14 kg men med en bra sele funkar det ändå. Nu den senaste månaden har det gått bättre med att han nöjer sig med att stå bredvid mig tex på en pall och får något att plocka med. Men är han trött tex efter förskolan vill han ha närhet i selen. Jag duschar helst då min man är hemma. Men är jag själv tar jag med honom i duschen och ger honom lite saker att plocka med. Och duschar snabbt. Han är mitt tredje barn och jag är ofta ensam med alla så har varit tvungen att hitta lösningar. Men har inte velat låta honom gråta heller.

  • Anonym (påsen)

    16 månader är inte en bebis utan ett småbarn.


    Ge honom några decilitermått att skrammla med när du lagar mat, låt honom "hjälpa till"


    Dusha tillsammans, eller på kvällen när han sover

  • Anonym (smått)
    Yenn skrev 2018-11-21 08:16:33 följande:

    Jag behöver tips på hur ni andra gör. Min 16 månader gamla bebis vill vara nära,  inte nödvändigtvis i famnen men alltid med i allt jag gör. De flesta dagarna hinner jag inte äta mat eller frukost ordentligt eftersom han blir jätteupprörd om jag inte fokuserar på honom. Jag pluggar också och skulle aldrig kunna sitta hemma och plugga, att ens skriva det här inlägget är svårt och måste stressgöras för han är här och slår på datorn. Att se på tv eller film när han är vaken är bara att glömma. Jag kan inte heller duscha normalt för om jag schamponerar håret blir han ledsen så då måste jag oftast skaffa barnvakt (finns ingen närvarande pappa). Så det är fokus på honom som gäller 06-20 varje dag när han inte är på förskolan.
    Har ni andra det också såhär? Känns inte bra att ignorera honom när han är ledsen, och jag försöker avleda honom och ge leksaker osv. Vet inte hur jag ska göra för känner mig stressad varje dag för det känns som jag inte hinner med varken honom eller mig själv:(


    Ja, det är svårt att få nåt gjort med så små barn omkring sig. De som inte är klängiga kan istället vara påhittiga och klättra runt och ställa till bus :)

    Men vissa saker måste man göra och då måste man försöka lära barnet att vänta och ibland ignorera ledsenheten. Så att fixa mat och tvätta håret får du göra trots att han blir ledsen, vissa moment i matlagningen kan du göra med honom på armen, men vissa saker måste ju göras utan barnet i närheten. Ha med honom i badrummet när du tvättar håret och prata med honom när du håller på, men fortsätt ändå att tvätta och göra det du ska. Samma med dina måltider, du måste kunna äta ordentligt och lära honom att låta dig också äta. Låt honom sitta i ditt knä om han vill, men ät samtidigt och fokusera inte så mycket på honom, bara håll honom. Eller låt honom plocka med lite mat samtidigt. 

    Kolla på film eller TV på nåt koncentrerat sätt när han är vaken får du nog ge upp helt så länge han är så här liten. Kolla när han sover. Plugga får du nog också göra när han inte är hemma eller när han sover, det är inte rimligt att kunna göra det när man är med ett så litet barn. 

    En sak som hjälper lite när man är mitt uppe i det här intensiva är att vända på det: tänk inte på allt du måste avstår för att han behöver sitt, tänk att du gör allt med honom och att det andra får vänta. Det är intensivt när det pågår men en dag blir han mer självständig och då får du lite mer andrum att göra egna saker.
  • Fia 28

    Låt honom sitta i matstolen och titta på när du lagar mat eller plocka med nåt smått. Låt honom sitta i baljan bredvid medan du duschar, eller duscha efter han gått och sova. 
    Att se filmer/serier dagtid får du nog glömma.

  • Anna60

    Töm ut ett nederskåp i köket där barnet har tillgång till ett par kastruller, slevar, durkslag osv, som hen kan leka med medan du pysslar i köket. Inte sånt du är rädd om. Skaffa kanske på loppis osv. Dessa skall vara exklusiva när ni är i köket så det inte tappar i kulighet. 

    Vad gäller dusch när barnet är vaket - kan du göra det när hen sover istället? På kvällstid? Man MÅSTE inte duscha på morgonen, då räcker det med att tvätta under armar och ansikte - om man inte svettas som en tok på natten förstås. 

  • elin1989

    Om det är något du måste göra, typ laga mat så skulle jag ge honom några grejer att leka med och se än bara göra det. Om han blir ledsen så får han väl vara det en stund, det skadar inte. Menar inte att jag skulle ignorera honom, men jag skulle fortsätta typ skala potatis och prata med honom samtidigt, men inte avbryta för att aktivera. Och så skulle jag kanske inte laga nåt som tar massa tid... Duscha kan du väl göra när han sover? Och jag tror inte att någon kan kolla på film med en vaken 16 månaders...

  • Anna60
    elin1989 skrev 2018-11-21 14:42:52 följande:
    Om det är något du måste göra, typ laga mat så skulle jag ge honom några grejer att leka med och se än bara göra det. Om han blir ledsen så får han väl vara det en stund, det skadar inte. Menar inte att jag skulle ignorera honom, men jag skulle fortsätta typ skala potatis och prata med honom samtidigt, men inte avbryta för att aktivera. Och så skulle jag kanske inte laga nåt som tar massa tid... Duscha kan du väl göra när han sover? Och jag tror inte att någon kan kolla på film med en vaken 16 månaders...
    Nej, herregud, att se en HALV film är inte ens att tänka på. För att inte tala om att tänka en enda färdig tanke när man har två barn i huset. Att äta en hel måltid och säga en hel mening ostört, går inte heller. Småbarnsålder ÄR så där. Det är bara att tugga i sig TS. Det kommer bättre tider. Men just nu är det barnens tid och du får helt enkelt sätta dig själv i sista hand.
  • Tow2Mater

    Som ovan sa; 16 månader är inte en bebis utan ett småbarn. Du ska kalla det en "snart 1,5-åring". Och borja behandla det som en. Klart barnet kan stå och skrika en stund medan du duschar och liknande!

  • Yenn

    Tack för tipsen!

    Har bara så svårt att föreställa mig att andra småbarnsföräldrar sitter och leker med sina barn hela eftermiddagarna och kvällarna som jag gör. Jag ska försöka låta honom vara lite missnöjd oftare och inte avbryta det jag gör för snabbt. Dock vågar jag inte duscha när han sover för är så rädd att han ska vakna och vara ledsen, då tar duschningen jättelång tid för jag måste stänga av kranen hela tiden och lyssna :D

    Men jag ska försöka uppskatta tiden och dagarna. 

  • LitenBlomma

    Jag är ensamstående med 6 barn. Minsta är 14 månader och klängig/klättrig liten kille som inte går än. Jag pluggar dessutom heltid. Han går på förskolan 7-11 3 dagar i veckan och då pluggar jag. När jag duschar sitter han i badlakan med leksaker. När jag lagar mat varierar jag bära/han kryper runt/sitter i matstolen. Jag vet att man inte rekommenderar tv till barn under 3 år men är han missnöjd och jag måste göra något får han titta på Barnkammarboken, sånger med rörelser eller Babblarna. Som ensamstående utan pappans hjälp får man helt enkelt göra det som funkar för familjen.

    Film och tv tittar jag på efter 20 när alla sover. Resten av dagen leker jag med honom och de andra.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Fru Ve
    Yenn skrev 2018-11-21 16:16:28 följande:

    Tack för tipsen!

    Har bara så svårt att föreställa mig att andra småbarnsföräldrar sitter och leker med sina barn hela eftermiddagarna och kvällarna som jag gör. Jag ska försöka låta honom vara lite missnöjd oftare och inte avbryta det jag gör för snabbt. Dock vågar jag inte duscha när han sover för är så rädd att han ska vakna och vara ledsen, då tar duschningen jättelång tid för jag måste stänga av kranen hela tiden och lyssna :D

    Men jag ska försöka uppskatta tiden och dagarna. 


    Jag leker ärligt talat aldrig med min son. Däremot får han vara med mig i det jag gör tex plocka ur diskmaskinen eller hänga tvätt. Allt sånt tar 3 ggr så lång tid med honom men det är så det är. Ofta är han nöjd om han får "hjälpa till" dvs plocka med sakerna jag håller på med. Vi har en babyvakt i sovrummet som vi slår på när han sover. Vill jag duscha då tar jag med föräldraenheten och ställer utanför duschen. Den blinkar om han gråter så jag isåfall kan gå ur duschen. Som sagt skaffa en bra sele, låt honom vara med dig och greja, och det är inte farligt för honom att vara missnöjd stundtals om du behöver göra saker.
Svar på tråden Hur laga mat/leva fungerande liv med klängig 16-månadersbarn?