• Anonym (Trådstarten)

    Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!

    Detta är en uppföljning av tråden som handlar om skollärare. Den här tråden handlar om FÖRSKOLEPERSONAL.

    Jag förstår inte att det fortfarande är tillåtet att dagis:

    1. Håller stängt flera arbetsdagar per år pga "studiedagar"

    2. Håller stängt 5 veckor i sträck på sommaren.

    3. Håller stäng under mellandagarna och även 2,3,4 januari.

    Vi hänvisades till jourdagis under mellandagarna och hela förra veckan. Det blir som en extra inskolning och det finns inte en chans att min 3-åring skulle gå med på att stanna på ett okänt ställe med okända människor ens en dag.

    Varför är det en mänsklig rättighet att dagispersonalen har ledigt när det passar dem och inte när det passar föräldrar som inte har lov? Är det någon som drivit frågan i sin kommun?

  • Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!
  • modsey
    Anonym (Nja) skrev 2019-01-09 16:48:41 följande:

    Ok. Du tror inte att vi gör det? Men du får göra tala om när vi ska hinna planera, reflektera, utvärdera, utveckla, ha utvecklingssamtal med föräldrar, observera och dokumentera, samtidigt som vi har en barngrupp på 8-25 barn varje dag mellan 06-18?


    Jag tror att det är bra att titta på hur andra verksamheter gör för att få både tips, inspiration och lite nytänkande. Märk väl att jag inte ifrågasätter att ni behöver barnfri tid! Men många företag och offentliga verksamheter har en rätt seg möteskultur som mer är kanske trevlig och så, men det betyder inte att den skulle må dåligt av andra former och ett aktivt ställningstagande till vilka frågor som ska behandlas gemensamt. Är det verkligen alla på en gång fyra gånger om året x 8 timmar? Eller kan man ha andra upplägg som inte kräver att verksamheten behöver stänga. Andra har sagt att att det går aaaalllldrig...för att sedan konstatera att förändringen faktiskt blev bättre ändå.
  • modsey
    Anonym (Förskollärare) skrev 2019-01-09 17:13:15 följande:

    Det är knappast tillåtet för alla. När jag jobbade inom vården var det inte tillåtet. Det är inget att rekommendera heller.

    Vi kommer absolut inte öka våra öppettider där jag jobbar men jag hoppas att det kan komma fler alternativ för föräldrar som behöver barnomsorg på kvällar och helger! Vår förskola är för liten för det.

    Vi behöver massor av planeringstid också, det handlar inte bara om verksamheten utan även om enskilda barn.


    Fast det ÄR tillåtet enligt lag så länge du har 11 timmars vila mellan passen. Säger inte att det är bra, men det är tillåtet!
  • Anonym (Trådstarten)
    Blomman20 skrev 2019-01-09 15:49:38 följande:

    Eller så gör du så att du säger upp din plats på förskolan och betalar en barnvakt som är med ditt barn när du vill och behöver. Men juste, det går ju inte då barnvakten kostar bra många fler tusenlappar i månaden än vad maxtaxan är på. Man kan ej ha kakan och äta den. Varken förskola eller barn är någon rättighet. Vi som jobbar på förskola har också barn, familjer och liv. Vi vill också det du och andra föräldrar vill ha.


    Du verkar ha glömt att det är skatten som bekostar barnomsorgen, inte taxan. Om jag får skatterabatt motsvarande det jag och barnets pappa betalar för förskoleverksamhet i min kommun via skatten, så kan jag säga upp min plats bums. Då har vi råd med barnflicka på heltid utan problem.
  • Anonym (Nja)
    modsey skrev 2019-01-09 17:14:24 följande:

    Jag tror att det är bra att titta på hur andra verksamheter gör för att få både tips, inspiration och lite nytänkande. Märk väl att jag inte ifrågasätter att ni behöver barnfri tid! Men många företag och offentliga verksamheter har en rätt seg möteskultur som mer är kanske trevlig och så, men det betyder inte att den skulle må dåligt av andra former och ett aktivt ställningstagande till vilka frågor som ska behandlas gemensamt. Är det verkligen alla på en gång fyra gånger om året x 8 timmar? Eller kan man ha andra upplägg som inte kräver att verksamheten behöver stänga. Andra har sagt att att det går aaaalllldrig...för att sedan konstatera att förändringen faktiskt blev bättre ändå.


    Vi har inte 4 dagar per år. Vi har planeringsdagar 2 gånger per år hela huset då stänger vi. Har hänt nått år att vi vart tvugna att planera in en extra, men det händer inte ofta.

    Vi har provat flera olika upplägg men ska verksamheten bli bättre och alla mål och krav ska uppfyllas så behöver mer planeringstid. Och då pratar jag inte om hela huset på en gång så vi behöver stänga, utan mer tid för avdelningarna att planera sin verksamhet.
  • modsey
    Anonym (Nja) skrev 2019-01-09 18:24:40 följande:

    Vi har inte 4 dagar per år. Vi har planeringsdagar 2 gånger per år hela huset då stänger vi. Har hänt nått år att vi vart tvugna att planera in en extra, men det händer inte ofta.

    Vi har provat flera olika upplägg men ska verksamheten bli bättre och alla mål och krav ska uppfyllas så behöver mer planeringstid. Och då pratar jag inte om hela huset på en gång så vi behöver stänga, utan mer tid för avdelningarna att planera sin verksamhet.


    I tråden så berättar någon att de här 4 dagar om året, svaret var till den. Ni verkar ju hittat andra mer effektiva sätt.
  • snorpan88

    Jämförelsen att exempelvis IT skulle behöva färre planeringsdagar... Okej regelrätta planeringsdagar (eller heldagskonferenser som det så fint heter i privat sektor), det har man kanske inte fyra styckd på ett år, men vi som jobbar på kontor har ju iställer småmöten hela tiden. Innan projekt startar, halvtidskoll, efter avslut. Ekonomiavstämningar, personalmöten, snabba möten i korridoren om saker som dyker upp, informella möten i lunchrummet... Det här är sånt som vi kan göra under ordinarie arbetstid, eftersom att det (oftast) bara är vuxna på kontoret. Förskollärare kan inte lägga alla dessa småmöten under ordinarie arbetstid eftersom att den primära uppgiften, att ge våra barn uppmärksamhet, trygghet, omsorg och pedagogisk verksamhet, tar upp hela arbetsdagen och kräver totalt fokus. Allt det här andra som också ingår i tjänsten, får inte tillräckligt med plats och därför behövs tid utan barn. Därför måste det in hela dagar av planering och möten, som ska lyckas ersätta alla dessa småmöten som de inte hinner med löpande.

    Att sätta in vikarier är ju oftast inget alternativ eftersom att det knappt finns vikarier att få tag på samt att det brukar rynkas på föräldranäsor när det tas in vikarier. Vikarier kan dessutom inte ersätta en ordinarie personal fullt ut, eftersom att vikarier exempelvis inte får byta blöjor (iaf inte inom den förskoleenhet som min son tillhör) eller vara ensamma med barnen.

  • hammarhajen
    modsey skrev 2019-01-09 13:20:38 följande:
    Jag tror absolut att vissa verksamheter som ex vården kunde behöva mer. En gång i tiden hade de nog så men i och med ett krav på effektivisering så drogs det ner. Jag tror att förskola / skola faktiskt även de behöver göra den resan och även om de inte landar på två halvdagar om året, så är det nog nyttigt att se över vad som egentligen är nödvändigt och vad som hänger med i farten.
    För att förskola och skola ska hinna med skulle det behövas FLER planeringsdagar. De administrativa arbetsuppgifterna har ökat, så den traditionella mängden barn/elevfri tid räcker inte till i samma utsträckning som förr. 

    Det är för övrigt inte "skolan" som bestälmmer över administrationen, utan Skolverket, rikspolitiker och kommunpolitiker som bestämmer över lärares dokumentationsbörda. 
  • hammarhajen
    snorpan88 skrev 2019-01-09 22:53:05 följande:

    Jämförelsen att exempelvis IT skulle behöva färre planeringsdagar... Okej regelrätta planeringsdagar (eller heldagskonferenser som det så fint heter i privat sektor), det har man kanske inte fyra styckd på ett år, men vi som jobbar på kontor har ju iställer småmöten hela tiden. Innan projekt startar, halvtidskoll, efter avslut. Ekonomiavstämningar, personalmöten, snabba möten i korridoren om saker som dyker upp, informella möten i lunchrummet... Det här är sånt som vi kan göra under ordinarie arbetstid, eftersom att det (oftast) bara är vuxna på kontoret. Förskollärare kan inte lägga alla dessa småmöten under ordinarie arbetstid eftersom att den primära uppgiften, att ge våra barn uppmärksamhet, trygghet, omsorg och pedagogisk verksamhet, tar upp hela arbetsdagen och kräver totalt fokus. Allt det här andra som också ingår i tjänsten, får inte tillräckligt med plats och därför behövs tid utan barn. Därför måste det in hela dagar av planering och möten, som ska lyckas ersätta alla dessa småmöten som de inte hinner med löpande.

    Att sätta in vikarier är ju oftast inget alternativ eftersom att det knappt finns vikarier att få tag på samt att det brukar rynkas på föräldranäsor när det tas in vikarier. Vikarier kan dessutom inte ersätta en ordinarie personal fullt ut, eftersom att vikarier exempelvis inte får byta blöjor (iaf inte inom den förskoleenhet som min son tillhör) eller vara ensamma med barnen.


    Precis så, jättebra skrivet!
  • hammarhajen
    modsey skrev 2019-01-09 17:14:24 följande:
    Jag tror att det är bra att titta på hur andra verksamheter gör för att få både tips, inspiration och lite nytänkande. Märk väl att jag inte ifrågasätter att ni behöver barnfri tid! Men många företag och offentliga verksamheter har en rätt seg möteskultur som mer är kanske trevlig och så, men det betyder inte att den skulle må dåligt av andra former och ett aktivt ställningstagande till vilka frågor som ska behandlas gemensamt. Är det verkligen alla på en gång fyra gånger om året x 8 timmar? Eller kan man ha andra upplägg som inte kräver att verksamheten behöver stänga. Andra har sagt att att det går aaaalllldrig...för att sedan konstatera att förändringen faktiskt blev bättre ändå.
    Men du, om förskolepedagoger kommit fram till att de måste ses alla - just för att vara effektiva - varför ifrågasätta så? 

    Anledningen till att förskolepedagoger har ett behov av att ses alla är att de arbetara med samma barn, samma grupper i samma lokaler. I många andra brancher kanske man delar kontor och chef, men jobbar med olika projekt t.ex. 

    Jag är lärare i skola, men delar klass med en kollega. ALLT jag gör i klassen påverkar min kollega, från var jag placerar nyinköpta limstift till hur jag hanterat en konflikt mellan A och B. I förskolan möter husets alla pedagoger alla barn, alla påverkas av något så fånigt som var blöjorna finns. 

    I förskolan finns många, små barn som inte är still och som kräver STÄNDIG tillsyn. Det innebär att det klassiska "morgonmöte" eller den 15 min långa överlämning som finns i många andra branscher inte är möjlig i förskolan. Pedagogerna måste hela tiden vara med barnen, kanske kan två gå ifrån men övriga åtta kan då inte vara med. I andra bracher som inte stannar helt kanske två kan passa patienter (som är vuxna och ligger still i sängar) medan övriga åtta har en snabb avstämning. 

    Om tre av femton pedagoger inte får vara med på en studiedag ska det finnas tid att berätta för dem om allt som hänt på studiedagen. Då ska de tre iväg på ett flera timmar långt möte med en av de som var med på dagen = fyra pedagoger borta flera timmar ytterligare en dag. Det klarar inte en verksamhet som redan med normalbemanning har ont om folk.

    Delar man upp en studiedag på två ska chefen lägga dubbelt så mycket tid på att leda en studiedag, dessutom. Föreläsare ska bokas in två gånger (jättedyrt), HLR-utbildare komma två gånger... Inga beslut kan riktigt fattas, eftersom bara halva gruppen inte kan köra över och bestämma för andra halvan som kommer efter. DÄR snackar vi ineffektivt. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2019-01-10 06:03:36 följande:

    Men du, om förskolepedagoger kommit fram till att de måste ses alla - just för att vara effektiva - varför ifrågasätta så? 

    Anledningen till att förskolepedagoger har ett behov av att ses alla är att de arbetara med samma barn, samma grupper i samma lokaler. I många andra brancher kanske man delar kontor och chef, men jobbar med olika projekt t.ex. 

    Jag är lärare i skola, men delar klass med en kollega. ALLT jag gör i klassen påverkar min kollega, från var jag placerar nyinköpta limstift till hur jag hanterat en konflikt mellan A och B. I förskolan möter husets alla pedagoger alla barn, alla påverkas av något så fånigt som var blöjorna finns. 

    I förskolan finns många, små barn som inte är still och som kräver STÄNDIG tillsyn. Det innebär att det klassiska "morgonmöte" eller den 15 min långa överlämning som finns i många andra branscher inte är möjlig i förskolan. Pedagogerna måste hela tiden vara med barnen, kanske kan två gå ifrån men övriga åtta kan då inte vara med. I andra bracher som inte stannar helt kanske två kan passa patienter (som är vuxna och ligger still i sängar) medan övriga åtta har en snabb avstämning. 

    Om tre av femton pedagoger inte får vara med på en studiedag ska det finnas tid att berätta för dem om allt som hänt på studiedagen. Då ska de tre iväg på ett flera timmar långt möte med en av de som var med på dagen = fyra pedagoger borta flera timmar ytterligare en dag. Det klarar inte en verksamhet som redan med normalbemanning har ont om folk.

    Delar man upp en studiedag på två ska chefen lägga dubbelt så mycket tid på att leda en studiedag, dessutom. Föreläsare ska bokas in två gånger (jättedyrt), HLR-utbildare komma två gånger... Inga beslut kan riktigt fattas, eftersom bara halva gruppen inte kan köra över och bestämma för andra halvan som kommer efter. DÄR snackar vi ineffektivt. 


    Säger bara igen att ändra verksamheter klarar det. Naturligtvis med en översyn i upplägg och det är ju precis många här fastnar, att ni applicerar ert exakta upplägg nu i en annan form....efter den här diskussionen får jag det nästan bekräfta att många pedagoger inte vill...det går inte, det är omöjligt och just vår verksamhet är så unik. Du anar inte hur många gånger jag hört det i mitt jobb...för att sedan efter förändringen konstatera , det gick bra.

    Nu kanske alla förskolor har 4 ggr per år och då är det väl gott. Det är de med 4 ggr jag reagerat på låter väldigt mycket
Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!