modsey skrev 2019-01-09 17:14:24 följande:
Jag tror att det är bra att titta på hur andra verksamheter gör för att få både tips, inspiration och lite nytänkande. Märk väl att jag inte ifrågasätter att ni behöver barnfri tid! Men många företag och offentliga verksamheter har en rätt seg möteskultur som mer är kanske trevlig och så, men det betyder inte att den skulle må dåligt av andra former och ett aktivt ställningstagande till vilka frågor som ska behandlas gemensamt. Är det verkligen alla på en gång fyra gånger om året x 8 timmar? Eller kan man ha andra upplägg som inte kräver att verksamheten behöver stänga. Andra har sagt att att det går aaaalllldrig...för att sedan konstatera att förändringen faktiskt blev bättre ändå.
Men du, om förskolepedagoger kommit fram till att de måste ses alla - just för att vara effektiva - varför ifrågasätta så?
Anledningen till att förskolepedagoger har ett behov av att ses alla är att de arbetara med samma barn, samma grupper i samma lokaler. I många andra brancher kanske man delar kontor och chef, men jobbar med olika projekt t.ex.
Jag är lärare i skola, men delar klass med en kollega. ALLT jag gör i klassen påverkar min kollega, från var jag placerar nyinköpta limstift till hur jag hanterat en konflikt mellan A och B. I förskolan möter husets alla pedagoger alla barn, alla påverkas av något så fånigt som var blöjorna finns.
I förskolan finns många, små barn som inte är still och som kräver STÄNDIG tillsyn. Det innebär att det klassiska "morgonmöte" eller den 15 min långa överlämning som finns i många andra branscher inte är möjlig i förskolan. Pedagogerna måste hela tiden vara med barnen, kanske kan två gå ifrån men övriga åtta kan då inte vara med. I andra bracher som inte stannar helt kanske två kan passa patienter (som är vuxna och ligger still i sängar) medan övriga åtta har en snabb avstämning.
Om tre av femton pedagoger inte får vara med på en studiedag ska det finnas tid att berätta för dem om allt som hänt på studiedagen. Då ska de tre iväg på ett flera timmar långt möte med en av de som var med på dagen = fyra pedagoger borta flera timmar ytterligare en dag. Det klarar inte en verksamhet som redan med normalbemanning har ont om folk.
Delar man upp en studiedag på två ska chefen lägga dubbelt så mycket tid på att leda en studiedag, dessutom. Föreläsare ska bokas in två gånger (jättedyrt), HLR-utbildare komma två gånger... Inga beslut kan riktigt fattas, eftersom bara halva gruppen inte kan köra över och bestämma för andra halvan som kommer efter. DÄR snackar vi ineffektivt.