• Anonym (Trådstarten)

    Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!

    Detta är en uppföljning av tråden som handlar om skollärare. Den här tråden handlar om FÖRSKOLEPERSONAL.

    Jag förstår inte att det fortfarande är tillåtet att dagis:

    1. Håller stängt flera arbetsdagar per år pga "studiedagar"

    2. Håller stängt 5 veckor i sträck på sommaren.

    3. Håller stäng under mellandagarna och även 2,3,4 januari.

    Vi hänvisades till jourdagis under mellandagarna och hela förra veckan. Det blir som en extra inskolning och det finns inte en chans att min 3-åring skulle gå med på att stanna på ett okänt ställe med okända människor ens en dag.

    Varför är det en mänsklig rättighet att dagispersonalen har ledigt när det passar dem och inte när det passar föräldrar som inte har lov? Är det någon som drivit frågan i sin kommun?

  • Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!
  • hammarhajen
    kaffe skrev 2019-01-13 12:23:21 följande:
    Vården är mycket mer än bara sjukhus och vårdcentraler. Även omsorgsbiten och tandvården ingår där. Ingen av dom två sistnmända går det att byta ut med hela skift. 

    Det var sådana dagar jag menar. Dagar då det inte är så många barn på plats. 
    Jag minns från min tid på LSS-boende att vi hade jättesvårt att få till studiedagar med all personal. Men det problemet löser man inte genom att förämra för förskolans personal. Att flera helt separata verksamheter har liknande problem betyder inte att alla ska välja samma lösning. 

    Skillnaden mellan LSS/äldreomsorg och förskola/skola är att barn har vårdnadshavare som är ytterst ansvariga för dem. Föräldrar kan ta hand om sina egna barn ett par dagar om året. Men vuxna boende inom LSS och äldreomsorg har inga vårdnadshavare och är helt utlämnade till samhället. 

    Akuttandvården måste hålla öppet, men annars kan ju tandläkarmottagningar hålla stängt för studiedag en vardag. Det är ju bara att inte boka in patienter den dagen. 
  • kaffe
    hammarhajen skrev 2019-01-13 12:06:15 följande:
    Det har förklarats många gånger om i tråden:

    Om personalen som redana har fulla scheman ska ha studiedag på helgen, ska de kompenseras för tiden en vardag. Det innebär:

    - dyrare verksamhet (vikariekostnad samt OB för personal på helgen)
    - tuffare arbetsmiljö för ordinarie personal när ordinarie kollegor är komplediga och ersätts med vikarie
    - otryggare situation för barnen, när ordinarie ersätts med vikarie

    Det är tufft som det är med vikarier i verksamheterna när ordinarie personal är sjuk eller vabbar. Både barn och föräldrar vänder sig till den ordinarie, så även om det ser ut som att frånvaron är "löst" med vikarier blir det oftast riktigt tuffa dagar för de ordinarie när 1-2 kollegor byts mot vikarier. 

    Fanns det gott om resurser, en tillräcklig grundbemanning med lite marginal och god tillgång på kompetenta och kända vikarier hade det inte varit lika svårt. Men så ser verkligheten inte ut.
    Hur tror du det ser ut på de arbeten vars föräldrar är hemma för att ta hand om sitt barn när förskolan är stängd för planeringsdag? Eftersom dom här dagarna brukar vara samma för samtliga förskolor i kommunen är det inte ovanligt att flera personer måste vara lediga. Det är få, sannolikt inga, arbetsplatser som har överskott på personal som kan hoppa in och täcka upp.  
  • kaffe
    hammarhajen skrev 2019-01-13 12:31:10 följande:
    Jag minns från min tid på LSS-boende att vi hade jättesvårt att få till studiedagar med all personal. Men det problemet löser man inte genom att förämra för förskolans personal. Att flera helt separata verksamheter har liknande problem betyder inte att alla ska välja samma lösning. 

    Skillnaden mellan LSS/äldreomsorg och förskola/skola är att barn har vårdnadshavare som är ytterst ansvariga för dem. Föräldrar kan ta hand om sina egna barn ett par dagar om året. Men vuxna boende inom LSS och äldreomsorg har inga vårdnadshavare och är helt utlämnade till samhället. 

    Akuttandvården måste hålla öppet, men annars kan ju tandläkarmottagningar hålla stängt för studiedag en vardag. Det är ju bara att inte boka in patienter den dagen. 
    Det finns en hel del boenden med omsorgstagande barn och ungdomar också. 

    Akuttandvården håller öppet därför att behovet av det är öppet finns. Det skulle gått alldeles utmärkt att stänga ner en dag och hänvisa till nästa stads eller landstings jour med hänvisning till att dom måste ha planeringsdagar. 
    Samma behov finns av barnomsorg när föräldrar arbetar. 

    Skillnaden mellan tandvården och barnomsorgen är att tandvården rättar sej efter sina patienters behov. Förskolan gör det inte. Jag gissar att dom kommer undan med det för att det är det enda alternativet som vanligtvis finns och att föräldrar inte våga ställa krav utifrån sina behov. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2019-01-13 12:23:56 följande:

    Nej det vet jag, men vad spelar det för roll? Handlar det om någon slags rättvisetänk korsat med missunsamhet? "Om vi stressar på jobbet och inte får till studiedagar på ett vettigt sätt så ska minsann ingen annan heller få det!"

    Varför kan vi inte STÖTTA varandra i kampen för en dräglig arbetsmiljlö istället? Jag önskar verkligen att vårdens personal får bättre förutsättningar och bättre arbetsmiljö. Men jag tror knappast att vägen dit är att försämra för förskolans personal. 


    Fast jag tycker faktiskt inte det är dåligt när ex en mottagning på sjukhuset har en gemensam planeringsdag en lördag på ett år. Det är att hitta sätt att arbeta som anpassar sig efter allas behov. Så sorry, ser inte att jag "ostöttar " med ett sånt förslag
  • cloudberry79

    Undrar fortfarande vad fan problemet är? Det är öppet på jourförskola någonstans, för det måste kommunen tillhandahålla alla vardagar. Alltså finns förskoleverksamhet alla årets vardagar. Är ens ungar överkänsliga och inte klarar detta, så får man anpassa sig själv efter sina egna problem.


    Just NO.
  • mammalovis
    cosinus skrev 2019-01-07 18:56:30 följande:
    Jag lyckades få igenom att stängnings-dagarna / studiedagarna lades under skolornas lov. Det brukade då i praktiken bli en dag på höstlovet, en på sportlovet, en direkt skolorna slutat och en precis innan de började. Jättebra för har man skolbarn också är man inte jättesugen på att först pussla hela höstlovet och sen är dagis stängt veckan efter.

    Jag frågade rektorn om det inte gick att se över och se det gick jättebra. Så terminen efter var det fixat.

    När det gäller de jour-öppna förskolorna är det ju tyvärr alltid så att det blir jobbigt för en del barn. Har man tur får de med någon ordinarie personal men har man väldigt känsliga barn och vet att man behöver jobba en stor del av tiden det är jourverksamhet skulle jag satsa på en större förskola eller två som samarbetar. Brukar inte sällan vara den största förskolan inom sitt skolområde som blir den som håller öppet på sommaren.
  • Anonym (Marie)

    Att små barn inte mår bra av att lämnas till främmande människor är snarare normalt. Konstigt att man skulle behöva inskolning till förskolan öht annars... tycker snarare det är din attityd som är anmärkningsvärd.


    cloudberry79 skrev 2019-01-13 20:17:16 följande:

    Undrar fortfarande vad fan problemet är? Det är öppet på jourförskola någonstans, för det måste kommunen tillhandahålla alla vardagar. Alltså finns förskoleverksamhet alla årets vardagar. Är ens ungar överkänsliga och inte klarar detta, så får man anpassa sig själv efter sina egna problem.


  • Anonym (Trådstarten)
    cloudberry79 skrev 2019-01-13 20:17:16 följande:

    Undrar fortfarande vad fan problemet är? Det är öppet på jourförskola någonstans, för det måste kommunen tillhandahålla alla vardagar. Alltså finns förskoleverksamhet alla årets vardagar. Är ens ungar överkänsliga och inte klarar detta, så får man anpassa sig själv efter sina egna problem.


    Du har inga egna barn va?
  • LFF
    modsey skrev 2019-01-13 09:19:08 följande:
    Varför skulle inte två dagar per år kunna läggas på helgen?
    För att man inte har helgtjänstgöring inom förskolan kanske? 

    Skulle min arbetsgivare komma och säga att jag ska jobba på helgen helt plötsligt bara för att ha planeringsdag skulle jag få frispel. Det är inget jag gått med på när jag skrev på anställningsavtalet.

    Nu jobbar jag inte i skolan men som sagt, har man inte det i sitt anställningsavtal så är det många förhandlingar det ska gå igenom innan det eventuellt, kanske skulle godkännas att man har planeringsdag på helgen. 
  • LFF
    Anonym (Trådstarten) skrev 2019-01-13 22:19:43 följande:
    Du har inga egna barn va?
    Jag har egna barn, två stycken. Jag förstår inte heller vad problemet är egentligen. Vi skulle absolut kunna sätta våra barn hos någon annan förskola den dagen det är planeringsdag eller sommarstängt men gör det inte av lathet från vår egen sida. Orka åka över halva kommunen för att ha barnen på förskolan. Trots att de skulle älska det och även fast de känner delar av personalen där.

    Vikarierna på vår förskola kommer oftast från någon av de andra förskolorna i närområdet (om möjligheten finns, ibland är det helt okända) så på sommarförskolan skulle det garanterat finnas minst en känd person.

    Nu är mina barn extremt trygga i sig själva och med andra vuxna och jag vet att alla inte har den turen med sina barn. 

    Men att gnälla så förbaskat som så många gör i den här tråden ger mig utslag och jag tycker ännu mer synd om de som jobbar inom förskolan som tvingas tampa med den typen av föräldrar som typ aldrig är nöjda med något alls.

    Antalet människor som verkligen inte har någon alls som kan hjälpa till när förskolan är stängd är försvinnande liten i den stora massan. Om man nu inte har möjlighet att lösa det genom att vara ledig själv. 
Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!