• Hallonpaj

    BF december 2019

    Stort Grattis till plusset!!

    Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

    Välkomna :)

  • Svar på tråden BF december 2019
  • Ingles
    swechi91 skrev 2019-05-13 14:00:49 följande:
    Jag har också väldigt få symtom, aldrig varit illamående, en viss motvilja mot viss mat, ömma bröst och växtvärk i början. Många av symtomen börjar avta, det som är kvar är trötthet mot eftermiddagen och kissnödigheten. Känns psykiskt jobbigt att inte veta om allt är bra, har inte gjort UL än och är bokad till 28/5. Det är äter upp mig lite inifrån att jag inte vet hur det är. Har ett MF sedan tidigare men tänker hela tiden att det kan vara MA. Självklart ska man tänka; vi väntar barn, inte missfall. men det är svårt när man inte känner sig gravid.

    Har pratat med barnmorskemottagningen om att komma in och bara få titta på hjärtat för att lugna mig men de hade fullbokat fram till 28/5. Blev rekommenderat att ringa gynakuten för att komma på drop-in. Får kanske bli det. Lite att jag hoppas på det bästa men förväntar mig det värsta. Ska se om jag ska åka dit imorgon.

    P.S. detta var inte för att oroa dig men man läser så mycket om alla som har väldigt kraftiga gravsymtom och mår illa och jag känner att det är viktigt att vi som inte känner mycket också syns. d.s
    I vecka 5 och början av vecka 6 hade jag en hel del symptom, mådde illa till och från (men aldrig så jag spydde), hade molvärk, kunde få sjuka humörsvängningar, och smärtan i mina bröst - HERREGUD!! Men efter mitten av vecka 6 försvann de flesta symptom.
    Från dess och upp till nu så har jag mått lite illa ett fåtal ggr, men det har då gått över när jag ätit något. Brösten känns knappt inget längre och humörsvängningarna har nästan blivit obefintliga. Det enda jag känner nu är att jag kan bli yr ibland och så kan jag bli väldigt trött vissa kvällar. Jag har också varit väldigt rädd och tänkt att något säkert gått fel nu, då jag haft 3 missfall tidigare. Men jag har varit på vul i vecka 6+4 och vecka 9+4 och vi har då fått se den lilla krabaten och hört hjärtslag båda ggr och "den" är i sin rätta storlek. Imorgon ska vi på inskrivning hos barnmorskan och jag är då i vecka 11+1. 

    Så ville bara ge dig lite hopp om att även om du inte har tydliga symptom så kan allt vara bra ändå! Men för att lugna dig själv så tycker jag du ska gå på drop-in på gynakuten eller boka ett vul privat. Så att du sedan kan njuta av din graviditet och skatta dig lycklig för att du slipper må dåligt :)
    Lycka till!!!! Och uppdatera om hur det går
  • LB2016

    Igår var man på första VUL, är i v. 8. Fick se lila ärtan och hjärtat tickade så fint. Nu känner man att det är verkligt. Nu har illamåendet börjat komma på morgonen, inte lika kul haha. Hjälper att äta för stunden bara..

  • Micka!
    LB2016 skrev 2019-05-14 10:58:13 följande:

    Igår var man på första VUL, är i v. 8. Fick se lila ärtan och hjärtat tickade så fint. Nu känner man att det är verkligt. Nu har illamåendet börjat komma på morgonen, inte lika kul haha. Hjälper att äta för stunden bara..


    Vad härligt , jag vill också ha ett vul, är också i v. 8, hur stor var ärtan? Har två ma i bagaget så är väldigt orolig, att något är fel. Men det som skiljer från då är att jag har symtom nu, det hade jag inte då..... Men blir orolig så fort illamåendet är lite bättre ett tag...... Så jobbigt!!!
  • osofin

    Är i vecka 12 nu och sen några dagar tillbaka har jag då och då känt bebis sprattla. Idag vid flera tillfällen. Såååå underbart!

    Illamåendet som var ?borta? ca 1,5 v är tillbaka men inte så farligt som innan. Jag kan äta och dricka och kräks bara ibland.

    Kissnödigheten är annars det mest påtagliga. Både på natten och dagen.

    Nu har jag fått rullstol, TENS-apparat och glidlakan för min foglossning. Så jag har det lyxigt med all hjälp :)

  • oshark
    osofin skrev 2019-05-14 21:20:53 följande:

    Är i vecka 12 nu och sen några dagar tillbaka har jag då och då känt bebis sprattla. Idag vid flera tillfällen. Såååå underbart!

    Illamåendet som var ?borta? ca 1,5 v är tillbaka men inte så farligt som innan. Jag kan äta och dricka och kräks bara ibland.

    Kissnödigheten är annars det mest påtagliga. Både på natten och dagen.

    Nu har jag fått rullstol, TENS-apparat och glidlakan för min foglossning. Så jag har det lyxigt med all hjälp :)


    Asså får man foglossning så tidigt bör man få lite lyx! Galet ju. Men skönt att det känns bra annars
  • Anonym (Em)
    osofin skrev 2019-05-14 21:20:53 följande:

    Är i vecka 12 nu och sen några dagar tillbaka har jag då och då känt bebis sprattla. Idag vid flera tillfällen. Såååå underbart!

    Illamåendet som var ?borta? ca 1,5 v är tillbaka men inte så farligt som innan. Jag kan äta och dricka och kräks bara ibland.

    Kissnödigheten är annars det mest påtagliga. Både på natten och dagen.

    Nu har jag fått rullstol, TENS-apparat och glidlakan för min foglossning. Så jag har det lyxigt med all hjälp :)


    Det är nog dina tarmar du känner haha :) fostret är bara 5-6 cm litet ju.
  • oshark

    Någon annan som fått utslag på bröstet under graviditet? Har som röda små prickar över hela bröstet. Kliar inte.

    Har googlat mig fram till att det troligtvis är hormoner eller det stresspåslag kroppen känner av att skapa en annan människa. Men skulle även kunna vara att jag bröjat använda en ny parabenfri hudkräm (plus nytt shampoo och balsam) i helgen som är helt ekologiskt. Kliar dock som sagt inte, så tror inte det är en allergisk reaktion.

    Ska till BM imorn på inskrivningsbesök så tänker stt jag frågar henne då istället för att hålla på och ringa läkare eller så idag. Men ville se om någon här har någon liknande erfarenhet?

  • LB2016
    Micka! skrev 2019-05-14 11:45:20 följande:

    Vad härligt , jag vill också ha ett vul, är också i v. 8, hur stor var ärtan? Har två ma i bagaget så är väldigt orolig, att något är fel. Men det som skiljer från då är att jag har symtom nu, det hade jag inte då..... Men blir orolig så fort illamåendet är lite bättre ett tag...... Så jobbigt!!!


    Åh, kan inte riktigt sånt då de räknar med Crl något sånt men veckorna stämde precis som vi trodde. Jag blev gravid med hjälp utav ägglossningsstimulering därav fick vi komma till kliniken och ?bekräfta?. Förstår oron varit orolig sen start, natten innan kunde jag knappt sova pga oron och var så illamående. Nu har det släppt en del sen man fick se hjärtat ticka. Rekommenderar att gå till en privat klinik de har oftast många tider när man själv vill komma in, kostar lika som ett vanligt vc besök. Så värt då oron går bort en del. <3
  • Annanathalia

    Hej
    Har läst här ett tag men inte skrivit, är i v.10 (eller var) och gjorde precis en uppföljnings undersökning pga av blödning för två veckor sedan och läkaren hittar inget hjärtslag. Stl på fostret ser bra ut men som sagt inget hjärtslag, någon annan som varit med om detta? Så galet sorgligt, får helt enkelt vänta på blödning som sätter igång.

Svar på tråden BF december 2019