• cesse26

    Kub

    Var på kub igår och fick 1:676 så fick göra blodprov.

    Hur har det gått för er som legat på den siffran. Är verkligen rädd för att göra fostervattensprov då det ökar missfall.

    Hon som gjorde blodprovet gjorde inte alls som där stod på pappret . Att rören inte skulle ligga i vaggan efter provtagning. Skulle även skakas manuellt 10 ggr men det gjorde hon inte. Sa till henne flera gånger vad som stod ,hon ignorera vad jag sa och sa att om dom låg i vaggan var samma sak, kan det ha betydelse för provet ?

  • Svar på tråden Kub
  • Kabbleka

    Vaggan och att skaka är i princip samma sak. Vilket prov tog du? 1/676 är inte speciellt hög risk för avvikelser. 

  • cesse26

    Det var var nipt , jag var i en mellangrupp inte i den högsta kategorin så därför blev det blodprov om det inte var bra blev jag erbjuden fostervattensprov.

  • cesse26

    Var lite orolig innan för ett lite flummigt svar. Alltså väntan på det andra blodprovet m.m

    Glömde även att fråga vilket test som drog ner oss. Antagligen åldern lite då jag är 35 men om det var blodprovet . Sådant man tänker på efterhand.

  • Anotherone

    Jag är inte helt hundra. Men blodprovet inför KUB mäter något som heter papp-a, som är ett protein, samt hcg som är graviditetshormon. Plus något mer.
    När man gör nipt så filtrerar man ju ut celler som kommer från barnet och på dem gör man kromosomtester och kollar uppsättningen av könsceller.
    Så det är två helt olika analyser.

  • Ingentingviktigt

    Skakar du ett provrör, tappar det i golvet eller glömmer att vända det, kan blodet koagulera eller bli svår att analyser. Blodprov ska alltid vändas eller läggas i en sån vagga. Personen som tog blodprovet gjorde alltså helt rätt, så var inte orolig att personen som tog provet inte kunde göra sitt jobb, och att det på något sätt skulle påverka provsvaret.

  • Babymama
    cesse26 skrev 2019-05-01 18:02:24 följande:

    Var lite orolig innan för ett lite flummigt svar. Alltså väntan på det andra blodprovet m.m

    Glömde även att fråga vilket test som drog ner oss. Antagligen åldern lite då jag är 35 men om det var blodprovet . Sådant man tänker på efterhand.


    Jag har fått såna siffror på två av mina barn. De har inga kromosomavvikelser. En risk på 1:676 är samma som 0,14%. Tänk dig det, noll komma fjorton procents chans. Det är ju så galet galet lite. Tänk om någon ville sälja en lott till dig idag och sa att du hade en 0,14% chans att vinna. Då hade du ju direkt tänkt att du aldrig i livet skulle köpa lotten. Eller hur?

    Om inte nackspalten var bred så var det troligtvis din ålder och blodprovet som drog ner siffrorna, men fortfarande, det är ju bra siffror! Försök också se det som så att du fortfarande har ytterst liten risk att något är fel, men nu får du ett ännu bättre test som ger dig mer säkerhet. Om du gör kub och får 1:20000 kan du fortfarande få ett barn med kromosomfel, men om du gör NIPT är chansen extremt mycket lägre att något är fel om svaret säger att bebisen är frisk. Ett negativt NIPT (alltså inget fel på bebisens kromosomer) svar är väldigt statistiskt tillförlitligt.

    Vi fick också göra NIPT med ett av barnen och svaren kom tillbaka normala efter fem arbetsdagar. Hoppas du får bra svar snart!
Svar på tråden Kub