• Elinthepelin

    Månadslön vs Timlön

    Jag har timlön och fast anställning på 75%. Min timlön är 160kr. Min fråga är: tjänar jag på att övergå till månadslön?

    Min pappa säger åt mig att månadslön är bättre, men jag förstår inte varför, förutom tryggheten, betald semester etc. men jag har ju en procent vilket gör att när jag jobbar extra utöver det får mer i lön.

    Och om jag pratar med min chef om att övergå till månadslön, har jag rätt att få 75% månadslön beräknat med 160kr i timmen? Om jag jobbar övertid har jag då rätt att få ut det i som mertid eller kan de ge mig kompledigt mot min vilka? Fördelen med timlön är ju att jag får ut för alla timmar jag jobbar. Om jag har månadslön och jobbar extra vill jag ha extra pengar, ej ledigt.

  • Svar på tråden Månadslön vs Timlön
  • nnnnnnnn

    Klart det är bättre att ha en fast anställning!
    Nu om du blir sjuk och inte har några timmar inplanerade så blir det inte mkt sjukpenning... Men har du en fast tjänst så får man sjukpenning.

    Hade jag varit som dej hade jag försökt få 100% jobb, fast och sen lämnat in tjänstledighetsansökan om du inte vill jobba heltid just nu. Bättre att ha 100% och söka ledigt, än att ha 75% och kämpa för att få fler timmar varje månad...

    Med 160 kr/h borde din månadslön bli ca 26900 kr på heltid och ca 20 200 kr på 75%.

    Om man jobbar mindre än 100% och arbetar fler timmar än normalt så får man oftast fyllnadstid = får betalt för de timmar man jobbar extra, med en liten extra ersättning, men ingen övertidsersättning (som man får om man jobbar 100% och tar extra timmar). Om man vill kan man oftast få ta ut det som kompledighet men är man inte överens om detta så blir det extra pengar.

    Fördelar med fast arbete:
    Du får jobba varje månad = du har en viss inkomst att räkna med.
    Du har större rättigheter än om man går på timmar tex rätt att ta semester, inte bara vara ledig i perioder när det är lite arbete.
    Du har en SGI som är fast, om något skulle hända (långvarig sjukdom, barn mm)
    Det är oftast lättare att få nytt jobb om man redan har ett fast jobb, jämfört med om man bara har timmar.
    Arbetsrätten gäller om man är fast anställd, så man kan inte bara sluta få arbetspass för att chefen inte gillade något man råkade säga...

  • Elinthepelin
    nnnnnnnn skrev 2019-05-02 21:44:36 följande:

    Klart det är bättre att ha en fast anställning!

    Nu om du blir sjuk och inte har några timmar inplanerade så blir det inte mkt sjukpenning... Men har du en fast tjänst så får man sjukpenning.

    Hade jag varit som dej hade jag försökt få 100% jobb, fast och sen lämnat in tjänstledighetsansökan om du inte vill jobba heltid just nu. Bättre att ha 100% och söka ledigt, än att ha 75% och kämpa för att få fler timmar varje månad...

    Med 160 kr/h borde din månadslön bli ca 26900 kr på heltid och ca 20 200 kr på 75%.

    Om man jobbar mindre än 100% och arbetar fler timmar än normalt så får man oftast fyllnadstid = får betalt för de timmar man jobbar extra, med en liten extra ersättning, men ingen övertidsersättning (som man får om man jobbar 100% och tar extra timmar). Om man vill kan man oftast få ta ut det som kompledighet men är man inte överens om detta så blir det extra pengar.

    Fördelar med fast arbete:

    Du får jobba varje månad = du har en viss inkomst att räkna med.

    Du har större rättigheter än om man går på timmar tex rätt att ta semester, inte bara vara ledig i perioder när det är lite arbete.

    Du har en SGI som är fast, om något skulle hända (långvarig sjukdom, barn mm)

    Det är oftast lättare att få nytt jobb om man redan har ett fast jobb, jämfört med om man bara har timmar.

    Arbetsrätten gäller om man är fast anställd, så man kan inte bara sluta få arbetspass för att chefen inte gillade något man råkade säga...


    Tack för svar :) Som jag skrev så har jag fast anställning :) Jag har fast anställning med timlön istället för månadslön. Så jag är garanterad minst 75% jobb varje månad (och jag jobbar nästan alltid mer än så). Min fråga var mer vad det då gör för skillnad för min inkomst om jag ändrar till månadslön? Förlorar jag/vinner något på det?

    Menar du 20 200 kr före eller efter skatt?

    Just nu kan min lön pendla litegrann, men får ut mellan 18-25.000. Dock så är semesterersättning medräknad där så är egentligen ca 4000 mindre..

    Vi försöker dessutom skaffa barn. Är det illa att vara på timlön då iom föräldraledighet?
  • Kjell2
    Elinthepelin skrev 2019-05-02 23:10:57 följande:

    Någon annan som kan hjälpa?


    Ja, ditt fack. Finns inget enkelt svar på din fråga. beror mycket på hur kollektivavtalet och/eller anställningavtal ser ut.


  • Kjell2
    Elinthepelin skrev 2019-05-02 23:10:57 följande:

    Någon annan som kan hjälpa?


    Kan du över huvud taget gå över till månadslön i din anställning?


  • Anonym (Ellen)

    Som du själv skriver så har du tillsvidare tjänst, bara det att löneformen är timavlönad.
    Timanställd finns det inget som heter utan det är löneformen det handlar om, huruvida man har lön per månad eller per timme.

    Som någon annan frågade, är det ens möjligt inom ditt avtalsområde att välja? Min erfarenhet är att det inte är så, inte inom de kollektivavtal jag arbetat med. Utan vissa kategorier av medarbetare kan ha avtal som säger timlön, andra ska ha månadslön. Eller så omfattas alla på arbetsplatsen av samma regler och då är det vad som gäller, man kan inte välja.

    Annars är det också som du skriver att timavlönad anställning egentligen ställer samma krav. Du ska ju jobba de pass som du är schemalagd. Likaså om du är månadsavlönad.
    Dock som timavlönad så kommer olika antal timmar att falla inom ramen för olika kalendermånader och därmed kommer lönen förmodligen att variera. En månadsavlönad person har ju lika mycket i lön oavsett hur många arbetsdagar som råkar infalla i just den månaden.

    Du som timavlönad tjänar semesterersättning i % av din lön. En månadsavlönad person har dagar som hen kan ta ut. I pengar ska det inte vara någon skillnad men där kan kollektivavtalet ge mer kött på benen.

    Det är också kollektivavtalet som styr om du kan välja att få ersättning i tid eller pengar om du jobbar över. Ibland är det styrt till endera modellen.

Svar på tråden Månadslön vs Timlön