• Alexi

    Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?

    Jag är så förundrad över hur många som verkar tycka lite kort administration och respekt för andra är så vansinnigt svårt.

    Mina barn spelar fotboll. Lagen skickar kallelser till träningar och matcher. Det är konstant en mängd föräldrar som inte klarar att svara på dessa i tid. Trots att man enkelt kan sitta med en app och ha total överblick över tider och dagar och obesvarade kallelser.

    Vad är det som gör att man är så nonchalant med tränarna som faktiskt tar ett jätteansvar och engagemang för era barns idrott?

    Det handlar ju inte om en eller två personer utan konstant ett gäng obesvarade eller som svarar i sista stund osv.

    Är det dessa föräldrars barn som kommer sluta med idrott tidigt för att deras föräldrar inte bryr sig?

  • Svar på tråden Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?
  • Alexi
    Vinterankan skrev 2019-05-11 18:53:33 följande:

    Om tränarna är sjyssta och ställer upp flera timmar i veckan och då ber om att man ska tacka ja eller nej till kallelser och inte bara lämna obesvarat så spelar det liksom ingen roll vad man själv tycker om det. Om man är en person med respekt för andra gör man bad man kan för att underlätta deras arbete. Och om de tycker att svar underlättar är det ett oerhört litet arbete man får lägga ned på att svara.


    Tack, mycket väl formulerat!
  • Alexi
    Kodia skrev 2019-05-11 19:22:08 följande:

    Min sons lag skickar ut kallelser till matcher, men inte till träningar. Det hade känts lite överdrivet...

    Om man skickar till träningar också tror jag att folk tycker att det blir för mycket och rörigt. Jag tror att det finns en risk att en del inte kommer till träningarna för att de inte kommit ihåg att tacka ja. Och att det gör att folk ser det mer som frivilligt att komma... I sonens lag meddelar de tränarna om de inte kan komma (och förklarar varför). Det förutsätts att alla går på alla träningar, och då gör de flesta det.

    Om det i TS lag är dålig uppslutning på träningarna tycker jag att man ska ta det med föräldrarna. Man kan också ställa en öppen fråga om hur alla föräldrar tänker kring kallelser, giltig frånvaro


    Fast i lite yngre åldrar så är det uttalat till om med att tex fotbollsförbundet att man ska kunna hålla på med flera sporter samtidigt. Att tränare inte ska ?sura? över att vissa går på annan aktivitet istället för ena träningen.

    Dvs man kan inte förutsätta att alla kommer på alla träningar.
  • IceKitten
    Vinterankan skrev 2019-05-11 20:23:43 följande:

    Ja jag läste det och kommenterade att oavsett vad man själv anser så bör man respektera tränarnas önskan och svara på kallelserna.


    Vilket inte var minsta relevant för min kommentar som handlade om TS dåliga attityd. Dålig attityd är inte försvarbart bara för att folk inte håller med en oavsett om man har rätt eller ej.
  • fjanten
    Alexi skrev 2019-05-11 21:04:06 följande:

    Fast i lite yngre åldrar så är det uttalat till om med att tex fotbollsförbundet att man ska kunna hålla på med flera sporter samtidigt. Att tränare inte ska ?sura? över att vissa går på annan aktivitet istället för ena träningen.

    Dvs man kan inte förutsätta att alla kommer på alla träningar.


    Nej, och de som INTE kommer meddelar så kan tränarna räkna bort dem men räkna med resten. Låter ju totalt befängt att osa till schemalagda träningar... Matcher förstår jag, men helt vanliga träningar?
  • asdfgh

    8åringens tränare skickar ut till både träningar och matcher. Vi svarar.
    8åringen tränar även kampsport, där behöver man inte ens meddela om man inte kommer.
    Jag tränar samma kampsport och i vuxengruppen förväntas man meddela i en sms-grupp om man INTE kommer.

  • Vinterankan
    fjanten skrev 2019-05-11 21:36:00 följande:

    Nej, och de som INTE kommer meddelar så kan tränarna räkna bort dem men räkna med resten. Låter ju totalt befängt att osa till schemalagda träningar... Matcher förstår jag, men helt vanliga träningar?


    Fast att inte svara, vad betyder det? En del som inte svarar dyker upp och andra som inte svarar kommer inte och det är fortfarande helt omöjligt för tränarna att veta hur många som kommer. I ena laget mitt barn är med i har man varit väldigt tydliga med att man svarar det man tror och att det är helt ok att bli sjuk om svarat ja eller att plötsligt komma på att man kan även fast man svarat nej. Diffar på kanske 0-4 personer per träning jämfört med när 15 inte svarar vilket kan betyda vad som helst mellan 10-25 barn. I det andra är de inte så många och då kan träningen bli inställd om för få tackar ja och tränarna får hålla på och jaga folk på sms och fråga om de tänkt komma för att kunna ta ett beslut.

    Men i grund och botten så känns det mest bara väldigt respektlöst mot den insats som tränarna gör att inte orka lägga några minuter i veckan på att svara på kallelser.
  • Drottningen1970
    Vinterankan skrev 2019-05-12 19:16:16 följande:

    Fast att inte svara, vad betyder det? En del som inte svarar dyker upp och andra som inte svarar kommer inte och det är fortfarande helt omöjligt för tränarna att veta hur många som kommer. I ena laget mitt barn är med i har man varit väldigt tydliga med att man svarar det man tror och att det är helt ok att bli sjuk om svarat ja eller att plötsligt komma på att man kan även fast man svarat nej. Diffar på kanske 0-4 personer per träning jämfört med när 15 inte svarar vilket kan betyda vad som helst mellan 10-25 barn. I det andra är de inte så många och då kan träningen bli inställd om för få tackar ja och tränarna får hålla på och jaga folk på sms och fråga om de tänkt komma för att kunna ta ett beslut.

    Men i grund och botten så känns det mest bara väldigt respektlöst mot den insats som tränarna gör att inte orka lägga några minuter i veckan på att svara på kallelser.


    Poängen är ju att det inte hör till vanlighetens ATT kalla till vanliga schemalagda träningar. Där utgår man ifrån att alla kommer om man inte meddelar att man INTE kommer.
  • fjanten
    Vinterankan skrev 2019-05-12 19:16:16 följande:

    Fast att inte svara, vad betyder det? En del som inte svarar dyker upp och andra som inte svarar kommer inte och det är fortfarande helt omöjligt för tränarna att veta hur många som kommer. I ena laget mitt barn är med i har man varit väldigt tydliga med att man svarar det man tror och att det är helt ok att bli sjuk om svarat ja eller att plötsligt komma på att man kan även fast man svarat nej. Diffar på kanske 0-4 personer per träning jämfört med när 15 inte svarar vilket kan betyda vad som helst mellan 10-25 barn. I det andra är de inte så många och då kan träningen bli inställd om för få tackar ja och tränarna får hålla på och jaga folk på sms och fråga om de tänkt komma för att kunna ta ett beslut.

    Men i grund och botten så känns det mest bara väldigt respektlöst mot den insats som tränarna gör att inte orka lägga några minuter i veckan på att svara på kallelser.


    Men herre gud, att inte svara betyder att man kommer om inget riktigt oväntat sker. Däremot meddelar man att man inte kommer. Det låter totalt befängt att ha kallelser till schemalagda träningar. Ska vi börja ha kallelser till alla lektionerna i skolan med?
  • Alexi
    fjanten skrev 2019-05-12 20:01:17 följande:
    Men herre gud, att inte svara betyder att man kommer om inget riktigt oväntat sker. Däremot meddelar man att man inte kommer. Det låter totalt befängt att ha kallelser till schemalagda träningar. Ska vi börja ha kallelser till alla lektionerna i skolan med?
    Fast nej, de som inte svarar alls de kommer oftast inte. Är nog min bild.

    Det är ju precis som de som kör den varianten till kalas, det läser man ju om i tidningen ibland. Att man inte behöver svara. Så står barnet där uppklädd och inte en kotte dyker upp.
  • fjanten
    Alexi skrev 2019-05-12 20:19:12 följande:

    Fast nej, de som inte svarar alls de kommer oftast inte. Är nog min bild.

    Det är ju precis som de som kör den varianten till kalas, det läser man ju om i tidningen ibland. Att man inte behöver svara. Så står barnet där uppklädd och inte en kotte dyker upp.


    Fast det är skillnad på en fest och schemalagda aktiviteter. Skillnad på en utedag i fjällen med skolan, och en schemalagd lektion. Skillnad på en match och en schemalagd träning.
Svar på tråden Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?