• Alexiis

    Inskolning och startdatum dagis

    Jag har en fråga om detta med inskolning på dagis/förskola och startdatum

    Om jag tex ska börja jobba 1november ska jag sätta startdatum på förskola 1nov och sker då inskolning tex två veckor innan startdatum? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Inskolning och startdatum dagis
  • Ellie

    Jag skulle sätta startdatum till 2-3 veckor innan du skall börja jobba. Jag tror de flesta förskolor börjar inskolning från den dag du önskar plats. Det kan ju också ta lite längre tid med inskolning än man tänkt så jag skulle försöka ha möjlighet till kortare dagar första veckorna.

    Det är inte heller säkert du får inskolning exakt den dagen du önskar. Det måste passas in i verksamheten. I oktober/november borde det dock gå bra eftersom de flesta börjar i aug/jan.

  • Alexiis

    Tusen tack :) jag får nog ringa till kommunen och höra mig för också men tycker det verkar krångligt alltihopa, för jag vet ju inte hur lång tid som inskolningen kommer ta. Jag har tänkt ta föräldrapenning under inskolning så kommer vara hemma under tiden och kan komma dit om det skulle vara något problem. Hade varit lättare att få skriva datum då barnet behöver börja på riktigt och sen att förskolan bad oss komma en tid innan för inskolningen:)

  • AnkiC

    Räkna med 2 veckors inskolning. Det är det vanligaste och det jag skulle rekommendera utifrån inskolning med anknytningsteori som grund. Man sätter startdatum 2 veckor innan man börjar sitt arbete. Det kan vara bra att sätta 3 veckor innan också ifall inskolningen drar ut på tiden. Speciellt om man vet med sig att man har ett barn som är känslig att lämna bort eller inte är van vid det. Barn blir ofta sjuk under inskolningen också så pga det så kan det ta längre tid än beräknat.

  • Jilka
    AnkiC skrev 2019-06-06 12:38:07 följande:

    Räkna med 2 veckors inskolning. Det är det vanligaste och det jag skulle rekommendera utifrån inskolning med anknytningsteori som grund. Man sätter startdatum 2 veckor innan man börjar sitt arbete. Det kan vara bra att sätta 3 veckor innan också ifall inskolningen drar ut på tiden. Speciellt om man vet med sig att man har ett barn som är känslig att lämna bort eller inte är van vid det. Barn blir ofta sjuk under inskolningen också så pga det så kan det ta längre tid än beräknat.


    Jag har också funderingar kring detta. Om jag sätter 3 veckor innan jag börjar jobba (och kanske bara tar fp de två första med förhoppning om att inskolningen gårbra, men har en vecka extra i marginal), får barnet gå även den tredje veckan om jag inte jobbar då? Jag vill ju inte "störa" om nu inskolningen gått bra (men kan ju tex hämta tidigare) men jag visste inte att man ens fick ha sitt barn på fsk om man inte har börjat jobba än?
  • AnkiC
    Jilka skrev 2019-06-07 09:00:24 följande:

    Jag har också funderingar kring detta. Om jag sätter 3 veckor innan jag börjar jobba (och kanske bara tar fp de två första med förhoppning om att inskolningen gårbra, men har en vecka extra i marginal), får barnet gå även den tredje veckan om jag inte jobbar då? Jag vill ju inte "störa" om nu inskolningen gått bra (men kan ju tex hämta tidigare) men jag visste inte att man ens fick ha sitt barn på fsk om man inte har börjat jobba än?


    Vi brukar låta barnet gå 15 timmar den tredje veckan innan föräldern börjar jobba. Det är ju dumt att göra ett uppehåll på en hel vecka när barnet precis skolats in. Det hoppas jag att alla pedagoger håller med om. När ni fått förskoleplats kan du ringa förskolan och prata om detta och förklara. De flesta brukar uppskatta att vh har god tid på sig och inte vill stressa på inskolningen.
  • Natta89
    Jilka skrev 2019-06-07 09:00:24 följande:

    Jag har också funderingar kring detta. Om jag sätter 3 veckor innan jag börjar jobba (och kanske bara tar fp de två första med förhoppning om att inskolningen gårbra, men har en vecka extra i marginal), får barnet gå även den tredje veckan om jag inte jobbar då? Jag vill ju inte "störa" om nu inskolningen gått bra (men kan ju tex hämta tidigare) men jag visste inte att man ens fick ha sitt barn på fsk om man inte har börjat jobba än?


    Hos oss gör man så att barnet i så fall går t.ex 9-15 under den tredje veckan. I min kommun har alla föräldrar rätt till 30 timmar, men det kommer självklart skilja från kommin till kommun.
  • LillaMi81
    AnkiC skrev 2019-06-09 09:39:20 följande:
    Vi brukar låta barnet gå 15 timmar den tredje veckan innan föräldern börjar jobba. Det är ju dumt att göra ett uppehåll på en hel vecka när barnet precis skolats in. Det hoppas jag att alla pedagoger håller med om. När ni fått förskoleplats kan du ringa förskolan och prata om detta och förklara. De flesta brukar uppskatta att vh har god tid på sig och inte vill stressa på inskolningen.
    Jag håller helt med. Tycker absolut att man ska räkna med två veckor för inskolning, och gärna en tredje om man har ett barn man tror kommer behöva det. Jag som förskollärare skulle absolut låta barnet gå den där tredje veckan även om inskolningen anses klar, problemet blir bara för föräldern. Som förälder får man i så fall räkna med att ta semesterdagar eller liknande för denna veckan om man inte riskera att förlora sin sgi (om det är viktigt för föräldern, vilket jag upplever att det ofta är). Så som förälder är det viktigt att tänka på det redan innan så man inte upptäcker det försent. Har man ett flexibelt jobb där man kan jobba hemifrån eller liknande är det ju toppen i dessa fall, men alla har inte det.
  • Körsbärsdalen

    I Västerås fick jag startdatum för inskolning det datum jag satte som startdatum, så planera in det några veckor innan jobbstart skulle jag säga

  • Duckan

    Vi fick inte välja startdatum alls utan alla var välkomna samma datum efter sommaren och från det datumet startade inskolningen. De körde med 3-dagar så det var ingen lång process i sig men vi hade skrivit att vi ville ha plats tidigare än så.

  • AnkiC
    LillaMi81 skrev 2019-06-10 11:51:00 följande:

    Jag håller helt med. Tycker absolut att man ska räkna med två veckor för inskolning, och gärna en tredje om man har ett barn man tror kommer behöva det. Jag som förskollärare skulle absolut låta barnet gå den där tredje veckan även om inskolningen anses klar, problemet blir bara för föräldern. Som förälder får man i så fall räkna med att ta semesterdagar eller liknande för denna veckan om man inte riskera att förlora sin sgi (om det är viktigt för föräldern, vilket jag upplever att det ofta är). Så som förälder är det viktigt att tänka på det redan innan så man inte upptäcker det försent. Har man ett flexibelt jobb där man kan jobba hemifrån eller liknande är det ju toppen i dessa fall, men alla har inte det.


    Ja det har du rätt i. Bra att tänka på.
Svar på tråden Inskolning och startdatum dagis