• sommar2019juni

    Plugga på distans och planera barn

    Tycker allt detta är mega krångligt och vill gärna få svar av de som vet. Jag planerar att börja läsa på distans till hösten och vi planerar även för ett barn inom kort. Hur fungerar allting med föräldrapenning samt CSN? Har jobbar heltid nu i över 1 år kan man basera FP på det även om jag hinner börja plugga innan jag blir gravid? Kan man kombinera CSN och FP? Jag lär plugga samtidigt som jag har barnet... ge mig alla tips och råd!

  • Svar på tråden Plugga på distans och planera barn
  • Anonym (....)

    Du får inte csn samtidigt som du får föräldrapenning. Du kommer bara få föräldrapenning.

  • Anonym (Student)
    Anonym (....) skrev 2019-06-25 16:47:39 följande:

    Du får inte csn samtidigt som du får föräldrapenning. Du kommer bara få föräldrapenning.


    Stämmer inte helt. Man kan få både CSN och föräldrapenning om man är med barnet samtidigt som man studerar. CSN får man så länge man tar de poäng man ska.
  • Anonym (Student)

    Om du har skyddat din SGI när du börjar plugga så kan du få föräldrapenning baserat på den inkomst du hade när du jobbade.

  • nnnnnnnn

    Om du ändå tänker plugga kan din partner ta ut mest FP, så är ni båda lediga mycket tillsammans. Eftersom du säkert klarar dej på CSN, tänker jag. Så kan man prioritera att få ledig tid tillsammans.

    Du kan ta ut din FP/FL under sommarlovet, så slipper du sommarjobba för att klara dej ekonomiskt.

  • Hawk

    Du kan få föräldrarpenning och CSN samtidigt när du pluggar distans så länge det inte överstiger inkomsttaket. För att skydda din SGI får du ha max tre månader mellan jobb-studier. Sommaren är skyddad så länge du pluggar igen till hösten. Efter avslutade studier får man inte ha en dag sysslolös, så det gäller att tänka på det, gå direkt på jobb eller typ ta föräldrarledighet om det glappar.

    Vi pluggade båda när vi fick barn vilket funkade toppen! Massa tid tillsammans och föräldrardagar sparades när vi pluggade på CSN. Vi hade också möjligheten att vänta lite längre med att skola in. Som någon föreslog skulle jag också rekommendera att din partner tar ut ledighet, iaf delvis, och du CSN. Ni får massa tid tillsammans! Lycka till!

  • Anonym (....)
    Anonym (Student) skrev 2019-06-25 18:53:28 följande:

    Stämmer inte helt. Man kan få både CSN och föräldrapenning om man är med barnet samtidigt som man studerar. CSN får man så länge man tar de poäng man ska.


    Fast man måste studera 100 % för att vara berättigad till CSN. Ts kommer inte kunna studera 100 % med ett litet barn. Jag har aldrig hört någon som fått både CSN och föräldrapenning samtidigt, det är bidragsfusk.
  • Hawk

    Vet inte vart du fått din info ifrån men inget av det stämmer. Du behöver inte studera 100%för att vara berättigad CSN. Pluggar du distans kan du ta föräldrarersättning, det är inga problem, funkar däremot inte på ?vanlig? utbildning. Föräldrarpenning räknas som inkomst, studiemedel är bidrag som tillåter viss inkomst. Har själv pluggat två år heltid med nyfödd till tvååring, gick finfint. Var inte ens distans.


    Anonym (....) skrev 2019-06-25 23:18:29 följande:

    Fast man måste studera 100 % för att vara berättigad till CSN. Ts kommer inte kunna studera 100 % med ett litet barn. Jag har aldrig hört någon som fått både CSN och föräldrapenning samtidigt, det är bidragsfusk.


  • Anonym (....)
    Hawk skrev 2019-06-25 23:46:46 följande:

    Vet inte vart du fått din info ifrån men inget av det stämmer. Du behöver inte studera 100%för att vara berättigad CSN. Pluggar du distans kan du ta föräldrarersättning, det är inga problem, funkar däremot inte på ?vanlig? utbildning. Föräldrarpenning räknas som inkomst, studiemedel är bidrag som tillåter viss inkomst. Har själv pluggat två år heltid med nyfödd till tvååring, gick finfint. Var inte ens distans.


    Ts måste iallafall studera minst 50 % för att va berättigad till CSN.

    www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-lasa-for-att-fa-fullt-studiemedel/studietakt---heltid-eller-deltid.html
  • sommar2019juni

    Vad glad jag blir över så många som hjälper mig och svarar <3 så om jag börjar plugga 100% distans till hösten så kan jag senare basera min FP på min lön jag haft nu få jag jobbat?

    Hur mycket kan jag spara mina dagar? För precis som någon av er skrev tänker jag att tar jag högsta CSN klarar jag mig bra på det i och med att min sambo har fast jobb med bra lön. Och då har vi istället möjlighet vara ledig med barnet mycket på framtida lov osv. Men man får väl spara sagar upp till de är 8 år? Allt sånt här är så tjorvigt men vill verkligen ha fakta då det handlar om både jobb och barns framtid!

  • pepsi20

    Jag har samma funderingar, men är det inte så att man måste ta ut visst många dagar tills dom fyller 4 också? :/

  • Anonym (Sparade)

    Jag hade 8 månader kvar av distans studier på 100% när vår son kom. Jag valde att fortsatta ta csn (bidrag+lån) och sparade f.fagarna.

    På så sätt hade vi möjlighet att vara hemma väldigt länge med vår son.

  • swallow the big moon

    Jag fick han BIDRAG alltså inga lån utan staten betalar dig för att studera. Sedan vanliga föräldrapenning. Hade både havandeskapspenning 3 månader innan BF och sedan rullade ju föräldrarpenningen igång när hon kom. Så ca 5-6000 i bidrag från CSN plus FP

Svar på tråden Plugga på distans och planera barn