• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 19:07:47 följande:

    Det har jag aldrig skrivit. Både de födda och de ofödda är viktiga, men den som dödas i en abort är fostret,


    Har alla rätt att leva oavsett vad?
  • Anonym (M)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-12 21:34:10 följande:

    Har alla rätt att leva oavsett vad?


    Hitler? Är det du?
  • Anonym (M)
    Nidhugg skrev 2019-07-13 00:02:40 följande:

    Hellre abort än oönskade/oälskade barn som eventuellt går igenom livet i en sorts mörker.


    Så du mördar hellre ett helt oskyldigt barn som inte gjort dig något IFALL ATT denne skulle få svårigheter i framtiden? Har du någonsin gått igenom svårigheter här i livet? Var det första du önskade dig då att din mamma borde ha valt att ta död på dig redan i livmodern så du slapp?
  • Nidhugg
    Anonym (M) skrev 2019-07-13 00:57:43 följande:
    Så du mördar hellre ett helt oskyldigt barn som inte gjort dig något IFALL ATT denne skulle få svårigheter i framtiden? Har du någonsin gått igenom svårigheter här i livet? Var det första du önskade dig då att din mamma borde ha valt att ta död på dig redan i livmodern så du slapp?
    Oj, vi verkar ha olika definition av barn, men oavsett detta.
    Eftersom jag är man (i Sverige) bär jag aldrig någon skuld i detta då jag varken kan eller har aborterat ett foster. Men om vi leker med tanken angående vad som händer i framtiden...skulle man ha aborterat Hitler? Mao? Stalin?

    Dem svårigheter jag genomgått har berott på människor som i backspegeln skulle ha aborterats. Deras liv var mer eller mindre utstakade från födseln och ledde inte till något gott och har dem få som lever har fortfarande inte gjort något gott för någon. 

    Om min mor skulle "ta död på mig i livmodern" skulle vi inte ha denna diskussion. Jag kan inte uttala mig om mig själv under min tid i livmodern, jag minns den inte.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-12 19:28:11 följande:
    För att om man vill begränsa möjligheten till abort så blir det ett tvinga för kvinnor att föda oönskade barn så är det på alla platser där det är svårt eller kostsamt att få en abort.
    Har någon här föreslagit att begränsa möjligheten. Själv är jag för att inte göra abort även om möjligheten finns.
  • Anonym (Bra fråga)
    Nidhugg skrev 2019-07-13 00:02:40 följande:

    Hellre abort än oönskade/oälskade barn som eventuellt går igenom livet i en sorts mörker.


    Är det inte bättre att eliminera mörkret än fostret själv. Innebär inte dess dödande ett mörker ?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-12 16:26:27 följande:
    De flesta ser foster som värdefulla. Det är inte där problemet ligger. Problemet är när det uppstår en intressekonflikt mellan fostrets vilja att överleva och kvinnans vilja att få ha sin kropp fri.
    Jag vill arbeta för sådana värderingar att män och kvinnor inte vill göra abort även om lagen tillåter det. 
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-12 18:01:06 följande:
    Liv och välmående innebär att för den oönskat gravida är att fortsätta graviditeten inte förenligt med hennes liv och välmående det betyder inte att det är riskabelt att vara gravid
    Det beror på vad som händer sedan. Det finns också de som ändrar sig och vill föda, och även de som ändrar sig efteråt och ångrar en abort. Jag har själv mött människor som berättat.
  • Anonym (Bra fråga)
    Iarwain skrev 2019-07-12 21:17:57 följande:
    Någon högre makt har bestämt det, människan.

    Om inte människan fanns skulle inte kor, får, gris eller höns finnas. De är framavlade i syfte att ge mat åt oss, slutar vi äta dom försvinner arterna.

    Människan är ingen högre makt. Däremot tror jag som kristen att det finns en annan högre makt. Dock får jag ofta debattera mot "köttkristna" som stöder det nuvarande "köttsamhälle" som vi har. Många av mina kristna trosfränder har en helt annan syn än jag då det kommer till djur. De ser det mera som du uttryckte. Jag tror dock djur har ett individuellt  värde helt oberoende av oss människor.


    Förvisso är sådana djur som du nämnde uppfödda av människor, och jag är för en successiv utfasning av uppfödningen av dem i lantbruket, att sluta inseminera. Då kommer man t.ex. ifrån dödandet. Djur som inte finns kan ju inte heller varken dödas eller behandlas illa på annat vis. Inte heller kräver de foder och yta, vilket kan öppna upp mark för annan användning.


    Dock kan man ha ett mindre antal av de djurslag som idag utnyttjas som produktionsdjur på ideellt skötta och finansierade djurfristäder. Sådana finns redan idag i Europa, bla Sverige, och Amerika,så ett totalt försvinnande inom överskådlig tid kanske det inte behöver vara frågan om.

Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?