• Hedblomster

    6 misslyckade återföringar - vad nu?

    Hej!

    Vi har precis misslyckats med vår sjätte embryoåterföring och skulle vilja ha tips från er kunniga människor därute. 

    Lite bakgrund:
    Vi är 29 respektive 30 år, försökt sedan mars 2017. Fick ett utomkvedshavandeskap ett par månader senare och opererade bort ena äggledaren.

    Utredningen våren 2018 visade ingenting, inte heller spolningen av den äggledare jag har kvar.

    Började vår första ivf i januari 2019, privat på Livio Falun. Kort protokoll, 13 ägg ut, tio befruktade. Ett återfördes färst, två frystes ned på dag fem och två frystes på dag 6. Färsk återföring blev ingenting. Första frysta återföringen blev ingenting. Fick förresten lutinus även här med FET i naturlig cykel. Andra frysta fick jag lutinus, progynon och trombyl efter återföring. Blev ett plus som höll i sig i några dagar innan jag fick hugg i magen och blod och plusset försvann. Vid tredje frysta återföringen skulle vi få återföra våra två kvarvarande embyon men ett klarade inte upptining. Alltså blev det ett kvar som dock inte var perfekt. Fick återigen lutinus, progynon och trombyl men det blev inget. 

    Vår andra ivf började vi nu i augusti på Akademiska i Uppsala. Samma protokoll, tolv ägg ut och elva befruktades. Ett återfördes färskt och fyra frystes ned på dag fem. Färska återföringen blev inget. Första frysta tog jag bamyl på eget bevåg (ca 80 g per dag) samt lutinus och det blev ett plus, men även här gick det bara någon dag innan jag fick hugg i magen och blödning och nu är plusset borta. 

    Sammanlagt är alltså sex blastocyster återförda från två äggplock. Vi har tre kvar i frysen just nu. 

    Jag har fått recept på trombyl igen från en privat gynekolog så det kommer jag ta. Men annars då? Vad kan jag önska från min läkare? De på Akademiska har sagt att de inte ger annan medicin än lutinus. 

    Bör vi försöka igen utan några ändringar? Bör jag byta kost? Gå till Marie på Fertilitetplus? Byta klinik när våra frysta är slut? Böna om två embryon insatta?

    Vi har inte riktigt ekonomisk möjlighet just nu för utredning utomlands. Jag har varit i kontakt med Fertilitetplus men även det blir ganska dyrt med resorna. Men är det några prover jag absolut borde ta via dom eller tex Werlabs? I så fall får vi punga ut. 

    Vet att det finns många här med enorm kunskap så hoppas på tips! Men om inte har jag i alla fall fått skriva av mig :)


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Svar på tråden 6 misslyckade återföringar - vad nu?
  • Shishii
    Hedblomster skrev 2019-11-23 19:06:50 följande:

    Fick du tag på läkaren?! Dåligt när de inte ringer upp!

    Jag vet inte :( Känns så svårt. Jag och sambon pratade idag om att inget har någon mening alls om vi inte får barn. Känns som att livet står still. Och det är så stressigt att försöka kombinera jobb och allt annat med ivf!Så svårt hur man ska göra. Om jag visste att det var äggen det var fel på skulle jag göra äggdonation direkt, utan tvekan. Men om man inte vet det... Tänk om det är nåt annat som är fel liksom?


    Ja äntligen så ringde hon upp! Jag ska skrapas på mån för o se om det kanske hjälper inför nästa återföring.

    Usch ja, känns så tomt och hopplöst och man undrar verkligen hur detta ska sluta. Jag vet att man bör tänka positivt osv men FAN vad svårt det är!

    Nu är du ju ruvare igen, hur känns det? Läste att du skrev att embryot -pumpade-. Det kommer gå skitbra, nu är det er tur! Heja heja <3
  • Hedblomster
    Akira Öken skrev 2019-11-23 19:54:27 följande:

    Skickar kärlek och önskar er lycka till!


    Tack!
    Iiiaaa skrev 2019-11-23 20:36:36 följande:

    Håller alla mina tummar att det kommer gå bra! Jaha jag har aldrig hört att den expanderar. Expanderar den först och sen hatchar/kläcks den? Alla embryon utvecklas väl lite olika. Dom skulle inte satt in den om den inte så bra ut! Hoppas hoppas.


    Ja när de är nedfrysta skrumpnar de liksom ihop lite för det är vätska i, och när den tinar expanderar den och fylls av vätska igen så det blir en såndär fullmånelik sak man ser på bilder om man googlar blastocyst. Men den här höll väl på att pumpa upp sig då. Men försöker tänka att det var lite coolt istället för då är den ju iaf levande haha. Men eftersom vi har två till i frysen så borde de ju verkligen inte ha använt denna om den inte var bra så man får bara hoppas!
    Shishii skrev 2019-11-23 20:53:50 följande:

    Ja äntligen så ringde hon upp! Jag ska skrapas på mån för o se om det kanske hjälper inför nästa återföring.

    Usch ja, känns så tomt och hopplöst och man undrar verkligen hur detta ska sluta. Jag vet att man bör tänka positivt osv men FAN vad svårt det är!

    Nu är du ju ruvare igen, hur känns det? Läste att du skrev att embryot -pumpade-. Det kommer gå skitbra, nu är det er tur! Heja heja <3


    Hoppas att det gör det! Inför förra återföringen gjorde jag en typ scratch i livmodern, de gjorde fyra rispor med en kateter. Fick iaf plus då även om det inte höll i sig.

    Känner mig lite ambivalent och ledsen, även om jag fortfarande hoppas att det ska funka... Vill vara positiv men som du säger, sååå svårt!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Shishii
    Hedblomster skrev 2019-11-23 21:44:12 följande:

    Tack!Ja när de är nedfrysta skrumpnar de liksom ihop lite för det är vätska i, och när den tinar expanderar den och fylls av vätska igen så det blir en såndär fullmånelik sak man ser på bilder om man googlar blastocyst. Men den här höll väl på att pumpa upp sig då. Men försöker tänka att det var lite coolt istället för då är den ju iaf levande haha. Men eftersom vi har två till i frysen så borde de ju verkligen inte ha använt denna om den inte var bra så man får bara hoppas!Hoppas att det gör det! Inför förra återföringen gjorde jag en typ scratch i livmodern, de gjorde fyra rispor med en kateter. Fick iaf plus då även om det inte höll i sig.

    Känner mig lite ambivalent och ledsen, även om jag fortfarande hoppas att det ska funka... Vill vara positiv men som du säger, sååå svårt!


    Ja det lär visa sig!

    Hur känns det nu, har du fått några symptom?
  • druvan52

    Hej! Har inte läst hela tråden men vid min senaste återföring (som gav mig ett barn) så testade jag embryo glue. Hade dessförinnan gjort en misslyckad återföring. Kostade ca 1500 kr extra så inte jättestora pengar i sammanhanget. Gjordes på livio Stockholm.

  • Hedblomster
    Shishii skrev 2019-11-25 12:09:57 följande:

    Ja det lär visa sig!

    Hur känns det nu, har du fått några symptom?


    Nej nej ingenting, är ju bara nästan två dygn sen de satte in den. Inte ens när jag plussat har jag känt något så tidigt.
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Shishii
    Hedblomster skrev 2019-11-25 13:17:42 följande:

    Nej nej ingenting, är ju bara nästan två dygn sen de satte in den. Inte ens när jag plussat har jag känt något så tidigt.


    Jag förstår! Du får uppdatera om du vill hör sen. Håller tummarna <3
  • Hedblomster
    Shishii skrev 2019-11-25 17:15:21 följande:

    Jag förstår! Du får uppdatera om du vill hör sen. Håller tummarna <3


    Jadå, jag lovar att berätta! Finns så många "oavslutade" trådar! Tack <3
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Shishii
    Hedblomster skrev 2019-11-25 18:49:11 följande:

    Jadå, jag lovar att berätta! Finns så många "oavslutade" trådar! Tack <3


    Ja verkligen! Man vill ju veta hur det har gått
  • Iiiaaa

    Tänker på dig Hedblomster! Hur känns det? Håller mina tummar att det blir ett plus.

  • Hedblomster
    Iiiaaa skrev 2019-11-30 16:19:13 följande:

    Tänker på dig Hedblomster! Hur känns det? Håller mina tummar att det blir ett plus.


    Tack för att du frågar! Det blev tyvärr inget denna gång :(
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
Svar på tråden 6 misslyckade återföringar - vad nu?