• Anonym (Wonder)

    Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?

    Jag undrar om man kan kräva att sitt bonusbarn arbetar heltid. Sålänge hon bor hemma gäller våra regler känner jag. Vi har mindre barn i familjen att försörja och jag är föräldraledig för tillfället men kommer sedan vara hemmafru. Bonus är 20 år och håller på att leta bostad, men ännu inte fått någon. När jag pressar pappan till att bonusen ska gå upp i arbetstid blir det kalla kriget här hemma. Hon har i dagsläget en 75% tjänst. Problemet är att om hon jobbar endast 75 % räcker inte pengarna till både halva ?hyran? (vi bor i hus), mar och hennes övriga kostnader. Så idag betalar hon bara 25 procent av sin lön till hemmet för att ha råd med sina andra kostnader. Det stör mig att hon bor så billigt och kan lägga mycket pengar på nöjen. Men som sagt, kan en förälder tvinga sitt barn att arbeta heltid?

  • Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?
  • Tiina87
    Kermit1561 skrev 2019-11-10 23:09:13 följande:

    Fast det måste du väl ändå inse att det är helt ologiskt att påstå att fördelningen inte påverkar vem som försörjer barnen? 

    Om dottern betalade 100% av hyran så skulle hon alltså fortfarande inte försörja barnen?? 

    Det går bara ihop om du anser att barnen inte har någon hyreskostnad. Men eftersom de bor i huset så stämmer det ju helt enkelt inte, de kostar. 


    Det gör den inte.
  • Tiina87
    Solarn skrev 2019-11-09 21:02:44 följande:

    Du vet att hon aldrig kommer att ge sig va?


    Ge mig? Du menar ändra åsikt. Nej, det tänker jag inte göra. Min åsikt är min och om du inte tycker om den så är det helt ok. Jag bryr mig inte.
  • Tiina87
    Kermit1561 skrev 2019-11-10 23:09:13 följande:

    Fast det måste du väl ändå inse att det är helt ologiskt att påstå att fördelningen inte påverkar vem som försörjer barnen? 

    Om dottern betalade 100% av hyran så skulle hon alltså fortfarande inte försörja barnen?? 

    Det går bara ihop om du anser att barnen inte har någon hyreskostnad. Men eftersom de bor i huset så stämmer det ju helt enkelt inte, de kostar. 


    I min värd så försörjer inte en betald hyra mina barn. Men jag vet inte, det kanske är så i din värd.

    Otroligt få mindåriga barn (skulle säga inga) i Sverige har en egen hyreskostnad.
  • Anonym (Bb)
    Tiina87 skrev 2019-11-11 02:36:15 följande:
    I min värd så försörjer inte en betald hyra mina barn. Men jag vet inte, det kanske är så i din värd.

    Otroligt få mindåriga barn (skulle säga inga) i Sverige har en egen hyreskostnad.
    Har du själv barn?
    Det är inte så att du bytte boende när du fick barn jämfört med när du bodde ensam med bara din man?
    OM så är fallet, förändrade det dina boende-kostnader att byta boende?
  • Ess
    camomill skrev 2019-11-11 00:31:33 följande:

    Vad fan är det för fel på dig TS? Du har inget att göra med huruvida en vuxen människa ska jobba heltid eller inte. Hon är ung så låt henne leva sitt liv nu när hon har chansen. Jag jobbade 70 % när jag bodde hemma hos mamma och mina föräldrar var glada över att jag hade ett jobb och kunde försörja mig själv. Hade min pappas fru lagt sig i om hur många procent jag jobbade hade jag helt enkelt bett henne fara och flyga.

    Personligen begriper jag inte varför många har barn hemma som betalar hyra. Är det inte bättre att ungarna sparar dessa pengar till eventuell bostadsrätt eller kostnader kopplade till ett eget hem? Har man inte ekonomiska förutsättningar att försörja alla sina barn tills det att de flyttar hemifrån så får man antigen jobba extra eller strunta i att skaffa ett mindre fotbollslag. Det är väldigt egoistiskt av dig att vilja vara hemmafru. Är det knapert ekonomiskt får du helt enkelt jobba deltid och inte förlita dig på bonusdotterns inkomst. Vad händer den dagen hon flyttar ut liksom?

    Själv har jag alltid jobbat mellan 70-75 %. Jag har inget intresse av att jobba ihjäl mig och tycker inte lite högre lön väger upp för den försämrade livskvalitén. Jag kan leva ett gott liv med lön från en 75 % tjänst med eget boende, bil och bra livskvalité.


    Självklart har ta rätt att gå som hemmamamma åt sina små barn. Jag har uppfattat det som att ts har sparat pengar för detta.

    Jag skulle inte vilja ha makens vuxna arbetande barn som inneboende. Det är inte för mycket begärt att hon betalar de faktiska kostnaderna för att hon bor där.

    Däremot så tycker jag inte det spelar någon roll hur många procent hon jobbar så länge hon kan betala.
  • Anonym (Hmmm)

    Jag tycker man i första hand kan kräva att du inte är hemmafru när ni inte har råd med det!

  • Anonym (Dm)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-11-11 08:28:58 följande:

    Jag tycker man i första hand kan kräva att du inte är hemmafru när ni inte har råd med det!


    Ts har sparat pengar för ändamålet. Jag tycker att det är hennes ensak vad hon använder sina egna pengar till. De ska definitivt inte spenderas på ett särkullbarn.
  • Tiina87
    Anonym (Bb) skrev 2019-11-11 04:03:47 följande:

    Har du själv barn?

    Det är inte så att du bytte boende när du fick barn jämfört med när du bodde ensam med bara din man?

    OM så är fallet, förändrade det dina boende-kostnader att byta boende?


    Vi bor i hus numera. Innan bodde jag i lägenhet med två av mina barn själv, den flyttade öven min sambo in i. Har billigare bostadskostnader och större nog nu än jag hade tidigare.

    Mitt första fick jag när jag bodde hemma så har aldrig bott själv utan barn.
  • Kermit1561
    Tiina87 skrev 2019-11-11 02:36:15 följande:
    I min värd så försörjer inte en betald hyra mina barn. Men jag vet inte, det kanske är så i din värd.

    Otroligt få mindåriga barn (skulle säga inga) i Sverige har en egen hyreskostnad.
    Ok, då vet vi var din logik brister. Alla som bor nånstans har en bostadskostnad. Även små barn, de använder bostaden, har kanske eget rum etc. Det är en kostnad. Däremot betalar de inte den kostnaden själva, det gör föräldrarna, och det är det du blandar ihop, kostnad vs utgift. 
    Det är samma med maten, barn äter mat som har en kostnad men det är föräldrarna som betalar. 

    När du delar på tre vuxna så har du delat de tre barnens bostadskostnad på de tre vuxna och därför betalar dottern en del av de små barnens försörjning. 

    Ditt förslag är som att de tre vuxna skulle dela på matkostnaden lika trots att barnen faktiskt äter och därmed kostar (en kostnad som föräldrarna har ansvar för). 
Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?