Bröllopskoordinatorn svarar
Kan man ha fyra färger i ett färgtema?
Min fråga lyder som följer; Kan man ha 4 olika färger. Färgerna jag tänkt är Light gold, Ivory, Vitt och ljusrosa. Kan det bli för mycket tror du?
Svar: Absolut funkar det!! De färger du har valt är ju alla ljusa och ton i ton. Det kommer bli jättesnyggt så kör på bara :)
Hur lyckas man med ett höstbröllop?
Svar: Hösten är en fantastisk månad att gifta sig i. För det första kan man antagligen förhandla priserna en del då högsäsongen är slut. Dessutom är ju hösten så mysig. Det börjar bli mörkt på kvällarna och lite kyligt. Att jobba mycket med ljuset både inne och ute är viktigt. Använd massor av värmeljus eller stearinljus för att få upp mysfaktorn. Belys viktiga detaljer med spotlights, använd julbelysning - vira den runt träd eller trappräcke eller inomhus i taket.
Använd naturen som tema. Alla vackra, mustiga fäger som rött, orange, gult och brunt. Dekorera med vackra höstlöv, rönnbär och pumpor. Ska man gifta sig i början av september när det fortfarande är slutet på sommaren passar det jättebra med skördefest. Dekorera med närodlade grönsaker som morötter, majs, kronärtskockor osv. Använd äpplen i dekorationerna. Jutesäckar är vackra att använda både som dukar på borden eller att fylla med äpplen. Förslag på gästgåvor är självklart hemmagjord sylt eller saft. Varför inte göra ett eget monogram som man kan klistra på burken?
Det finns så himla mycket inspiration på nätet. Min absoluta favoritsida är Style Me Pretty www.stylemepretty.com
Länktips!
Läs mer om Ewa på hennes sajt Giftastankar:
http://www.giftastankar.se/Går det att göra något rockigt med färgtemat?
Jag ska gifta mig nästa augusti och vi ska ha vitt och silver med inslag av rött i vårt färgtema, men jag behöver hjälp med att komma på några bra dekorationer. Vi har stolsrosetter och dekorationsdiamanter, men vill ha något mer på bordet så tar gärna emot tips. Går det att göra något rockigt med det färgtemat? Vi lyssnar båda på rock men min klänning kommer inte vara rockig och inte heller håret, går det att lösa?
Svar: Självklart finns de många bra tips för ditt bröllop. Mitt absolut bästa tips är att surfa runt på nätet efter inspirationsbilder. Det finns ju många stora bröllopsbloggar och hemsidor man kan få massor av inspiration från.
www.stylemepretty.com
www.rockmywedding.com
www.theprettyblog.com
www.marthastewart.com
Jag tycker det är viktigt att gästerna blir förväntansfulla redan när de får inbjudan i sin hand. Ett sätt att få in lite rock i temat är ju att göra en inbjudan som ser ut som en rockskiva eller LP. Kanske kan ni göra själva inbjudan på en cd eller dvd och göra egna etiketter till skivan och ett omslag som ser rockigt ut? Eller en plansch som är rockinspirerad som inbjudan. Det finns massor med olika sätt att höja förväntningarna redan då.
Exempel:
ruffledblog.com/new-years-eve-hipster-wedding
noviaevents.blogspot.com/2010_12_01_archive.h
Andra sätt att få in det är med ett par röda skor kanske, nån röd detalj i håret. Ni kan också göra ett monogram som är lite rockigt som ni kan använda på menyer, festprogram, servetter och allt ni kan tänka er. Klänningen är dock rätt viktig. Är den väldigt flickig och romantisk kanske inte ett rocktema fungerar.
Kan vi ha cocktailparty efter vigseln?
Jag undrar om man kan ha ett cocktailparty efter vigseln som sedan övergår i fest och dans för resten av natten? Vad jag har förstått så är cocktailpartyn endast ett par timmar långa och sedan går man vidare eller hem. Kan man ha lite mer matiga snittar så att man kan festa natten lång? Blir det ens ett cocktailparty då?
Svar: Det som är så bra med ett bröllop är ju att man har möjligheten att göra precis som man vill! Självklart kan ni ha ett cocktailparty. Det viktiga då är att man gör det väldigt tydligt i inbjudan vad som gäller så folk vet att de inte ska komma jättehungriga till bröllopet. Det kan också vara bra att lägga vigseln lite senare så att man hinner äta lunch och kanske t o m något mer innan man måste åka. Ett annat tips är att kanske bjuda på vickning sent på kvällen/natten med typ små hamburgare, korv, Janssons eller nåt annat.
Lycka till!
Det blev fel i inbjudningskortet, måste vi beställa nya?
Jag har fått hem inbjudningskorten som är specialbeställda. Det finns nu två problem. För det första så har jag glömt att skriva osa-datum, men då vi ska ta kuvertavgift så står det när pengarna ska senast vara inbetalt. Visst kan man tänka att det är ett sorts osa-datum? Datum för senaste inbetalning av kuvertavgift ligger 1 månad innan bröllopsdatum. Det kändes dyrt att måsta beställa efter nya endast för att man glömt skriva osa-datum...
För det andra när ska jag skicka ut inbjudningarna? Vi är ju både jag och min blivande så förväntansfulla inför denna dagen och jag tycker det är jobbigt att gå och hålla på det inför vänner och familj. Är det tidigt att skicka redan i år om man ska gifta sig den 2 juni? Samtidigt är det ju roligt att mina nära och kära får ta del av det roliga som ska hända. Vi är en liten släkt och kommer att ha ett litet bröllop ca 42 vuxna + några barn under 7 år.
Saken varför jag velar när jag ska skicka är också för att jag egentligen skulle ha gift mig för två år sedan, men det blev inställt pga att jag insåg att det inte skulle hålla. Jag skämdes otroligt för nära och kära, men de tyckte att det var ett mycket bra beslut. Och de förstod mig också varför det blev så. Jag skulle uppskatta lite vägledning.
Svar: Mitt tips är att göra en liten inlaga i inbjudan, att du lägger till ett litet kort där det står OSA med stora bokstäver och sedan kan du göra 2 kryssrutor för jag/vi kommer självklart och jag/vi kan tyvärr inte komma. Skriv också era telefonnummer och mailadresser om man hellre vill ringa eller maila eller till den som är ansvarig för OSA. Så kan man antingen ringa, maila eller skicka per post. Då har du löst problemet!! Denna inlaga kan du göra själv om du hittar ett liknande papper.
När man ska skicka ut inbjudan är ju rätt individuellt. Jag tycker man ska vänta ett tag för det är lättare att glömma bort datumet om de får inbjudan redan nu. Men varför inte berätta för de du vill redan nu men kanske inga detaljer? Du kan ju också skicka ut ett sk "Save the date" innan. Detta kan man lätt fixa själv. Surfa runt lite på nätet för olika förslag.
Frågan är ju hur du känner denna gång, har du bestämt dig för att ta steget igen så måste det ju vara på allvar denna gång, så det är klart du ska berätta! Alla kommer bli jätteglada.
Lycka till!!
Hur lång tid behöver man för att planera?
Jag och min sambo har precis börjat pratat om att gifta oss. Men jag undrar hur lång tid jag behöver för att planera bröllopet? Jag skulle helst gifta mig imorgon, men vill ha en fest och så många som möjligt ska ju kunna komma. När måste jag skicka ut inbjudningar osv?
Svar: Det beror helt på hur stora krav man har. Jag brukar föreslå att man börjar planera 9-12 månader innan bröllopet och att man gör ett schema för de månaderna. Börja med att göra en prioriteringslista på vad som är viktigast för er. Efter det sätter ni er ner och gör ett schema och en budget. Tryter budgeten vet ni vilka poster ni kan ta bort (de längst ner på listan)
Vill man ha en riktigt bra fotograf ska man boka 12 månader innan. Samma sak kan gälla kyrka och festlokal.
Inbjudan brukar skickas ut ca 6-8 veckor innan.
Hur hittar vi en bra bröllopskoordinator?
Vi letar efter en bröllopskoordinat som kan hjälpa oss med en massa frågor och praktiska detaljer. Vi bor i Örebro och planerar i dagsläget att också gifta oss här. Har du möjligtvis kontakter som arbetar med Örebro som "distrikt" ?? Vart kan vi annars vända oss?
Svar: Jag tänkte föreslå dig att du skulle höra av dig till Bröllopsakademin för att höra efter om det fanns någon i närheten av Örebro.
Toastmaster, värdpar. Vad är det för skillnad?
Jag undrar vad det är för skillnad på toastmaster/toastmadame och värdpar. Om jag har förstått det rätt är det dessa som ska styra festens gång, typ tala om att nu är det mat, nu ska vi hålla tal osv. Vi kommer att ha ett tvåspråkigt bröllop och då behöver jag två personer som behärskar båda språken väl så att de kan översätta varandra och alla hänger med på allt, kan man ha två?
Svar: Ett värdpar brukar ofta vara några som tar hand om gästerna i kyrkan och ser till att man hamnar rätt och får ett vigselprogram mm. Toastmaster och toastmadame ansvarar för att allt flyter på under middagen och oftast för talen. Man kan absolut ha två personer, det är en jättebra idé. Då kan de hjälpa varandra.
Ställ din fråga till Ewa och de andra experterna i forumet: