Olyckan på Gröna Lund: Så fungerar säkerheten på nöjesfält
Attraktioner på tivolin och nöjesparker besiktigas årligen innan säsongen börjar. Så även bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund, där en dödsolycka inträffade på söndagen.Den inspektionen utförs av oberoende besiktningsföretag.
För att få utföra de oberoende inspektionerna krävs ackreditering av myndighet, Styrelsen för ackreditering och kontroll (Swedac).
I Sverige finns det tre bolag som är ackrediterade för att utföra besiktning eller certifiering av så kallade tivolianordningar – alltså attraktioner.
– Ackrediteringen förutsätter att bolagen uppfyller kraven, säger Peter Kronvall, kommunikationschef vid Swedac.
Efter att den har utfärdats genomför Swedac återkommande kontroller, mellan var 12:e och var 16:e månad.
– Skulle vi upptäcka att det finns stora brister, att bolaget inte har kompetens eller att det håller på med dumheter så kan vi återkalla en ackreditering, säger Peter Kronvall.
Utöver de lagstadgade besiktningarna har flera nöjesparker, bland annat Gröna Lund, uppgett att de har egna rutiner för att upprätthålla säkerheten.
– Enligt lag måste alla våra attraktioner besiktigas av oberoende besiktningsmän varje år och det gjordes även i år, före öppningen i våras. Förutom det har vi också interna besiktningar varje halvår, månad och vecka. Sedan går våra tekniker går igenom dem varje dag också innan vi öppnar, säger Annika Troselius, pressansvarig vid Gröna Lund, till TT.