Matpriserna fortsatte upp – här är matvarujätten som höjer mest

Efter att matpriserna legat stilla i några månader höjdes de igen i november för andra månaden i rad, enligt den oberoende sajten Matpriskollen.
– De varor som sticker iväg, de sticker iväg riktigt mycket, säger Ulf Mazur, vd och grundare.

Under november månad har var fjärde vara gått upp i pris, visar Matpriskollens undersökning av drygt 44 000 artiklar hos de större kedjorna. Det är något färre än under oktober, då var tredje vara ökade i pris. Totalt sett steg priserna i november med 0,2 procent jämfört med månaden innan.

– Det är en något mindre prisökning än i oktober, då var det 0,3 procent, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Apelsinjuice och olivolja ökat mest

De kategorier som ökat mest är apelsinjuice och olivolja. Det förklaras med dåliga skördar, men också att kronan är svag.

– Kombinationen dyrare råvara och svag valuta gör att flera produkter ökat i pris. Framför allt inom skafferi, som rostad lök, flingor, couscous och sådana saker från importerade märken.

Eftersom hälften av all mat är importerad är det tydligt att en svag krona får effekt, säger Mazur.

Varor som minskat i pris

Bland de varugrupper som minskat i pris märks till exempel drycker och grönsaker, men också ost, kött och kaffe.

Ica höjde mest – igen

Matpriskollen har också jämfört prisförändringarna mellan de stora matkedjorna. Coop sänkte sina priser med 0,1 procent, medan Axfood, där Hemköp och Willys ingår, höjde priserna med 0,2%.

Ica höjde mest, med 0,4 procent, för andra månaden i rad. Ica Maxi-butikerna är de som ökar minst medan övriga Ica-butiker höjer något mer.

– Det är intressant att Ica höjer mest igen. Det visar på hur tufft det är för många handlare där ute. De tvingas höja priserna, trots att de nog egentligen inte vill.

Lockpriser till jul

Nu när jul står för dörren kommer det dock vara hård konkurrens om kunderna, och därmed lockpriser.

– Nu gäller det för butikerna att få in dig i butiken och få dig att köpa så mycket som möjligt. Sättet man gör det på är att dra med extrapriser. Ska man vara smart som konsument ska man redan nu tänka ut vad man ska ha på julbordet, och se var man kan köpa det till extrapris.

Veckorna innan jul, 50–51 är de stora handlarveckorna inför högtiden, säger Mazur, när det är som mest extrapriser.

– Du kan köpa hela julbordet på extrapris, de typiska varorna prissänks med mellan 15-50 procent kommande veckor.

Fakta: Stigande matpriser för andra månaden i rad

I november ökade priserna med 0,2 procent jämfört med månaden innan. Det är en något mindre ökning än i oktober, när priserna steg med 0,3 procent jämfört med månaden innan. I september var priserna på mat oförändrade.

23 procent av alla de drygt 44 000 varor som Matpriskollen undersökt har höjts i pris. 63 procent har legat stilla, medan 14 procent har minskat i pris.

Bland de kategorier som har höjts mest i november finns olja och vinäger (+2,3%), bär (+1,8%) och juice, fruktdryck och smoothie (+1,8%).

De kategorier som minskat mest i pris i november är kaffe (-1,4%), lamm och vilt (-1,0%) och naturgodis (-0,7%).

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.