Kränkt på jobbet? Här är chefens skyldigheter för att lösa situationen

En otrevlig kollega som skriker och säger nedlåtande saker kan sabotera för hela din karriär. Jenny Fingal, karriärcoach, ger tips hur du hanterar situationen.

Vad har chefen för ansvar vid kränkningar på arbetsplatsen?

Kollegor som säger nedlåtande och kränkande saker kan göra att den drabbade inte längre vill eller vågar gå till jobbet. Vilka rättigheter har man egentligen på jobbet, och hur ska man hantera situationen på bästa sätt?

På Familjelivs forum diskuteras det mycket kring jobbdilemman och kollegor. Det här är ett utdrag ur tråden "Kränkt av en kollega, vill inte träffa honom igen". Karriärcoachen Jenny Fingal tar sig an problemet och reder ut vad trådstartaren kan göra!

Läsarfråga: "Kränkt av en kollega – vill inte träffa honom igen"

Vad gör jag nu? Blev kränkt av en kollega på jobbet i torsdags, har känt mig ledsen och ångestfyllt hela helgen. Vill inte gå till jobbet imorgon. Vabbade i fredag så gick inte dit. Han skrek och var otrevlig och kallade mig nedlåtande saker. Jag blev rädd och började gråta.

Anledningen var att vi tyckte olika om en sak. Jag höjde aldrig rösten eller sa något dumt, höll bara fast vid min åsikt.

Efteråt ringde jag chefen som tyvärr var ledig just då. Han tyckte jag skulle gå hem för dagen så skulle han prata med honom (kollegan) på måndag. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Känner mig orolig att stöta på honom ensam igen. Han har varit otrevlig förut och mot andra också, men inget händer någonsin.

Kan en person verkligen hålla på hur som helst på jobbet? Borde dom inte kunna säga upp honom? Kan man anmäla någonstans? Det är ju inte hot eller våld, eller? Det finns det ju handlingsplaner för iallafall. Kan jag vara sjukskriven imorgon? Jag tänker på det här hela tiden och har ont i magen. Känner mig förnedrad och trampad på. Vet inte vad jag ska göra när jag ser honom på jobbet igen. Hur ska jag agera? Titta bort? Måste jag prata med honom och vara som vanligt?

/Ledsen

Karriärcoachen svarar: Chefen ansvarar för arbetsmiljön

Hejsan Ledsen,

Du har en jobbsituation som påverkar dig negativt och som måste hanteras. Denna typ av konflikt behöver tas tag i så fort som möjligt, annars finns risk att det eskalerar. Det kan i sin tur försämra den psykosociala arbetsmiljön för hela gruppen.

Det som inte framgår i texten är om din chef tidigare gett feedback på hens beteende. Chefen är ansvarig för arbetsmiljön och måste hantera problemet – men utifrån din beskrivning kan jag inte se att det finns grund för uppsägning.

1. Chefen tar kontakt med din kollega

En arbetsgivare är alltid skyldig att utreda misstänkta kräkningar och trakasserier. Chefen har lovat att prata med din kollega.

2. Trepartssamtal

Efter det samtalet kan det bli så att du blir kallad till ett s.k. trepartssamtal (du, kollegan och din chef) för att reda ut händelsen och prata om hur samarbetet ska fungera fortsättningsvis.

3. Fråga chefen vad nästa steg är

Sök upp din chef direkt för att få återkoppling och fråga vad nästa steg är.

3. Fortsätt gå till jobbet

Min erfarenhet är att dessa trepartssamtal kan leda till en positiv förändring. Gå till jobbet, omge dig med kollegor som du gillar och som du känner dig lugn och trygg med.

4. Agera professionellt mot kollegan

Försök att agera professionellt mot kollegan tills dess att chefen kommer med förslag på hur ni nu går vidare.

Frågor du kan fundera på:

  • Hur kan du förbereda dig för ett trepartssamtal?
  • Vad är det med kollegans beteende som påverkar dig allra mest?

Lycka till och Bästa Hälsningar,

Jenny Fingal

Vill du komma i kontakt med Jenny och få karriärrådgivning? Då finns hon tillgänglig på jencore.se