Innehåll


Hälsoresan

Fråga våra experter
Kostexpert
Karin Nileskog
Karin Nileskog är kostexpert på WW ViktVäktarna, och brinner för god och hälsosam mat för alla.
Träningsexpert
Love Halses
Love Halses jobbar på WW ViktVäktarna och är utbildad idrottspsykologisk rådgivare med ett livslångt intresse för träning.

Har du frågor eller funderingar om kost och träning? Vill du ha tips på hur du ska lyckas med just din hälsoresa? Varje vecka svarar våra experter glatt på era frågor.

Svaren publiceras varje torsdag. Vill du vara anonym anger du “Anonym” som förnamn. E-postadressen publiceras aldrig, den används endast om din fråga blivit besvarad.

Läs alla besvarade frågor här
Vem vill du fråga?
Kostexperten
Träningsexperten
Ditt namn
*
Din e-postadress
*
Din fråga
*
Tack! Din fråga är nu inskickad!

Här kan du läsa frågor och svar som våra experter valt ut bland alla fina frågor som kommit in. Nya frågor och svar läggs in varje torsdag. Klicka på en fråga för att läsa svaret.

  1. Stannar det av?

    Undrar hur mkt mer man vinner på just att gå ner i vikt av att promenera mer? Har hört att det kan stanna av lite för man rör sig för mkt, iom man äter mindre. Men stämmer detta?

    Läs svar från Love
    Svar från Love

    Vad jämför du med i din första fråga? Menar du att din viktminskning inte är lika effektiv för att du tränar mer och äter mindre?

  2. Mest effektiv träning?

    Vilken typ av träning är bäst för fettförbränning - högintensiva intervaller eller längre joggingpass på cirka 40 minuter?
    Och om man måste köra cardio i samband med styrketräning, skulle du säga att man ska göra det innan eller efter styrketräning?

    Läs svar från Love
    Svar från Love

    Hej!
    Jag skulle säga att både låg och högintensiv träning är bra för fettförbränningen, det bästa är att variera, då vänjer sig inte din kropp/knopp för vilken typ av träning som ska utföras, vilket på lång sikt ger en bättre fettförbränning.

    Av säkerhet/skaderisk skulle jag lägga styrketräning innan cardio. Då risken finns att man inte är lika fokuserad efter ett intensivt cardiopass = slarvar med utförandet av styrkeövningen, vilket kan leda till skada.
    Läs gärna mer här: https://www.viktvaktarna.se/se/motion/topp-5-i-traning

  3. Vegetarisk kost för barn?

    Är det ok med helt vegetarisk kost för vår åttaåring som har organiserad fysisk aktivitet fyra dagar per vecka?

    Läs svar från Karin
    Svar från Karin

    Det kan fungera, dock är det synnerligen viktigt att se till att hen får i sig alla näringsämne hen behöver. Det är ofta proteinintaget man behöver vara extra uppmärksam på, och då jag är osäker på vilken typ av vegetarisk kost du åsyftar, skulle jag vilja hänvisa dig att läsa mer på www.livsmedelsverket.se Där finns det väldigt mycket och detaljerad information för alla former av kosthållning. Sök på vegetarisk kost för barn så kan du läsa och klicka dig vidare därifrån.

    För barn är det extremt viktigt att de får i sig tilltäckligt av alla näringsämne, vitaminer och mineraler så att de utvecklas och följer sin tillväxtkurva. Är hen dessutom aktiv behöver hen ytterligare energi, vilket kan vara en utmaning om kosten är för strikt och begränsad. Min personliga uppfattning är också att barn ska få vara med och välja vad som ska serveras hemma, något som också ökar chansen att barnet äter allsidigt vilket är gynnsamt för hens utveckling.

  4. Trappor eller hiss?

    Jag undrar hur mycket skillnad det faktiskt gör om jag går upp för trapporna 2 våningar på jobbet varje dag istället för att ta hissen?

    Läs svar från Love
    Svar från Love

    Hej Niklas!

    Kul fråga! Många bäckar små skulle jag säga, klart du bör premiera trapporna. Då du får starkare ben, bättre flås samt ökad viktminskning. Det går såklart att räkna ut exakt vad du skulle förbränna under ett år (kön,vikt,ålder). Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att du förbränner ca 20 000 kalorier på ett år om du väljer trapporna istället för hissen, dessutom är du snäll mot miljön. Lycka till!

  5. Hur tränar jag bäst rumpan?

    Hej! Hur tränar jag bäst upp rumpan? Som det är nu känner jag att den är otränad och hängig.

    Läs svar från Love
    Svar från Love

    Hej!

    Vill du komma igång och träna rumpan på gym tycker jag du ska börja med övningar som Rumplyft & ”Kissande hunden” (dessa är övningar du enkelt kan göra hemma). Därefter kan du prova några maskiner som fokuserar på rumpan framför allt Gluteus maximus som är kroppens största muskel. Börja med låga vikter för att få in teknik i utförandet.

    Utförande Rumplyft:
    Börja med att ligga på rygg med fötter höftbrett mot golvet. Håll armar bredvid kroppen som stabilitet. Lyft sedan höften rakt upp med spänd rumpa. Gå sakta ner. Upprepa 10–12 gånger.

    Utförande ”kissande hunden”
    Börja med att ställ dig på alla fyra, händerna under axlarna, knäna under höfterna. Lyft sedan ena benet utåt tills det är parallellt med sätet. Sen långsamt tillbaka. Upprepa 10-12 gånger på respektive ben.

  6. Är det viktigt att ha fasta rutiner för när på dygnet man äter?

    Hej! Är det viktigt att ha fasta rutiner när man äter på dygnet? Eller funkar det att äta när man känner sig hungrig?

    Lunchen på jobbet blir ju automatiskt en rutin, eftersom den oftast är på fast tid, men frukost och middag och eventuell kvällsmat? Man har ju hört att det inte är bra att äta för nära när man ska sova, men jag känner själv att jag somnar lättare när jag är mätt. Däremot vaknar jag mycket hungrigare när jag har ätit sent kvällen innan. Vad beror det på och hamnar man i en nedåtgående spiral om man fortsätter som jag gör?

    Läs svar från Karin
    Svar från Karin

    Det viktigaste för bestående resultat är att du skapar vanor och rutiner som funkar för just dig. Vissa gillar att äta på fasta tider, medan det för andra funkar bäst att vara flexibel.

    Det som är viktigt är att inte låta det gå för lång tid mellan målen eftersom det då är lätt att man äter mer än man borde, när man väl äter. Denna risk är större för den som dessutom äter fort.

    Det är helt ok att äta på kvällen, det är dagens totala intag som är viktigt att hålla koll. Däremot är det klokt att inte äta alltför nära inpå sänggående då kroppen behöver mindre energi nattetid. Upplevelsen dagen efter varierar, vissa känner större hunger medan andra upplever fortsatt mättnad från kvällens måltid.

    Mitt råd till dig skulle vara att försöka äta lite tidigare på kvällen och kanske även dra ner på mängden mat så att du bryter en vana som du själv verkar uppleva som jobbig.

  7. Vad funkar bäst för att hålla en bra och hälsosam vikt om man har PCOS?
    Har PCOS och funderar hur jag bör tänka med kosten! Fins sjukt lite direktiv vad som funkar bäst för att hålla en bra och hälsosam vikt osv
    Läs svar från Karin
    Svar från Karin

    Min expertis ligger inom WW ViktVäktarnas program, varför jag är försiktig med att ge råd som ligger utanför våra ramar.

    Rent generellt brukar regelbundna matvanor skapa ett bättre välmående, något vi ofta slarvar med. Det är dock viktigt att du provar och hittar ett mönster som passar dig.

    Jag förstår om du känner dig missnöjd med dessa svar, men som sagt, jag är inte bäst lämpad att ge konkreta råd kring detta.

  8. Hur ofta bör man träna för att gå ned i vikt?
    Hur många gånger bör man träna i veckan, för att i stadig takt gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt?
    Läs svar från Karin
    Svar från Karin

    För att gå ner i vikt behöver kosthållningen ses över, då det är den som har störst påverkan på huruvida vi går ner i vikt eller ej. Att endast träna för att minska i vikt är oerhört svårt då det kommer att krävas mycket träning. Tid de flesta av oss inte har.

    När det kommer till träning är det viktigt att du hittar en form du tycker är kul, för då kommer du att prioritera den. Vardagsmotionen är också oerhört viktig, så hur tråkigt det än låter, ta trappan istället för rulltrappa eller hiss, cykla eller gå till affären eller jobbet om det är möjligt. Stig av en hållplats tidigare, använd en del av lunchen till promenad, stå upp och jobba och så vidare.

    Det är det vi gör regelbundet som får bäst genomslag!

  9. Vad är det snällaste och lugnaste jag kan äta för att min mage och tarm ska kunna återhämta sej lite?

    Jag har och haft problem med min mage i över ett års tid nu, pga för mycket stress på jobb. Stress som gjorde att min stressmage gick i överkok och nu är den känslig mot allt. Sen har det let till att jag blir förstoppad, vilket let till att läkarna säger att jag utvecklat eller har IBS. Vilket jag inte blir klok på vad det är 🙈

    Jag kanske har skrivit för lite info, vill du ha mer så säg till 😊

    Så min fråga är vad är det snällaste och lugnaste jag kan äta för att min mage och tarm ska kunna återhämta sej lite?

    Tack på förhand! Mvh Anna Svensson

    Läs svar från Karin
    Svar från Karin

    Just när det gäller IBS finns det inget facit eller rätt eller fel, utan det gäller att prova sig fram och försöka hitta en kosthållning som passar just dig.

    Generellt kan det vara bra att undvika livsmedel som ger uppkomst till gasbildning som lök, olika kålsorter och bönor. Vissa upplever att laktosfria produkter minskar besvären likväl som vissa upplever att en minskning av gluten kan vara positiv. Så mitt råd till dig är att vara mer uppmärksam på dina symptom och försöka känna efter om de kommer i samband med att du ätit vissa livsmedel. På detta sätt blir du mer medveten om vad du mår bra och mindre bra av och kan därefter planera dina måltider efter dessa observationer.

    Det är självklart också viktigt att du håller koll på dina stressnivåer, att känna sig konstant stressad är sällan gynnsamt för vår hälsa.