Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

    För alla som vill flytta till USA

    Jag vill bara säga att jag läser vad alla skriver och det är jättebra med olika åsikter och ni har hjälpt mig mycket. Sjukförsäkringen verkar kunna skilja sig mcyket så vi ska noga kolla upp villkoren och ev. förhandlingsutrymme. Min sambo läste Rednoses beskrivning av SF och tyckte att det lät jättemysigt . Jag är dock lite kritisk till den där dimman och regnet. Han ska till San Diego på konferens nu i januari så får han se lite vad han tycker om den staden. Kan ju vara bra att åka dit på vintern också för att se lite hur det är när det inte är turistsäsong och hur det är med vinterväder - och att nätverka med de forskare som tillhör UC San Diego såklart för att fråga ut dem lite . Hans forskningsgrupp har som sagt mest kontakter med skolor i Kalifornien så jag är nyfiken på allt vad man kan tänkas vilja veta.

    Kitty Shark: De där 1000-1500 i egen kostnad, det är i USD antar jag? I SEK låter det ju lite lite. Var det bara för förlossningen eller inklusive kontroller under graviditeten, man gör väl ultraljud lika många gånger som här?

    Alla: Om jag redan är gravid om/när vi kommer dit, hur går processen till i USA när man märker att man är gravid? Är det en barnmorska eller en gynekolog man vänder sig till? Är det vanligt att man kan få sin egen barnmorska på förlossningen? Hur vanligt är det att försäkringsbolagen har egna sjukhus? Vad händer om jag föder för tidigt och inte befinner mig i min hemstad, jag kanske har otur och måste föda flera veckor för tidigt - måste jag hålla mig hemma de tio sista veckorna för att inte få problem om jag måste föda i en annan stad och inte kan ta mig till "mitt" sjukhus?  Det är ju kanske inte så stor risk men ändå.

  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2010-11-14 20:33:25 följande:
    Jag är ganska säker på att Kitty menar USD.

    Är det på ett av universiteten i Kalifornien som din sambo ska jobba/forska?  De brukar syssla med lite olika saker så i så fall kan det nog bero lite på vilket som passar bäst för just honom. 

    San Diego har nog turistsäsong året om.  Det var fint väder där när vi var där i mars. 

    Det är oftast en gynekolog som man går till, men i vissa fall kan man välja en barnmorska.  Jag har haft min gynekolog vid båda mina förlossningar.  Det beror nog dock lite på vilken försäkring man har och var man föder.  Det är vanligt att gynekologerna jobbar i en grupp och då går man till en annan i gruppen om ens gynekolog t ex är sjuk eller på semester.  De turas också om att jobba på förlossningen så får man inte sin egen gynekolog så brukar man kunna få en annan i samma grupp. 

    Kaiser permanente är det enda försäkringsbolag som jag känner till som har sina egna sjukhus, men det kanske finns fler. 

    De flesta försäkringsbolag finns i flera stater så om man är bortrest på annan ort eller flyttar så brukar det finnas andra sjukhus som man kan använda sig av med sitt försäkringsbolag.  Så funkade det för mig när jag flyttade ifrån Michigan till Oregon.  Man kan ringa till bolaget eller titta på deras hemsida om man vill veta vilka sjukhus och läkare som ingår i deras system. 
    Ja, det är något av universiteten som blir aktuellt, han har sagt att det finns 4-5 stycken som bedriver liknande forskning varav 2 är ställen som hans handledare har mycket goda kontakter på och där dennes ord kan väga tungt. Det kan ju också bli fler ställen beroende på hur mycket egna kontakter sambon kan knyta på konferenser under tiden han har kvar som doktorand.
    Okej så det är en gynekolog, det är det intrycket jag fått av tv-tittande också men det kan man ju inte alltid lita på. Vad beror det på tror du att man i Sverige går till en barnmorska istället? 
  • Seven Costanza

    Hertha: Tack för ditt inlägg! Oj, cyklar maken till jobbet ibland, hur långt är det? Låter ju jättebra, det skulle nog min sambo vilja! är det ett företagsjobb han har eller vid ett universitet? Är din man också svensk? Är ni där för bestämd tid? Hur bor ni? Vad anser du vara en vanlig hyra för en tvåa-trea på 60-70 kvm där du bor? Är det lätt att få tag på en hyresrätt? Har ni skeppat över möbler? Vad kostade det isåfall? Jobbar du själv nu? Ja du ser jag har en massa frågor, hoppas du inte tycker att jag är för närgången .

  • Seven Costanza
    Mackenzie Grace skrev 2010-11-14 23:26:45 följande:
    Jag födde båda mina flickor på samma sjukhus i Houston, med min första i 2007 så betalade jag ca 1000 dollar sammanlagt. Jag hade då Blue Cross Blue Shield. Jag födde mitt andra barn i Februari, 2010 och det kostade totalt 800 dollar med Cigna. Vanligtvis får du betala co-pay vid varje besök. Igen, beroende på vilken försäkring du har. Men BCBC betalade jag 20 dollar vid varje gyn besök. Med Cigna betalar jag ingenting.

    Det är mer som privatkliniker, dom flesta gynekologer är nära sjukhusen dom arbetar i,  du ser samma läkare hela tiden, varje besök. Du får först se en sjuksköterska som tar blodtryck, vikt osv. sen ser du din läkare. När du far in på förlossningen, beroende på tiden, så får du en och samma sjuksköterska hela tiden. Om det är helg, så kanske du får en annan läkare som förlöser dig, beroende på vem som har jour. Du kan föda barn var som helst där din försäkring är godkänd, så försök skaffa en rätt så "välkänd" och populär försäkring. Med en HMO försäkring, ger dom dig en lista av sjukhus-doktorer-tandläkare osv. som du bara kan använda så det rekommenderar jag faktiskt inte. 
    Aha, tacl för info, då förstår jag lite bättre, och det låter ju inte så dyrt. Jag googlade dock HMO och då stod det på wikipedia att både Cigna och Kaiser var HMOs, jag fick intrycket att du haft Cigna och att det inte var en HMo försäkring? Det kanske står fel på wiki eller så missförstod jag dig. Vilka skulle du säga är "välkända och populära" försäkringsbolag då? Vi kommer som sagt troligen bo i Kalifornien men jag vill ju ha en försäkring som täcker var som helst som du skriver.
  • Seven Costanza
    Hertha skrev 2010-11-15 09:16:45 följande:
    Vi är svenskar båda två, maken är från början programmerare men har jobbat som chef i några år. Den kombinationen var det amerikanska företaget som anställde honom väldigt intresserade av. Vi har ett första visum som gäller i 18 månader men processen med Green Card är igång. Dvs vi har ingen aning hur länge vi blir kvar. För att flytta tillbaka måste åtminstone maken ha ett bra jobb eftersom vi inte är berättigade till någon akassa eller annan ersättning.

    Maken cyklar 1-2 ggr i veckan. Nackdelen är att han måste till en jätteviktig kund och deras lab typ varje dag. Hans företag har bilar han får låna (fick jag reda på idag) men då måste han ha fixat ett californskt körkort och det har han inte hunnit göra än. Att det är en nackdel hänger på att det är ca 8 km till jobbet och en mil till labbet. Allt i en perfekt triangel samt att han inte kan cykla direkt till och från labbet utan måste via jobbet...

    Vi ville inte att barnen skulle få det sämre än i Sverige så vi valde att hyra ett hus med en okej trädgård så vi betalar lite mer än vad vi ville i hyra men det funkar bra. Särskilt med tanke på att vi klarar oss på en bil. Jag tror att en hyresrätt här med 2 sovrum (det är alltid antal sovrum som anges) kostar runt 2000 dollar. Det är lätt tycker jag att hitta lägenheter och hus, den ekonomiska krisen har gjort att området svalkats av en hel del.

    Eftersom vi inte vet hur länge vi stannar valde vi att avsluta livet i Sverige helt. Vi sålde huset och en bil (men sparade en eftersom jag kommer åka hem typ 6-8 veckor per år och vi kan förvara den gratis samt har inga lån på den så det blir billigare än hyrbil). Vi skeppade över allt (företaget betalade) och det kostade 60 000 kr. Då fick allt plats i en 20 fots container. Vi hade lite otur och containern scannades i tullen så det gick på ytterligare 1300 dollar. Jag vet att annat par som precis kommit hit för att forska valde att bara ha med sig typ 1 kbm på flyget. Jag vet inte vad det kostar.

    Om ni vill veta mer om utbudet av hus och lägenheter rekommenderar jag www.craigslist.com och det låter som det lutar mest åt SF, South Bay och Peninsula? 

    Hoppas det svarar på en del frågor och ursäkta uppsatsen!
    Det låter spännande, hur gamla är barnen? Jobbar du själv? Vi kommer ju antagligen bara stanna i två år i inledningsskedet iaf, eftersom maken kommer få en post doc-tjänst och de brukar vara ganska exakt två år. Vi har inte mkt som binder oss i Sverige förutom familjen, bor i nybyggd hyresrätt (trea) och trivs bra, men det är ju bara att säga upp den. Det enda jag måste lösa som känns jobbigt är att sälja eller låna ut  min häst. Barn har vi inga så vi räknar med att kunna bo med bara ett sovrum plus vardagsrum om det är dyrt, ev får vi kanske barn under tiden men när de är så små behövs ju inget eget rum. Om det kostar 60k att skeppa över saker så kanske vi inte gör det, vet inte om universitet är lika generösa med sådant som företag kan vara. Men vi kommer heller inte att köpa några nya möbler under tiden vi har kvar här och det vi har har vi haft nu i ca fem år och det är mest Ikeagrejer så inga förmögenhetr som går till spillo. Tack för länken, vi ska kolla där, behöver ju då ev hyra möblerat så måste kolla om det finns. Vi vet inte vilken del av CA det lutar mest åt, Stanford är ju mest prestigefyllt men där har nog inte sambons arbetsgrupp några kontakter, så det blir nog antingen Berkeley, Santa Barbara eller San Diego. Det blir säkert bra vilket som .
  • Seven Costanza
    Wagram skrev 2010-11-15 10:07:05 följande:
    Om det är en postdoc så vet jag inte riktigt hur villiga de är att förhandla speciellt mycket om försäkring och annat. Som postdoc står man ganska långt ner i hierarkin på skolan (det är väl bara doktoranderna som står under). Det jag talade om var om man jobbar för ett företag. Universiteten tenderar att vara lite snålare med förmåner, och administrationen är också mer tungrodd, så ofta har man inte ett så jättestort spelrum vad det gäller löneförhandlingar. Privata universitet är dock naturligtvis rikare än statliga i regel. Speciellt University of California (UCLA, Berkley osv) har haft väldigt tufft på sista tiden med mycket neddragningar osv. Även privata universitet har haft det svårt eftersom donationerna har minskat drastiskt. Ledsen att vara negativ, men eftersom jag själv tillbringat lång tid inom universitetsvärlden vet jag hur det kan vara. HUr som helst, eftersom det i ert fall är extra viktigt med en bra försäkring om du blir gravid får ni om det är nödvändigt ställa det som ultimatum att om ni inte får en bra försäkring som täcker det ni behöver så åker ni inte.
    Okej, ja jag skrev att det gällde post doc men det var ju i mitt första inlägg så det borde jag kanske upprepat. Jag vet att man står långt ner i hierarkin som post doc, så vi får ju som du säger se vilka möjligheter som finns. Är det för dåliga villkor får vi stanna hemma och då får väl min sambo söka sig till industrin här i Sverige istället, för inom hans område är det iaf svårt att komma vidare inom akademin utan post doc. Det är över två år tills vi isåfall ska åka men jag är ute i god tid med mina frågor, så man kan ju hoppas att ekonomin hinner förbättras något innan det blir aktuellt. Men annars får vi ju låta bli, trist men sant. Man överlever nog att bli kvar i Sverige också även om det skulle vara roligt att få uppleva något annat under en tid .
  • Seven Costanza
    Hannaliten skrev 2010-11-17 20:38:55 följande:
    Indie: här kommer mina 2 cents om försäkring.

    Jag blev gravid sista året på college när jag bodde i Florida. Jag hade en försäkring genom skolan som alla internationella studerande var tvungna att ha. När jag blev gravid betalade jag en $10 co-pay första besöket hos doktorn, sedan täckte försäkringen allt. Privat rum på sjukhus, ultraljud, ja verkligen allt.
    Med dotter nummer 2 hade vi försäkring genom makens jobb. Med den blev vår kostnad ca $1300-1400.

    Jag bodde i södra Florida i 8 år och det rekommenderar jag inte. Visst, det är kul med stränder och fint väder, men nackdelen är supervarma fuktiga somrar och orkaner. Norra Florida är helt ok tycker jag, fortfarande varmt dock.
    Tack för din info, ca 1400 dollar är ju klart överkomligt, men vi får se vad vi kan få för villkor. Man får väl försöka hålla nere förväntningarna innan man vet hur svårt allt blir med visum och arbetstillstånd för mig. Skulle jag få arbeta så skulle det ju inte vara lika viktigt med villkoren för att skaffa barn, men en bra sjukförsäkring om något händer måste man ju ändå ha. Okej nej Florida låter inte som något för oss då, min sambo har lite problem med astma så jag tror att ett torrare klimat passar honom bättre. Hoppas att du trivs bra där du bor nu .
  • Seven Costanza
    Bebiboo skrev 2010-11-17 20:50:02 följande:
    Indie- Det kommer säkert gå jättebra för dig och din familj när Ni flyttar hit till USA. Det är bra att du försöker göra dig bekant med omgivningarna och hur saker och ting går till innan Ni tar ett fast beslut om att flytta.

    Sedan måste jag även säga att det otroliga skillnader att bo här i USA som student vs att bo här med sin familj och allt vad det innebär. Det är många gånger otroligt mycket lättare att vara student, då man ofta inte behöver bry sig om sjukförsäkring (ofta tar man den via CSN), co-payments, tax returns etc.
    Tro mig, jag vet. Jag kom hit 1997 och detta är mitt 13e år här i USA. Hälften av dessa år spenderades som Au-Pair och student.

    Det kan tyckas vara otroligt lätt för en person som bott här i USA (som student) att bua,bäa och prisa vädret, när denne egentligen inte har någon aning om hur det är att leva "ett vanligt" liv här i USA.

    Angående att få ett Visum så är det en knepig fråga. Jag kom tillexempel hit på ett studentvisum och hade sedan turen att bli sponsrad till ett H1-B Visa av företaget jag gjorde mitt internship hos. Hur saker och ting går efter det att studentvisumet (eller vilket Visum Ni nu kommer hit på) gått ut är högst personligt och kan ofta inte jämnföras med andra människors situationer.

    En annan sak Ni bör vara medveten om är att det är otroligt mycket lättare om du och din partner är gifta. (Förlåt, jag har inte hittat den infon någonstans, Ni kanske redan är gifta!) Jag har haft väldigt många vänner som följt med sin "sambo" till USA, dessa vänner har nästan alltid haft problem med att få sina Visum godkända av den Amerikanska Ambassaden.

    Okay, that was my two cents :)
    Som Eva skrev så planerar vi att gifta oss, vi sparar för fullt (kan ju inte skada om man har en del pengar över ifall mannen ska kunna visa att han kan försörja sin dependent spouse  . Hur hög inkomst är det man måste ha då per månad för att anses kunna försörja sig själv och sin respektive, finns det någon schablonsumma? Vi kommer att ha varit gifta i ca ett år innan någon visumprocess påbörjas; jag har hört på andra håll att det är svårt att få följa med som sambo och ja, vi hade ändå tänkt gifta oss någon gång och jag tycker isåfall att det är skönt att ha det avklarat i god tid innan. Att planera ett bröllop och vara mitt uppe i en visum-/flyttprocess på samma gång är nog lite mycket. Vi vet ju inte riktigt ännu vilken typ av visum som blir aktuellt (det är svårt att läsa sig till på egen hand) men sambon räknar med att kunna få hjälp av mer insatta, internationella handläggaren vid hans universitet här i Sverige t ex. Han har kollegor som forskat i USA men det är flera år sedan så man vet ju aldrig om det är samma regler nu, men de fick hjälp med pappersarbetet iaf. Annars måste ju de aktuella universiteten själva ha koll på hur det brukar gå till eller får man väl kontakta amerikanska ambassaden i Stockholm. Det är en post-doc på ca två år det är fråga om och jag har fått tips här att det kan vara ett J-1 visa som gäller då, vilket skulle vara positivt eftersom det då verkar som att jag har chans att få ett J-2 och få tillfälligt arbetstillstånd om jag vill jobba. Vi hoppas på det bästa och vet naturligtvis inte nu vad vi vill efter att de två åren har gått (om vi ens kommer in  Flört). Man kanske blir helt kär i landet och försöker hålla sig kvar med näbbar och klor och vill bygga något varaktigt, eller så vill man hem till Sverige och äta lösgodis och klaga på vädret...
  • Seven Costanza
    Hertha skrev 2010-11-18 02:26:23 följande:
    Man kan alltid gifta sig borgerligt, det är helt gratis . Vi gjorde det 2006 och jag har aldrig ångrat att vi inte hade ett stort bröllop istället. Nu kunde vi njuta av en fantastisk 3-rättersmiddag med föräldrar och syskon med respektive istället, där alla kunde beställa in sina favoriter .

    Själva J1-ansökan är inte jättesvår och går ganska fort till skillnad från andra visum. Åtminstone vad jag har hört!
    Jotack, det vet jag, men här är det faktiskt sambon som vill ha kyrkbröllop på sin hemort och hela faderullan, han är lite gammaldags och "romantisk", inte skulle det förlovas sig mer än 1,5 år innan heller Solig . Jaja, han är så söt med sina idéer och vi har många vänner som vi träffat under studietiden som vi tror skulle vara hemskt roligt att fira bröllop med, lite spex och tal och sådant. Inga av våra syskon har respektive ännu så ditt förslag skulle bli en mycket liten bröllopsmiddag som inte var så annorlunda från t ex våra födelsedagar - vi gillar ståhej så det skulle vara roligt med en större fest tycker vi. Men det behöver inte kosta en förmögenhet såklart.
  • Seven Costanza

    Hej alla!

    Jag har läst på en blogg som skrivs av en svensk kvinna boende i Kalifornien att särskilt många i sydvästra USA just nu insjuknar i s.k valley fever, som skulle ha influensaliknande symptom men även kunna vara dödligt. Har försökt googla lite och hittade b.l.a detta på wikipedia:

    "In order of decreasing risk, people of Filipino, African, Native American, Hispanic, and Asian descent are susceptible to the disseminated form of the disease. Men and pregnant women, and people with weakened immune systems (as from AIDS) are more susceptible than non-pregnant women." 

    Jag har förstått det som att denna sjukdom alltid finns i denna del av USA, men är det alltså mer vanligt nu än annars, hur stor är risken att drabbas? Om man inte tillhör något av dessa folkslag, är risken mindre att drabbas då menar de, och vad menas med "disseminated form of the disease"? Disseminated är ju "spridd" men vilken form är det som inte är spridd då? Jag kommer ju eventuellt vara gravid om vi åker till USA och då verkar det ju som att man tillhör riskgruppen. Låter äckligt med fungus och om det dessutom kan vara dödligt, well it freaks me out Rynkar på näsan.

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA