• crimson

    Här tipsar vi om BILLIG mat!

    Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

    Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

  • Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • tjorven80
    Zanna1983 skrev 2008-09-26 09:42:54 följande:
     Jag kollar alltid reklamen på måndagen så jag kan lyckas köpa fläskfilé för 59:-/kg och en filé räcker till 4-5 personer beroende på vad du gör och då blir det inte dyrt.
    vi kan köpa dom för 49kr/kg i bland här..
    det blir lilligare än de flästa kött typer.. en billig hemma gjord grön eller rose peppar sås och hemma gjorda pomes.. super lyxigt  BILLIGT och gott
  • Bumblebina

    Köpte för nåt år sedan två böcker som är jättebra! "Matbok för fattig gourmet" och "Snabbt och enkelt för fattig gourmet". Båda är skrivna av Lotten Thörngren och utgivna av Bokförlaget Semic. De är toppen med massor av bra tips. De var (konstigt nog) inte särskilt dyra heller, kanske 30:- styck. Vi lagar mycket ur dem och har hittat riktiga favoriter som vi lagar även om det inte är kassakris!

  • Zanna1983
    Svar på #101
    Jo men det är ju jättebra att kolla efter billigt kött för det är ju det som kostar i slutändan. När jag och sambon flyttade ihop så klagade han hela tiden på att jag köpte. "Vi har ju hela frysen full med köttfärs!" Mitt svar tillbaka var att visst har vi det men nu kostar det bara 29kr/kg så jag passar på! 1 mån hade jag jobbat så dåligt (timvikarie) han gick på gymnasiet så han hade ju inga pengar. Jag hade hela frysen full med mat men bara 100kr på mitt konto. Men vi klarade oss ändå!
  • PernillaWaxin

    Ta bakad potatis och lägg in dom i ugnen i ca 30 minuter. halvera dom och gröp ut innehållet i en bunke blanda ner ost,salt,peppar,ärtor och majs (ärtor och majs finns i fryspåse billigt) och lägg tillbaka i potatisen och ät med en klick cream fraish och grönsaker.

  • Lady J

    Jag har börjat använda alla sorters bönor i alla sorters mat! Det räcker som längre :) Perfekt om man har en miniportion från dagen före att kasta ner bönor bara så man blir mätt!

    Pastagratänger i olika former görs också ofta. Billigt och blir dessutom mycket så det räcker till dagen efter. Köper alltid köttfärs när det är billigt, går att göra så mycket av! Perfekt att frysa ner också så man bara behöver koka pasta när man kommer hem efter en lång dag.

  • röda naglar

    raggmunk! det åt jag idag, och det var jäkligt billigt och gott!!!

    8-10 potatisar. (rårivna)
    2 dl mjöl.
    5 dl mjölk.
    1 ägg.
    1½ tsk salt.

    blanda ihop allt utan potatis till en smet. tillsätt potatisen. stek i smör. servera med rårörda lingon, och om man är köttätare kan man ha bacon till.

  • TheRoses

    min mamma hade så mycket pengar så gjorde hon citronpasta med kycklig ( Nakna Kocken )som har gått .
    hon tog alltid rester efter dagen efte eller fryser in.

    chili ( kan ha sambal elak )
    pasta
    vitlök
    citron
    kycklig ( kan skippa det )
    basilika ( färskt ) ( man kan ta roccola istället för basilika )

    man steker chilin,vitlök och basilika eller roccola och sen pastan är klar så häller du i pastan i stekpannan med citron och beror på om vill ha kycklig eller inte i häll i det med och servera med lite parmasan eller annan stark ost.

  • Miim

    Dagens billigaste:

    en klyfta vitkål
    1 burk bönblandning
    Valfritt protein
    zuchini
    1 paprika
    1 vitlöksklyfta

    fräs samman, smaka av med salt/peppar o ev citron.

  • MILFilicious

    Nåt som är billigt är att köpa en HEL kyckling, fryst. Ena dagen kan man äta kyckling med ris/pasta och andra dagen kycklingtacos lr ngt :)

  • Anna M

    har inte följt hela tråden så kanske kommer med "gamla" tips. Men tipsar ändå om:
    nudlar
    Pasta med pesto
    varma mackor (kanske med kantereller som ni hittat i skogen-gratis)
    pastasåser på pulver (helt ok)

    kanske inte de mest näringsrikaste maträtterna men kan ju ätas med bröd och sallad så blir det lite bättre kanske :)

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!