• Nilam84

    Vad kostade er köksrenovering??

    Är lite nyfiken för nu är jag fruktansvärt trött på vårt trånga 30-tals kök..

  • Svar på tråden Vad kostade er köksrenovering??
  • Liten men naggande

    vårt nya (Marbodal) kostade 100 000 för köket+vitvaror 11000 montering (gjorde det mesta med hjälp av en vän, fick monteringsofferter runt 45! tusen). Glasskivan istället för kakel kommer nog gå på ca 11000. Vi sålde vårat gamla kök på blocket för 4500 (och de kom och hämtade ner det så vi slapp nedmontering)

  • Mixela

    Vårt kök kostade 100 000 kr. I detta ingick:

    IKEA-Lidingö med all inredning i lådor, många utdragslådor. Snickare monterade stommar, kaklade, byggde baldakiner, nedtagning av en del av vägg. Satte själv dörrar, handtag och inredning.
    Bänkskivor (ej IKEA) i ek.
    Rivet in till stommen, nya gipsskivor, tapeter, lister, golv i kök och hall, kakel, diskho, kran.
    Belysning, spottar, lysrör ovan diskbänk.
    Rörmockare, golvläggare, elektriker.
    Vitvaror från Cylinda (kyl, frys, fläkt, diskmaskin), överskåp till kyl o frys. Spis från Husqvarna (dubbelugn).
    Bardisk (specialsågad), 4 barstolar.

    Jag är supernöjd!!! Köket funkar underbart. Mest gillar jag utdragslådorna, som ger överblick i vad som finns i lådorna, skönt att slippa ett vanligt skafferi.

  • SVejsan

    Midwinter skrev 2009-01-06 19:21:44 följande:


    Vi la ner ungefär 20-25 000:-. Det är inkl. kakel, vitvaror, bänkskiva, stommar.. Ja - allt!
    Det måste varit en kokvrå... (Med små ytor)
    "Allt" är alltså inte (?):
    -Hantverkarkostnad? (el + vvs)
    -Nya fullstora Kyl+Frys+Häll (induktion?)+Diskmaskin+Micro+ ev ugn.
    -Klickgolv som är klassat för kök (skall vara speciellt täta skarvar)
    -Granitskiva

    Som du ser är det av yttersta vikt att man berättar hur och vad man gjort om sådan statistik skal ge något...

    Vi landade på någonstans kring 150-160 000.

    Så här fördelades priserna ungefär:
    Rörmokare (inkoppling, blandare och dubbelvask), elektriker (omdrag av all el och nya takspottar) till standardpriser: 26 000 inkl material.
    Snickare till vänskapspris (uppsättning av stommar och dörrar + innertak) 7000
    InduktionsHäll från gorenje+Vitvaror från E-lux (diskmaskin+inbyggnadsmikro+inbyggnadsugn+fullstor kyl och frys(frostfri) 52 000.
    Granitskiva 15 000 kr inkl uppsättning.
    Ikea kök faktum högblank. kring 40 000

    Sedan kommer några poster jag inte kommer ihåg exakt:
    Sedan Klickgolv (parador för köksmiljö (egeninlagt)). Kakel + uppsättning(hantverkare). Tapeter (egettaapetserat). Fönsterbänk. Lister (uppe + nere på väggarna)
  • Midwinter
    SVejsan skrev 2009-01-07 09:09:21 följande:
    Midwinter skrev 2009-01-06 19:21:44 följande: Det måste varit en kokvrå... (Med små ytor)"Allt" är alltså inte (?):-Hantverkarkostnad? (el + vvs)-Nya fullstora Kyl+Frys+Häll (induktion?)+Diskmaskin+Micro+ ev ugn.-Klickgolv som är klassat för kök (skall vara speciellt täta skarvar)-Granitskiva Som du ser är det av yttersta vikt att man berättar hur och vad man gjort om sådan statistik skal ge något...Vi landade på någonstans kring 150-160 000.Så här fördelades priserna ungefär:Rörmokare (inkoppling, blandare och dubbelvask), elektriker (omdrag av all el och nya takspottar) till standardpriser: 26 000 inkl material.Snickare till vänskapspris (uppsättning av stommar och dörrar + innertak) 7000InduktionsHäll från gorenje+Vitvaror från E-lux (diskmaskin+inbyggnadsmikro+inbyggnadsugn+fullstor kyl och frys(frostfri) 52 000.Granitskiva 15 000 kr inkl uppsättning.Ikea kök faktum högblank. kring 40 000Sedan kommer några poster jag inte kommer ihåg exakt:Sedan Klickgolv (parador för köksmiljö (egeninlagt)). Kakel + uppsättning(hantverkare). Tapeter (egettaapetserat). Fönsterbänk. Lister (uppe + nere på väggarna)
    Vi renoverade ett kök på 3,5m x 3m .. TROR jag, uppskattning nu

    nytt är följande:¨
    köksstomme
    bänkskiva (3 m från IKEA)
    inbyggd ugn + häll (induktion)
    integrerad diskmaskin
    nydragen el
    tapetserade väggar +målat vitt
    målat tak
    fläktkåpa
    kaklat
    spottar (utanpåliggande)
    golv (laminat klickgolv)

    Vi gjorde allt själv. Min svärfar gjorde det elektiska
  • Midwinter

    Det är köpt på IKEA, det billigaste (ärlig)

    Tack Budget över hela vår lägenhet, men är rätt nöjd med resultatet även om jag hade gjort det annorlunda idag

  • milla2

    Midwinter! de var så himla snyggt såg inte ut som budget eg..när köpte du det vill med ha de köket..

  • Midwinter

    Köket är renoverat nu i maj/juni. Det är de billigaste köksluckorna på IKEA, men precis sådana som jag vill ha - helt släta.


    Sen tycker jag det blir stor skillnad  beroende på vilka handtag man väljer, avgör iaf det ser stilrent o "dyrt" ut eller om man bara sätte rpå knoppar så det ser mer "billigt" ut

  • Mascaraklumpar

    Runt 30 000 inkl utrivning/borttransport av det gamla köket, flytt av väggar, golvläggning, el-dragning. Rören behövde vi inte göra något åt.

    Köket var 12 kvm och 90% av inredning/vitvaror köptes i Ikeas fyndhörna för 10-70% av nypriset. Jobbet gjorde vi själva, utom den biten av elinstallationen som elektriker måste göra.

Svar på tråden Vad kostade er köksrenovering??