• drea

    Veckomatsedel à la budget

    Två veckor kvar till nästa FP utbetalning... suck. Svenska pengar i Norge kommer man inte långt med! tur att man har en del i frysen!

    Detta ska vi äta:
    Måndag: Hemgjord pizza (lök, korv, tomat, ost, oliver...?)
    Tisdag: Chili con carne
    Onsdag: Karrebiffar med potatisgratäng
    Torsdag: Veg-soppa och våfflor (äter vi varje torsdag)
    Fredag: Jag ska äta ute med kompisar!
    Lördag: Lammgryta med bönor
    Söndag: Stekt öring med potatis

    Måndag: Spaghetti och köttfärssås
    Tisdag: MIN FÖDELSEDAG (champagne och sushi- mannen betalar!)
    Onsdag: Korvstroganoff och ris
    Torsdag: Veg-soppa och våfflor
    Fredag: Vi åker till Sverige (middag på McDonalds??)
    Lördag: Mammas mat
    Söndag: Mammas mat

  • drea

    Pizza köper vi alltid hem med bud, betalar 350NOK för en pizza (lagom för två) Köper man det på pizzerian kostar det runt 150SEK styck eller mer.
    Bröd kostar runt 24sek
    Mjölk 15sek
    Köttfärs kostar alltid minst 80kr kilot
    Bacon ca 45 kr per paket

    Dyrt med andra ord. Vi handlar så ofta vi kan i Sverige, precis som norrmännen själva gör

  • drea

    Ja, min man betalar alla räkningar med sin lön, hyran är på 16000kr. Jag tar maten med mina futtiga Fp-pengar... inte har man det fett trots högre lön!

    Idag är inte ens mjöl eller margarin billigare här! 2kg mjöl kostar 18sek och margarin ungefär lika mycket för 500gr.

  • drea

    MrsQuitaz skrev 2009-02-16 12:16:10 följande:


    drea skrev 2009-02-16 11:56:53 följande:
    skulle du kunna ge mig ett recept eller tillvägagångssätt. jag är verkligen så kass på att vara kreativ i min matlagning
    Vad är det exakt som du har?
    ett förslag utan att veta vad du har är:
    Stek grönsaker typ lök, paprika, champinjoner eller något annat
    Blanda i kycklingresterna, majs, tomat och färskosten
    krydda med salt och peppar om det behövs.
    blir det för lite sås kan man ha i creme frachie el matlagningsgrädde
    Servera till pasta!
  • drea

    MrsQuitaz skrev 2009-02-16 14:42:19 följande:


    föresten, vilken sorts pasta ska det vara? har alla sorter
    Jag skulle tagit tagliatelle för det gillar jag bäst!
  • drea

    MrsQuitaz skrev 2009-02-16 18:38:47 följande:


    drea skrev 2009-02-16 15:03:10 följande:
    tack för receptet, det blev supergott! ska våga experimentera med maten mer än vad jag gör.
    Åh, vad bra! Blev lite orolig i går kväll om det inte blev gott. Jag brukar ofta göra pastasåser och grytor utan recept.
    Lycka till med experimenterandet!
  • drea

    Någon som har recept på god vitkålssoppa? Tänkte laga det i morgon...

  • drea

    Karlsson skrev 2009-02-18 16:12:36 följande:


    Idag hittade jag rimmat fläsk på bit för 43.90kr/kg på Coop forum Högrev åke också ner i vagnen, 49.90kr/kg. Bra att göra tjälknöl som är en favorit här hemma Annars var det tråkig handling idag, bara en massa basvaror som mjöl, socker, chilisås, senap, bönor, tomatkross osv....Annars lunkar veckan på och det är sååå skönt att ha planerad matsedel när man börjat jobba igen. Mycket stress och irritation som man slipper då man vet vad som ska lagas och allt som behövs finns hemma.
    Ser framemot svenska priser åker hem i nästa vecka för bl a mathandel!
    Handlade på ICA Maxi första månaden vi bodde i Oslo, men gav fort upp. 2 kassar mat och 900 NOK, nej tack!
  • drea

    Kime skrev 2009-02-24 08:38:49 följande:


    Veckans kortvara på COOP var förresten Scan bacon för 5 kr/förp. om man handlade med shop express. Och så kostade apelsiner, päron och gröna äpplen 9 kr/kg om man handlade för över 300 kronor
    Åh vad billig Bacon, undrar om de har samma tilbud här i Norge. Bacon kostar nämligen 45kr i normalpris...
  • drea

    Sigrid skrev 2009-02-24 19:30:59 följande:


    Zenobia skrev 2009-02-24 14:08:20 följande:
    Ett väldigt enkelt recept:1,5-2 kg kålrotsaltsvartpepparköttfärs (fläsk- eller blandfärs)1,5-2 dl mjölk eller vatten1 tsk salt1 krm vitpepparTa bort de yttersta bladen på kålen och ta bort stocken. Strimla vitkålen eller skär den i kuber. Stek dem i stekpanna till de mjuknar, salta och peppra. Häll hälften i ugnssäker form.Blanda köttfärsen med mjölk/vatten och kryddor. Bred ut över kålen och täck med resten av kålen.175 grader i 45 minuter.Servera med potatis och lingonsylt.
    Inte kålrot va??? Utan vitkål...
  • drea

    lite sent men här kommer vår veckomeny:
    Måndag: karrébiffar, potatis och blomkålsgratäng (kokt blomkål, ostsås)
    Tisdag: Potatisgryta (potatis, krossade tomater, paprika, lök, paprikakrydda) Chorizo
    onsdag: Köttfärslimpa med trattkantareller, potatis
    Torsdag: Soppa och våfflor
    Fredag: Fisk??
    Lördag: Lammstek och potatisgratäng
    söndag: INGEN aning, än så länge...

    Gjorde ett fynd i går, de hade wienerkorv för 15 kr per paket 1 kg (går ut i morgon) som jag nu fryst in... något förslag på vad man kan göra om man inte vill äta korv med bröd??
    Korvsoppa/Gryta antar jag, någon med ett bra recept??

  • drea

    I dag blir det fjällöring till middag! Hittade de frysta för 18.90 NOK styck och nu har de legat i kylen och tinat sen i går.
    Supergott om man fyller med olika örter och sen i folie i ugnen. Potatis och sallad till.. sen kommer maken hem med något gott vin från taxfree butiken på Gardemoen

    Gårdagens soppa blev så god att jag bjuder er på receptet
    1 squash (i bitar)
    1 gul lök (hackad)
    1 purjolök (i skivor)
    ½ broccoli (i pyttesmå buketter)
    1 liter vatten
    2 hönsbuljongtärningar
    Koka upp tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt 1 äggula blandat med 1 dl matlagningsgrädde. Klart!

  • drea
    mariahammarberg skrev 2009-03-27 15:44:01 följande:
    Hur mkt beräknar ni i matkostnad per vecka när ni har "budget" menyer?
    Vår matkostnad är rätt hög med tanke på att vi bor i Oslo. Jag betalar i princip all mat (mannen allt annat) och det går nog 5000 SEK i månaden, tyvärr. Försöker storhandla när vi är i Sverige men det är inte alltid man har massor med pengar över just när man hälsar på släken...
  • drea

    Ronjas mamma skrev 2009-03-27 15:55:45 följande:


    haha jo det är väl ett lyxproblem men hos os är det mitt på månaden eftersom FK är väldigt långsamma med att betala ut när man bor utomlands. Så det ska ju räcka lite nu..
    Jag har svenskt bankkonto dit pengarna rullar in, som tåget, den 27 varje månad. Nackdel dock.. varje uttag kostar 35kr och varje köp ett påslag på 1,5 %.
  • drea
    Astarte skrev 2009-03-27 22:13:44 följande:
    Du har säkert tänkt på det här, men varför har du inte två konton? Då kan du ju föra pengar mellan dem, eller funkar inte det?
    Min man har två konton eftersom han får in sin lön i Norge men vi har kvar vårt hus i Sverige och har lån som dras från ett konto där. Han måste dock betala en avgift för varje överföring han gör till Sverige ca 250kr per gång. Därför har jag valt att inte ha något konto i Norge. Dessutom skulle jag inte FÅ öppna ett konto här, då jag inte har inkomst här och därmed inte kan få ett personnummer. Krångligt, jag vet, därför flyttar jag hem i sommar medan mannen får fortsätta på egen hand här! (Han kommer också flytta hem vad det lider, när det finns jobb att söka hemma!)
  • drea

    I dag blev det hemgjord pizza med paprika, lök, burkchampignoner och peperonikorv. Rätt billigt förutom osten... fast jag betalade 49 NOK för en jättepåse, så det var inte så dyrt denna gång.

  • drea

    I dag blev det hemgjorda köttbullar med potatis och brunsås. Och så ärtor till det! min 14 månaders dotter åt lika många köttbullar som jag och en hel potatis, hon gillade det skarpt!

  • drea
    misstristess skrev 2009-04-01 16:02:09 följande:
    Och jag har köpt färsk broccoli, hade tänkt göra soppa då vegetarianen här hemma har efterfrågat det.Någon som har ett gott recept? Det får inte innehålla djur, men gärna mejeriprodukter.
    Denna kanske passar? Vill du ha mer broccoli kan du ju skippa squashen kanske?

    Squash/Purjo/Broccoli-soppa
    1 squash
    1 purjo
    ½ broccoli
    1 lök
    1 l vatten
    2 hönsbuljontärning
    1 äggula
    1 dl matl grädde
    salt, peppar vid behov
    Skär squashen i bitar, skiva purjon, hacka löken och skär små buketter av broccolin. lägg i vatten med buljong, koka tills mjukt, ca 7 min. blanda ägg med grädde och häll i soppan. Klart! Om man vill kan man hälla i en näve riven ost, det blir gott, men lite trådigt.
  • drea
    misstristess skrev 2009-04-13 11:11:05 följande:
    Jag ska laga mat till fem tonåringar idag och har ingen aning om vad jag ska hitta på. Funderar lite på lasagne, men jag vet inte om jag orkar. Har ingenting hemma så jag måste ta mig till affären först. Någon som har något bra, billigt och enkelt förslag?
    Pasta med valfri sås tex:
    Köttfärs
    Lax
    Tomat
    Carbonara

    Eller chili con carne, korvgryta (som föregående men med korv och paprika) Soppa med bröd (tex potatis/pjuro, lök, tomat)
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget