• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess

    Hittat på nätet.

    "Jag har hört att viss luftighet kan undvikas om man äter bönorna tillsammans med majs. Nåt enzym som ska finnas i majsen motverkar gasbildning, enligt uppgift. Annars kan det också hjälpa med vissa örter, oregano och körvel sägs ha den effekten. Och ett tips till, att blötlägga och koka sina egna bönor ger mindre gas av bönan - särskilt om man ser till att koka bönorna i annat vatten än det man blötlade dem i."

    Jag utgår nästan alltid från torkade bönor som jag kokar själv. Sojabönor är det vi brukar ha på burk här hemma.
    Nackdelen med att koka från torra är att man måste blötlägga dem redan dagen innan, så det kräver en viss planering.

    Och så kan jag varmt rekommendera hemlagade böngroddar! Mungbönans grodd kan man äta som godis!
    Gott, billigt, lättlagat och gott!

  • Ronjas mamma

    Sisley så kan jag bättre förstå prisen tyckte också det lät väldigt billigt.. Blir alltid glad när jag hittar sånt i disken, just nu är min frys helt fyld så jag kan inte ens få i en låda istärningar.. Skönt att bli bjuden på mat..

  • 5 barnsmamman

    jag får inte heller in mera mat i frysen så jag hoppas at dte inte kommer erbjudande på nåt kött men jag får ju lägga in i exets frys om det behövs för vi har 2 st små frysar

  • misstristess

    Snacka om lyxproblem!!

    Här är det fortfarande ganska tomt i frysen, har ingen lust alls att ge mig av i butikerna nu när det är lönehelg och massor med folk.

    Till helgen är jag barnledig igen och väljer att äta rester och vad jag nu hittar för kul i mina gömmor.

  • sisley

    misstristess

    Jaha, då lärde man sig lite nytt också. Jag brukar blötlägga själv också och byta vatten några gånger men jag tycker jag blir gasig ändå. Men jag vet med mig att jag har en känslig mage.

    Jag får inte heller in mer i frysen. Jättejobbigt! Jag vill ju göra storkok och baka men det går inte... Det får INTE komma något bra erbjudande nu.

  • mariahammarberg

    Lägger in en lite fråga i tråden, hoppas det är ok.

    Hur mkt beräknar ni i matkostnad per vecka när ni har "budget" menyer?


    Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • drea

    I dag blir det fjällöring till middag! Hittade de frysta för 18.90 NOK styck och nu har de legat i kylen och tinat sen i går.
    Supergott om man fyller med olika örter och sen i folie i ugnen. Potatis och sallad till.. sen kommer maken hem med något gott vin från taxfree butiken på Gardemoen

    Gårdagens soppa blev så god att jag bjuder er på receptet
    1 squash (i bitar)
    1 gul lök (hackad)
    1 purjolök (i skivor)
    ½ broccoli (i pyttesmå buketter)
    1 liter vatten
    2 hönsbuljongtärningar
    Koka upp tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt 1 äggula blandat med 1 dl matlagningsgrädde. Klart!

  • drea
    mariahammarberg skrev 2009-03-27 15:44:01 följande:
    Hur mkt beräknar ni i matkostnad per vecka när ni har "budget" menyer?
    Vår matkostnad är rätt hög med tanke på att vi bor i Oslo. Jag betalar i princip all mat (mannen allt annat) och det går nog 5000 SEK i månaden, tyvärr. Försöker storhandla när vi är i Sverige men det är inte alltid man har massor med pengar över just när man hälsar på släken...
  • Ronjas mamma

    haha jo det är väl ett lyxproblem men hos os är det mitt på månaden eftersom FK är väldigt långsamma med att betala ut när man bor utomlands. Så det ska ju räcka lite nu..

  • drea

    Ronjas mamma skrev 2009-03-27 15:55:45 följande:


    haha jo det är väl ett lyxproblem men hos os är det mitt på månaden eftersom FK är väldigt långsamma med att betala ut när man bor utomlands. Så det ska ju räcka lite nu..
    Jag har svenskt bankkonto dit pengarna rullar in, som tåget, den 27 varje månad. Nackdel dock.. varje uttag kostar 35kr och varje köp ett påslag på 1,5 %.
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget