• Sara78

    Nu är vi alla mammor - Del 3

    ... dags för fortsättning på tråden! Här är tredje delen!

  • Svar på tråden Nu är vi alla mammor - Del 3
  • Sara78

    Vujka: Ja nu så ska vi hålla oss friska! Klart att J ska få gå på sitt första barnkalas!

    Dahlia mfl: Tyvärr verkar det inte passa så bra med M:s arbetstider nästa vecka så vi kommer nog inte åka ner och "hälsa på" honom. Vi blir nog hemma. Lite synd, men vi får väl åka iväg på nåt annat framöver istället.

    Jag shoppade en hel del igår i V-ås istället! De hade rabatt på Lindex (köp för 300 kr och få 100 kr i rabatt). Så jag köpte för 1600 kr och fick 500 kr i rabatt. Inte alls så dumt

    Kikade även in på Strands men jag hittade just ingenting jag ville ha. Lite trist! Hade hoppats på nåt gulligt och färgglatt från Me too till J!

    I kväll har vi barnvakt till K så vi har bara J hemma. Det är riktigt lugnt här! Nu märker man hur stor skillnad det faktiskt är på att bara ha en bebis och att ha två barn. Det är ett helt annat lugn, så tyst! Men jag saknar ju K redan!!!

    J fortsätter att krångla massor på nätterna och hon vaknar mest hela tiden. Små gnäller och vrider och vänder på sig. Inte så hon direkt gallskriker eller är klarvaken men det är ändå sådär bökigt och hon vill inte riktigt komma till ro. Inte alltid det hjälper med mat heller. Och ibland vill hon inte ens ha mat, blir bara förbannad! Så drygt! Och det blir ju intressant nu när jag ska vara själv med dem hela veckan. Undrar om jag kommer få sova just nånting alls?!?! Får lägga mig kl 19 på kvällarna Vi lär ju gå upp tidigt eftersom K ska till dagis. TUR att vi har bilen säger jag bara!!

    Nej nu ska jag slänga ut lite urväxta kläder på Tradera. Lika bra att få det gjort... även om det är lite småjobbigt att fixa allting med bilder och sådär... Men får jag in lite pengar kan jag ju shoppa desto mer nytt sen

  • Syltkaka

    Sara: Oj det blev en del shoppande på lindex! Blev det något fint till dig också eller var det bara till tjejerna?
    Skönt att ni kan få lite avlastning med K, förstår att det känns tyst utan henne.

    A sover också dåligt på nätterna och har gjort det ett tag nu faktiskt. Hon vrider och vänder på sig, och precis som J har hon svårt att komma till ro, och efter nån timmes vridande och sparkande är hon pigg så då är det bara att gå upp med henne. Då leker vi lite i hagen och efter ytterligare nån timme brukar hon somna igen men tyvärr sover hon bara två timmar innan det är dags att vara vaken och leka en timme till. Och så håller vi på hela natten... Oftast får jag bara 4 timmars sömn/natt. Det är jobbigt!

    Både jag och A har varit sjuka hela veckan också. Förkylning och feber och som om det inte räckte med det så har jag fått nån magbacill i mig också så på hela dagen idag har jag bara kunnat äta en ostmacka. Usch och blä! Hoppas verkligen nästa vecka blir bättre än den här!

  • Sara78

    Syltkaka: Haha näää, det blev inget alls till mig. Bara till tjejerna! Omöjligt nästan att shoppa till sig själv när man har dem båda med. Fast det blev ju några enkla vanliga tråkiga linnen till mig bara Fast på HM! Sånt där man slipper prova.... Men jag ska ta mig en barnfri shoppinglördag i Stockholm snart med en kompis. Då ska jag försöka handla lite till mig själv också. Det behövs!! Handla lite i lugn och ro.

    Låter som vi har det ungefär lika med sömnen. Brukar bli ca 4 timmar här med och oftast inte mer än 1 timme i sträck. Det är ju påfrestande... Fast vi behöver i alla fall inte gå upp med henne och det är jag glad för. Alltid något...

    Men igår natt tog M henne hela natten och jag fick sova helt själv! Det var så himla skönt!!! Jag sov tio timmar! Fast han ska ju få bo på hotell en hel vecka och vila upp sig så en natt kan väl jag få!

    Tråkigt att ni varit sjuka! Förhoppningsvis kryar ni på er ordentligt tills nästa fredag

  • Vujka

    Hej!

    Det låter otroligt men vi har precis samma problem som ni Sara78 och Syltkaka med era tjejer och sömnen.
    Filip är likadan på nätterna, sover så dåligt, vrider och vänder på sig, sparkar och har svårt att komma till ro. Han somnar utan problem och sover någon timme men sen när jag lägger mig blir det så där bökigt att man inte vet vad man ska göra. Han gråter inte som tur är, bara gnäller och ibland tror jag att han har mardrömmar...
    Hm har det att göra med att de växer och att det händer mycket runt omkring? Hoppas bara det är någon fas de går igenom och att det blir bättre snart.

    Sara78: Skönt med en kväll med bara en tjej. Hoppas hon sover lite bättre i natt så ni får lite lugn och ro?

    Kul med shopping! Och lycka till med försäljningen på Tradera! Jag vet inte om jag skulle orka med det..skulle egentligen behöva bli av med en hel del, har sparat precis ALLA F kläder sen han föddes?Det kommer att bli fullt i källaren om jag fortsätter så?

    Syltkaka: Jag hoppas också att ni båda är friska nästa vecka.
    Usch vad jobbigt med magbaciller?Krya på dig!

  • Dahlia

    Vujka- Bra att ettårskontrollen gick bra. Trist bara att du inte kände dig nöjd med läkaren. Träffar ni inte samma läkare varje gång?

    Om du har alla F´s kläder kan du kanske lämna in det du inte vill spara till klädbytardagar. Då får man ju lite för kläderna och kan lägga det på nya kläder

    Hoppas att ni har det trevligt nu när dina föräldrar är hemma hos er!

    Sara- Härlig shopping Pch vilken bra rabatt.. Då är det ju bara att passa på!
    Lindex ger en faktiskt bra rabatter och det är kul för de har mycket fina kläder.
    Själv väntar jag på check från HM från förra årets shoppande där. Ska få 500 kr därifrån och de borde väl komma snart.. Och jag som inte tyckte att jag handlat så mycket där. Undrar vad jag köpt?

    Imorgon ska jag till Moa & Max och se om de fått in lite av de nya villervalla kläderna. Vill se deras svarta stjärnjacka live och känna lite på den. Tror jag vill ha den till Eddie men är inte helt säker.. Får ibland känslan av att den är tjejig men det är den ju egentligen inte.. Vad tycker ni? Annars blir det en blå från pop... Vi får se!

    Ska på vul imorgon på KL och se om pergon gett nåt resultat. Men jag tror inte det! Tycker inte att pergo var en bra idé. Men det får vi ju se imorgon... Har jag tur har jag fel!

    Syltkaka- Nä vad jobbigt att ni vart sjuka. Hoppas ni snart är bra igen!

    Eddie är ganska okej i magen sen igår nu.. Det är inte vattnigt längre men fortfarande löst. Bvc trodde att det var magsjuka trots att det hållt i sig så länge.. De tyckte bara att vi skulle fortsätta med majsvälling och okryddad mat några dagar till.

    Han hade inte vuxit så mycket sen sist. Var bara 75 cm lång för två månader sen var han 73cm så nu lugnar väl tillväxten ner sig lite.
    Vägde nästan 10,3 kg och det var inte heller så jättestor ökning. Tyder kanske på att han kan ha sina kläder lite längre nu

    Hon berättade att de ska när de fyller ett väga ca 3x födelsevikten.. Haha det har ju Eddie passerat för flera månader sen Det gjorde han nog när han var 7 månader..


    Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Sara78

    Vujka: Trist att ni också har problem med sömnen. J sover också bra de första timmarna när hon sover. Eller hon kan skrika till lite men hon somnar om av sig själv igen eller så räcker det att man kommer och lägger en hand på hennes kind eller mage Men så fort klockan passerar midnatt så är det som om det är helt hopplöst! Hon gnäll-pratar på nåt sätt och det märks att hon är missnöjd med något. Det är inte så hon blir hysterisk och skriker massor så man måste gå upp och vagga henne eller sådär, det är mer bara att hon inte somnar och då somnar ju inte jag heller.

    Vi sparade ju alla K:s kläder och jag har insett nu att jag använder ju nästan inget av de kläderna till J så därför spar jag inte alls lika mycket av J:s kläder nu. Det är roligare att köpa nytt ifall man får fler bebisar! Sen är det klart att vissa enstaka plagg behåller jag (om de är för fula för att sälja, kanske fläckar eller så eller om de är speciella och fina så jag vill ha dem kvar). Men visst tar det lite tid med Tradera och jag brukar oftast lägga ut ca 15-20 auktioner åt gången lite då och då när jag känner att jag "måste".

    Dahlia: Jag fick mina HM checkar för någon vecka sen. Jag fick totalt 3 st på 350 kr så det var ju en finfin rabatt! Det är för att jag köpte en del mammakläder där som jag kom upp i så mycket! Sen handlar jag en del till K där för deras kläder passar bra på henne som är så lång och smal.

    Jag tycker stjärnjackan är fin, i alla fall på bild. Har ju inte sett den på riktigt. Tycker inte alls den är tjejig utan väldigt unisex

    Spännande att se hur pergon har funkat på dig den här gången!

    Ok så det är 3 gånger födelsevikten ungefär vid 1 års ålder... Det stämde nog ganska bra på K, får väl se om det stämmer på J också då. Vi ska inte till BVC förrän nu 18:e men det ska bli riktigt kul att se hur mycket hon har vuxit på två månader!!

    Nu ska vi snart och hämta hem stortjejen igen! Blir skönt! Då är allt som det ska igen

  • Dahlia

    Sara- Åh har du redan fått dina... Jag fick en på 50 kr för ett par veckor sen men det vara bara den som man får när man kommer upp i 2000 kr. Borde få en till sån då jag handlat för 2000 till nu och sen väntar jag ju in den på 500 kr för hela året. Kanske kommer snart då eftersom du redan fått din ;)

    Duktig du är som lägger ut så många auktioner på en gång. Jag lägger nog bara max upp 10 st åt gången. Nu tror jag bara att jag har tre ute eller nåt sånt. Men de går inte ut förrens om en vecka.
    HUr lång tid brukar du lägga upp dem på? Jag tar oftast 14 dagar.. Men ibland kortare också...

    Bra sätt att få in mera klädpengar och bli av med det man inte vill ha kvar, eller behöver ha kvar.

    SKönt att höra at nån till tycker att jackan är unisex! Den är ju så fin! Hoppas att de har den på Moa & Max så man får se den live.

    Bara 10 dagar kvar tills ni ska till bvc. Det är spännande att gå dit och se hur de har vuxit. Tur man inte har sån våg hemma för då skulle man väl väga stup i kvarten.

    Var har K varit i helgen? Blir ju ett helt annat lugn hemma när man bara har ett barn hemma. Felicia har vart borta sen igår och det har vart riktigt skönt faktisk. När Eddie hade somnat igår kändes det som vi var barnlediga.
    Så vi lyxade till det med god mat och vin och lite goda tilltugg på kvällen

    Måste faktisk kolla om födelsevikten x 3 stämde på Felicia!


    Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Monchichi

    Vujka: Jo vi har en gång kvar på massagen, imorgon. Visst kan jag hålla en liten internkurs, om småttingarna vill vara med på det. Det är väl egentligen största kruxet med K att han inte vill ligga stilla så mycket, utan hellre kolla läget runt omkring. Fast t.ex. benen och armarna går ju bra att massera från magläge. Allt är ju hela tiden på bebisens villkor.

    Sara: Så du kör också med Tradera, är det bara jag som sparar på mig? Duktigt är det att sälja av iaf! Jag hoppas ju få användning för kläderna igen Nu är jag nöjd med dem flesta, men det kanske är som du säger att man vill köpa nytt om det blir anledning till det.

    Jobbigt det där med sömnen med J. Du får ta fasta på det kloka rådet att sova när bebisen sover, om bara K också sover då förståss. Tidiga kvällar nästa vecka kanske kan vara något?

    Syltkaka: Nej vad tråkigt att A också sover dåligt, kan det vara något som kommer i den här åldern med utvecklingen? K sover än så länge hyfsat när han väl somnar. Visst vaknar han till ett par gånger, men oftast somnar han om igen. Sen att han vill upp vid 6 är ju en annan femma.

    Dahlia: Spännande att se hur Pergon påverkat dig den här gången! Håller tummarna!

    Idag är jag också trött, men det är självförvållat. Kom hem sent efter en reunion med några gymnasiekompisar. För första gången sedan K föddes var jag ifrån honom en hel eftermiddag och kväll. Men vi hade jättekul så det är värt att känna så här idag!

  • Dahlia

    Monchichi- Vad kul att du var iväg igår själv en hel em och kväll. Det behövs nog mer än man tror. Jag har ännu inte vart borta från Eddie något men jag känner att det kanske skulle vara bra. Att komma bort och inte bara vara mamma.


    Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Sara78

    Monchichi: Jo det blir Tradera ibland... Vi har sååå många kartonger kvar med grejer efter K och man kan ju inte spara på allt. Det går inte! Speciellt inte om man ska ha fler barn och ska spara då också. Blir ju hur mycket som helst som bara ligger där och "samlar damm" i onödan. Då är det bättre att sälja det snabbt så man kanske har en chans att få nånting för det

    Jo jag ska försöka lägga mig tidigt nu i veckan, jag har ju inte så mycket val

    Och det där med egentid är ju jätte viktigt. Så skönt att bara komma iväg och göra nånting annat ibland. Det är såklart enklare sen när du inte alls ammar längre. Jag har varit ifrån J som mest ca 12 timmar och det var när jag jobbade Sen har jag varit iväg en dag och shoppat med en kompis så då var jag ju ifrån henne några timmar... men det är ju inte så att det är läge ännu för barnvakt så jag och maken kan göra nånting på tu man hand. Det får vänta! J är lite känslig för "främlingar" och det är hon även inför mina föräldrar fast hon träffar dem minst en gång i veckan Det går lite bättre nu i alla fall. Hon gallskriker inte så fort hon ser dem. Men kommer de för nära och för snabbt så blir hon rädd och ledsen. Lilla stumpan... Och hon vill bara vara i mormors famn om hon ser mig el. M. Det går alltså bara kortare stunder. Så hon är ju inte alls redo för barnvakt! Det är lite synd för det vore ju mysigt att bara gå på bio eller gå ut och äta en kväll eller nåt sånt.

Svar på tråden Nu är vi alla mammor - Del 3