Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

    Kattlåda till hund?

    Jag har aldrig ens använt tidningspapper.

    Kattlåda måste vara ett skämt.

    Har tråden hamnat här av misstag? Hade passat bättre i sandlådan. (Eller ska jag säga kattsanden?)

  • hundpuss

    Johans Pillerill skrev 2009-08-19 01:19:11 följande:


    och köpt en snusk-mopp som fått ta smällen när jag inte hunnit med...
    Annars funkar det med hederligt hushållspapper, rengöringsspray och en wettextrasa samt ett leende på läpparna och tankegången "thats life".

    Det är en VALP, den kommer kissa inne nån gång.

    Snacka om att göra den förvirrad med en kattlåda.

    Jag tror också att det heter KATTlåda av en anledning.

    Är denna tråden seriös?
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-19 10:14:13 följande:
    Plus att både kattlåda och tidning ger hunden riktlinje om vart den kan kissa på natten när familjen sover.
    Men du kan inte sova fulla nätter när du har en valp.
    Jag sov två timmar i taget, satte klockan, sen var det bara att knalla ut. Så får man hålla på ett tag , sen kan man utöka antalet timmar när man märker att det funkar.

    Valpen ska ut efter mat, sovstund och lek. Och hundra gånger där mellan.
    Man ska helt enkelt inte ge hunden möjlighet att göra "fel".

    Har aldrig använt tidningspapper, det funkar kanon med wettextrasa och rengöringsspray.

    Kattlådan ger inte hunden en riktning, den gör hunden med största sannolikhet förvirrad.

    Vad gör du den dagen din vuxna hund pinkar i hörnan där kattlådan brukade stå?
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-19 16:20:41 följande:
    Hellre för min del att det händer olyckor än att ställa klockan för att gå ut.
    Kan du vidareutveckla ?
    För jag tror seriöst inte att jag förstår resonemanget om man gör ett medvetet val att köpa en valp?
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-21 10:19:48 följande:
    Behöver inte. Du är nog den första jag hör om som ställer klockan för att gå ut med hunden. Jag är inställd på allt som krävs med valp men som men barn så ska den också lära sig att på natten sover människorna i huset. Visst om den är jättenödig och talar om att den vill gå ut men jag tänker inte ställa någon klocka. Du vet, alla tänker inte som du. De behöver inte vara sämre/bättre människor för det. Alla har olika syn på bla hunduppfostran, barnuppfostran och alla dess metoder. Sen finns det ju vissa saker inom de båda som man bara inte gör men det är en annan sak.
    Givetvis är alla individer och formar regler och tillvägagångssätt efter sig själv.
    I mina ögon är det ren lathet om man inte går upp på natten med en liten valp.
    I mina ögon är det chockerande att man inte förstår (?) att en liten valp inte kan hålla sig hela natten.

    Jag tycker det är på gränsen till riktigt elakt, att begära att en liten valp ska kunna hålla sig, bara för att man är förälder och inte orkar gå upp mitt i natten så hunden kan kissa.

    Resonerade du på samma vis med ditt blöjbarn som skrek mitt i natten? Att han/hon fick ligga med blöt blöja för i huset sover man på natten?
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-21 11:38:57 följande:
    När barnen var små bytte vi blöja i samband med att barnet åt men sen har de faktiskt fått sova med samma blöja hela natten. Jag säger inte att valpen ska hålla sig hela natten, säger att den ska lära sig att vi sover och att den också ska sova. Sover den inte utan blir kissnödig får den använda sig av tidningen tills den kan hålla sig eller lär sig att säga till. Du får gärna tycka att jag är lat, jag tänker i vilket fall inte ställa någon klocka. Jag går ut med hunden på natten när den lär sig säga till och när den kan hålla sig får den göra det. Du tycker jag är lat men jag tycker att du låter som en hönsmamma. Dessa onödiga diskussioner leder inte till något och de handlar inte om det som jag startade tråden för.I denna tråd vill jag veta hur folk ser på kattlåda och höra från de som använder det. Inte för att jag själv vill ha en men för att jag tycker att det är intressant att se hur andra människor tänker. Din åsikt har du redan uttryckt.
    Jag finner ingen mening i att låta diskussionen urarta till pajkastning ang rätt o fel,
    men om du gör ett medvetet val att köpa en valp borde du inse och förstå att den lilla valpen inte kan knipa hela natten.

    Du gör helt enkelt det som är mest bekvämt för _dig_.
  • hundpuss

    TS

    om jag frågar såhär istället:

    vad gör du den dagen hunden bajsat på morgontidningen vid dörren eller pinkat i hörnan där kattlådan brukade stå?
    vad gör du då?

  • hundpuss

    Jes sica skrev 2009-08-21 11:55:15 följande:


    Fast våran 3 månaders kniper hela natten sen en vecka tillbaka. Innan dess så visade han tydligen att han måste ut på natten men nu sover han lungt hela natten.
    Men det är ju just det,
    det är individuellt.

    Men att utgå ifrån att "hunden får pinka på sig för jag tänker inte ställa klockan" är elakt i mina ögon.
  • hundpuss

    Jes sica skrev 2009-08-21 13:11:21 följande:


    Jo men absolut. Våran vovve har ju så väl självb visat oss på natten genom att skälla att han vill ut så vi har aldrig behövt ställa klockan men hade han inte det och kissat inne varje natt hade vi såklart fått ställa klockan. Det är ju så kort tid innan de är rumsrena så jag tycker inte det är nån big deal.
    Precis ,det är en övergångsperiod.

    Min hund har kissat inne en eller två gånger totalt tror jag. Men det är bara att le, torka upp och se glad ut.
    Shit happens.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-21 22:45:45 följande:
    Men sen så har du ju inga barn heller. Tror att du skulle tänka lite annorlunda på det där med olyckor lite här och var och att torka upp med ett leende om något av dina småbarn skulle hitta pölarna eller kluttrna innan dig. Pratade med en uppfödare idag. En seriös som är med i SKK. Hon tyckte att man definitivt inte skulle ställa någon klocka. Hon tyckte att man ska anpassa hunden in i det liv man har. Om man bökar och stökar för mycket kan man tycka att hunden tar för mycket energi och många som håller på så med sin hund slutar upp med att sälja den vidare. Kliver barnen i pölar så låt valpen kissa på en sån här på natten: www.euforia.se/product.php och kan han säga till när han är nödig så gå ut med honom. Ställer man klockan kan man bidra till en stressad hund som tas ut fast han kanske inte är nödig. Hennes valpar som är 9v kissar inte på natten, de kliver upp på morgonen och kissar direkt så då får man vara allert.
    Jag har inte barn nej, men det gör mig inte till en sämre hundägare.
    Hade min brors son på dryga året här samtidigt som jag tränade rumsrenhet med min hund, de dagarna fick man anpassa efter både hund och barn.
    Det förstår man nog om man köper hund eller skaffar barn, att livet är inte längre detsamma.

    Det finns lika många åsikter som det finns hundägare, och oavsett om personen är en SKK-uppfödare eller en nyblörjare på hunderiet så anser jag det vara taskigt att resonera "hunden får pinka på sig, jag tänker inte ställa en klocka" för i den situationen tänker man på sig själv, man blir en egoist som inte kan tänka längre än näsan räcker.

    För även om jag inte har barn så förstår även jag att ett barn inte ska behöva gå runt med blöt blöja, lika lite som en hund ska behöva bli skamsen för att den kissade inne, bara för att matte inte tog ut den så den kunde kissa.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-22 16:32:50 följande:
    vill du bara diskutera så orkar jag seriöst inte.
    och jag som trodde det var ett diskussionsforum.
    kanske hade jag fel.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-22 16:38:17 följande:
    Skulle du tycka det vore kul om jag började prata om att du var en besserwisser och mycket annat?
    Skulle aldrig påstå mig själv vara fullärd, man har alltid nya saker att lära sig, oavsett ämne.
    Däremot verkar ju inte du kunna ta kritik på ett konstruktivt sätt, du har ju redan bestämt dig för hur du vill göra, så varför fråga i ett forum?
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-22 21:39:36 följande:
    Jes sica skrev 2009-08-22 17:27:17 följande:
    Jösses! Jag vet att du menar väl men har jag sagt att jag inte klarar av att stå ut? Säger bara att jag tycker att det är smidigt med att ha pölarna på ett och samma ställe så att inte ungarna råkar springa/krypa igenom dem innan jag hittat den. Ser absolut inget som helst fel med det! Tidningen ska inte direkt vara någon varaktig toalett och vi ska ju fortfarande rumsträna precis som vanligt, gå ut med den efter lek, mat, sömn, aktivering, när den visar att den letar etc etc. Fattar inte syftet med ditt inlägg. Tänkte på citatet där du citerade om att jag inte tänker ställa någon klocka på natten.
    en fundering:

    om man lägger ut en tidning, hur kan man vara säker på att valpen går dit och gör sina behov?
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-23 01:02:07 följande:
    Det är man inte och syftet är ju inte att den ska göra sina behov där. Vissa som skaffar valp lägger ju tidningar lite här och var och då hamnar kiss och bajs lite här och var, både på tidningarna och utanför. Om man har en vid dörren så börjar man med att lyfta valpen dit direkt efter att en olycka skett eller när den är på väg att börja kiss/bajsa och man inte hinner springa ut med den för att man upptäcker det försent. Valpen lär sig snabbt att det är dit den ska gå. Sen när han börjat fatta det blir det lättare för alla att se att den är på väg för att uträtta behov och så hinner man i tid ta ut den. Sakta men säkert ska det börja gå framåt utan att det hamnar pölar under soffor etc. Tidningen är inte avsedd för att vara hundens toalett utan man ska ju fortfarande fortsätta med vanligt rumsrenhetsträning efter sömn, mat, lek etc. Jag skulle inte vilja ha en hund som tror att det är på en tidning man alltid ska uträtta sina behov. Meningen är ju fortfarande att hunden ska lära sig att gå ut.
    Ok, så du har provat metoden på andra hundar du haft? Har det funkat? (Jag har som sagt aldrig provat metoden själv).
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-23 01:43:10 följande:
    Nej, jag har precis lärt mig om den. Men en tidigare hund som jag införskaffade i tonåren hade jag tidningar och pölar precis överallt för att det var så jag trodde man skulle göra. Nu har jag bestämt mig för att läsa på ordentligt om olika metoder och välja ut det som känns passar oss bäst. Har även hört från folk som kört den metoden att den funkar bra. Lärde mig något nytt precis med. Att införskaffa ett mjukisdjur som tål att tuggas på som valpen kan ha i sin säng/bur så att den påminner lite om mamma och syskonen. Funderar på att införskaffa en inom kort och ta den till uppfödaren så att det fastnar lite lukter på den. Hämtar hem valpen den 31 för då går jag av mitt sommarschema och har tid att ge valpen den uppmärksamhet och trygget den behöver när han byter miljö.
    De flesta seriösa uppfödare brukar dock alltid skicka med en filt eller leksak som luktar "hemma".
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-23 14:19:09 följande:
    Jo det kommer med någon grej som luktar hemma men jag fastnade för att ha ett gossedjur i typ samma storlek som syskonen som luktar som dem som han kan ha i sängen. Han har alltid velat ligga på sina syskon. Värsta tramset jag vet, men jag tyckte iden kändes mysig
    Kom bara ihåg att inte köpa gosedjur med plastdetaljer på.
    (Ögon, näsa etc)
Svar på tråden Kattlåda till hund?