Inlägg från: AnniPanni |Visa alla inlägg
  • AnniPanni

    Nu är bebisarna här! (BF Jan -08) #8

    Theannapanna skrev 2009-10-03 22:53:42 följande:
    O så skriver jag första inlägget själv också...Daniel har fått öroninflammation, de ringde från dagis i fredags då han fått feber o han var heeelt borta då jag kom. Fick ner febern snabbt o i går kväll var han världens piggaste kille. I natt var det värre o han har inte visat alls att han haft ont åt öronen men i morse hade trumhinnan spruckit o hela kudden var full med var.Det rinner konstant o vi var på sjukhuset o har fått medicin. Det är kåvepenin - den som inga barn i världen verkar fixa att äta...Minns att vi skrev om det för en tid sedan o någon av er hade fått alternativ till den... vilken var det ni fick?? Snälla, akuta svar uppskattas, måste försöka få ut ngt annat för jag klarar inte plågan att få i honom det där...
    AMIMOX!
    Smakar bättre, är en helt annan konsistens och Emma fullkomligt älskar det Får hon varje gång vid ÖI nu men jag får tjata lite på läkarna då de hellre skriver ut Kåvepenin.
  • AnniPanni

    Åh vad glad man kan bli när 5åringen plötsligt ringer på mobilen och säger att

    -mamma jag vill bara säga att du är bäst i hela världen .

    Hon är hos sin pappa o jag har inte pratat med henne sen i onsdags...
    Ibland behöver man en liten påminelse om hur underbara barn man faktiskt har

  • AnniPanni
    Pumpalicious skrev 2009-10-08 12:28:51 följande:
    Hur mycket skapande och kreativa saker får era barn syssla med på dagis?Tydligen så pysslar, ritar, målar, lerar etc. aldrig "små barnen" på vårat dagis, och idag på öppna förskolan (tog med båda barnen dit idag) så säger deras förskolelärare att det är riktigt illa, att små barn också behöver få expremitera med färger, formet etc. Jag har själv känt att det är konstigt att dom aldrig gör sånt på dagis, och nu fick jag det även bekräftat av en pedagog.Hur har ni det på era förskolor?
    Det ritas och målas stup i ett- både inomhus och utomhus. Här är ju alla förskolor Emilia reggio inspirerade vilket betyder att hela verksamheten går ut på barnens skapande o kreativitet så allt material finns i barnens höjd och de får kladda hej vilt ... inte sååkul alla gånger när precis alla ytterkläder blir nergeggade men det är ju vattenbaserad färg och oftast går det mesta bort (men en ljusrosa PoP skaljacka..var ingen bra ide alls *s*).
    Självklart ska barn i 2 årsålder får experimentera kladda etc!
    I förrgår var Emma på knytte (Mulle för småbarn) där de plockade kottar etc för att ha inne som material. (Vet inte hur många miljoner kottar som har kommit hem här genom åren ifrån syrrornas förskola, målade, limmade, klistarade, isärplockade, osv osv )
  • AnniPanni
    Finesse skrev 2009-10-08 20:45:17 följande:
    jag skrev nog lite tokigt.. å visst kan dom det.. men inte på samma sätt som en 3-åring.. iaf inte min dotter.. hon kan inte klä sig, hon kan inte prata, hon kan inte gå på pottan, hon kan inte sitta still, hon lyssnar bara ibland.Det går inte alls kommunciera med henne på samma sätt som du kommunicera med Ossian. Ebba kan fortfarande bara ett få tal ord och har aldrig sagt nån mening.
    Emma pratr inte heller, eller hon säger en del ord men det är ju inte direkt klockrent om man säger så MEN och det är ett MEN ungen förstår precis allt man säger. Hon blir behandlad som liten av de flesta just för att hon inte pratar men vi vet ju att hon faktiskt fattar precis allt men är så "marig" att hon helt enkelt utnyttjar det faktum att hon inte kan/eller mer inte vill prata och göra sig bättre förstådd. Ett barn i 2årsåldern har en stor förtåelse för hur världen fungerar, men iom att en del inte kan/vill prata så antar man att de inte heller förstår.
    Emma kan numera dra på sig ett par trososr *s* (ja helst syrrans då o utanpå sina mjukisbyxor), hon kan säga mamma, pappa, bil och lite anant smått, pottan ska man väl stoppa leksaker i, eller näa , sitta still kan inget av mina barn oavsett ålder. Alla barn är olika men att inte kunna prata betyder inte att de inte förstår eller inte kan göra sig förstådda på ett eller annat sätt.

    Att ge en 2åring möjlighet att upptäcka nya saker som böcker/måla/rita, är viktigt.
    Sen har en 2åring inte direkt samma behov av kreativ stimulans som en 3åring.
  • AnniPanni
    Finesse skrev 2009-10-09 12:08:25 följande:
    AnniPanni: Klart det är viktigt men det kan dom göra hemma.. Det jag menade var att jag ser hellre att dom tar hand om henne än att dom lär henne saker.. hon är så liten än så länge.
    Fast en bra förskola gör både och

    Hur menar du när du skriver att de ska ta hand om henner? Är du inte nöjd mer er förskola?

    Jag känner mig rätt nöjd med att veta att Emma får möjlighet att pyssla o vara kreativ samtidigt som hon har en mycket bra kontakt med sina pedagoger, sover bra, äter bra, pratar om sina kompisar jämnt (ellen heter enligt Emma "lellen" lite confusing när lelle är välling här hemma . Hon får möjliget och frihet att sjunga o dansa ofta, något som hon älskar.
    Nu har jag iof varit i den här "förskolevärlden" i ett par år och har glömt hur det var första tiden med äldsta dottern.
  • AnniPanni
    Pumpalicious skrev 2009-10-09 12:31:43 följande:
    AnniPanni, vad avundsjuk jag blir på er som har en Reggio förkola. Det vill jag också ha. Men det finns EN i kommunen och där står vi i kö, såg inte ljust ut inför nästa höst ens.. Så ja, kön är LÅÅÅNG! Har själv jobbat på en sån förskola och är helt förälskad i pedagogiken och sörjer att jag inte har möjlgiheten att låta mina barn ta del av den!
    Här är som sagt alla förskolor reggio inspirerade, alla 7st
    Så jag vet faktiskt inte ens hur verksamheten ser ut på en "vanlig" förskola. Är så grymt nöjd med pedagogiken överlag. De har olika projekt, miljödagar, serveras bla 70% ekologisk mat : bäst i sthlm, Mulle/knytte verksamhet, teaterbesök ofta,de har utflykter, mycket av verksamheten är utomhus.
    Än så länge så har jag hämtat Emma EN gång inomhus annars är de ute hela eftermiddagen ifrån 13-barnet går hem med olika projekt o lekar.
  • AnniPanni
    Finesse skrev 2009-10-09 12:50:41 följande:
    Nu har hon ju bara gått där en vecka så jag kan ju inte säga att dom inte tar hand om henne men det blev så stort hopp mellan dagmamman och förskolan.. hos dagmamman: sover ute, 2-3 timmar.. äter väldigt bra.. sitter fastspänd i en matstol å blir matad.. blir omhändertagen på ett väldigt bra sätt.. hon känner Ebba och vet vad hon vill och Ebba har väldigt sällan gråtit när jag lämnat henne.på förskolan: alla barnen sover inne.. ebba sover ungefär 1 timme max.. eftersom då är det nåt annat barn som väcker henne.. än så länge får hon sova i sin vagn men dom ska försöka få ner henne på en madrass. ätandet är totalt kaos då hon bara springer omkring.
    ok, ja det kan ju lätt bli en ganska stor kontrast mellan en dagmamma och förskolan. Att plötsligt behöva sova inne kan inte vara så kul när man är van vid tystnade utomhus. Kan ju tycka att hon faktiskt kan få sova ute ett tag till nu när allt är så nytt för henne med förskolan, pedagogerna. kompisarna, matrutinen mm. Känns ju som att det blir en _massa_ nytt på en och så samma gång och då är det inte konstigt alls att hon blir ledsen!

    Sitta fast i stolen borde hon kunna få göra även förskolan, på Emmas har de små vanliga stolar vid matbordet men med typ skärp på . Emma sitter still men spänner fast sig själv. Mata henne får inte ens jag göra så det är inga problem.
    Fast just att bli matad när man är nästan 2 år är kanske en "ovana" som det är läge bryta?

    Hoppas att du kan känna ett större förtroende för er försola o framförallt pedagogerna lite längre fram. Det är ovant i början för alla, även för oss
  • AnniPanni
    Finesse skrev 2009-10-09 12:51:44 följande:
    på ebbas förskola "försöker" dom vara ute minst 3 tillfällen i veckan.. vilket jag tycker är för lite.. dagmamman var ute på förmiddag och eftermiddag VARJE dag.
    Öh jag skulle bli fly förbannad!
    Här är barnen ute fm OCH em. Det enda som skulle kunna rucka på det är snöstorm eller åskoväder då är de inne.
    Vet inte om utevistelsen har med i Reggio pedagogiken att göra, jag antog faktiskt att alla förskolor var ute MINST en stund varje dag!
    Vad gör de då inne, som gör det så "omöjligt" att gå ut mer än 3 tillfällen i veckan?
  • AnniPanni
    Finesse skrev 2009-10-09 13:02:25 följande:
    annipanni: ja alltså jag vill inte att dom ska mata henne utan hon får matro om hon sitter still å då äter hon.. som jag skrev det är inte ofta vi behöver mata henne.. kvällsgröten ger vi henne eftersom då är hon så trött och orkar inte äta själv.. men all annan mat äter hon själv. det är just att när hon springer upp å ner får hon ju ingen tid över till att äta.
    Bra att hon fått en annan lite bättre stol då i alla fall
    Rent spontant så känns pedagogerna på er förskola lite väl "att allt ska ske enligt deras regler" o att det inte finns utrymme för barnens olika behov. Nu har Ebba svårt att sitta still, hon är ny på förkolan, för lite mat: trött och ledsen tjej. Att man då kan neka att låta henne ha sele en kort period tills hon vant sig vid matsituationen känns ju trist.
Svar på tråden Nu är bebisarna här! (BF Jan -08) #8