Inlägg från: DreamBitch |Visa alla inlägg
  • DreamBitch

    Någon annan som fastnat i medicinmissbruk?

    Okej, jag ska rätta mig själv. I juni 2009 beslutades det att läkemedlen successivt under 15 månader ska dras bort från marknaden. Dvs from september ungefär är dessa preparat förbjudna.
    Dock bör ingen läkare påbörja behandling med dextropropoxifenpreparat.
    Det är alltså en utfasningsperiod på 15 månader om vi nu ska vara så petiga.

  • DreamBitch
    mamita64 skrev 2009-12-28 13:44:28 följande:
    Ja precis så petiga ska vi vara. Knasigt att de förbjuder detta preparat, det har fungerat fint för mej i tjugo år. Visst det kan vara farligt vid överdosering eller i samband med alkohol, men det finns det många mediciner som är. En läkare sa till mej en gång att alvedon är västvärldens vanligaste självmords preparat. Inte drar man in alvedon inte
    Jag tycker inte att det är konstigt alls. Det krävs så pass små mängder för att överdosera samt att det faktiskt har registrerats dödsfall på denna medicin trots enbart ordinerad dos. Dextropropoxifen är ett mycket lömskt preparat och jag är glad att det förbjuds.
    Att drar paralleller mellan dextropropoxifen och paracetamol är en smula överdrivet. Du dör inte om du råkar ta dubbel dos paracetamol men det kan du göra om du tar dubbel dos dextropropoxifen.
    Paracetamol gör dig inte heller påverad vilket ännu mer minimerar chansen för en överdosering.

    Jag har full förståelse för att sådana som du reagerar på denna indragning. Jag vet själv hur frustrerande det är när man "tappar" den enda medicin som fungerar men när jag väljer att se det ur samhällssynpunkt så har denna indragning inte kommit en dag för tidigt.
    Att ha mediciner på marknaden som kan vara dödliga redan vid ordinerade doser och som interagerar med så pass många andra substanser anser jag inte vara särskilt bra.
  • DreamBitch

    Anonym (pillertrillare?) skrev 2009-12-28 13:47:30 följande:


    Jag har under ett par års tid ätit Xanor 1 tabl sågott som varje kväll när jag skall somna (har problem med att sova) och tycker att det hjälper. Jag tar aldrig mer än 1 tablett, men oftast om jag provar att INTE ta någon tablett alls så har jag jättesvårt att sova. Kan jag klassas som missbrukare? Obs! Jag skulle ALDRIG få för mig att ta Xanor dagtid.
    Nej, det tycker jag inte. Däremot så har du med största sannolikhet ett beroende.
    Att du inte kan sova om du hoppar över den en kväll är inte så konstigt. Så är det nästan med all medicin man tar till natten. Du behöver vara utan i minst en vecka för att se om du kan sova utan xanor eller inte.
    Jag tar för givet att du har xanor utskrivet?
  • DreamBitch
    mamita64 skrev 2009-12-28 14:49:39 följande:
    Jag har full förståelse för att sådana som du reagerar på denna indragning. Jag vet själv hur frustrerande det är när man "tappar" den enda medicin som fungerar men när jag väljer att se det ur samhällssynpunkt så har denna indragning inte kommit en dag för tidigt. Sådana som jag?? Det kan ju finnas en annan medicin som fungerar. Skulle inte förvåna mej alls om jag blev satt på tiparol igen. Fördelen med dexofen är att jag aldrig behövt öka dosen och att jag aldrig fått abstinens när jag velat göra ett uppehåll. Ska man tänka ur samhällssynpunkt så är det ju mkt som ska bort
    Du kan välja att missförstå mig med flit om det känns bättre för dig. Du vet dock mycket väl vad jag menade om du läser vad jag skrev.

    Det finns inte många mediciner på marknaden i dagsläget som är dödlig redan vid ordinerad dos. Nämn en?
  • DreamBitch
    mamita64 skrev 2009-12-28 15:22:26 följande:
    Jag tänker inte bråka. Men då jag inte tror att dexofen är den enda sanna lösningen så blir jag inte frustrerad av den anledningen. Jag har inte sagt något om dödlighet vid ordinerad dos, har heller aldrig hört talas om att någon dött vid ordinerad dos. De dödsfall jag hört om är vid överdosering eller kombination med alkohol. Om vi då återgår till tramadol så är det en medicin jag anser ska dras bort från marknaden, just för att den missbrukas så mycket. Finns många som använder den som uppåttjack, eller som ts för att dämpa depression eller ångest. Lägg till att man kan bli rejält hög, ( inte jag men jag har hört andra) och att den är svår at sluta med. Glömde ta med den svarta försäljningen På flashback vimlar det med tramadol trådar, allt från hur man bäst missbrukar dem till hur man ska ta sej ur missbruket
    Då är du inte direkt påläst om dexofen heller för det har förekommit mängder med dödsfall på enbart ordinerad dos.

    Dexofen missbrukas på precis samma sätt som tramadol och det är precis lika lätt att få tag på båda preparaten.
    Du kan bli exakt lika hög på dexofen som på tramadol med skillnaden att risken för dödsfall är betydligt större på dexofen.
    När det gäller utsättning så är det samma sak. Alla reagerar olika. Vissa har inga problem alls med att gå av tramadol medan vissa får ett helvete. Detta gäller även dexofen. Således kan man inte utgå enbart från egna upplevelser.
  • DreamBitch
    mamita64 skrev 2009-12-28 15:50:51 följande:
    Jag har väl läst på fel ställen då. Fass för förskrivare nämner inget om dödlighet vid förskriven dos tex. Har aldrig hört om att folk missbrukar dexofen på samma sätt som tramadol. Då jag har använt dexofen i så många år så har jag för vana att uppdatera mej, med hjälp av fass och läkare och apotekspersonal, detta gör jag fö med all medicin jag äter. Så en del vet jag ändå Att jag inte fått just den info du skriver om innebär ju inte att jag sitter inne med hela sanningen. Vilket jag heller aldrig påstått. Däremot så har jag då hört mängder om tramadol och alla olika sätt folk missbrukar dem på. Har också sett i min närhet hur missbruket kan gå till och hur man får tag på tramadol utan recept. Har inte någon gång hört nåt liknande om dexofen. Dexofen är ett farligt preparat, när det används felaktigt. Det "krockar" dessutom med en mängd andra preparat och det kan också ställa till elände. Många mediciner även de som anses harmlösa är farliga vid felaktigt bruk.
    Nej, i fass står det inget men när man börjar läsa diverse studier som gjorts så ser man det där.
    Missbruket av dexofen finns dock även om det självklart inte är i samma utsträckning som tramadol. Detta är inte heller särskilt konstigt om man tänker efter. Läkare skriver inte längre ut dexofen i samma utsträckning utan väljer istället att skriva ut tramadol. Detta pga den stora risken för dödsfall vid användning av dexofen. Således finns det såklart ett större utbud av tramadol på marknaden. Dock har ju en av dom största försäljarna av tramadol åkt dit vilket också minskade tramadolen på svarta marknaden men visst finns det fortfarande ett stort utbud av det, det säger jag inget om.

    Detta går ju dock att diskutera i all oändlighet vilket jag inte tror att någon av oss orkar göra. :)
    I princip all medicin finns ju att få tag på om man kollar runt på nätet och jag tvivlar på att vi någonsin kommer komma bort från det.
    Problemet med dexofen är väl att risken för dödsfall är så pass mycket större än vad det är med tex tramadol eftersom många av dom som väljer att köpa saker på svarta marknaden inte alls är påläst på vad det egentligen är dom har köpt och därför bara stoppar i sig det som godis.

    Jag vill även klargöra att jag själv inte är något fan av tramadol. Jag tycker själv att det är ett rävgift och många läkare upplyser inte om just det som du tog upp i ett tidigare inlägg. Nämligen det faktum att man faktiskt kan bli riktigt dålig när man ska sluta med det.
    Alla mediciner gör ju det dom ska så länge man tar dom som man bör.
    Men just att dexofen har funnits på marknaden sedan 70-talet och det hela tiden har kommit in nya rapporter om dödsfall relaterat till läkemedlet gör väl att jag inte anser att den medicinen bör finnas kvar på marknaden.
    Dock tycker jag också att man borde kunna få fram någon liknande medicin som inte är lika farlig som dexofen och som inte ger samma biverkningar som tramadol.
  • DreamBitch
    mamita64 skrev 2009-12-28 16:29:30 följande:
    Jag tror att vi tycker tämligen lika egentligen. Håller fullständigt med om att det borde gå att få fram en liknande medicin utan de värsta biverkningarna. Jag letade runt lite nu på dexofen och såg då att antalet dödsfall sjunkit kraftigt från slutet av 90-talet fram till 2005. En av anledningarna var då att man bytte receptblankett och det blev stängare regler kring förskrivning. Vad det gällde dödsoffer så var det vanligast med medelålders män som fått dexofen för en skada tex , och som fortsatt dricka alkohol som vanligt, sedan var det bla tonåringar som " slängde i sej" tabletter i självmordsförsök och som avled av detta. och sen naturligtvis avsiktliga självmord. Krockar som jag skrev om tidigare fanns också med bland dödstalen, ( tex sömnmedel+ dexofen)men jag hittade inget om dödsfall vid förskriven dos. Kan du kanske länka till någon beskrivning? vore intressant att läsa.
    Jag har sökt som en galning efter den länken jag har syftat till men hittar den inte. Jag vet dock att jag har läst det för att en liknande diskussion fanns i en annan tråd för några månader sedan. Hittar jag den så ska jag länka men jag läste säkert ett hundratal olika studier i ämnet då och jag vet inte om jag orkar sitta och söka samt läsa igenom alla igen. :)
    Men jag tror dock att vi är överens i att dexofen är farligare än tramadol. Att tramadol sedan också är ren skit egentligen är ju en annan femma. :) I dagsläget håller jag mig till orudis 50mg för då vet jag att jag är på den säkra sidan. :)
  • DreamBitch
    sirisdotter skrev 2009-12-28 14:09:02 följande:
    Anses man bli påverkad av Distalgesic? När jag plågades av värk använde jag max. dos; 8 st om dagen. Ibland behövdes en Treo comp också på morgonen för att jag skulle orka ta mig iväg till jobbet. När värken så småningom trappade av trappade jag av Distalgesic också, utan minsta abstinens.
    Jag har aldrig påstått att man "anses bli påverkad" av dextropropoxifen men den största orsaken till att många av misstag tar en dubbel dos är just för att man blir påverkad.
    Hur påverkad man blir är dock väldigt individuellt. Även avtändningar är högst individuellt.

    Anonym (pillertrillare?) skrev 2009-12-28 14:31:22 följande:
    Ibland har det gått några dagar (nätter) utan att jag tagit den. Vad jag funderar över är om det kanske rent av rör sig om placeboeffekt? Ibland när jag ligger och vrider mig och inte kan sova, så går jag upp och tar en tablett och då somnar jag oftast inom ett par minuter. Tabletten hinner ju inte verka så snabbt, så då måste det väl vara placeboeffekten?
    Ofta när det handlar om sömnmediciner, insomning eller ren sömnmedicin, så sitter väldigt mycket psykiskt. Man vet att man somnar med tabletten och försöker man utan så blir man orolig att man inte ska somna.
    Det är egentligen ingen riktig paceboeffekt eftersom placebo innebär att du istället tar ett sockerpiller tex. Men ja, skjutet från höften kan man säga att det är det.
    Att äta xanor varje kväll så pass länge leder till ett beroende men det behöver inte alls betyda att du mår dåligt när du slutar. Däremot så behöver ju kroppen anpassa sig till att få somna på egen hand vilket kan ta ett tag.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2009-12-28 22:01:23 följande:
    Nej, inget annat jag provat hjälper. Jag har migrän också men denna huvudvärk är inte migrän utan ngt annat. Jag har både Maxalt och Zomig nasal mot migränen. Jag behöver citodonen men jag missbrukar den oxå.....min man har börjat fatta då han hittar tomma förpackningar överallt. Vilket är jätte jobbigt. Men jag missbrukar inte på ett sätt som är farligt eller överdoserar samt att jag trappar ner och lever helt utan flera veckor för att veta att jag kan det.
    Om din man misstänker, som du säger, så ÄR det ett missbruk. Den sista att känna igen ett missbruk är just missbrukaren själv.
    Anonym skrev 2009-12-28 22:05:29 följande:
    Låter som mina problem då. Speciellt när man döljer det för andra, då vet man att man är "fel" ute. Men rent krasst, så länge ingen annan lider av det så skadar man ingen annan än sig själv. Det är upp till var och en tycker jag. Mitt missbruk påverkar inte mitt jobb, det påverkar inte mina vänner eller någon i min omgivning. Den dagen det gör det däremot, då kommer jag se annorlunda på min situation.
    Jag har varit i din situation och ditt resonemang leder dig till fördärvet.
    Ditt resonemang är enbart ett försvar för dig själv. Inget annat. Tro mig, förr eller senare kommer ditt missbruk att påverka både dina nära och kära OCH din familj. Låt dig inte luras in i en falsk trygghet.
    Anonym skrev 2009-12-28 22:09:58 följande:
    Anonym (Kluven) skrev 2009-12-28 22:05:57 följande: Hehe precis, varför måste de vara så underbara för! Är det 50 eller 100mgs tabletter du tar? Är det 100mg så är 4 tabletter väldigt mycket, och ökar risken rejält för att man ska få ett epeleptiskt anfall. Den vetskapen gör att jag aldrig vågar mig på några högre doser vid ett och samma tillfälle. Så var försiktig.
    Epileptiska anfall kan du drabbas av redan efter 100mg så låt dig inte invaggas i en falsk trygghet. Jag blir fly förbannad över att läkare inte upplyser sina patienter om detta.
    Vissa klarar av 400mg/dygn andra klarar, som jag själv, 2,5g. Detta är HÖGST individuellt och är absolut ingen riktlinje för vad som krävs för ett krampanfall.
    Jag hoppas att NI ALLA komer till insikt med vad det är ni egentligen stoppar i er. ETT anfall kan, om ni har riktig otur, vara er DÖD.

    Hoppa gärna på mig för detta inlägg men den som säger att det inte ligger någon sanning i det vet inte heller vad ni pratar om.
  • DreamBitch

    Jag måste bara skriva, som fd beroende av tramadol, att ni som är det MÅSTE ta tag i detta innan det går för långt. Eftersom jag inte är anonym när det gäller det här så vill jag inte informera om vad som hände mig men ni som kanske är nyfikna på exakt HUR långt ett tramadolberoende kan driva er är mer än välkomna mig i min inbox.
    Det enda jag kan säga här är: Ni vill ALDRIG gå igenom det JAG gjorde när det gällde tramadol.

    Jag är fullt medvetna om att dom flesta här TROR sig veta vad dom har gett sig in på men det vet ni inte. Föreställ er det värsta tänkbara senariot och ta det x1000 så hamnar ni någonstans i närheten.

  • DreamBitch

    Anonym (sara) skrev 2009-12-29 02:22:18 följande:


    Håller med. Det är så oerhört lätt att tänka att "detta är mitt enda alternativ". "jag klarar mig inte utan den här tabletten". Det finns alltid hjälp att få. Leta! Ta ansvar för ditt eget liv! Vill du leva neddrogad? Vill du leva utan att kunna registrera vad det är som verkligen händer omkring dig? Ja, vill du det, så är det bara att fortsätta. I annat fall måste du börja söka hjälp redan idag. Det finns hjälp att få. Jag var fast i 25 (!) år. Tog mig ur det. Se mina tidigare inlägg.
    Som tidigare missbrukare av tramadol kan jag säga att tramadol i samband med missbruk gör era besvär MYCKET värre än vad det i verkligheten är.
    När jag klev av mitt opioidmissbruk var jag ren från smärtstillande i över 6 månader trots ett benbrott.
    Efter 1 års tid insåg jag att en vanlig antiinflammatorisk medicin faktiskt fungerade mot min kroniska värk. Min diagnos är reumatism och trots detta klarar jag mig på denna medicin.
    Jag håller med det inlägg jag precis citerade och jag hoppas att vi kan ge er en förhoppning om att det inte behövs narkotiska preparat för att bli kvitt smärtan. Visst, antiinflammatoriska preparat kanske inte tar bort ALL er smärta men dom kan hjälpa er att leva ett liv utan narkotiska preparat. Självklart gäller inte detta er alla men alldeles säkert många av er.
  • DreamBitch
    Anonym (Kluven) skrev 2009-12-29 22:03:00 följande:
    Jag tar 6-8 om dagen men inte alla på en gång. Har 6 om dan ordinerat. Kan det ändå kallas missbruk även om man får på recept? Visserligen överskrider jag dosen ofta...
    Jag har inte epelepsi, kan man ändå få ett anfall?
    Kan du oxå känna det? Att man inte känner något av tablettena på kvällen men när man lägger sig för att sova så susar och snurrar det i huvet, lite skönt men det hindrar mig från att somna. Så då måste jag ta insomningstabletter. Så blir jag seg dagen efter och måste ta...guess what? Jepp. Tradolan. Fanfanfan...
    Funderar på att byta till en annan sort som man inte blir så påverkad av och trappa ner/av på tradolanet. Vad tror du om det? Jag vill ju inte vara beroende men vill ju inte ha ont i ryggen heller...
    om jag INTE tar mina tabletter så får jag omväxlande svettningar och frossa, huvudvärk och värk i kroppen som vi influensa, så jag kan inte sluta cold turkey.
    Självklart kan det, och är det antagligen också, ett missbruk. Man kommer inte undan ett missbruk bara för att man får sin medicin på recept.
    Bara det att du skriver att du tar tramadol för att piggna till är en varningsklocka.

    Du behöver absolut inte lida av epilepsi för att råka ut för ett anfall. _Det finns faktiskt människor som har krampat på så pass små doser som 50-100mg.

    Om du vet med dig att du har svårt att hålla dig från tramadol så tror jag inte att nedtrappning är något för dig. Självklart kan du ju alltid försöka men det är sjukt svårt att trappa ned på egen hand om man vet med sig att man har svårt att hålla sig från sina piller.
    Tyävrr är det så med beroenden att man aldrig anser att man har tid eller att det passar att ta en avtändning.
    Att du drabbas av svettningar, frossa etc tillhör en opioidavtändning och jag skulle faktiskt personligen tipsa om att sluta rakt av istället för att trappa ned. Dels för att nedtrappning på egen hand allt som ofta misslyckas och dels för att man väldigt ofta måste gå igenom frossan, svettningar osv i vilket fall i mer eller mindre utsträckningen.
    Det tar ungefär 1-2 veckor att bli av med dessa symptom och från kanske dag 4-5 börjar man känna att det vänder.
    Det är inte farligt på något vis att sluta cold turkey och om jag klarade av att göra det från mina doser så är jag övertygad om att även du klarar av det.

    Lycka till och kämpa på. Det är jobbigt men det är värt allt när man väl har tagit sig igenom det.
  • DreamBitch
    Anonym (ONT!!!!!!!!!) skrev 2010-04-10 04:22:50 följande:
    Jag har varit brukare av alla smärtstillande som finns... Jag började genom att få recept mot ospecifika smärtor i hela kroppen. Till slut sa läkarna att jag nog var lågdos-beroende och nu skriver de bara ut alvedon och ipren :( Jag ökade ALDRIG dosen och jag tog bara typ hälften av vad de sa, samt att jag inte tog varje dag. Nu har jag varit ren i 3 månader men har fortfarande ont! Funderar skarpt på att köpa via nätet...men det känns inte säkert.
    Jag skulle starkt avråda dig att handla sådana preparat på internet. Det är väldigt lätt att åka dit på sådant eftersom tullen har relativt stor koll på dom vanligaste drogerna.
  • DreamBitch
    Stargirl skrev 2010-04-11 17:41:10 följande:
    Om du inte får medicin utskrivet innebär det rätt krasst att läkaren inte anser att du behöver starkare smärtstillande och misstänker missbruk. Visst kan du shoppa medicin på nätet men det gör dig till en brottsling och missbrukare....det är kanske inte ngt man vill vara. Jag skulle testa alternativa sätt att bli av med smärtan. Kanske smärtar det mest för att du inte har tabletter som dövar andra sinnen samtidigt?
    Återigen läser jag en GROV generalisering.

    Det kan mycket väl vara som så att hennes läkare faktiskt inte alls förstår vilken smärta hon har.

    Jag kan även tillägga att om man har en stor smärta så skiter man i om man blir en brottslig etc. Ens viktigaste prio är att bli smärtfri.
    Anonym (ONT!!!!!!!!!) skrev 2010-04-11 00:47:49 följande:
    Jo, jag vet. :( Det är bl.a. därför a´jag inte köpt där än + att det är så djäkla dyrt! Men vad fan ska jag göra liksom? Jag orkar inte ha ont hela tiden :´(
    Gå till din läkare igen. Ligg på. Förklara din smärta. Lyssnar inte din läkare. BYT läkare. Det är inte meningen att man ska gå runt med en fruktansvärd smärta utan att få hjälp mot denna.

    Dock är det väldigt vanligt att man får MER ont när man slutar med tramadol men det är ett övergående stadium.
  • DreamBitch
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 11:31:35 följande:
    Finns det ngn här som varit beroende av insomningstabletter? hur har ni isf trappat ned, och hur har det gått med sömnen?
    Jag slutade rakt av från att ha tagit ca 8st/kväll i ett års tid.
    Två dåliga nätter sedan var allt okej.
  • DreamBitch
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 11:43:08 följande:
    Fattar du vilket hopp jag får nu! Skulle vara utan helt i natt (tar en imovane varje kväll), men kl 03.00 tog paniken överhanden och jag tog en. Visste att barnen skulle vakna 06.00, och att jag var tvungen att få iallafall ett par timmars sömn! I natt ska jag inte ha tabletterna i bredvid sängen. Lägger dem i städskåpet, och bestämmer mig för klara det i natt. Är redan livrädd! Vilken sort var det du tog? Kan du ta en ibland nu, utan att få sämre sömn, eller håller du dig helt borta ifrån dem?
    Jag åt stilnoct och personligen tycker jag att dom är "värre" än imovane eftersom du får ett extremt rus av dom. Det får iaf inte jag av imovane.

    Ja, jag kan ta dom ibland utan problem. Jag vet att det på sin höjd handlar om 1-2 nätters halvdålig sömn när jag slutar och inget mer.

    Det är inte så svårt som man tror faktiskt :)
  • DreamBitch
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 13:06:58 följande:
    Stargirl och dreambitch: Tack snälla för att ni delger era erfarenheter, jag är som sagt riktigt rädd för att inte sova, det är förmodligen där problemet ligger också, att jag får sådan förväntansångest.. . Jag har tagit 1 hel imovane vid sänggående i 25 nätter nu. Vet att det inte var tänkt att jag skulle ha dem vid annat än "behov", så jag antar att det är ett missbruk. Jag vill dock inte ta dem alls längre, för dels har jag inga fler på recept, dels sover jag nu i princip lika illa med dem som jag gjorde innan jag började med dem. Jag vill dock gärna ha kvar någon form av insomningshjälp vid behov, och det tror jag att min läkare också tycker är rimligt. Just sömn är så fruktansvärt jobbigt för mig. Har haft sömnproblem sedan tonåren. Vid en utredning fick jag diagnosen "kronisk insomni", men det finns ju liksom ingen hjälp alls. Usch, börjar redan gruva mig för natten. HOPPAS så att jag kan skriva här i morgon att det inte blev någon imovande!
    Har du testat theralen?
    Jag bytte självvalt till dessa när jag slutade med stilnoct och visst, det tar tid att vänja sig men i dagsläget sovet jag gott och är väldigt utvilad dagen efter.

    För tillfället har jag svårt att sova men det beror på att en nära vän precis har gått bort och jag väntar fortfarande på en teletid med min läkare.
    Har just nu imovane men jag vill bara kräkas av bismaken dessa ger och jag hoppas att min riktiga läkare kan hjälpa mig med detta. Imovane är en bra tablett men jag pallar som sagt inte bismaken som sitter i hela dygnet.
  • DreamBitch
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 17:52:26 följande:
    Har testat lergigan, propavan och atarax. För mig är atarax helt klart bäst, men har tyvärr slut på dem också nu. Min läkare vill egentligen inte skriva ut några av dessa preparat, utan vill att man "sover själv". För mig vore en kompination av t, ex atarax, och imovane vid enstaka gånger det bästa att ha hemma. En period hade jag det så, och då sov jag gott hela nätterna, men använde imovane ca 1 gång/månad (om jag skulle flyga med jobbet till annan tidszon t, ex). En stor del i att jag har ätit imovane 25 nätter nu, är att jag har slut på Atarax. Ska försöka få en teletid med läkaren så snart som möjligt, men tror inte att hon kommer att ha bytt inställning alls. Vet precis vad du menar med beska smaken! Hemskt att ha den i munnen dygnet runt. I morgon blir förhoppningsvis första dagen på länge som jag slipper den . Är theralen ett nytt preparat? Hur fungerar det? Beklagar din sorg!
    Theralen tar man 1-2 timmar innan sänggående. Vissa kan bli väldigt sega av den dagen efter dock har ddet aldrig hänt mig. Den är dessutom mycket mer mild än imovane och stilnoct och inte heller beroendeframkallande.
    Jag skulle bli förvånad om din läkare inte vill skriva ut den men tanke på att den är så pass mild.

    Grattis till första natten. Den kommer följas av så många fler. Tro mig. :)
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-04-12 17:57:30 följande:
    Har du provat melatonin? Det är en medicin som reglerar sömnhormonerna i kroppen, mycket naturligare medicin än lugnande/sömntabletter. Få biverkningar också. Den ska göra att sömnmönstret normaliseras. Jag har själv inte tagit några tabletter på jättelänge nu, även om jag velat. Ska iväg till läkaren igen och prova ny antidepressiv medicin. Tradolan-känslan och inspirerat mig att kämpa vidare, att försöka hitta den där känslan med vanliga mediciner istället. Nu vet jag att det GÅR att må bra, även om det kanske krävs mediciner. Hoppas bara jag kan hitta en medicin som ger lika bra effekt som tradolanen.
    Beroende på vilken smärta det är du lider av kan den faktiskt försvinna när du har slutat med tramadol. Detta hände nämligen mig. Desto mer tramadol jag åt desto värre blev smärtan.
    När jag väl gick av tramadol åt jag gramsdoser varje dag och min smärta var enorm samt att jag vid samma tidpunkt även gick med en fraktur men jag härdade ut smärtan och idag är jag nästintill smärtfri och äter inga andra smärtstillande än orudis kapslar.
Svar på tråden Någon annan som fastnat i medicinmissbruk?