Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

    Varför är alla så sockernojjiga?

    Håller med om att sockerhysterin börjar bli rent fånigt. En sak som jag stör mig på är att många sockerjagare gärna byter ut sockrade produkter mot likartade fast med sötningsmedel utan att en enda gång reflektera över om sötningsmedlet faktiskt är bättre eller sämre än vanligt hederligt socker.

  • Plutteli

    Lycklig 4barnsmor skrev 2009-12-30 09:23:33 följande:


    Du säger ofta men inte alltid. Du äter alltså tårta ungefär en gång per vecka och så på alla era kalas. Det måste bli tårta 2 gånger per v eller mer ibland. Tveksam till att det stämmer men känner många som skickar iväg sina barn på barnkalas 1/v ungefär under terminerna och då får de även en godispåse efter kalaset och jag förstår dessa föräldrarna när de satt stopp på fika på dagis också. Hade de serverat fika ofta på mitt dagis hade jag också tagit upp det.
    På min morsas jobb har de en fikakassa och köper lite extra gott fika varje fredag, övriga dagar fikar det vad de känner för vilket blir olika beroende på person, dock har de avsatt fikatid förmiddag och eftermiddag... Så vitt jag vet har man ju fikapaus på alla arbetsplatser ca 2 ggr om dagen och då äter man ju vad man vill. Men ja... det är rätt vanligt med bullar/kakor eller liknande minst en gång i veckan på många många arbetsplatser.

    I övrigt tycker jag som så att den enda man kan ändra är sig själv och sin familj, gillar man inte att det blir för mycket sött så får man helt enkelt skita i att ge sådant hemma men låta barnen få det när de är hos andra. Att då förbjuda sötsaker på förskolan eller gnälla över det på barnkalas hos andra är att försöka tvinga på sina värderingar på andra för att slippa ändra för mycket i sin egen familj!
  • Plutteli

    Lycklig 4barnsmor skrev 2009-12-30 09:34:22 följande:


    Att tvinga våra barn att fika på dagis är ju att ni som gillar sådant här dagligen tvingar på oss era värderingar. Ska man slopa vårt utvalda lördagsgodis för att de ska få något billigt skit på dagis?? Ska man vägra dem gå på kalas för att tillfredställa andra på dagis?? Ni kan ju inte mena allvar, ge era barn hemma istället och fika med era barn på väg hem från dagis. Då tror jag ni får en riktig mysstund med era barn så är alla nöjda.
    Vem sa nått om att tvinga någon öht? Lättare att kompromissa ju! Det är ju trots allt rätt många i dag som finner det onödigt med glass på förskolan när ett barn fyller år, så då är det ju bara för dessa föräldrar att INTE köpa glass till barnen, och direkt så krymper antalet glasspinnar under ett år på förskolan!

    Nu är förvisso glassens vara eller icke vara på förskolan en ganska liten grej, jag blir mer störd när föräldrar går besärk över att barnen får en festis på utflykter som sker max en gång per termin, eller att man serverar sylt eller ketchup till vissa maträtter osv.

    Och vill du nu väga upp en glasspinne på förskolan vad gäller nyttighet hemma så tror jag det räcker med att skippa en godisbit så är ni på plus minus noll och barnen har sitt lördagsgodis ändå.

    När vår dotter blir stor nog att börja vilja ha lördagsgodis har vi bestämt att hon kommer få välja: Vi kan göra eget godis, baka kakor eller liknande, ordna med snacks och dipp (kan även vara nyttiga saker då som morotsstavar osv.) eller så får hon köpa lite godis. Jag är rätt säker på att hon inte kommer vilja köpa godis varje lördag.
  • Plutteli
    sara1981 skrev 2009-12-30 09:53:01 följande:
    Nej, vi har ingen daglig fikapaus.. Vi har fika på fredagar och då bjuds det på smörgås istället för fikabröd..
    Jasså? Hur sjutton arbetar ni då egentligen med tanke på att det är lag på att ha pauser även om man inte fikar på dem?
  • Plutteli
    sara1981 skrev 2009-12-30 10:01:47 följande:
    Inom vården, man får ta paus (vilket innefattar toalettbesök, rökpaus, eller kaffe, eller vad man nu vill) i mån av tid.. Om du har gått på toa t.ex. så har du ju haft paus.. Om man hinner så kan man alltså ta något snabbt att äta, men det är inte så ofta..
    Ok, rätt grymt annorlunda med andra ord jämfört med när jag arbetade i hemtjänsten (fast det var på ett ålderdomshem så jag åkte inte runt eller nått) där var det inlagt fika på förmiddag/eftermiddag i ca 20 min. då de gamla fick sköta sig själva såvida inget inträffade (dvs. toabesök, fall eller annat där de behövde hjälp). Så fram till fikat såg vi till att alla gamla fick frukost, blev duschade och allt annat som skulle göras på morgonen, och innan nästa fika såg vi till att alla fick lunch, att de som ville komma i säng för en eftermiddagslur fick göra det, att alla som ev. skulle åka någon stans kom iväg osv. osv.... men men, det är väll olika mellan olika ställen då antar jag vad som räknas som paus eller ej.
  • Plutteli

    Tänkte förresten på en sak jag funderat på att införskaffa och ge som en gåva till vår förskola inför sommaren. Glassmaskin! Då kan barnen få små mängder glass när någon fyller år, dessutom får de göra den själv och vi slipper tillsatser i glassen. Sen går det ju då att göra nyttigare glass på yoghurt och frukt eller bär istället för grädde :)
    Och för de som då inte har glassmaskin på förskolan, bjud på sorbe om ni vill ha glass till barnen men vara lite nyttigare :)

  • Plutteli

    Lycklig 4barnsmor skrev 2009-12-30 14:57:26 följande:


    Varför är det så viktigt att stoppa i dem de här grejerna på dagis man gör ju inte det när de börjar skolan. De som börjar skolan accepterar att det inte är sådant varför inte ha det så från början. Varför kan inte de som vill ge godis, kakor och glass göra det på vägen hem från dagis? Ganska fantastiskt fenomen det här att de som inte vill ge sina barn sådant konstant eller göra något regelbundet av det att vi är präktiga och sockernojjiga på samma sätt som de som vägrade börja röka i skolan var "präkta och duktiga".
    Fast det är ju stor skillnad på att bara få en godis på väg hem och att tex. få göra egen glass med sina vänner och sedan äta den i lagom mängd.

    Sen vet jag inte hur det var när ni gick i skolan, men när jag var barn så var det vanligt att man på sin födelsedag bjöd på tårta, glass, godis eller annat ändå tills vi började på högstadiet och då hade vi skitnära till en Coop butik så då köpte folk vanligen godis dagligen i vilket fall. Eller ja..de som frossade mest i möjligheten att få tag i godis var de som inget fick hemma...

    När jag varit på praktik eller jobbat på skolor (vanligen åk. 3-6) så har det inte alls varit ovanligt att barns om fyllt år bjudit på godis eller liknande. Alt. har de haft kalas för hela klassen efter skoltid och även där äts ju en hel del onyttigt så...
  • Plutteli
    LindaLampa skrev 2009-12-30 15:14:02 följande:
    Lycklig 4barnsmor skrev 2009-12-30 14:57:26 följande: Ja, jag tycker som du. Om jag som förälder vill ge mitt barn kakor, godis och glass, så fine, det är fritt fram att ge det hemma eller som du säger på väg hem från dagis. Men om man yppar detta är man präktig, och framför allt megatråkig morsa som bara vill mata sitt barn med broccoli för att döva sitt dåliga mammasamvete. Det enda jag vill är att ge mina barn bra vanor från start, och jag tycker att det ska vara upp till mig som förälder om mitt barn ska få äta glass och godis när de är riktigt små (inte upp till förskolan). När de blir större blir det lite svårare att styra, men då har jag iaf gjort mitt bästa för att de ska få bra värderingar och vanor kring detta. Jag tycker att man kan vara lika kritisk åt båda håll, ni som tycker att vi "sockerhysteriska" ska tänka över varför vi inte vill ge våra barn socker, lika gärna kan ni som vill detta tänka över varför ni vill det? Tids nog lär sig alla barn vad godis och glass är, varför inte skjuta på det så länge som möjligt?
    Fast varför måste bra matvanor vara = inget socker? Det är väll egentligen den ekvationen jag har svårast för. Jag tror på att låta min dotter smaka på och prova ALLT om hon visar att hon vill det, vi åt glass i somras när det var varm, då ville hon så klart smaka och det fick hon, då var hon 1 år. Bra matvanor innebär ju att kunna äta allt med måtta, och jag tycker inte man lär sina barn det genom att utesluta socker så länge man bara kan.
  • Plutteli
    LindaLampa skrev 2009-12-30 15:29:46 följande:
    Jag menade inte så; bra matvanor = inget socker, och egentligen motsäger jag mig inte just glass på dagis vid födelsedagar, utan jag pratar mer generellt kring detta. Att om jag inte vill ge min 2-åring glass eller godis så vill jag inte heller att förskolan ska göra det. Jag som förälder vill själv välja när detta ska introduceras. Att jag inte vill ge glass till mina barn när de är så små beror mest på att glass är en sån tillsatsbomb, hade de gjort egen glass på dagis hade jag inte opponerat mig. Det är så himla lätt att lägga över sina egna behov på sina barn. Att om jag som förälder gillar godis, så tänker jag lätt att mina barn också behöver få godis. Men det behöver inget litet barn, de vet ju knappt vad det är! Sen när de blir större och börjar förstå vad det är, ja då kan det ju var dax att införa lördagsgodis eller dylikt. Det finns ju de som häller coca cola i nappflaskan till sina småbarn (för att dra ett extremt exempel, iaf i min värld), för att de själva tycker att det är mkt godare att dricka än vanligt vatten. Det är sånt jag tycker att alla bör tänka över, varför ge dem läsk liksom? Sådana här diskussioner är nyttiga, förhoppningsvis får det oss alla att tänka till lite!
    Ja men det håller jag med om! Vår dotter dricker vatten till maten, när vi en period hade fel på vårat vatten fick hon saft, men då fick hon hemmagjord och inte köpt saft. Vi gör så mycket vi kan från grunden, inkl. glass ibland på tex. yoghurt. Allt för att minska på tillsatserna i hennes mat och således tycker vi att lite socker nu och då inte gör nått :) Jag tror själv att alla jävla tillsatser är en större bov till sviktande hälsa och övervikt än vad socker är. Tex. vet man ju i dag att sötningsmedel är mer fettbildande och sämre för vikten än vad socker är!
    Jag skulle inte bry mig spec. om det inte var någon som bjöd på glass på förskolan när barnen fyller år, men nu gör de så på förskolan min dotter är på och då tycker jag att en glassmaskin kunde vara en bra sak för att göra lite nyttigare alternativ :)
  • Plutteli

    Lycklig 4barnsmor skrev 2009-12-30 15:54:38 följande:


    Du kan väl göra glasspinnen till en minst lika mysig stund mellan dig och ditt barn som de där små minutrarna på dagis?
    Fast i ärlighetens namn, jag vet själv hur det var när jag var liten. Visst var det mysigt att äta glass eller så med mina föräldrar, men det var ändå inte alls samma sak som att göra samma grej med mina vänner.
  • Plutteli
    S vali s skrev 2009-12-30 16:00:51 följande:
    Men så svårt är det väl inte Vill man inte att ens 2åring ska äta glass, kakor, dricka saft eller vad det nu kan vara så säger man väl helt enkelt till på förskolan På dotterns förskola finns det både barn som pga av allergi inte kan äta div som tex. saker och det finns barn som inte får äta glass eller dricka saft pga av att föräldrarna har valt att vänta med att introducera det. Det har inte varit ngr som helst problem, dessa barn har erbjudits frukt eller något annat vid dessa "glasstillfällen". Jag som förälder skulle aldrig kräva att alla barn på dotterns förskoleavd. avstod från att äta glass eller dricka julmust vid jullunchen om det nu vore så att  jag som förälder valt att välja bort det. Vi lever efter mottot att man kan äta allt men inte alltid, är det så att det varit glass eller annat firande på förskolan, kalas osv så att det blivit lite mycke underen vecka ja då avstår vi vårat "helgmys" o lördagsgodiset - för oss som familj är det liksom ingen helig ko att få lördagsgodis och mysa med det tillsammans, vi kan ha helgmys utan att äta godis eller fika
    Ungefär så jag tycker också!
  • Plutteli
    S vali s skrev 2009-12-30 16:03:08 följande:
    Min dotter tycker att det är betydligt mysigare att äta glass tillsammans med sina dagiskompisar än med oss hemma i tvsoffan och vi som föräldrar har inget behov av att äta glass tillsammans med henne, myser gör vi ändå
    Ja, jag tyckte då själv iaf att det var roligare att göra vissa saker med mina föräldrar och annat med mina vänner. Vårt mys på lördagar bestod i att äta extra got middag tex. tacos framför tvn...
  • Plutteli
    Shmone skrev 2009-12-30 17:52:45 följande:
    eeeh??? Det handlar inte om att förbjuda utan att lära barnen vett... Min fyra o femåring VILL redan nu äta nyttig mat... och de gånger dom bjuds på godis så äter dom bara lite - för dom är inte vana - och mår därför illa om dom äter mycket. Jag fick inte mycket godis när jag var liten.. absolut inte varje vecka - och jag blev då ingen frossare för det.. snarare tvärtom - jag växte upp med sunda vanor.
    Jag hade mer eller mindre fri tillgång till godis när jag var liten och åt aldrig några stora mängder, det gör jag inte i dag heller. (Fast eftersom jag är överviktig pga sjukdom verkar folk tro det ändå..)
  • Plutteli
    chivasregal skrev 2009-12-30 19:37:04 följande:
    folk dömer utan å veta hoppas du skiter i det. Jag tror att om man förbjuder godis blir de mer intressant jag har alltid haft godis hemma å framme men ingen äter bara för de finns så  jag vet inte om de är bra ir dåligt men som du så hade jag me fri tillgång till godis så jag äter  knappt nåt än i dag
    Nä, jag tror att det ligger i annat liksom. Jag hade fri tillgång till godis, popcorn och chips, men jag åt alltid måttligt. En chipspåse kunde räcka 2 veckor. En ask choklad typ alladin som jag fick varje jul räckte 3-4 månader... Innan jag blev sjuk tränade jag mycket och tävlade på elitnivå och enligt de flesta var jag för smal (fick höra att jag hade anorexi tex.) Så när det kommer till min vikt har det aldrig varit riktigt bra
    Så nä, jag bryr mig inte i vad folk säger, jag vet ju själv vad som är sant.
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2009-12-31 08:13:18 följande:
    Vårt dagis serverar inte glass till födelsedagar. Varför skulle de det? Barnen tycker deras dagiskalas är superkul, de får sitta på guldstolen, får ett fint kort och ett musmigt härligt fruktfat. Varför ska dagis lära barn att äta glass och godis? Varför ska en ettåring äta glas på dagis? Är det synd om barn som inte får glass på dagis? Varför i såfall? Och ni som tror att sockerförbud kommer leda till sockerfrosseri. Ser ni det likadant med alkohol. Alkoholförbud=tonåringar som kommer supa skallen av sig så fort de får möjlighet att dricka?
    Ja? Finns undersökningar på det som visar att barn som får ett totalt förbud dricker mer, tillsammans med de barn som får för slapphänt. Som med allt annat: Lagomt är bäst.
  • Plutteli
    Pallas skrev 2009-12-31 14:10:34 följande:
    Det finns också studier som tyder på att ungdomar som blivit bjudna på alkohol av sina föräldrar har större chanser att klara sig från alkoholrelaterat våld, obetänksamma sexuella relationer osv.
    Ja precis, lagom är bäst. Får man smaka små mängder alkohol och samtidigt se sina föräldrar utan problem festa loss utan att dricka ibland osv. osv. minskar riskerna för överkonsumtion.
    Jag vet själv hur jag hade det och jag dricker knappt nått alls i dag, samma med mina vänner som alla hade liknande uppväxtförhållanden gällande alkohol...

    De jag känner som dricker mest är två stycken som är barn till en alkoholist samt två av mina kusiner vars föräldrar kör på "ingen fest utan sprit"....
  • Plutteli

    Tror en av de största myter just kring socker för närvarande är "Vi behöver inte socker för att leva"...speciellt de som kör typ GI eller liknande och helt utesluter socker ur sin kost brukar dilla om detta...
    Trots detta är framförallt hjärnans celler mer eller mindre bara uppbyggda av fett och socker... hmm

Svar på tråden Varför är alla så sockernojjiga?