• nexa79

    Varför är alla så sockernojjiga?

    Som titeln säger: Varför är alla så nojjiga för socker?
    Jag tror att många av de som inte låter sina barn äta eller dricka saker med socker i egentligen är lite lata, de orkar inte hantera sina barn när de fått en sockerkick.
    För visst kan det vara jobbigt. Men det är lika jobbigt att sortera bort mat med socker i, eller är det inte det?!
    Jag vet inte, för jag skiter i vilket. Mina barn får äta allt.

    Vissa vill t o m att man inte får bjuda på glass när man fyller år, vilket låter helt absurt i min värld. Vad är det för fånerier? Fyller man år ska man fira, och det innebär något gott att äta, sen att det blivit lite tradition, att bjuda på glass, gör det något?

    För mig är det ett solklart NEJ på den frågan. Anta att det är 20 ungar på avdelningen. Det blir 20 glassar MAX. Om inte vissa fyller på lov och liknande. Hur skadligt är det med 20 glassar utslaget på ett år? Vill man inte låta barnen äta socker så låt bli att mata dem hemma då.

    Jag kan ju fundera på varför man lägger sig i vad förskolan serverar ALLS så länge man inte har ett barn som är allergiskt eller intolerant mot något.

    tremoten.blogg.se

  • Svar på tråden Varför är alla så sockernojjiga?
  • Pallas
    Plutteli skrev 2009-12-31 10:08:03 följande:
    Ja? Finns undersökningar på det som visar att barn som får ett totalt förbud dricker mer, tillsammans med de barn som får för slapphänt. Som med allt annat: Lagomt är bäst.
    Det finns också studier som tyder på att ungdomar som blivit bjudna på alkohol av sina föräldrar har större chanser att klara sig från alkoholrelaterat våld, obetänksamma sexuella relationer osv.
  • Sedek

    Våra kroppar är inte gjorda att hantera socker.

    Vi är anpassade att äta fett och protein och grönsaker, absolut inte raffinerade kolhydrater. Det går ju bra, men det skulle gå bättre utan.

    Ni som testat eller vet om någon som ätit stenålderskost, LCHF eller vad ni nu kallar det. Fråga hur de mår...! Man vill inte gå tillbaka att stoppa i sig socker igen, jag lovar!

    Men hela vårt sammhälles matkultur är uppbyggt kring raffinerade kolhydrater så det är lite svårt och udda att äta "rätt". Men vem vet, om alla skulle lägga om sin kost så kanske både canser och hjärt och kärlsjukdommar försvinner, sådana sjukdommar som inte fanns innan vi började äta socker... Tänk på den.

  • PennyD
    Sedek skrev 2009-12-31 14:27:38 följande:
    Våra kroppar är inte gjorda att hantera socker. Vi är anpassade att äta fett och protein och grönsaker, absolut inte raffinerade kolhydrater. Det går ju bra, men det skulle gå bättre utan. Ni som testat eller vet om någon som ätit stenålderskost, LCHF eller vad ni nu kallar det. Fråga hur de mår...! Man vill inte gå tillbaka att stoppa i sig socker igen, jag lovar! Men hela vårt sammhälles matkultur är uppbyggt kring raffinerade kolhydrater så det är lite svårt och udda att äta "rätt". Men vem vet, om alla skulle lägga om sin kost så kanske både canser och hjärt och kärlsjukdommar försvinner, sådana sjukdommar som inte fanns innan vi började äta socker... Tänk på den.
    Word!
  • Plutteli
    Pallas skrev 2009-12-31 14:10:34 följande:
    Det finns också studier som tyder på att ungdomar som blivit bjudna på alkohol av sina föräldrar har större chanser att klara sig från alkoholrelaterat våld, obetänksamma sexuella relationer osv.
    Ja precis, lagom är bäst. Får man smaka små mängder alkohol och samtidigt se sina föräldrar utan problem festa loss utan att dricka ibland osv. osv. minskar riskerna för överkonsumtion.
    Jag vet själv hur jag hade det och jag dricker knappt nått alls i dag, samma med mina vänner som alla hade liknande uppväxtförhållanden gällande alkohol...

    De jag känner som dricker mest är två stycken som är barn till en alkoholist samt två av mina kusiner vars föräldrar kör på "ingen fest utan sprit"....
  • S vali s
    Sedek skrev 2009-12-31 14:27:38 följande:
    Våra kroppar är inte gjorda att hantera socker.Vi är anpassade att äta fett och protein och grönsaker, absolut inte raffinerade kolhydrater. Det går ju bra, men det skulle gå bättre utan.Ni som testat eller vet om någon som ätit stenålderskost, LCHF eller vad ni nu kallar det. Fråga hur de mår...! Man vill inte gå tillbaka att stoppa i sig socker igen, jag lovar!Men hela vårt sammhälles matkultur är uppbyggt kring raffinerade kolhydrater så det är lite svårt och udda att äta "rätt". Men vem vet, om alla skulle lägga om sin kost så kanske både canser och hjärt och kärlsjukdommar försvinner, sådana sjukdommar som inte fanns innan vi började äta socker... Tänk på den.
    Sjukdomar som inte fanns innan vi började äta socker eller sjukdomar som inte fanns för att världen såg helt annorlunda ut åt då vad det gällde miljöförstöring, utsläpp o allt annat skit som samhällsutvecklingen fört med sig  {#lang_emotions_undecided}{#lang_emotions_wink}
    För mig låter det oerhört naivt att tro att canser, hjärt&kärlsjukdomar osv skulle försvinna om alla la om sin kost...
    Den late får brått när det blir kväll
  • PennyD
    S vali s skrev 2009-12-31 20:34:14 följande:
    Sjukdomar som inte fanns innan vi började äta socker eller sjukdomar som inte fanns för att världen såg helt annorlunda ut åt då vad det gällde miljöförstöring, utsläpp o allt annat skit som samhällsutvecklingen fört med sig   För mig låter det oerhört naivt att tro att canser, hjärt&kärlsjukdomar osv skulle försvinna om alla la om sin kost...
    För mig låter det som bekvämlighet blandat med idioti att blunda för vetenskapligt framlagda studier.

    Varför är det naivt, menar du, att ta åt sig av sådant, men inte att blunda för det?
  • S vali s
    PennyD skrev 2009-12-31 20:38:44 följande:
    För mig låter det som bekvämlighet blandat med idioti att blunda för vetenskapligt framlagda studier.Varför är det naivt, menar du, att ta åt sig av sådant, men inte att blunda för det?
    Jag tycker att det är naivt att tro att lösningen på dessa sjukdomar som nämdes vore att sluta äta socker...
    Självklart har kosten en stor del i hur vi mår osv. men att blunda för andra faktorer än just dessa är väl verkligen att blunda för verkligheten
    Eller tror du på fullaste allvar att cansergåtans lösning ligger i minskat sockerintag och att det inte finns andra aspekter som spelar in när det gäller dessa sjukdomar
    Den late får brått när det blir kväll
  • PennyD
    S vali s skrev 2009-12-31 20:42:31 följande:
    Jag tycker att det är naivt att tro att lösningen på dessa sjukdomar som nämdes vore att sluta äta socker... Självklart har kosten en stor del i hur vi mår osv. men att blunda för andra faktorer än just dessa är väl verkligen att blunda för verkligheten Eller tror du på fullaste allvar att cansergåtans lösning ligger i minskat sockerintag och att det inte finns andra aspekter som spelar in när det gäller dessa sjukdomar
    Talar vi cancer finns det särkerligen fler faktorer som spelar in, vilket inte det minsta rättfärdigar sockersynden.
Svar på tråden Varför är alla så sockernojjiga?