• nexa79

    Varför är alla så sockernojjiga?

    Som titeln säger: Varför är alla så nojjiga för socker?
    Jag tror att många av de som inte låter sina barn äta eller dricka saker med socker i egentligen är lite lata, de orkar inte hantera sina barn när de fått en sockerkick.
    För visst kan det vara jobbigt. Men det är lika jobbigt att sortera bort mat med socker i, eller är det inte det?!
    Jag vet inte, för jag skiter i vilket. Mina barn får äta allt.

    Vissa vill t o m att man inte får bjuda på glass när man fyller år, vilket låter helt absurt i min värld. Vad är det för fånerier? Fyller man år ska man fira, och det innebär något gott att äta, sen att det blivit lite tradition, att bjuda på glass, gör det något?

    För mig är det ett solklart NEJ på den frågan. Anta att det är 20 ungar på avdelningen. Det blir 20 glassar MAX. Om inte vissa fyller på lov och liknande. Hur skadligt är det med 20 glassar utslaget på ett år? Vill man inte låta barnen äta socker så låt bli att mata dem hemma då.

    Jag kan ju fundera på varför man lägger sig i vad förskolan serverar ALLS så länge man inte har ett barn som är allergiskt eller intolerant mot något.

    tremoten.blogg.se

  • Svar på tråden Varför är alla så sockernojjiga?
  • Faile
    Dr Mupp skrev 2009-12-31 08:13:18 följande:
    Vårt dagis serverar inte glass till födelsedagar. Varför skulle de det? Barnen tycker deras dagiskalas är superkul, de får sitta på guldstolen, får ett fint kort och ett musmigt härligt fruktfat. Varför ska dagis lära barn att äta glass och godis? Varför ska en ettåring äta glas på dagis? Är det synd om barn som inte får glass på dagis? Varför i såfall? Och ni som tror att sockerförbud kommer leda till sockerfrosseri. Ser ni det likadant med alkohol. Alkoholförbud=tonåringar som kommer supa skallen av sig så fort de får möjlighet att dricka?
    Fast lite så är det ju med alkohol.
    I de länder där alkohol är tillgängligt överallt ( inte för små barn då ) ser man inte samma fylleri som i Sverige tex.
    De dricker säkert lika mycket i mängd som svenskar, men inte samma "frosseri" vid ett och samma tillfälle. 1-2 glas vin till maten istället för 2 flaskor en kväll.
    Jag tror att totalt förbud skapar ett begär, på samma sätt som överkonsumtion skapar beroende. Lagom är bäst helt enkelt.
  • Lana

    Ah sockernojjig vet jag inte. MEn min dotter är ännu bara 16månader och jag anser inte att hon behöver äta godis,glass och chips (vilket jag antar du menar).Men visst när hon går på dagis är det väl Ok,för vi kommer inte äta glass varje dag här hemma ändå.Men än så länge så finns det så mycket annat hon kan äta utan glass,godis och chips så vi kör på det.mest för hon inte bryr sig om att ens få smaka och för hon ÄLSKAR frukt

  • Fridayyy

    ÄR det någon som är rädd för socker som kollat hur mycket sockerarter det är i färdiggröt??? Och banan, vindruvor, allt är ju fullt av socker. Sen fattar jag ju att det är näring i med men det är ju mycket socker i alla fall.

  • Dr Mupp
    Fridayyy skrev 2009-12-31 09:51:03 följande:
    ÄR det någon som är rädd för socker som kollat hur mycket sockerarter det är i färdiggröt??? Och banan, vindruvor, allt är ju fullt av socker. Sen fattar jag ju att det är näring i med men det är ju mycket socker i alla fall.
    mina äter inte pulvergröt och har inte fri tillgång till frukt.
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2009-12-31 08:13:18 följande:
    Vårt dagis serverar inte glass till födelsedagar. Varför skulle de det? Barnen tycker deras dagiskalas är superkul, de får sitta på guldstolen, får ett fint kort och ett musmigt härligt fruktfat. Varför ska dagis lära barn att äta glass och godis? Varför ska en ettåring äta glas på dagis? Är det synd om barn som inte får glass på dagis? Varför i såfall? Och ni som tror att sockerförbud kommer leda till sockerfrosseri. Ser ni det likadant med alkohol. Alkoholförbud=tonåringar som kommer supa skallen av sig så fort de får möjlighet att dricka?
    Ja? Finns undersökningar på det som visar att barn som får ett totalt förbud dricker mer, tillsammans med de barn som får för slapphänt. Som med allt annat: Lagomt är bäst.
  • Stinky
    PennyD skrev 2009-12-31 00:58:38 följande:
    Vad grundar du det på? Jag grundar det på dess antites. Jag ser ingen möjlighet.
    Jag gör det.
  • alexs mamma

    Har inte läst hela tråden...så jag vet inte om någon tagit upp det jag tänker på redan...
    jag har jobbar i skolan och förskolan under ca 8 års tid nu. tyvärr är det så att iaf i vår kommun har standarden på maten som våra barn tvingas äta varje dag sjunkigt dramatiskt.. DEt allra mesta är halvfabrkat och väldigt lite av maten tillverkas iens i vår kommun. DEn lagas i en fabrik 10 tals mil bort från vår kommun där det är billigast och transporteras till oss kyld. T om potatisen ä skalad i förväg... För att maten skall smaka gott när den är gjord på absolut billigaste råvarorna (just nu i min kommun får barnens hela dag alltså frukost, frukt, lunch, mellanmål em. frukt kosta 8,67kr) sländer man i stora mängder socker. det kan vara fruktsocker, glucossirap och olika sorters stärkelse, man kryddar även med ren socker och glutamat (som kan framkalla allergier och tark huvudvärk) och även andra e- ämnen för att maten skall hålla sig längre och inte mista konsistensen.

    DEn totala mängden socker ett barn i förskoleåker bör äta om dagen är bara någon tesked, det får de i sig och mer där till bara genom de halvfabikat, bröd, frukt, varmchoklad etc som de äter på förskolan...
    Det finns inget kvar till föräldrarna att ge för att fira, mysa eller fika redan som det är nu. jag kan då förstå att man inte vill spä på detta ytterligare genom att äta glass/ kaka vid kalas....
    Vi har tillsammans med barn och föräldrar bestämt hur vi firar födelsedagsbarn på min förskolan. Vi klär ut oss, leker lekar, sjunger och så får barnet so firas bestämma temat för dagens pyssel etc. ibland vill de gå till idrottshalen, någon gång har vi åkt pukla i skogen, lekt drakar, haft maskerad, gått på långpromenad med lunchen ner till stoooora lekplatsen.. barnen har en underbar fantasi och vet verkligen hur de skall firas, godis/glass/tårta behövs inte hos oss

    Vid jul och påsk har vi tillsammans bestämt att då firar vi som vanligt

    Funkar utmärkt hos oss!!!

  • IdaVasterflo

    jag tycker också att hela sockerfrågan är överdriven. I synnerhet de som menar att barn inte ens ska äta mer än en frukt per dag för att det innehåller så mycket socker. Fråga vilken dietist som helst: nyttigheterna i frukt överväger sockret!


    Folk är så jäkla dietberoende: det går inte att äta sunt och varierat utan att man måste hålla på att exprimentera och utesluta en massa saker hela tiden. Än är det socker, kolhydrater över huvudtaget, mättat fett, allt fett osv. 
    Äter man av allt och försöker balansera det på ett bra sätt så kommer man att må bra, se bra ut och inte lida av något överskott eller underskott av något! 
  • alexs mamma
    IdaVasterflo skrev 2009-12-31 13:12:36 följande:
    jag tycker också att hela sockerfrågan är överdriven. I synnerhet de som menar att barn inte ens ska äta mer än en frukt per dag för att det innehåller så mycket socker. Fråga vilken dietist som helst: nyttigheterna i frukt överväger sockret! Folk är så jäkla dietberoende: det går inte att äta sunt och varierat utan att man måste hålla på att exprimentera och utesluta en massa saker hela tiden. Än är det socker, kolhydrater över huvudtaget, mättat fett, allt fett osv.  Äter man av allt och försöker balansera det på ett bra sätt så kommer man att må bra, se bra ut och inte lida av något överskott eller underskott av något! 
    Jah håller med dig till stor del. om man rör på sig och äter allsidigt blir det inga problem.
    Men ett stort problem idag är den mat barn och unga tvingas äta på våra förskolor och skolor. DEt är i princip halveller helfabrikat varje dag och de är proppfulla med socker, stärkelse, smakförstärkare, e- ämnen osv. äter man den kosten varje dag får man ju i sig mer än det dagliga intaget av socker och mer där till. Barnen får i sig ämnen som i endel studier visra sig framkalla huvudvärk, astma och gud vet vad i framtiden.... DET är det som är problemet i dag att man som förälder tror att barnet äter en bra och varierad kost i förskolan/skolan men om du skulle läsa bipacksedlarna på vad det är vi stoppar i våra barn så skulle du bli mörkrädd jag lovar!!!!
Svar på tråden Varför är alla så sockernojjiga?