• Odetta

    MA i v15+0

    Jag vet inte vart jag ska ta vägen med alla mina känslor...det är en enda stor berg och dalbana

    I måndags var jag i v15+0 och idag är jag helt ogravid....vad tusan hände?

    Av olika anledningar och att vi har haft två tidiga mf förut, så hade jag oroat mig lite, så vi åkte in till kvinnokliniken och fick göra ett ul....och ett vul, för läkaren såg inget. Det upptäcktes då att våran bebis slutade leva redan i v7+4

    Jag fattar inte...vi gjorde ju ett tidigt ul just v7+4...och då såg vi ett pickande hjärta....och så dog den samma dag? 

    Och nu känner jag mig lurad, chockad och förtvivlad. Jag vet inte ens vad jag ska sörja!

    i v15+0 förväntar man sig ett barn...en liten minimänniska. Inte en pyttepytteliten på 12.9 mm. Jag blev skrapad igår och ville gärna se den...men det fick jag inte. Fick inte ta ett avsked.

    Jag känner mig så otroligt ledsen.

    Om den ändå hade dött bara några dagar innan...då hade jag säkert fått se den...ta farväl av den....sörja en liten bebis. kanske gett den ett namn och fått begrava den. 

    Men våran bebis blev typ ingen bebis....den dog ju så tidigt som ett tidigt mf och räknas ju typ inte som "bebis". Skrapning och borta

    Vad tusan får jag sörja? Ännu ett tidigt mf eller den bebis jag trodde jag hade i magen?

    Det känns så tomt...JAG känner mig så tom. Och vi som hade börjat fundera på namn och allt. v15+0....varför skulle kroppen luras sådär?


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Svar på tråden MA i v15+0
  • Monis1

    Jag förstår dig, var på rul där upptäckte dom att mitt lilla knyte har dött. Det värsta av alla är att jag såg den precis en v innan på ett u-ljud o då levde den. Mina andra barn var med på rul o fattade inte varför jag blev ledsen. Det är bara stora tjejen som förstår. Idag var jag på gyn o fick en tablett på fredag ska jag tillbaka och föda fram den. Känns så fruktansvärt. Den dog i v16 är nu i v17+ några dar, så jag vet hur du känner dig. Stora kramar till dig

  • Odetta
    Monis1 skrev 2010-01-27 20:08:59 följande:
    Jag förstår dig, var på rul där upptäckte dom att mitt lilla knyte har dött. Det värsta av alla är att jag såg den precis en v innan på ett u-ljud o då levde den. Mina andra barn var med på rul o fattade inte varför jag blev ledsen. Det är bara stora tjejen som förstår. Idag var jag på gyn o fick en tablett på fredag ska jag tillbaka och föda fram den. Känns så fruktansvärt. Den dog i v16 är nu i v17+ några dar, så jag vet hur du känner dig. Stora kramar till dig
    Kramar till dig med...och jag beklagar verkligen din sorg också! Fan att sådant ska hända...det borde liksom vara förbjudet! Jag ska tänka på dig på fredag och önska dig all styrka du behöver!

    *bamsekram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Erkens mamma

    Jag har också fått ett ma fast i vecka 14. Bebisen hade slutat växa i vecka 7. Usch jag kände mig så lurad. Där hade jag gått och läst i graviditetskalendern varje vecka att nu händer detta och detta och så hade det inte gjort det.
    Visste liksom du inte vad jag skulle känna. Vad ska man sörja? Det man trodde eller det som det var?

    Skickar mina varmaste kramar och hoppas att du liksom jag får fina barn framöver.

  • Fruochmamma

    Usch vad jag lider med dig! Vi fick reda på vårat MA då vi var i vecka 18 och det visade sig att fostret hade dött i vecka 13 - en vecka efter VUL. Önskar er all lycka till och skickar över massor med kramar.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • galnevale

    förstår dig. mitt MA upptäcktes dock i v 9+ men då endast för att jag tjatade till mig ett vul för jag hade fått en pytteliten blödning (hade det med dottern med men då syntes en liten vifftande krsbat på vul) och trodde ju ändå in i det längsta att det skulle vara  så denna gång med..

    det var ju så normalt med en liten blödning runt v9.. men mycket riktigt så tittar läkaren på vul och säger "ja det ser ju ut som ett missfall, titta här" och så vände hon den mot mig.
    Känner bara att, hur länge hade jag fått gå om jag lyssnat på dem och inte kommit in.

    önkar er lycka till och kramar i den stora sorgen!

  • Lallan

    Hej hej *vinkar till odd*

    Vet hur det känns att inte ha något att sörja. Sist hade jag en ofostrig graviditet som slutade i v11 och den känslan av att känna sig lurad går inte att beskriva. Nu senast dog fostret i v 13, hade sett det bara två veckor tidigare och då såg allt bra ut. Det känns fördj**** men samtidigt så har jag någonting att sörja den här gången. Fick se fostret vilket var jätteviktigt för mig!

  • Odetta
    Lallan skrev 2010-01-28 15:43:51 följande:
    Hej hej *vinkar till odd*Vet hur det känns att inte ha något att sörja. Sist hade jag en ofostrig graviditet som slutade i v11 och den känslan av att känna sig lurad går inte att beskriva. Nu senast dog fostret i v 13, hade sett det bara två veckor tidigare och då såg allt bra ut. Det känns fördj**** men samtidigt så har jag någonting att sörja den här gången. Fick se fostret vilket var jätteviktigt för mig!
    Hej vännen!

    Ja...förjävligt är bara ett av orden som känns passande

    Vad glad (om man nu kan säga så) jag blir att du fick ta ett avsked av eran lill*....jag önskar så att jag också hade fått göra det. Jag bad till och med om det...men det fick jag inte.

    *kramar om dig med....och alla andra som svarat mig*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • LillanM

    Odd, jag beklagar verkligen och vet vad du gar igenom (hade ett MA i v 13 efter var anglapojke). Vill bara kommentera att du inte fick se fostret (hoppas du inte misstycker mitt mer medicinska inlagg) men vid en skrapning och sa tidigt i graviditeten finns det liksom ingenting att se. Fostret (eller embryot snarare) ar sa litet och "gomt" i hinnor, gulsack etc och vid skrapningen "sveper" lakarna ut allting ur livmodern med ett instrument eller anvander ett suginstrument. Jag forstar fullstandigt kanslan av tomhet (som att man inbillat sig graviditeten) nar man vaknar upp fran en skrapning men att se graviditeten hade verkligen inte varit ett alternativ for dig. Jag tycker du ska fundera pa nagot annat satt att ta avsked av graviditeten?

  • Odetta
    LillanM skrev 2010-01-30 19:25:41 följande:
    Odd, jag beklagar verkligen och vet vad du gar igenom (hade ett MA i v 13 efter var anglapojke). Vill bara kommentera att du inte fick se fostret (hoppas du inte misstycker mitt mer medicinska inlagg) men vid en skrapning och sa tidigt i graviditeten finns det liksom ingenting att se. Fostret (eller embryot snarare) ar sa litet och "gomt" i hinnor, gulsack etc och vid skrapningen "sveper" lakarna ut allting ur livmodern med ett instrument eller anvander ett suginstrument. Jag forstar fullstandigt kanslan av tomhet (som att man inbillat sig graviditeten) nar man vaknar upp fran en skrapning men att se graviditeten hade verkligen inte varit ett alternativ for dig. Jag tycker du ska fundera pa nagot annat satt att ta avsked av graviditeten?
    Jag beklagar dina förluster med *kram till dig också*

    Jo...jag förstår ju också varför jag inte fick se. Men just då kändes det som mycket viktigt...tror jag hade akut seperationsångest

    Men jag har förstått att jag måste hitta ett annat sätt, och jag letar desperat. Vi har ett ljus som vi köpte efter vårat första mf. Vi köpte ett litet glashjärta till det som symbol för det pyret. Vid nästa mf köpte vi ett till, likadant, glashjärta och la bredvid det första. Idag köpte vi ett turkost stenhjärta. Jag satt idag och flyttade över ljuset på ett större fat då det inte fick plats med det nya hjärtat...och så la jag alla tre hjärtan framför ljuset....med stenhjärtat i mitten.

    Så jag försöker...men jag är nog fortfarande i chock, allt känns så overkligt...jag har liksom inte hängt med. Men det känns bra med stenhjärtat...och att jag kan tända ljuset. Nu väntar jag också på ett halsband jag beställde från spädbarnsfonden...känns att då har jag nått konkret jag kan ha med mig...hos mig.

    *fler kramar till dig*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

    En vecka sedan vi fick beskedet....jag känner mig så enormt tom bara

    Och inte blir det bättre av att omgivningen är så himla snabba med att "glömma".

    Min pappa kläckte ur sig "det är som bönderna säger: det som är bakom plogen är bara att glömma....det är inget att sörja över". Och min svärmor, som annars är en så klok kvinna, hon frågade mig igår om jag hade accepterat det nu.

    Det har gått en vecka sedan beskedet...inte ens en vecka sedan det tog slut! Klart jag sörjer....det känns som det knappt ens har sjunkit in vad som hände....och nej, jag har inte accepterat det! Kanske en dag jag gör det....det gör jag säkert....men inte nu

    Och min älskade man som sörjer på ett helt annat sätt än vad jag gör....som ser logiskt på det hela och tycker att det ju är tråkigt, men det finns säkert en mening med det....jag känner mig så ensam med min sorg

    Och förutom ensam så känner jag mig besvärlig och konstigt som går omkring och är så ledsen när det verkar som ingen annan gör det...men jag ÄR fruktansvärt förtvivlat ledsen...vad ska jag göra? 


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Cat79

    odd: Förstår att du fortfarande är ledsen då det endast är en vecka sen det tråkiga beskedet. Det är en sorg du genomgår och det får ta sin tid sen är det synd att många andra har glömt... men så är verkligheten tyvärr. Jag sörjer också då jag fick MA förra lördagen och nu tänker jag på de datum jag hade fått för hjärtljud, UL o s v + alla andra som ska ha i vår/sommar. Livet är så orättvist och jag hoppas så att både du och jag får våra friska barn inom kort. Har du haft 2 MF innan detta? Varför ska vissa av oss få så många motgångar gällande barn/graviditeter?
    Stor kram! (Inboxa mig gärna om du vill skriva av dig eller liknande). 

  • Lallan
    Odetta skrev 2010-02-01 09:16:50 följande:
    En vecka sedan vi fick beskedet....jag känner mig så enormt tom bara Och inte blir det bättre av att omgivningen är så himla snabba med att "glömma".Min pappa kläckte ur sig "det är som bönderna säger: det som är bakom plogen är bara att glömma....det är inget att sörja över". Och min svärmor, som annars är en så klok kvinna, hon frågade mig igår om jag hade accepterat det nu.Det har gått en vecka sedan beskedet...inte ens en vecka sedan det tog slut! Klart jag sörjer....det känns som det knappt ens har sjunkit in vad som hände....och nej, jag har inte accepterat det! Kanske en dag jag gör det....det gör jag säkert....men inte nu Och min älskade man som sörjer på ett helt annat sätt än vad jag gör....som ser logiskt på det hela och tycker att det ju är tråkigt, men det finns säkert en mening med det....jag känner mig så ensam med min sorg Och förutom ensam så känner jag mig besvärlig och konstigt som går omkring och är så ledsen när det verkar som ingen annan gör det...men jag ÄR fruktansvärt förtvivlat ledsen...vad ska jag göra? 
    Förstår precis vad du menar! För oss har det nu hunnit gå två veckor sedan beskedet och jag ska alldeles strax iväg till jobbet och jobba min första dag efter det som hänt. På något sätt så ska allt vara bra igen och allt ska flyta på som vanligt men allt är ju inte som vanligt, sist jag var där var jag ju gravid. Det går säkert bra men lite ororlig är jag, man är inte så psykiskt stabil för tillfället direkt.

    Att sambon sörjer på ett annat sätt har jag nog accepterat den här gången men nu när det gått två veckor så börjar han nog släppa det lite han också men för mig känns det fortfarande lika hemskt. I början var jag mest apatisk medan jag nu börjar fatta vad som hänt och kan sörja på riktigt!

    Många kramar till er andra!
  • Annaloo

    Det jobbiga med tidiga mf är just det där med vad man egentligen kan sörja. Det är klart att man sörjer! I din sits så är det ju ännu värre eftersom man trott sig gå så långt. Inte nog med att man blivit grundlurad av sin egen kropp, det finns inte heller något att sörja Det jag tänker om mina egna mf är att det förvisso inte är ett barn man sörjer, men det är drömmen om ett barn. Jag har två döda drömmar att sörja, den ena skulle ha blivit ett midsommarbarn, och den andra ett vårbarn. Mer specifikt än så är det inte, men det är fortfarande en sorg.


    ♥ Kasper 18/7-08 ♥
Svar på tråden MA i v15+0