• Niveaa

    lichen sclerosus

    Har idag fått diagnos lichen sclerosus.
    efter månader och egentligen år med besvär.
    Är 24 år och som jag förstod det så drabbar det oftast kvinnor mellan 40-70år.

    Jag såg att det fanns gamla trådar här om ämnet men inga som gick att skriva i längre.
    vad jag underar är Hur det är för er som har haft detta ett tag.
    har det blivit bättre med kortisonsalvan?
    Hur ser livet/sexlivet ut för er?
    För som det är nu skulle jag inte ens vela överväga sex.
    idag är det tom jobbigt att bära byxor som råkar skava lite.
    Känner mig lite dum att jag gått med detta så länge utan att söka hjälp.

  • Svar på tråden lichen sclerosus
  • Anonym

    Dom tar en vävnadsbit för att skicka på analys. Dom liksom stansar ut den med en stans så det blir ett sår (3*3mm) med bedövning förstås. Det känns helt ok idag men det är lite ömt så jag vill inte smörja precis där med dermovaten. Skönt att klådan är borta!

  • mallis77

    Fick svar på vävnadsprovet idag... Det var cellförändringar. Vet inte om jag ska oroa mig över det eller inte. Just nu är jag mest förbannad över att den här skiten inte slutar jävlas med mig!! Och den där bedövningssprutan var ju hemsk sist så det lär väl inte bli roligare denna gång när de ska skära bort ung. 1 cm hud!! Bläää...

    För övrigt känns det ju mycket bättre i underlivet kan inte säga att jag direkt känner av några problem. Nåt positivt i den här skiten i alla fall!!

  • Niveaa
    mallis77 skrev 2010-02-26 10:34:25 följande:
    Fick svar på vävnadsprovet idag... Det var cellförändringar. Vet inte om jag ska oroa mig över det eller inte. Just nu är jag mest förbannad över att den här skiten inte slutar jävlas med mig!! Och den där bedövningssprutan var ju hemsk sist så det lär väl inte bli roligare denna gång när de ska skära bort ung. 1 cm hud!! Bläää... För övrigt känns det ju mycket bättre i underlivet kan inte säga att jag direkt känner av några problem. Nåt positivt i den här skiten i alla fall!!
    Usch det lät som en otäck procedur, beklagar det negativa beskedet.
    vet inte vad jag ska säga, det här skrämmer mig ganska mycke.
  • Baileys86

    Den här tråden är ganska gammal men hittade ingen nyare.

    Jag är 27 år och har lichen sclerosus, eller läkarna har tagit flera vävnadsprover men inget har visat på att det är den, utan tyder mer på att det är eksem fast jag har de flesta symtom som stämmer in på sjukdomen.

    Ända sen jag var liten har jag haft problem med sprickor, klåda och sveda, nu är det visserligen lite bättre får ganska sällan sprickor numera men det går i perioder.

    Jag har en sammanväxning runt klitoris och även huden ovanför klitoris (klitoriskappan) är lite sammanväxt. Det gör att huden runt klitoris ibland gör ont och särar jag mycket på de yttre blydläpparna så stramar det jätte mycket. Jag oppererade sammanväxningen nedanför klitoris när jag var 19 men det har växt ihop igen, hudläkaren jag går till säger att jag kanske kan få göra en ny opperation, vilket jag hoppas på.

    Jag saknar också inre blygdläppar, vilket jag trodde var normalt till nyligen av en gynekolog. Vissa tjejer har ju jätte långa inre blygdläppar medan vissa har nästan eller inga alls. Men hon frågade om jag tidigare har haft inre blygdläppar, vilket jag inte minns om jag har haft.

    Det här påverkar mitt sexliv mycket negativt, lite klåda och sveda kan man väl leva med, men sammanväxningen runt klitoris påverkar mycket mer. Om jag t.ex. ska smeka mig själv runt klitoris så kan det börja skava och göra ont och jag har aldrig haft vaginalt sex utan att det har gjort väldigt ont, eller så har killen inte ens kunnat komma in i mig. Men det beror troligtvis inte bara på sjukdomen utan för att jag har svårt att slappna av etc. men sjukdomen har i alla fall en viss inverkan.Jag har heller aldrig fått orgasm av att onnanera eller utav sex, vet inte om sjukdomen spelar en roll i det. Men eftersom sammanväxningen täcker nästan hela klitoris och det gör ont om jag smeker för mycket i det området, så kan jag tänka mig att det är mycket svårare för mig att få klitorisorgasm.

  • Anonym

    Hejsan!

    Jag har precis som er också diagnostiserats med lichens sklerosus på blygdläppar och innuti slidan och det blev jag vid 11 års ålder, jag fick utan bedövning "stansa" ut en hudbit , vilket var en hemsk upplevelse!  Jag är idag 21..
    Innan läkarna kunde lista ut vad som var fel hade jag besvär i många år som barn och ofta om nätterna, vilket ledde till många sömnlösa nätter för både mig och mina föräldrar.. 

    Men när jag fick min diagnos fick jag först Betnovat utskrivet, som inte fungeradre särskillt bra, så jag fick istället den starkare Dermovat.
    Jag fick använda salvan i några månader för att gradvis trappa ner på användningen. Och salvan verkar ha hjälp mig iaf då, för symptomen försvann och åren har gått sen dess, visst kände man av det ibland, men aldrig så illa som när jag var liten.

    Men nu har det "kommit tillbaka" igen men är istället på insidan av skinkorna och börjar komma mer och mer mot undelivet och jag förstår helt hur du känner för sex, jag har helt tappat lusten och vill helst inte vara där och "röra" över huvud taget.. Jag får riktiga skavsår av underkläderna, vilket känns som ett rent h-vete x)

    Men mitt tips till dig är att använda kortison kuren! Och som liten använde jag alltid en iskall och blöt handduk eller liknande för att svalka, det funkar alltid bäst för mig, så testa med något som kyler lite när det känns som värst och var försiktig med starka tvålar och liknande !

    Och håll ut , det blir bättre till slut ! :o)

  • Anonym
    Baileys86 skrev 2013-02-12 00:14:03 följande:
    Den här tråden är ganska gammal men hittade ingen nyare.

    Jag är 27 år och har lichen sclerosus, eller läkarna har tagit flera vävnadsprover men inget har visat på att det är den, utan tyder mer på att det är eksem fast jag har de flesta symtom som stämmer in på sjukdomen.

    Ända sen jag var liten har jag haft problem med sprickor, klåda och sveda, nu är det visserligen lite bättre får ganska sällan sprickor numera men det går i perioder.

    Jag har en sammanväxning runt klitoris och även huden ovanför klitoris (klitoriskappan) är lite sammanväxt. Det gör att huden runt klitoris ibland gör ont och särar jag mycket på de yttre blydläpparna så stramar det jätte mycket. Jag oppererade sammanväxningen nedanför klitoris när jag var 19 men det har växt ihop igen, hudläkaren jag går till säger att jag kanske kan få göra en ny opperation, vilket jag hoppas på.

    Jag saknar också inre blygdläppar, vilket jag trodde var normalt till nyligen av en gynekolog. Vissa tjejer har ju jätte långa inre blygdläppar medan vissa har nästan eller inga alls. Men hon frågade om jag tidigare har haft inre blygdläppar, vilket jag inte minns om jag har haft.

    Det här påverkar mitt sexliv mycket negativt, lite klåda och sveda kan man väl leva med, men sammanväxningen runt klitoris påverkar mycket mer. Om jag t.ex. ska smeka mig själv runt klitoris så kan det börja skava och göra ont och jag har aldrig haft vaginalt sex utan att det har gjort väldigt ont, eller så har killen inte ens kunnat komma in i mig. Men det beror troligtvis inte bara på sjukdomen utan för att jag har svårt att slappna av etc. men sjukdomen har i alla fall en viss inverkan.Jag har heller aldrig fått orgasm av att onnanera eller utav sex, vet inte om sjukdomen spelar en roll i det. Men eftersom sammanväxningen täcker nästan hela klitoris och det gör ont om jag smeker för mycket i det området, så kan jag tänka mig att det är mycket svårare för mig att få klitorisorgasm.
    Gå till en annan läkare !! Jag läste i "Läkartidningen" att förträngningar över klitoris kunde förekomma i vissa fall av Lichen Sklerosus...
    Jag fick komma till en uppsjö av olika läkare innan dem kom på att jag kanske hade lichens, det är förjävligt , men det är så viss vård verkar fungera...  :o(
  • Baileys86

    Nu äntligen har jag fått lichen sclerosus som diagnos efter att ha tagit kanske 7 vävnadsprover, så visade sig det sista att jag har det (eller det var typ 90 % sannolikhet att det var lichen). Det känns skönt att få ett namn på det som man har.

    Har även gått på ljusbehandling (bucky) nyligen så hoppas att det blir mindre problem av det, tar cirka 2-3 veckor tills man ser ett tydligt resultat så det återstår att se.


    Anonym skrev 2013-04-03 23:12:08 följande:
    Gå till en annan läkare !! Jag läste i "Läkartidningen" att förträngningar över klitoris kunde förekomma i vissa fall av Lichen Sklerosus...
    Jag fick komma till en uppsjö av olika läkare innan dem kom på att jag kanske hade lichens, det är förjävligt , men det är så viss vård verkar fungera...  :o(
    Min hudläkare är ganska bra, hon har nog bara velat vara helt säker på att det verkligen är lichen därför som jag inte fått någon riktig diagnos tidigare. Förträgningen är väldigt jobbig och om jag gör en ny opperation så är risken tyvärr ganska stor att den växer ihop igen men nu när jag har gjort en ljusbehandlig kanske inte risken är lika stor.

    Vad jobbigt att du var tvungen att gå till så många läkare tills de upptäckte vad du hade. Det verkar som att många läkare och annan vårdpersonal, inte känner till sjukdommen. Det tog tid för mig också tills de förstod vad jag hade och när jag nämnt det för barnmorskor som jag träffat att jag har denna sjukdom så har de inte känt till den. Mer kunskap behövs bland gynekologer och barnmorskor, för jag gissar på att flera med lichen blir feldiagnoserade då sjukdomen påminner om t.ex. vestibulit.
  • mas01

    Jag fick diagnosen för fem år sedan. Har fått förhuden bortopererad vilket var skönt eftersom värsta klådan var där.

    Dermovaten hjälper men det jag funnit efektivare är varmvatten. Om jag duschar riktigt varmt på dom kliande partierna så klarar jag mig utan salva och effekten kvarstår 5-6 timmar även under ett skov. 

  • Iza01

    Blev så glad att jag nästan började gråta när jag såg denna tråd! Vet ännu inte om jag har lichen, men efter att ha tittat runt på nätet tror jag nog att det är det. Var på akutgyn och fick just dermovat, skulle smörja morgon och kväll. Gyn tog även biopsiprov ( jag svimmade efter detta, antagligen för att jag inte fick någon bedövning). Får man svar på om man har lichen från detta prov? Har varit hos två gynekologer innan som trodde att det var svamp. Canestenkrämen hjälpte ganska bra för mig. När jag slutade med den blev det verkligen kris. Någon som har liknande erfarenheter? Däremot tycker jag inte att fluconazol ( oxå mot svamp) har hjälpt alls. Känner att jag håller på att bryta ihop snart. Klådan på blygdläppar och klitoris och att man får sår som varar så fort man rör sig... Snälla ni som redan kan så mycket om detta - hjälp!

  • Niveaa

    Hej. Nu har jag hittat tillbaka till denna tråd jag skapade för länge sedan.

    Kan tyvärr inte säga att min LS blivit bättre med åren.

    Sexlivet är ett helvete då jag spricker ner mot anus varje gång och det tar veckor att läka ihop ordentligt. Bara att gå på toa är en plåga.

    Klådan gör mig knäpp. Och jag känner att dermovat inte hjälper mig alls längre.

    Fått en remiss till en hudläkare då gyn verkar ha slut på råd.

    I sommras fick jag beskedet cellförändringar och op ganska snart efter det.

    Ska på återkoll snart för att se om de återkommit eller ej.

    Jag är nu 28. Om det är så här nu. Hur kommer det vara när jag är 50?

Svar på tråden lichen sclerosus