• Svar på tråden Autismtråd 10
  • Krickeline
    Skumboll skrev 2010-02-16 21:58:56 följande:
    Är det förresten någon som går på autismcenter för småbarn? Hur upplever ni dem där? Vi har visserligen bara varit där några gånger men de verkar så förvirrade och stressade. Tänkte bara om det allmänt är så eller om vi fått några yra höns?
    Jag har erfarenhet av både banyan och Autimscenter små barn och vill du veta hur jag upplever dem, vad skillnaden är etc så får du gärna inboxa mig.
  • Klättermusen
    Skumboll skrev 2010-02-16 21:08:31 följande:
    Kroppens försvarsmekanism! Inte konstigt att man känner så när all press släpper. Hur går det för er, får ni någon ordning på tränarna?
    Jodå, vi har två tränare som jobbar just nu och vår son går frammåt ordentligt i utvecklingen jämfört med när han gick på förskola. Vi är på jakt efter en tredje också men jag måste lämna ifrån mig massor av allt ansvar just nu. Allt bara tog stopp.

    Angående autismcenter så sa kuratorn där till mig att Banyan får en hel del landstingspengar. Nog märktes det att de är konkurrenter trots allt. Jag vet att det pågår en undersökning just nu ang IBT-träning hos banyan och autismcenter och jag har förstått att det inte ger jättefina resultat. Jag har bara hört detta lite löst men jag kan säga att jag inte är det minsta förvånad eftersom det är ett sånt trassel ute på förskkolorna och att resurser ska göra jobbet korrekt. Man satstar ju massor av pengar på bra handledning där allting faller eftersom att jobbet inte utförs. Måtte det bli bättre i framtiden så man slipper ta hem sitt barn för att det ska utvecklas.
  • hocuspocus

    Grivel!
    Ser att du har skrivit att ert barn inte går på förskolan utan att ni har egna tränare hemma. Hur fungerar det? Betalar ni dessa själva? Hur har ni hittat dessa personer?
    Vår son tränar IBT både på förskolan och hemma. Men han har ingen egen resurs på dagis vilket vi naturligtvis skulle önska att han hade. (utan hans resurspengar går till hela gruppen, det är 20 barn i hans grupp)Hans fröken går iväg med honom till ett träningsrum en timme varje dag, måndag-fredag. Sen har han 30 minuters träning med fröken och ett annat barn på eftermiddagen tre gånger i veckan. Men vi når inte på långa vägar upp till de antal timmar vi ska enligt Hab. Så vi skulle vilja hitta andra vägar... har någon tips?
    Vi har sökt avlösare och fått godkänt på 13 timmar i månaden, så nästa vecka ska vi äntligen få en avlösare. (efter att ha väntat på detta i snart sex månader)

  • Klättermusen
    hocuspocus skrev 2010-02-17 10:26:23 följande:
    Grivel!Ser att du har skrivit att ert barn inte går på förskolan utan att ni har egna tränare hemma. Hur fungerar det? Betalar ni dessa själva? Hur har ni hittat dessa personer?Vår son tränar IBT både på förskolan och hemma. Men han har ingen egen resurs på dagis vilket vi naturligtvis skulle önska att han hade. (utan hans resurspengar går till hela gruppen, det är 20 barn i hans grupp)Hans fröken går iväg med honom till ett träningsrum en timme varje dag, måndag-fredag. Sen har han 30 minuters träning med fröken och ett annat barn på eftermiddagen tre gånger i veckan. Men vi når inte på långa vägar upp till de antal timmar vi ska enligt Hab. Så vi skulle vilja hitta andra vägar... har någon tips?Vi har sökt avlösare och fått godkänt på 13 timmar i månaden, så nästa vecka ska vi äntligen få en avlösare. (efter att ha väntat på detta i snart sex månader)
    Vi har blivit beviljade personlig assistans, för tillfället från kommunen (39tim/vecka) så det gör att vi kan själva annonsera efter personer som vill utföra jobbet, lära upp dem och försöka ge så bra arbetsförhållanden som det går att ge. Vi tröttnade på allt tjafs med de förskolor vi haft och har tagit över ansvaret helt själva. Nu har vi en förskola på gång och de kan inte neka assistenterna att få vara med honom på hans förskola så vi räknar med att hans assistanter kommer att följa med honom när han börjar där.
    Vår son är i stort behov av sin träning för att han ska kunna lära sig saker och vi började med att ansöka om mer avlösartimmar (innan vi sökte personlig assistans). Vi har varit riktigt jobbiga uppe hos kommunen för att vi få extra avlösning och assistans men nu har det i alla fall blivit bättre än tidigare. Vi har inte fått besked om hur många timmar vi slutligen får från försäkringskassan.

    Att resursen går till hela gruppen är verkligen illa. Jag blir så arg när jag läser detta. De andra barnen utvecklas utan resurs så varför ska de få del av resursen?
    Om IBT ska ge resultat måste man upp i tid. Jag vet inte om det är olika om barnet inte har så stora svårigheter men vår son måste få många timmars träning för att det ska ske framsteg.
    Vi har ju fått kriga oss till förbättring, både hos kommunen och hos de förskolor vår son haft, och man hoppas ju innerligt att det inte ska behöva vara så men tyvärr hade vi inte fått hjälp till vår sons utveckling annars. Vi försökte med allt innan det blev bråk.
    Jag tycker i alla fall att man ska ligga på och försöka få mer avlösning. Vi fick upp alösartimmarna från 20 tim i månaden till 50 tim efter bara ett samtal så det är absolut värt ett försök.
    Vi tog hjälp av ett assistansbolag för att leta rätt på avlösare och assistenter men kommunen kanske har bra personal också. Vi har haft så dåliga erfarenheter så vi vill styra det mesta själva.
  • kjempekul

    Ännu en dag med huvudvärk,,, imorgon ska vi träffa dagis, tankarna mal i huvudet hur vi ska lägga upp det, vi vill ha fler IBT-timmar och vi vill de ska använda olika förstärkare, både upplevelser och ätbara saker, varför ska det vara så svårt att fatta att de måste få det, vanligt beröm funkar inte!!!
    Strider hit och strider dit,, det är verkligen fullt av lata människor över allt som tror att de vet bäst,,,,,, det är ju jag som vet bäst!!!!
    Ah så mycket möten hit och dit med vårdbidrag och LSS, life sucks!!! För att inte tala om alla sjukhusbesök plus  sina egna besök nu, vilken värld man lever i, jag tror inte det är sant! Om man bara visste att allt kommer ordna sig!
    Kram till er alla!

  • Angi07

    sömnfråga här!!
    undrar om era barn tar sömnmediciner. Min son sover inte så mycket, han har svårt att sömna och vaknar flera gånger på natten. Det är alltid mycket skrik när det är dags att lägga sig . Jag funderar om sömnmedicin men jag blir orolig när jag tänker på de negativa effekter på såna mediciner. Nån med erfarenhet om detta. Min kille är 7 år.

  • pcalma
    Angi07 skrev 2010-02-17 11:51:38 följande:
    sömnfråga här!! undrar om era barn tar sömnmediciner. Min son sover inte så mycket, han har svårt att sömna och vaknar flera gånger på natten. Det är alltid mycket skrik när det är dags att lägga sig . Jag funderar om sömnmedicin men jag blir orolig när jag tänker på de negativa effekter på såna mediciner. Nån med erfarenhet om detta. Min kille är 7 år.
    Mina två små barn har medicin mot sömnen.
    M har haft grava sömnstörningar sen hon föddes o medicinerar sen julen-07 med Melatonin efter att ha haft Theralendroppar som inte funkade.
    Lillebror medicineras med melatonin i kombination med Theralen.
    De sover inte hela nätter, men insomnandet funkar bra o nätterna bättre.
  • Skumboll

    Imorgon tas det beslut för vårt vårdbidrag! Snabbt jobbat måste jag säga, skickade in ansökan för en månad sedan bara, och läkarintyget för bara två veckor sedan. 


    Något som verkar gå smidigt i alla fall!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    pcalma skrev 2010-02-17 12:07:11 följande:
    Härligt Skumboll!!!!
    Ja, om vi får ett helt VB. Annars växer hornen i pannan på mig igen...
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 10