• Therese33

    Vi som förlorat ena tvillingen, del 11

    Vi som förlorat ena tvillingen, del 10


    Vi som förlorat ena tvillingen, del 11
    Här samlas vi som förlorat vår ena tvilling. Mammor och pappor är varmt välkomna. Vi pratar om allt mellan himmel och jord, både glädje och sorg, förväntningar och oro.

    Du som själv förlorat din tvillingsyster eller tvillingbror är också välkommen. Det är intressant att få ta del av dina tankar och funderingar.

    Vi har gjort en lista över vilka vi är, våra barns namn och födelsedag, samt var vi bor. * står för avliden. Det är frivilligt att skriva om det är graviditet via IVF.
    Vill du vara med i listan? Sänd ett meddelande till min inbox, så uppdaterar jag listan i TS.

    Smurfan80 - Liam* och Leo 8 januari 2008- Sundbyberg/Stockholm
    Myslan med Zac - Love* och Zac 10 januari 2004 - Skåne
    ylva 4 - Mie* och Tess 16 januari 2007 - Östergötland
    Mrs.Darcy - Myrali och Disa* 4 februari 2007 - Västerås
    Tax - Elin och Isabelle* 5 februari 2007 Isabelle dog 6 februari 2007 - Värmdö/Stockholm
    BasseKatt/Tholi - Emil och Linus* 10 februari 2007 - Nacka/Stockholm
    nonsens - Molly och Benjamin* 28 februari 05 - Skåne
    victory tilly- Alva och Stella* 2 mars 2007 - NV Skåne
    Tvillingar ggr Två - Jennifer och Kelly* 9 juli 2001. Kelly dog 23 aug 2001 - Västerås
    Missingonetwin - Oscar* & Olle, 6 Augusti 2004. Då Skåne Nu Bohuslän
    Förhoppningar - Elvira och Alvin* 16 sept 2006 (IVF) - NV Skåne
    Mumin 20 - My* och Melvin 23 sept 2008 - Jönköping
    Avocado - Edvin* och Hanna 17 oktober 2008 - Stockholm.
    Paulina - Klara* och Frida 27 oktober 2004 (IVF) - Bohuslän
    Loppanlus - Mirabel* och Linnea 8 november 2006 - Skåne
    misty23 - Daniel och Anton* 15 november 2008, Huddinge.
    Älsa2 - Johan och Agnes* 22 december 2005 (IVF) - Jönköping
    Kattflickan - Oscar och Alexander* 22 december 2005
    godismamma *Hannes 14/8 2008 och Elias 14/8 2008
    Barn4: milo och lucas* 5/6 -09, Södertälje
    Twins0906: Ally* och Malte, 8/6 2009, Ronneby
    Petra72 - Elsa* och Ester 1 Januari 2009 - Stockholm

    Här är länken till vår första tråd;


    Och så vår andra tråd;


    Här kommer även tredje tråden;


    Fyller på med fjärde tråden;


    Femte tråden:


    Sjätte tråden:


    Åttonde tråden:


    Nionde tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-10-203/m46741533.html

    Tionde tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-10-203/m48832635.html

    www.familjeliv.se/Forum-10-203/m44373405.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m38702016.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m35598316.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m33029661.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m30075880.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m27315743.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-212/m24378859.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-26 11:57
    Bybbly Freddy och Haley* 16/11-09 Hedemora

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 11:05
    2011-06-27 William och * Theo Kalmar
  • Svar på tråden Vi som förlorat ena tvillingen, del 11
  • jazzkatten

    hej alla,


    Jag lägger till mig själv i listan, förlorade en tvilling i vecka 21. Hade då fått konstaterat tvillingtransfusionssyndrom och fick det svåra valet att försöka rädda bägge två med en lång och komplicerad operation, och stor risk att det skulle sluta i missfall, eller att rädda den ena tvillingen genom att strypa navelsträngen på den andra. På läkarnas inrådan valde vi det senare, och kommer ju aldrig att få veta om det var rätt val, men nu när vår lilla Edith, som föddes den 25e mars, ligger och snusar på min mans bröst, känner man sig ändå otroligt lycklig och tacksam över att hon fick leva, samtidigt som sorgen över den andra tvillingen alltid kommer att finnas kvar.
    Vi valde att inte ge änglatvillingen något namn då hon dog så tidigt i graviditeten, det blev heller ingen ceremoni eller något sådant utan hon krafsades ut av läkare när jag kom in till förlossningen, 5 cm öppen. Jag fick aldrig se henne, det kan jag ångra nu i efterhand att jag inte bad om. Min man såg henne dock, hon var tydligen ganska ihopskrumpen men det gick att urskilja huvud och kropp och så.
    stora kramar till er alla som upplevt och upplever samma blandning av lycka och sorg som det innebär att vara (ängla)tvillingförälder
  • Hinos

    Jazzkatten beklagar din ena tvilling.
    Vår en tvilling somnade in i vecka 22 och vi valde att se honom då han kom ut. Vi hade en namnceremoni och döpte honom till Valdemar och har även haft en begravning. Han ligger i minneslunden tillsammans  med hans storebror Gabriel som dog i magen i vecka 36 då moderkakan lossnade.
    Han vägde 127 g och var 20 cm lång. Han var ju tillplattad men man såg ögon, näsa, mun och öron. Även alla fingrar och tår och alla naglar var på plats.
    Vi hade ju varit med om att ta emot ett dött barn tidigare och därför kändes det naturligt att även ta emot Valdemar på samma sätt.
    Däremot blev det inte lika smärtsamt som då Gabriel föddes för nu fick vi en efterlängtad Signe som ligger här sidan om mig och sprattlar med benen!!

  • Therese33

    Jazzkatten: Välkommen hit och beklagar verkligen sorgen, vilket tufft beslut ni tvingades ta! Det är klart att man alltid kommer att ha sorgen över den tvilling som man inte få ha oss sig, det kan man ju aldrig komma ifrån!
    Hinos: Tycker att det var fint med en namncermoni, sedan gör ju alla som man själv känner.

    I helgen blev vi ägare till en villavagn i Varberg och var där nere igår, den ligger alldeles vid havet, jättefint. Skall bli skönt att ha någonstans att åka till på helgerna då vi bor i lägenhet. Jag tog med mig K ner till stranden medans min man spikade på vår nya altan och då kom tårarna, kände att det är så orättvist att O inte får vara med och uppleva detta. Han finns så klart i tankarna hela tiden men ni vet nog vad jag menar. Ibland är det verkligen tungt att ha mist ett barn!
    Kram på er alla!

  • godismamma

    Therese33: Grattis till er villavagn! Det lät verkligen mysigt och så nära havet..... Där kommer ni att trivas! Förstår dig att du saknar O, tänk det skulle ju ha varit två..... Denna saknad får vi ju tyvärr leva med... våra älskade änglar!

    Jag har ett nytt vikariat utanför stan och måste varje dag åka förbi kyrkogården där Hannes finns, det gör ont varje gång.....

    Jag köpte det fina budskaps smycket  `alltid älskad- aldrig glömd ´
    på spädbarnsfondens hemsida och har graverat in Hannes namn på det. Det känns jättebra att ha det runt halsen tillsammans med mitt andra smycke med Adam och Elias namn på.

    Kram till alla och sköt om er! 

  • Therese33

    Godismamma: Tack, känns verkligen jättekul att ha någonstans att åka till.
    Jag tänkte också beställa budskaps-smycket från spädbarnsfonden!

    Trevlig valborg på er alla! *kram*

  • Therese33

    Bybbly: Är det redan 6 månader sedan? Skönt att höra att allt är bra med er och självklart har man alltid en sorg med sig över sin förlorade tvilling!

  • Barn6

    Ett år idag sen mina små pojkar kom en dag med blandade känslor glädjen för milo och se hur stor han blivit och kul att fira hans ett års dag och sen saknaden av lucas att ha vart utan han ett år det gör så ont

    men man kämpar på hare först nu på förmiddagen firat lucas vid kyrkogården och nu så ska vi fira milo här hemma men jag är helt säker på att lucas finns med oss här också

    grattis mina pojkar på 1 års dagen

Svar på tråden Vi som förlorat ena tvillingen, del 11