Inlägg från: Mamma 04 och 06 |Visa alla inlägg
  • Mamma 04 och 06

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Nyfiken gul skrev 2010-02-28 21:31:57 följande:
    .---------ha samma system överallt.Som sagt ovan - krångla inte till det i onödan. Ha samma system på ordningen överallt oavsett om det handlar om att sortera toarullar eller sortera kartonger i förrådet. Stort som smått - ha samma system!
    Jag är nyfiken. Vad menar du med samma system?
  • Mamma 04 och 06
    Feline skrev 2010-02-28 20:35:33 följande:
    Vill tacka så hemskt mycket för alla tips jag fått ta del av hittills!Själv känner jag mig sitta i exakt samma sits som moln och sol, från boken som var så inspirerande till nyårslöftesliknelsen.Nu om en dryg vecka flyttar vi dessutom in i en större lägenhet och det skrämmer mig. Om jag inte klarar av att hålla ordning i en 2:a, hur skall det då gå i en 5:a? Jag känner att jag måste, måste, måste få rätsida på det här om jag ens skall fundera på att börja jobba igen till hösten (mammaledig nu, men inte hinner jag med något för det). När man väl lyckats få ordning på saker och ting - hur gör man för att fortsätta då, att inte förfalla tillbaka där man var?
    Vill trösta dig med att om man bor större med bättre förvaring så är det enklare både att städa och hålla ordning! .
  • Mamma 04 och 06
    Nyfiken gul skrev 2010-03-03 20:43:44 följande:
    jag menar att man ska ha samma system på ordningen oavsett storleken på det som behöver sorteras/vara snyggt.Man kan tex inte sortera sina papper i pärmar i bokstavsordning om ens egen garderob ser ut som Hiroshima.. - Det går inte helt enkelt. För då ger man snart upp och så hamnar räkningarna återigen på köksbordet en vecka senare. Ska man sortera sina papper måste man göra även likadant i garderoben. Har man ordning överallt vill man inte ens börja röra omkring det hela. Man kan liksom inte fuska sig till ordning och snyggt genom att bara fixa en pärm och tro att resten fixar sig utan man måste köra hela vägen ut från början till slut.Så oavsett om man sorterar hårnålar eller flyttkartonger måste man ha samma tänk. Börjar man ha ordning i ena hörnet måste även andra hörnet vara lika ordnat.----
    Nu fattar jag. Intressant tanke, jag håller nog med dig! Fast det tar ett tag att återuppbygga hemmet om det ser ut som Hiroshima från början, jag menar, det är svårt att fixa ordningen överallt på kort tid .

    Moln och sol, jag känner igen mig i dig. För några år sedan bestämde jag mig för att vinna kampen mot röran. Alla saker hade sin plats innan barnen kom och renoveringen påbörjades, men sedan gick det snabbt utför! Jag är inte helt framme vid målet än, men ordningen i hemmet är avsevärt mycket bättre och nu hittar jag i oftast det jag letar efter.
    *****
    Mina tips är:
    -Börja med de områden där du faktiskt spar tid genom att förbättra rutinerna och där inget förarbete måste göras.

    Ex1: Se till att köket är städat innan du lägger dig. Hinner du hålla undan allteftersom under dagen är det bra, men hinner du inte så får du göra det efter barnen fått och lagt sig. Bättre ordning i köket gör att det blir roligare och enklare att laga mat. Dessutom går det snabbare ju fortare man angriper disken, oavsett om man har diskmaskin eller in. Jag har bättre ordning i köket nu när jag har tre barn än när jag bara hade ett.

    Ex2: Försök att vika tvätten senast varje kväll och lägg den på rätt ställe. Vi spar tid på att vi slipper leta efter kläder i tvätthögen på morgonen och att kläderna inte hunnit "skrynkla ihop", eftersom de då är svårare att vika.

    *****
    -Organisera sedan det området som är mest kaotiskt.

    Ex3: Är ni en barnfamilj så är det ofta hallen som behöver få bättre ordning. Då går det snabbare att komma iväg till dagis mm. Tapetsera väggarna med krokar. Låt det hellre vara praktiskt än snyggt. Jag ger inte mycket för inredningsrepotage som gäller hallar! Jag skulle vilja se en snygg hall som har regnställ, stövlar etc för tre barn. Låt barnen ha var sin tygkasse där du lägger grejer som ska med till dagis, tex vab-papper som ska skrivas under. Vi har helt enkelt var sin back på golvet för vantar och sånt.

    ****
    -Förbättra städningen på ett område som du skulle må bättre av om det var mer välstädat

    Ex4: Ett rent badrum tycker jag ger en bra start på morgonen. Är det skitigt känns hela huset skitigt. Vi städar en gång per vecka och byter då samtliga handdukar i huset och byter plastglasen som jag har tandborstar i eller sköljer ner medicinen med.

    ***
    -Börja rensa i ett rum där du kan köpa nya saker i fall att du slänger något du senare ångrar (vilket sällan händer). På så sätt "övar du" dig i att slänga.

    Ex5: Rensa i badrummet. Ofta vill man inte röja pga att man inte vet var prylarna ska ta vägen. Gör alltså plats i skåpen. Var sträng!

    *****
    Sedan har du förhoppningsvis fått mer energi så att du kan ta tag i resten . Jag tycker det är svårast att röja bland minnen och papper. Det tar längst tid och ger inte så mycket ny plats. Koncentrera dig på inflödet av pappren och låt det gamla vara en tid till.

    Det blev ett långt inlägg.... Jag har filosoferat en hel del under tiden som jag röjer och vill se om min metod kan vara återanvändningsbar för någon annan  .
  • Mamma 04 och 06

    Sedan får jag väl komma med ett erkännande -vi skaffade städhjälp för tre veckor sedan! Helt underbart måste jag medge. Det tar henne fyra timmar att städa huset varje vecka och då är allt redan undanplockat! Inte undra på att vi aldrig hann med... Ett rent hem har faktiskt ökat mitt välbefinnande väsentligt. Trots att jag varit på sjukhus med lillkillen typ fem-sex dagar de senaste två veckorna och vaken med honom nattetid så är ändå hemmet rent, det skulle vi aldrig orkat med annars.

    Så nu kan jag prioritera plockandet framför själva städandet. Har du råd, så skulle jag rekommendera dig att anlita städhjälp .

    Dessutom bra, ur den synvinkeln att man alltid MÅSTE plocka helt rent kvällen innan städhjälpen kommer. Första veckan tog det tre timmar för oss, nu är vi nere på en halvtimme. Jag tog bort lite halvdöda blomkrukor ur fönstret och packade ner en massa "rassel" som stod framme så att hon lättare kan komma åt att våttorka. Vi fick även tips om lite bra städmaterial som vi behövde köpa in.

    Själv har vi fortfarande problem med att barnen så snabbt drar fram alltför mycket grejer. Någon som har några tips? Ofta måste de städa innan de får se på tv (med hjälp från en av oss), men sedan är det ofta något som händer som gör att just den kvällen blir ett undantag. Det råder så att säja undantagstillstånd på uppstädning av leksaker just nu .

  • Mamma 04 och 06
    Analoga skrev 2010-03-04 09:17:28 följande:
    Jag gjorde ett ryck häromdagen och rensade kassen där jag slängt ner diverse papper + en annan pappershög! nu återstår bara en nätt liten hög som ska till sina diverse "hem". Det är dock en kategori jag inte vet vad jag ska göra med: papper som ska vara "under bevakning" eller vad man ska säga, tex kallelser, papper från dagis man ska fylla i och lämna in os v. Sätter jag dem i en pärm så glömmer jag garanterat bort att titta i pärmen Så var ska man ha såna här papper? Kallelser tex fyller jag direkt tiden i almanackan men andra papper kan man ju behöva spara på något bra ställe.
    En anslagstavla är säkert det mest praktiska, men jag blir så stressad över att se en massa papper över sånt som ska fixas, så jag gör så här:

    Jag har lagt några plastmappar av enklaste sort (dvs ingen stängningsanordning) i en låda. De har märkts upp med följande text:
    *Allergiinfo och recept
    *Telefon- och adresslistor
    *Kallelser, dagisinfo,

    I dem lägger jag inget som jag ska "agera på", utan det är bara "referensmaterial" som behövs ibland.

    Räkningar hamnar direkt på en spik i köket. När räkningarna är betalda sätter jag in dem sist i en pärm som heter "Fakturor 2010". En för varje år. Efter 3 år kan innehållet i pärmen princip  slängas och återanvändas. Jag sätter även försäkringsbrev här. Men tecknar jag någon ny försäkring så sätter jag in det första försäkringsbrevet i en pärm för försäkringar, bara för att få en snabb koll på vilka försäkringar vi har när det behövs. Jag AVSKYR att sätta in papper. 

    Jag skriver också in allt i almanackan på en gång om något ska göras en speciell dag.

    Saker som ska tas omhand på annat sätt, dvs fattas beslut om etc, lägger jag i en enda inkorg. Sedan försöker jag gå igenom denna en gång var eller varannan vecka och då tar jag med den till skrivbordet, eftersom det är vid datorn det mesta brukar tas omhand. Inkorgen har en tendens att växa... Jag låter inte barnens pysselgrejer ligga i den, utan bara våra papper.

    Inbjudningskort hamnar i fickan under almanackan.

    VAB-papper och samtliga brev från fkassan har jag i ett brevställ vid skrivbordet, tills allt är i fyllt och klart. Jag noterar i almanackan (har en kolumn för varje familjemedlem) när de är sjuka och vem som vabbat när.

    Brev som ska postas har jag ett fack för i hallen. Där har jag även en anslagstavla med kritor (som jag för övrigt anser är kassa att använda till inköpslistor och dylikt) där jag skriver upp om det är något man ska tänka på i sista stund innan man går, tex om något ska tas med från kylen eller liknande.

    Ett tips är att köpa en dymo att märka upp med. Lite dyrt, men prydligt och snyggt .
  • Mamma 04 och 06
    Nyfiken gul skrev 2010-03-07 10:35:25 följande:
    Det är det som är problemet. Det finns inga undantag. Det finns inget som är så viktigt att man struntar i att plocka undan efter sig. Basta!!om tv-programmet börjar om 5 minuter - ja shit happens- det är bara att städa på tills det är klart. Använd inspelning på dvd:n! Titta på programmet när ni städat färdigt. Och även om saker ohappandes händer så behöver ju inte hela familjen bli lamslagen bara för det. Nån får fixa det som händer, resten städar precis som vanligt.och sen gäller det ju att man faktiskt har LIIIITE framförhållning med informatioin och sånt så inte lilla Axel står kl 22 på kvällen och "plötsligt" kommer på att han ska ha matsäck med sig till skolan nästa dag....  sånt funkar inte,Om man vet att det är plock och städ som gäller varje kväll - då får man planera utifrån det så man inte också kommer på att ojdå om en kvart ska vi lägga oss och inget är gjort... planering, planering, planering.. det är liksom ingen nyhet att det ska städas varje kväll..
    Jag håller med om att inspelningsbar hårddisk eller liknande är underbart! Vi har det och det skulle jag inte vilja byta bort. Väldigt bra när man har småbarn.

    Dock tycker jag ofta att det inträffar saker som gör att man inte kan plocka upp just då och så växer det på hög. Men jag håller med dig om att det finns väl ingen genväg, det är bara att försöka lite mer och vara ett bra föredöme för barnen .

    Fast när någon i familjen är sjuk så får plockandet vara, det finns en gräns för vad jag orkar med. Men jag har märkt att jag blir mer energisk nu när det generellt sätt är en mycket högre nivå hemma jämfört med inna.
  • Mamma 04 och 06
    CathrinS skrev 2010-03-07 08:33:09 följande:
    Idag MÅSTE jag städa :S Måste juh ta alla måsten..men kanske skulle man kunna göra så att man bestämmer ngt som ska göras varje dag, tillsammans här. O kan man inte så kan man inte, då behöver man inte hoppa på. Mne vet med mig själv..att om vi skulle bestämma idag att vi idag ska rensa ut ett köksskåp, bädda rent i sängen eller dyl.. o att vi här sa att "jag är med" Så skulle det nog bli gjort faktiskt...  Det behöver juh inte vara ngn för stor grej, utan att man bryter ner det till små grejer så att det inte blir övermäktigt?? Efter ett tag så skulle man juh faktiskt ha gått igenom hemmet rätt bra...Någon som är med??
    Vi kanske alla har olika saker som behöver göras hemma . Men jag håller med om att det vore lite kul att se vad andra gör. Jag undrar vad ni andra har för bra tips och vad ni har lyckats lösa på ett bra sätt nu den senaste tiden.

    Själv är jag nöjd med att ha städat ur gamla matvaror ur skafferiet. Pojkarna lekte gladeligen med gamla kryddor och annan gammal mat innan den kasserades. (Jag gav dem inget kletigt eller fett och kände mig så himla pedagogisk, men medan jag badade bebisen så passade de på att lägga till lite rapsolja, vällingpulver och kaffebönor. De plaskade lite också....De lekte utan bråk i två timmar, så det får vara värt att det tog en halvtimme att sanera köket efteråt ) Superskönt med gott om plats i köket igen, nu var det lätt att stuva in matvarorna efter storhandeln och att hitta allt. Några kryddburkar ska pojkarna få ha när de leker affär.
  • Mamma 04 och 06

    Jag efterlyser tips om hur man ska förvara och hålla koll på alla dessa sladdar, typ till mobilerna, kamerorna, videokamerorna, mm. Vi har hur många som helst! Idag har jag märkt upp de viktigaste sladdarna med en Dymo och lagt i en låda, men snart kommer säkert alla trassla in sig i varandra... Finns det några slags bra förvaringspåsar eller lådor man kan använda?!

  • Mamma 04 och 06
    Nyfiken gul skrev 2010-03-22 19:25:07 följande:
    ett tips.. gå igenom sladdarna.. man behöver oftast bara en av varje... vi har rensat upp sladdarna.. i en låda på 17 sladdar/laddare av diverse slag så blev endast 4 stycken kvar... såna här datasladdar som passar mobiler,kameror,mp3-spelare osv osv .. oftast passar en sladd till flera olika sorters prylar. Välj en sån sladd eller högst två och lägg undan resten.Sladdar som hör ihop med tex videokameror och sånt man sällan använder behöver aldrig packas upp över huvud taget. Låt sladdarna ligga kvar i videoväskan, kameraväskan, pappkartong eller i sin plasförpackning.och sladdar som tillhör helt andra typer av elprylar ska självklart förvaras tillsammans med dom sakerna. Så laddare till rakapparater , hårfön, resestrykjärn och sånt ska förvaras i badrummet eller på annan lämplig plats och inte förvaras med dataprylar.och hur man får ordning i själva lådan - använd såna här långa påsklämmor i plastöverdragen metall... såna brukar oftast redan sitta på nya sladdar. Ta aldrig bort dom utan spar dom och vira ihop sladdarna och håll dom på plats. Funkar också bra att använda sladden MED sladden ihopvirad. Man behöver inte 3 meter lång sladd för att ladda mobilen tex.
    Tack för tipsen! Jag ska åtgärda härvan så småningom när jag orkar ta reda på vilken sladd som hör till vad. Har varit lite snabb med att slänga såna påsklämmor du pratade om, men jag får leta upp något alternativ.

    Några sladdar kan säkert slängas om jag kan övertyga min sladdoman till man . Han ska i vart fall få dem jag inte behöver. Jag väntar på att de ska göra någon slags standard för tex kameror, för vi har typ fyra kameror och olika till varenda en. Suck!!!

    Du har en poäng, jag kanske helt enkelt ska göra eluttagen och usb-uttagen mer lättillgängliga i stället för att trssla med långa sladdar...
  • Mamma 04 och 06

    Hur håller ni koll på kläder som är för små? Jag typ slänger dem i tvätten och så glömmer jag vilka som jag skulle sortera innan igen. När jag väl fått på de för små kläderna på mina protesterande barn så tar jag inte av tröjan förrän den är smutsig och så hamnar den i tvätten och i lådan igen...

    Finns det något man kan fästa på själva klädesplagget när man tagit av det inför tvätten? Någon klämma av något slag? Eller måste man skriva upp det på en lista (om man som jag har lite dåligt minne när det gäller sånt)? Finns något enklare sätt?

    Bebisar växer ju så oerhört snabbt!

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...