• Emlak

    Vi som fick barn runt 11 oktober i Stockholm del 3

    Jag hänger gärna på om de blir middag och sånt någon kväll..

    Nellie har fått ta bort hjälmen idag, ortopeden tyckte att de har vuxit till sig riktigt bra och att de sista kommer att växa till sig eftersom... Hon sa även att de är endast i sthlm malmö och göteborg man  får hjälm och i resten av sverige får man betala väldigt dyrt eftersom de ses som skönhetsoperation.. nåja nu har hon iaf haft den sen 14 juni så fyra månader nu ska hon bara sova med den och de gör inte så mkt


  • Emlak

    Ja superskönt att slippa förklara överallt varför hon har hjälm...

    Någon som har börjat funderar på farsdagspresent för i år, känns svårare i år och lite mer prestation än förra året... jag funderar på om Nellie ska måla ett stort konstverk.. köpa en stor målarduk och ta henne till förskolan någon söndag och gå loss på färger
    Någon som har tips på andra bra farsdagspresenter?


  • Emlak

    Ja lite trist att de inte blir några middagsplaner, jag är helt slut på kvällarna då jag jobbat så sover nästan alltid en halvtimme då jag kommer hem om jag inte sovit något på jobbet...

    Malin: Trist att de är sista lediga dagen med Ella man saknar verkligen de där att bara ligga kvar i sängen på morgonen och inte stressa iväg någonstans då de känns som att det är mitt i natten.. Men är nog bara bra för fredrik att få vara hemma och fixa och dona med allt med Ella, dom växer som män på de sättet :)

    Nästnästa vecka ska jag på arbetsintervju på en skola här i området, ska bli spännande och hoppas på att få, är i en förskoleklass så förhoppningsvis med lärarlön och lärarförmåner ( ledig hela sommarn, påsk, jul, sport och höstlov)


  • Emlak

    Smart att ändra till Dec när dom inte har hunnit fylla upp platserna på Borgen än :)

    Jag har förberett dom att de blir en snäll och lättinskolad liten Ella fast var inte min gamla kollega som skulle ha henne för hon jobbade på avdelningen Spöket, men ni lär träffa på henne oxå..

    Känns som att de flesta barnen snart  börjar förskola, trist bara för er som inte fått veta platser, vi kommer ev ta in en extra som har syskonförtur i januari men kommunen har inte tagit upp det till diskussion än så dom kommer inte att få besked förren i mitten på dec, inte så kul att få veta så sent..  men bara ligga på och ringa kommunen och kräva besked eller plats , jag kommer vara föräldraledig i januari en vecka efter inskolningen så hon inte behöver ha så långa dagar, kan vara skönt, lämna henne och bara relaxa hemma och fixa och dona med lägenheten


  • Emlak

    Vi har fått plats på en kommunal förskola som ligger nära oss så den är ju väldigt kommunal och fattig och personal som är väldigt gammelmodiga och känns inte som att barnen utvecklas så mkt men vi står i kö för andra privata oxå så om vi får plats på annat sen kanske vi byter..  men är ju ändå nära och bra :)

    Tror inte man får betala och vänta tills januari utan då måste man iaf skola in och ha dom någon timme i dec, men de e ju inte helt fel, vi har ett barn på en annan avdelning som går 2 timmar om dagen eller nu går han ti-to istället några timmar då hans pappa är ledig..
    Silverdal är nog rätt fullt men skulle tro att många förskolor i bergshamra eller ulriksdal har plats..


  • Emlak
    lillakotten skrev 2010-11-24 17:18:05 följande:
    De sa att det var fullt på borgen till oss med, men senare samma dag så fick vi plats där iaf! Sen när vi var på besök så sa föreståndaren att de inte har fullt ännu...
    Hörde att ni träffade Nettan :)
    Trist bara med att Solna kommun har blivit helt knäpp med allt med luciafirande och att "exponera" barnen... dom får tydligen inte fira lucia för att barnen är inte skyddade och kan hamna på kort av andra... tur man jobbar privat :)
  • Emlak

    VI är några som planerat att åka in till stan och äta imorgon på Wokhouse på Regeringsgatan 30 som ligger bakom Gallerian (utgång vid JC)  Vi tänkte ses kl 19,00 där och vi lämnar Kidsen hemma :)

    Så är ni några fler som är sugna på att hänga på så hojta till!!


  • Emlak

    29 okt: härligt att ni fått plats iaf, tror inte de där med köer ska spela någon roll man har ju rätt att byta vi har haft många barn som har har bytt från andra förskolor till oss senaste tiden, många creativobarn har vi och många barn som tvingats gå i Hagalund.. Men klöverns förskola är nog en toppenbra förskola, hyfsat ny och många personal med utbildning men förstår att det är tungt när det är så långt att ta sig för er...

    Hoppas att ni alla får en bra och härligt jul, känns som att de är fullt upp med lilltjejen nu, hon klättrar upp på sängar och soffor och springer omkring och ska ta saker överallt så skönt att vara hemma och få lite avlastning av mamma
    Fast Nellie har gått och blivit febrig och förkyld är nog miljöombytet då det är kallare och torra luft här.. men ack så skönt de är ute fast de är 20 minus.. jag har bara en tunn tröja under jackan och fryser inte allt medans i sthlm så håller jag på att frysa ihjäl fast jag har bullrat på min fleesjackor och annat och de "bara" är -5 grader... så skillnad är det


  • Emlak

    Smart, ja den är nog säkert bra, pysslingen är ju en bra organisation och bra att det är nära till jobbet :)
    jag har jobbat i Rissne förut på en kommun förskola..


  • Emlak

    Nellie har storlek 80 på sin 8848, den är perfekt men lite stor men håller hela säsongen.. vi funderar på att köpa en overall på rean till nästa år, men känns dumt att chansa då man inte vet hur hon växer...


  • Emlak

    Just nu har Nellie ett par fodrade vinterskor från vincent och sen kommer hon ha både fodrade och ofodrade gummistövlar ( oxå vincent, ja vi köpte ju upp halva lagret där )

    På extrahyllan är det bra att ha många extra plagg då det går åt mycket kläder då dom ex tvättar eller spiller mat.. så tröjor och byxor och strumpor och bra att man  märker upp med namn, sen någon tjockare tröja eller fleesställ nu när de är vinter, vantar är bra att ha extra av då de lätt försvinner i mängden.. kläderna ryms på barnets hylla sen är de olika för olika förskolor om man ska ha med kudde och filt men om de är en trygghet så ska man givetvis ta med de.. sen något att sova med som man är trygg med hemifrån även om man inte är beroende av något mjukdjur eller napp så är de bra att ha något som luktar hemma..

    Till våren är de galonisar som gäller antingen att ha ovanpå overall eller en fodrad för de är sånt slaskväder, många förskolor vill även att man har hjälm då det är halt ute men är gården platt så brukar de inte behövas..


  • Emlak

    Jag vet inte om jag kan i veckan, beror helt på hur Nellie mår..
    Hon har varit sjuk i snart en vecka, hög feber och öroninflamation, tror hon spräckt ena hinnan och har jätteont, för hon är jättegrinig och arg till på köpet, hon vägrar äta, äter knappt glass nu... så hoppas hon är bra snarat igen, jag är iaf hemma och vabbar måndag och tisdag.. På tisdag skulle jag ändå vara hemma för ska på lunch på Cafeopera med loppi.se, de ska bli spännande  hoppas bara Nellie mår bra till dess, annars får man väl hoppas hon sover gott i sin vagn..  Hon har fått Kåvepenin och de är så värdelöst, smakar hemskt och hon spottar ut och är jätteledsen bara man "hotar" med sprutan, förstår inte varför någon utvecklad barnmedecin med så äcklig smak, jag ogillar sånt som smakar och luktar fudge då jag själv fick sån kåvepenin då jag var liten..


  • Emlak

    Vad är planen, blir det något imorgon?
    Jag kan komma om Nellie är sjuk för då är Martin hemma med henne annars måste jag hämta på föris..
    Någon som har tid och platsförslag?


  • Emlak

    På Upplandsgatan finns det en trendig pizzeria som heter pizza hatt dom har surdegsbottnar de e jag sugen att testa :)

Svar på tråden Vi som fick barn runt 11 oktober i Stockholm del 3