• Anonym (Villrådig)

    Behålla barnet eller göra abort?

    Jag har blivit gravid och är nu i vecka 5. Situationen är allt annat än optimal. Jag är  35 år och singel. Jag vill verkligen ha barn. Fast kanske inte riktigt så här...

    Pappan är sambo med en annan och vill absolut inte att jag ska behålla barnet, själv vet jag inte hur jag ska göra. Jag trodde att jag hade bestämt mig för att behålla barnet, tills jag pratade med pappan idag. Nu vet jag inte alls vad jag vill längre... Jag kanske inte får fler chanser att skaffa barn? Jag kanske inte träffar den rätta? Ska jag göra abort och sedan åka till Danmark för att göra insemination? Jag vill ju att barnet ska ha en pappa...

    Jag har fast jobb med hyfsad lön, inga lån och förstahandskontrakt på en lägenhet strax utanför Göteborg. Så rent ekonomiskt borde det inte vara några problem.

    Och, som sagt, jag VILL verkligen ha barn. Men kan jag göra så mot pappan? Jag har varit kär i honom sedan första gången vi träffades för nästan 2 år sedan (då var han singel). Tyvärr har mina känslor inte varit besvarade... Han har det dessutom ganska motigt just nu då han blivit av med jobbet och blivit tvungen att låna pengar av sin pappa, som dessutom blivit ganska allvarligt sjuk och inlagd på sjukhus. Han känner det som att hela världen är emot honom just nu och graviditeten gör ju inte det hela bättre...

    Kommer jag kunna förlåta mig själv om jag gör en abort? Tänk om jag aldrig blir gravid igen...

  • Svar på tråden Behålla barnet eller göra abort?
  • Anonym (30 plussare)

    TS, vilken jobbig sits. Jag vet faktiskt inte hur jag ska objektivt råda dig för jag vet hur gärna man vill ha barn innan man det otäcka 40 inträffar. Att åka till danmark är ingen garanti för att den graviditen tar sig (missfallsrisk  ökar ju med åldern) , men det är nog hemskt att behålla ett barn där pappan är helt emot samtidigt som han är i en annan relation. Vore det jag och jag vet att jag kommer få skit för det här från övriga FL-medlemmar så skulle jag nog behålla barnet, men jag skulle utgå ifrån att pappan inte kommer finnas med alls. Lycka till med ditt beslut!!!

  • Spanjoren

    Behåll. Men det tycker jag alltid så min åsikt kanske inte riktigt räknas...


    C´est la vie pero no se la toque
  • Anonym

    Jag skulle nog behålla barnet. Tänk om du inte skulle bli gravid igen, eller få infektioner efter en ev abort som gör att du inte kan bli gravid.

    Är du fortfarande kär i pappan? De kan ju bli lite jobbigt att vänta hans barn och se honom med någon annan?

    Men jag tror om du inte räknar med att han tar något som hellst ansvar att du kommer klara dig.

    Låt honom vara och få ta den tid han behöver för att smälta att han kommer bli pappa. När lilla babyn ligger där i hans famn så smällter han nog!
    Men han kommer nog inte jubbla över att bli pappa ännu!

    Låt honom vara delaktig på de sättet han känner är lagom, med ul osv..

    Tycker inte heller de är riktigt snällt att skaffa barn med någon som inte vill, men ni va ju 2 om att ha sex så helt ointresserad av dig kan han ju inte vara?
    En abort är jobbig! Kännslomässigt och i kroppen men man kommer över de!

    Lycka tilll

  • Anonym (Villrådig)

    Det konstiga är att han inte alls angett sin nuvarande relation som anledning till att han inte vill att jag ska behålla barnet. Relationen är väl inte den bästa, och det verkar inte som att det skulle göra honom så mycket om den tog slut. Verkar mest som att de bor tillsammans av ekonomiska skäl.

    Det är nog mest av ekonomiska skäl som han vill att jag ska göra abort. För att han inte har råd med ett barn. Och för att han inte har någon fast anställning just nu. Och för att vi inte är tillsammans. Och för att han inte vet om han någonsin vill ha barn. Och en massa andra anledningar...

    Jag har inte några sådana anledningar. Men jag vill ju samtidigt att barnet ska ha så bra kontakt som möjligt med sin pappa. Inte att han bara är ett namn på ett papper...

  • Anonym
    Anonym (Villrådig) skrev 2010-06-09 20:31:37 följande:
    Det konstiga är att han inte alls angett sin nuvarande relation som anledning till att han inte vill att jag ska behålla barnet. Relationen är väl inte den bästa, och det verkar inte som att det skulle göra honom så mycket om den tog slut. Verkar mest som att de bor tillsammans av ekonomiska skäl.

    Det är nog mest av ekonomiska skäl som han vill att jag ska göra abort. För att han inte har råd med ett barn. Och för att han inte har någon fast anställning just nu. Och för att vi inte är tillsammans. Och för att han inte vet om han någonsin vill ha barn. Och en massa andra anledningar...

    Jag har inte några sådana anledningar. Men jag vill ju samtidigt att barnet ska ha så bra kontakt som möjligt med sin pappa. Inte att han bara är ett namn på ett papper...
    Han värkar itne vara en sån som skulle hata sitt barn! De tror jag värkligen inte han skulle göra, kännslorna kommer nog växa fram hos honom, de är tidigt nu men dom kommer ju längre tiden går.

    Du har ju ekonomin, du kanske inte måste kräva underhåll om han itne fått jobb när barnet tittar ut? De kanske kan göra relationenn lättare?

    Han kommer älska sitt barn och ni kommer tillsammans göra de bästa1
  • UpsyDaisy

    Du har inte gjort nånting alls mot pappan....såvida du inte våldtog honom förståss. HAN har SJÄVMANT försatt sig i den här situationen och han har ingen rätt alls att begära att du ska abortera.

  • Anonym (Villrådig)
    Anonym skrev 2010-06-09 20:31:28 följande:
    Jag skulle nog behålla barnet. Tänk om du inte skulle bli gravid igen, eller få infektioner efter en ev abort som gör att du inte kan bli gravid.

    Är du fortfarande kär i pappan? De kan ju bli lite jobbigt att vänta hans barn och se honom med någon annan?

    Men jag tror om du inte räknar med att han tar något som hellst ansvar att du kommer klara dig.

    Låt honom vara och få ta den tid han behöver för att smälta att han kommer bli pappa. När lilla babyn ligger där i hans famn så smällter han nog!
    Men han kommer nog inte jubbla över att bli pappa ännu!

    Låt honom vara delaktig på de sättet han känner är lagom, med ul osv..

    Tycker inte heller de är riktigt snällt att skaffa barn med någon som inte vill, men ni va ju 2 om att ha sex så helt ointresserad av dig kan han ju inte vara?
    En abort är jobbig! Kännslomässigt och i kroppen men man kommer över de!

    Lycka tilll
    Ja, jag är forfarande kär i honom. Trodde verkligen att han var mannen i mitt liv, tyvärr känner han inte likadant :(

    Sen kan jag ju inte räkna med att han ändrar sig och kommer ställa upp för mig och barnet, även om jag har svårt att tro att han kommer vara helt känslokall.
  • Anonym (30 plussare)
    Anonym (Villrådig) skrev 2010-06-09 20:31:37 följande:
    Det konstiga är att han inte alls angett sin nuvarande relation som anledning till att han inte vill att jag ska behålla barnet. Relationen är väl inte den bästa, och det verkar inte som att det skulle göra honom så mycket om den tog slut. Verkar mest som att de bor tillsammans av ekonomiska skäl.

    Det är nog mest av ekonomiska skäl som han vill att jag ska göra abort. För att han inte har råd med ett barn. Och för att han inte har någon fast anställning just nu. Och för att vi inte är tillsammans. Och för att han inte vet om han någonsin vill ha barn. Och en massa andra anledningar...

    Jag har inte några sådana anledningar. Men jag vill ju samtidigt att barnet ska ha så bra kontakt som möjligt med sin pappa. Inte att han bara är ett namn på ett papper...
    Jag tror att om du behåller så måste du mentalt förberedda dig på att stå ensam med ditt barn och sannolikhetetn är tyvärr stor med tanke på det du sagt. Förvänta inte dig något stöd från honom. En graviditet är tillräckligt jobbig att gå igenom, men att ha förväntningar på något som kanske kommer att inträffa dvs att han kanske skulle ställa upp med tex att följa med på UL mm skulle bara göra det ännu jobbigare. Berätta för honom, men låt han städa upp sin relation. Det jag menar är att förvänta dig inte att han lämnar sin nuvarande realtion för att vara med dig och det eventuella barnet.
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (30 plussare) skrev 2010-06-09 20:37:44 följande:
    Jag tror att om du behåller så måste du mentalt förberedda dig på att stå ensam med ditt barn och sannolikhetetn är tyvärr stor med tanke på det du sagt. Förvänta inte dig något stöd från honom. En graviditet är tillräckligt jobbig att gå igenom, men att ha förväntningar på något som kanske kommer att inträffa dvs att han kanske skulle ställa upp med tex att följa med på UL mm skulle bara göra det ännu jobbigare. Berätta för honom, men låt han städa upp sin relation. Det jag menar är att förvänta dig inte att han lämnar sin nuvarande realtion för att vara med dig och det eventuella barnet.
    Nej det tror jag inte heller att han skulle göra. Men jag hoppas bara på att det blir någon form av relation mellan honom och barnet. Att han kanske följer med på något ultraljud och visar lite intresse. Som det låter på honom nu, så vill han inte ens skriva på faderskapet. Fast om jag har förstått det hela rätt, så kommer han inte undan det.

    Man vill ju inte att pappan ska förneka sitt barn...
  • Anonym (30 plussare)
    Anonym (Villrådig) skrev 2010-06-09 20:43:33 följande:
    Nej det tror jag inte heller att han skulle göra. Men jag hoppas bara på att det blir någon form av relation mellan honom och barnet. Att han kanske följer med på något ultraljud och visar lite intresse. Som det låter på honom nu, så vill han inte ens skriva på faderskapet. Fast om jag har förstått det hela rätt, så kommer han inte undan det.

    Man vill ju inte att pappan ska förneka sitt barn...
    Det låter som du funderar på att behålla. I så fall tycker jag att du ska koncentrera dig på dig själv och det kommande barnet. Du kan inte tvinga honom att vara delaktig, men du kan alltid ha en öppen dörr för att han ska ha någon form av relation till barnet. Försök att luta dig mot en bästa kompis eller mamma under graviditeten för man behöver någon att prata med och finnas där när du behöver det som mest. När han är redo så kommer han att kontakta dig och barnet.
Svar på tråden Behålla barnet eller göra abort?